به گزارش آریاورزش، اوزاکا شهر و بندر ژاپنی در جنوب جزیره هونشو بر روی خلیج اوزاکا در دهانه رود یودو (Yodo) نزدیک به کیوتوست. اوزاکا مرکز استان اوزاکا و یکی از بزرگ ترین شهرهای ژاپن هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت است. این شهر در میان شلوغ ترین بندرهای ژاپن قرار دارد که به کشتی های اقیانوس پیما دسترسی دارند.

osaka-worldcup2015-7 اوزاکا یک شهر بزرگ صنعتی و مرکز اقتصادی و بازرگانی است. صنایع آن عبارتند از کارخانه استیل، ماشین آلات، منسوجات، کشتی، خودرو، تجهیزات الکتریکی و سیمان. این شهر به وسیله چندین کانال آبی تقسیم شده که چند پل بخش های مختلف آن را به هم متصل می کنند. نیز چندین پارک در این شهر وجود دارد که بزرگ ترین آن ها پارک تن نوجی (Tennoji) است و در آن چند باغ گیاه شناسی واقع شده اند. اوزاکا مهد نمایش ژاپن به خصوص بونراکو (Bunraku) یا همان تئاتر عروسکی. دانشگاه اوزاکا، دانشگاه کانزای، و دانشگاه شهر اوزاکا نیز در همین شهر قرار دارند. اوزکا دو فرودگاه نیز دارد: یکی از آن ها فرودگاه بین المللی کانزای است که بر روی خلیج اوزاکا قرار دارد.

osaka-worldcup2015-12 به گزارش آریاورزش ، قدمت اوزاکا به حدود قرن چهارم پس از میلاد باز می گردد. در آن زمان این شهر به نام نانیوا (Naniwa) شناخته شده بود. در قرن شانزدهم ژنرال و دولتمرد ژاپنی تویوتومی هیدیوشی (Hideyoshi) این شهر را مرکز حکومت فئودالی خود قرار داد و قلعه اوزاکا ساخته و کامل شد. در طول حکومت او اوزاکا به یک مرکز شکوفای بازرگانی تبدیل و سرانجام در سال ۱۸۸۹ به عنوان شهر شناخته شد. دوسال بعد زلزله ای ۱۰۰۰۰ نفر از اهالی آن را از میان برد. نیز در سال های ۱۹۰۹ و ۱۹۱۲ این شهر طعمه آتش شد. ژانویه ۱۹۹۵ نیز زلزله ای مهیب در جزیره آواجی (Awaji) اوزاکا را نیز تکان داد. اهالی شهر این زلزله را احساس کردند اما خسارات اصلی جانی و ساختاری متوجه اهالی کوبه (Kobe) شد. بزرگراه ساحل خلیج در اوزاکا از میان رفت و جاده اصلی میان اوزاکا و کوبه به نام هانشین (Hanshin) نیز ویران شد. جمعیت اوزاکا در سال ۲۰۰۷ بیش از ۵/۲ میلیون برآورد شده است.

osaka-worldcup2015-9

در منطقه پیرامون شهرهای اوزاکا و کوبه در ژاپن مجموعاً ۳۲٫۱ میلیون نفر زندگی می‌کنند. بزرگترین خطری که این جمعیت را تهدید می‌کند، زمین‌لرزه است و پس از آن، طوفان و سپس خطر سیل.

با به وجود آمدن کلان شهرهای حاضر، یکی از مسائلی که مطرح می شود لزوم وجود فضاهای سبز در محیط زندگی و کاری ماست. اخیرا در کشور ژاپن چند پروژه در این زمینه مطرح شده و در حال اجراست که هدف آنها تلفیق فضاهای سبز و محیط زیست با فعالیت های درون شهری مانند خرید، دادوستد، ترافیک و... است. یکی از پروژه هایی که این هدف را دنبال می کند، پارک های نامبا نام دارد که در سال ۲۰۰۳ به بهره برداری رسیده است. یکی دیگر از شاهکارهای معماری جهان هم در اوزاکای ژاپن است؛ اوزاکا شهری است که بزرگ ترین شرکت های صنایع خودروسازی و الکترونیک و نیز برخی از بزرگ ترین و معروف‌ترین برج های ژاپن در آن قرار دارند. یکی از معروف ترین این برج ها برجی ۱۶ طبقه است که یکی از بزرگراه های شهری اوزاکا در طی مسیرش از وسط آن عبور می کند. این بزرگراه دقیقا از طبقه ۵ تا ۷ این برج را اشغال کرده است. نام این برج، دروازه یا گیت تاور است. این برج به گونه ای ساخته شده است که یکی از بزرگراه های اوزاکا به طور کامل از داخل آن عبور می کند و با وجود آن که ۱۵ سال از ساخت آن می گذرد هنوز هم برای جهانگردان جذابیت دارد. فکر ساخت این برج و بزرگراهی که از داخل آن عبور می کند زمانی به ذهن سازندگان خطور کرد که زمین این برج در مسیر بزرگراه قرار داشت و صاحبان زمین نیز اصرار داشتند که برج خود را در آن بنا کنند. بر این اساس دو طرف پس از مذاکرات فراوان به نتیجه ای رسیدند که رضایت هر دو طرف را در پی داشته باشد. مطلب در خور توجه، استقامت هر دو سازه است و با این که فاصله بدنه بزرگراه تا بدنه برج از هر چهار طرف بیشتر از دو متر نیست اما لرزش ها و سر و صدای ناشی از عبور و مرور خودروها از روی آن به هیچ وجه مزاحمتی برای ساکنان برج ایجاد نمی‌کند.

