پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورش تیم والیبال ژاپن با کسب رتبه دوازدهم کار خود را در رقابت های جهانی خاتمه داد.

فیلیپ بلین سرمربی فرانسوی تیم ژاپن از عملکرد تیمش در این فصل راضی بود و با تعریف و تمجید از بازیکنان خود بیان داشت:

از عملکر بازیکنانم راضی هستم و میدانم که در آینده ای نزدیک میتوانم با شش تیم برتر جهان رقابت کنیم و آنها را شکست دهیم. سکیتا پاسور تیم گام بزرگی در هدایت تیم برداشت و خیلی خوب توانست با بازیکنان هماهنگ شود. یامائو چی نیز فراتر از انتظار من ظاهر شد. یامائوچی و نیشیدا در مرحله فینال لیگ ملتها و نبود ایشیکاوا کار بزرگی انجام دادند و در بازی با فرانسه بازی خوبی داشتند. هدف امسال ما بهبود عملکرد دفاعی ما بود که هم به صورت فردی و هم تیمی پیشرفت خوبی داشتیم. ما در بازی با تیم فراتسه توانستیم 8 دفاع داشته باشیم و فرانسوی ها در این دیدار 11 دفاع داشتند. در طول رقابت ها اونودرا 11، نیشیدا 7 و یامائوچی 6 دفاع داشتند که به نظر من بسیار عالیست.

فیلیپ بلین در مورد بهبود رتبه ژاپن در رقابت های جهانی افزود:

ما برای پاریس برنامه هایی داریم که گام به گام در حال گذراندن مراحل هستیم. همانطور ما به رتبه هفتم رنکینگ جهانی هستیم. اکنون ما فراتر از ایران و در رتبه اول آسیا قرار داریم که بخش جدایی ناپذیر در روند انتخابی المپیک پاریس است. سطح بازی که در مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی جهان به نمایش گذاشتیم این امید را به ما می دهد که بتوانیم در آینده نزدیک با شش تیم برتر جهان رقابت کنیم"

فیلیپ بلین سرمربی تیم فرانسه
فیلیپ بلین سرمربی تیم فرانسه

باید گفت هرمربی روش خاص خود را در ارائه بهتر انجام دادن کارش به رقیب دارد اما در اینجا بهتر است مواردی ذکر شود که خواندن آنها خالی از لطف نباشد:

فیلیپ بلین از سال 2001 تا 2012 هدایت تیم ملی فرانسه را به عهده داشت و به عنوان کمک مربی 3 سال در کنار آنیتگا در تیم لهستان و 4 سال در کنار یوییچی ناکاگاییچی در تیم ژاپن حضور داشت و در سال 2021 به عنوان سرمربی تیم ملی ژاپن انتخاب شد. با اینکه خود در تیم ملی فرانسه به عنوان سرمربی بود و تیم های باشگاهی زیادی را هم هدایت کرده بود اما باز هم به عنوان کمک مربی در کنار مربیان حتی جوانتر از خود نیز کار کرد که نه تنها اموزش بدهد که حتی آموزش هم ببیند. یا اسپرو امسال از خاویر وبر برای همکاری دعوت کرد و او هم بدون معطلی پذیرفت.

اما سرمربی تیم ایران صحبتهایی را بیان کردند و موضاعاتی را عنوان داشتند که تعجب آور است.

شاید علت اصلی انتقاداتی که در حال حاضر بر ایشان است صحبتها و قول هایی است که پیش از اعزام تیم داشتند و قول نتیجه ای بهتر از دوره های قبل و مربیان خارجی را به مردم دادند، وگرنه اکثر کارشناسان و حتی هوادارن بر این تیم واقف بودند که تیم شامل بازیکنانی تازه وارد است که برخی از آنها حتی تورنمنتهایی به این بزرگی را تجربه هم نکرده اند.

یا این گفته ایشان در مورد توتولو:

"ما در کارمان باید بدانیم کمک مربی و سرمربی و آنالیزور وظایف‌شان چه چیزی است. من باید تعریف کنم هر کسی در تیم ملی چه وظایفی دارد. ما در جریان بازی‌های تدارکاتی به این نتیجه رسیدیم که توتولو فکر می‌کرد او سرمربی است. من به توتولو گفتم وی تنها تمرین دهنده است. او موافقت کرد؛ اما در عمل این کار را انجام نمی‌داد. در نهایت به توتولو گفتم که نمی‌توانیم همکاری کنیم. او را من انتخاب کردم؛ چون می‌خواستیم کادرفنی را تقویت کنیم"

وقتی تیمی با عنوان کادر فنی در مسابقات حاضر میشود شامل سرمربی، مربی های کمک، ماساژور ، دکتر و .... ، این افراد در کنار سرمربی قرار میگیرد که او را کمک و همراهی کندو سرمربی موفق است که بتواند از راهنمایی ها و کمک همکارانش در راستای بهبود عملکرد تیم و خودش استفاده کند نه اینکه او را سد راه سرمربیگری خودش بداند، که اگر اینطور بود جان اسپرو باید عذر همه نیمکتش را میخواست.

و یا در مورد حضور ولاسکو و تغییراتی که در والیبال ایران ایجاد کرد واقعا هیچ کس نمیتواند این موضع را کتمان کند. بله امسال همه رده های ایتالیا توانستند قهرمان جهان شوند، حتما میدانید چرا؟ همان ولاسکویی که به دیده بععضی افردا کار شگرفی در ایران نکرد و در کشور خودش هم موفقی چندانی کسب نکرد مدیر فنی تیم های پایه ایتالیاست و نسلی که اکنون جام قهرمانی را بعد 24 سال بار دیگر بالای سر برد از زیر دست همین ولاسکو به این مرحله رسیدند.

لازم به ذکر است که تیم ایتالیا دو دوره از سه دوره قهرمانی جهان در سال های 1990 برزیل، 1994 یونان و 1998 ژاپن را با هدایت خولیو ولاسکو به دست آورده است.

وقتی صحبتهایی اینگونه شنیده میشود صحبتی که ولادیمیر الکنو میبنی بر مربی که قول سکو میدهد .... بیشتر به چشم می آید.