سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403
به گزارش اختصاصی آریاورزش ، والیبال در حقیقت یک ورزشِ عمل و عکس‌العمل است. ورزشی مهارتی که شامل مجموعه‌ای از توانایی‌هایی مانند پاس دادن، ضربه زدن و عبور توپ از تور است. در والیبال فیزیکِ بدنی قوی نیاز است٬ چراکه ممکن است مسابقه چند ساعت طول بکشد. بازیکنان چه در سطح حرفه‌ای و چه مبتدی همیشه به‌دنبال بهبود بازی خود هستند، به همین دلیل یادگرفتن سایر ورزش‌ها می‌تواند به آنها کمک کند که چطور والیبالیست بهتری شوند.
بسکتبال: بسکتبال به یک توانایی بزرگ نیاز دارد که برای موفقیت یک تیم والیبال هم حیاتی است: آن هم یک مهارت اساسی به نام "پریدن" است. یک بازیکن والیبال با یک تور ۲ متر و ۴۳ سانتی رو‌به‌رو است؛ بازیکنی که بتواند جهش بلند و محکمی داشته باشد شانس بیشتری برای دفاعِ حملات رقیب خود در بازی‌های دفاعی دارد و همچنین می‌تواند اسپک‌های بهتری بزند. در واقع اسپک زدن شباهتی به حرکت "slam-dunk"در بسکتبال ندارد. (حرکتی که در آن بازیکن با پرش بسیار بلند توپ را از بالای حلقه بسکتبال گل می‌کند و با دو دست٬ یا یک دست حلقه بسکتبال را می‌گیرد) چه در والیبال و چه در بسکتبال برای مقابله با ارتفاع زیاد تور استعدادهایی همچون قد بلند و اندامی لاغر نیاز است٬ اما این برای بازیکنانی که مشتاق آن دو ورزش هستند چیزی نیست،چرا که آنها باید تلاش کنند تا ارتفاع پرش خود را بیشتر کنند.
[caption id="attachment_132117" align="aligncenter" width="866"] گزارش تصویری دیدار والیبال ایران و برزیل[/caption]
تنیس: فهمیدن شباهت بین والیبال و تنیس سخت نیست؛در هردو ورزش توپ به این امید از تور رد می‌شود که حریف نتواند آن را برگرداند.والیبال هم مانند تنیس نیاز به عکس‌العمل‌های کوتاه و تمام‌کننده دارد. در حقیقت یک بازیکن والیبال باید انعطاف بدنی و واکنش هایی مانند گربه داشته باشد،به‌جای اینکه مانند یک دونده به این سو و آن سو بدود. بعضی از تمرینات فیتنس می‌تواند به شما در ورزش کمک کند. علاوه بر آن یک مهارت دیگر هم در تنیس وجود دارد که والیبالیست‌ها می‌توانند از آن یاد بگیرند و آن "زدن سرویس" است. یک سرویس خوب می‌تواند در هردو ورزش به شما کمک کند و امتیاز را در یک ضربه از آن شما کند، یا اینکه حریف را در مقابل دریافت و توپ‌های برگشتی دچار مشکل کند. سرویس حرفه‌ای را در والیبال خود به کار ببرید، اینگونه برای هر تیم یک بازیکن ارزشمند خواهید بود.
[caption id="attachment_130381" align="aligncenter" width="800"]matt anderson matt anderson[/caption]
پوکر: در نگاه اول ممکن است به این موضوع فکر کنید که چرا بازیکنان والیبال باید از بازیکنان حرفه‌ای پوکر یاد بگیرند؛ چرا که ماهیت این دو بازی بسیار با یکدیگر متفاوت است. با این حال پوکر، بیش از هر رشته دیگری نیاز به یک مهارت خاص دارد و آنهم تمرکز است؛ چرا که ممکن است با یک حرکت و انتخاب کارت اشتباه همه چیز را از دست بدهند. بازیکنانی که برای ساعت‌ها از سایت‌های محبوب آنلاین بازی می‌کنند٬ برای چند ساعت نیاز به تمرکز زیادی دارند. بازیکنان والیبال هم باید بدون توقف در کل بازی و حتی جلسات تمرینی تمرکزشان را حفظ کنند. یک نگرش مثبت ذهنی و کنترل احساسات نیز می‌تواند در هر دو ورزش کمک کند.
فوتبال: فوتبال به عنوان محبوب‌ترین ورزش جهان٬ دارای عناصر و ابعاد مختلفی است. بازیکنان والیبال می‌توانند از فوتبالیست‌ها درس‌های زیادی یاد بگیرند،اما مهمترین مقایسه‌ای که می‌توان در خصوص این دو رشته داشت٬ کار تیمی در هردو ورزش است. برای یک نفر غیرممکن است که تنهایی به یک تیم گل بزند٬ یا در مسابقه والیبال یک امتیاز از تیم حریف بگیرد! کلید والیبال این است که بدانیم چه زمانی توپ را از روی تور عبور دهیم و ضربه بزنیم. اگر حریف شما بلد باشد که خوب سرویس بزند٬ بعید است که شما بتوانید به سرعت به بازی برگردید و حمله کنید٬ (بنابراین بهبود در امر توپ‌گیری بسیار لازم و ضروری است٬ تا یک پاسور به خوبی بتواند مهاجمینش را تغذیه کند)،پس یک توپ‌گیری جانانه در انتهای زمین و به دنبال آن یک پاس خوب می‌تواند باعث شود تا پاسی که داده شده است توسط مهاجم به امتیاز تبدیل گردد. بازیکنان یک تیم باید بتوانند از طریق زبان بدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اینگونه کار گروهی به طور طبیعی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه هردو ورزش، بازی تیمی هستند٬ بنابراین بازیکنان همیشه باید بر روی پیروزی تیم تمرکز کنند، نه نمایش انفرادی!
[caption id="attachment_137414" align="aligncenter" width="960"] برزیل - آمریکا / لیگ‌جهانی۲۰۱۷[/caption]