osaka30

قصر اوزاکا مشهورترین جاذبه اوزاکا، که با سازه بتونی خود، بیشتر شبیه به موزه‌ای به شکل یک قصر است تا قصری تاریخی. ساخت این قصر در سال ۱۵۸۳ آغاز شد و در زمان خود بزرگترین قصر اوزاکا بود. در سال ۱۹۳۱ برج بتون آرمه‌ای قصر به آن اضافه شد و به طور معجزه آسایی از حملـات هوایی در امان ماند. این برج توسط دژها، دروازه‌هـا، برجک‌هـا، دیواره‌هـای سنگی زیبا و خندق‌هـا احاطه شده. پارک قصر اوزاکا حدود ۲ کیلومتر مربع است و شامل فضاهای سبز، امکانات ورزشی، تالـاری چند منظوره و زیارتگاه هوکوکو میباشد.

[caption id="attachment_38910" align="aligncenter" width="767"]قصر اوزاکا قصر اوزاکا[/caption]

آکواریومـ اوزاکا آکواریومـ اوزاکا یا کایوکان در دهکده بندری تمپوزان در خلیج اوزاکا قرار دارد و یکی از دیدنی ترین آکواریومـ‌هـای ژاپن محسوب میشود. ۱۵ آکواریومـ، که هر کدامـ نشاندهنده منطقه خاصی از حاشیه اقیانوس آرامـ است آبزیان بسیاری را در خود جای داده اند. آکواریومـ مرکزی ۹ متر عمق دارد و محل زندگی کوسه‌ای عظیمـ الجثه است. موزه تاریخ اوزاکا موزه تاریخ اوزاکا که در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد شامل مدل‌هـای عظیمی از اتفاقات تاریخی شهر، از زمان باستان تا مراکز خرید امروزی اوزاکا را به نمایش میگذارد. کلکسیون‌هـای موزه در طبقات بالـا هستند و طبقات پایینی را یک رستوران، فروشگاه و یک تالـار ورودی بسیار زیبا اشغال کرده است. مینامی مینامی یا قسمت جنوبی اوزاکا یکی از دو مرکز اصلی شهر است که مشهورترین منطقه خرید و سرگرمی شهر محسوب میشود. مینامی شامل جاذبه‌هـایی همچون آمریکامورا، مرکز خرید شینسایباشی، نیپونباشی دن دن تاون برای وسایل الکترونیکی و مانگا، و منطقه رنگارنگ سرگرمی‌هـای دوتونبوری میباشد.

osaka-worldcup2015-10 سومیوشی تایشا سومیوشی تایشای اوزاکا یکی از قدیمی ترین معابد ژاپن است. این معبد که در قرن سومـ و قبل از نفوذ معماری بودایی در آسیا تاسیس شد یکی از معدود معابدیست که نمونه‌ای از معماری خالص ژاپنی (سومیوشی-زوکوری) را به نمایش میگذارد. ژاپنی‌هـا معتقد بوده اند خدایان شینتوی این معبد از مسافران، ماهیگیران و دریانوردان محافظت میکنند. معبد شیتنوجی شیتنوجی در اصل در سال ۵۹۳ به دستور امپراطور سویکو ساخته شد و گرچه ساختمان‌هـای فعلی آن پس از جنگ جهانی دومـ بازسازی شده اند، بنای آن نمونه‌ای بینظیر از سبک اقلیمی قرن ششمـ و هفتمـ را نمایانگر است. شیتنوجی جذابیت‌هـای بسیاری از جمله معبدی پنج طبقه، تالـار طلـایی، دریاچه لـاک پشت و باغ گوکوراکو جودو که بهشت بودایی محسوب میشود دارد. گنجینه خانه‌ای از نقاشی‌هـا، مجسمه‌هـا، کتب آسمانی و متعلقات معبد، تکمیل کننده فضای این معبد میباشد.

osaka-worldcup2015-21 کیتا کیتا یا قسمت شمالی شهر که به آن یومدا نیز میگویند، یکی از دو مرکز اصلی شهر است و شلوغ ترین قطب حمل و نقل اوزاکا محسوب میشود. کیتا همچنین مملو از مغازه‌هـا، مراکز خرید، رستوران‌هـا، هتل‌هـا و مراکز تفریحی بسیار است. آسمان خراش یومدا اسکای با ارتفاع ۱۷۳ متر و باغ معلق رصد در طبقه سی و نهمـ از جمله زیبایی‌هـای این منطقه است

[caption id="attachment_38907" align="aligncenter" width="685"]شهر اوزاکا میزبان دور دوم جام جهانی والیبال ۲۰۱۵ شهر اوزاکا میزبان دور دوم جام جهانی والیبال ۲۰۱۵[/caption]

گالری تصاویر شهر : 

[box type="success" align="" class="" width=""]برای مشاهده هر یک از تصاویر در سایز بزرگ بر روی آن کلیک کنید و چند لحظه صبر کنید تا گالری به طور کامل بارگذاری شود.به هنگام مشاهده گالری می توانید از غلطانک ماوس (mouse-wheel) برای جابجایی بین تصاویر استفاده کنید.در ضمن برای مشاهده تصاویر به صورت تمام صفحه می توانید کلید F11 را بر روی کی بورد خود بفشارید.[/box]

[gallery link="file" columns="4" ids="38918,38917,38916,38915,38919,38914,38913,38911,38909,38907,38906,38905,38904,38896,38895,38894"]

ورزش 

به گزارش آریاورزش، ورزش اول این شهر به همانند اکثر شهرهای ژاپن بیس‌بال می‌باشد و ۴ تیم بزرگ بیس‌بال ژاپن اصالتا به اوزاکا تعلق دارند.

ورزش دوم شهر بعد از بیس‌بال، فوتبال می‌باشد و تیم معروف گامبا اوزاکا که ستارگانی همچون پاتریک امبومبا و یوشیهیتو اندو را در ترکیب خود داشته است هم متعلق به این شهر است.

[caption id="attachment_38966" align="aligncenter" width="772"]osaka32 یوشیهیتو اندو؛ اسطوره‌ی فوتبال ژاپن در تیم گامبا اوزاکا[/caption]

ورزش والیبال در اوزاکا جز ورزش‌های اصلی نیست ولی باشگاه قدرتمند و قدیمی اوزاکا بلیزرز ساکایی در این شهر بازی‌های خانگی خود را برگزار می‌کند و از تیم‌های پرطرفدار ژاپن به حساب می‌آید.

ورزشکاه اوزاکا مونیسیپال 

این ورزشگاه خاص و منحصر به فرد که تحت شعار هارمونی طبیعت بنا شده است از سازه‌های عظیم معماری شهر می‌باشد.بر روی سقف این ورزشگاه ۲ تپه سبز قرار دارد که درختان و گیاهان متعددی بر روی آن‌ها کاشته شده است و سقف ورزشگاه یک زیست بوم زیبا و چشم‌نواز است که به زیبایی‌های آن افزوده است.

[caption id="attachment_38968" align="aligncenter" width="600"]ورزشگاه شهر اوزاکا ورزشگاه شهر اوزاکا[/caption]

گفتنی است که از بین تمام سازه‌های ورزشی جهان تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به همانند ورزشگاه اوزاکا در زیر زمین بنا شده‌اند.این ورزشگاه به عنوان ورزشگاه رسمی شهر برای برگزاری تمام مسابقات، کنسرت‌ها و جشنواره ها هم استفاده می‌شود.

گنجایش این سازه عظیم ۷ هزار صندلی است و تا به حال میزبان مسابقات مهمی همچون جام جهانی ۲۰۱۱ و لیگ جهانی ۲۰۱۵ هم بوده است.

[caption id="attachment_38912" align="alignnone" width="900"]ورزشگاه شهر اوزاکا ورزشگاه شهر اوزاکا[/caption] [gallery link="file" size="medium" ids="38898,38901,38899"]