دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش نیکولا گربیچ سرمربی صربستانی تیم ملی لهستان اظهارات تندی را علیه فدراسیون جهانی والیبال مطرح کرد و بیان داشت از این که مجبور است خودش را با عقاید افرادی که از والیبال چیزی نمی‌دانند وفق بدهد خسته شده است.

فدراسیون جهانی والیبال هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های ملی به آنها اعلام کرد در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌ها قرار است سرمربیان در جریان وقت استراحت بین ست‌های دوم و سوم به مصاحبه زنده تلویزیونی بروند و به زبان انگلیسی به سؤالات پاسخ بدهند. فدراسیون جهانی امیدوار است که این ایده با استقبال هواداران روبرو شود و آنها را به این رویداد نزدیک‌تر کند.

اما این ایده چندان با استقبال مربیان مواجه نشد. وقتی خبرنگاران از گربیچ خواستند که دیدگاه خود را در این خصوص بیان کند، او با نارضایتی خطاب به افرادی که چنین ایده‌ای را مطرح کردند انگشت وسط خود را نشان داد! و گفت:

چرا قبل از اینکه چنین تصمیمی بگیرند نظر سرمربیان را نپرسیدند؟ من با روبرتو پیاتزا سرمربی هلند و فردیناندو دی‌جورجی سرمربی ایتالیا ، جیانی سرمربی فرانسه در این مورد صحبت کردم. آنها هم مخالف این کار بودند.

مربیان با مصاحبه بین دو ست در مرحله فینال لیگ ملتها مخالف هستند
مربیان با مصاحبه بین دو ست در مرحله فینال لیگ ملتها مخالف هستند

گربیچ در ادامه گفت:

ما فقط چند دقیقه بین ست‌ها فرصت داریم تا با تیم در مورد آنچه که در زمین اتفاق می‌افتد صحبت کنیم. حالا اگر ۲-۰ عقب باشیم چه؟ ما باید تمام اتفاقات درون زمین را آنالیز کنیم، در اجرای برنامه‌ها و تاکتیک‌ها تغییرات لازم را اجرا کنیم. حالا این وسط به مصاحبه هم فرا خوانده می‌شویم! خب من بروم آنجا چه بگویم؟ fivb تلاش می‌کند تا از رقابت‌های NBA و UEFA کپی کند، اما باید درک کنند که والیبال ورزش متفاوتی است. همه چیز بیش از حد مصنوعی است. حالَم بهم می‌خورد از اینکه دائم مجبوریم خودمان با ایده‌های افرادی که چیزی از والیبال نمی‌دانند تطبیق دهیم.

مصاحبه مربیان در جریان وقفه‌های طولانی هاکی، فوتبال و بسکتبال مدتها متداول بوده است. اما در والیبال مثل یک انقلاب می‌ماند. هرچند در والیبال هم تجربه مشابهی در فصل ۲۰۱۵ لیگ روسیه وجود داشته است.

گربیچ انتقادات تند دیگری را علیه فدراسیون جهانی مطرح کرد که یکی از آنها دور شدن دستیاران است:

امسال volleyball world حقوق تجاری مسابقات را بر عهده دارد و تغییراتی در پخش تصویر تلویزیونی مسابقات ایجاد کرده است. اگر قبلا دوربین اصلی، داور اول و بخشی از جایگاه را نشان می‌داد، اکنون داور اول، مربیان و نیمکت بازیکنانی که پشت بیلبورد قرار گرفته است در قاب تصویر میفتد.

گربیچ با عصبانیت ادامه داد:

دستیاران من در ده متری من قرار دارند و نمی‌توانم با آنها ارتباط درستی برقرار کنم. برای درخواست چلنج‌ها معضل بزرگی داریم و در کانادا به وضوح این مشکل دیده شد که من به دستیارم اشاره کردم که برای چلنج دکمه را فشار دهد. اگر فاصله من با او نزدیک بود سریع این اقدام انجام می‌شد و چون هنوز رالی در جریان بود داور به من گفت که زمان درخواست را از دست داده‌ام. من آنجا فقط به دکمه برای فشار دادن برای درخواستم نیاز داشتم ولی من کجا و آن دکمه کجا....به داور گفتم: چه کار باید می‌کردم؟ مثل کشتی چیزی را در زمین پرتاب می‌کردم که شما بفهمید من به این صحنه اعتراض دارم و درخواست چلنج کرده‌ام؟

گربیچ پیش از شروع لیگ ملت‌ها نیز در مورد برگزاری مسابقات لیگ ملت‌ها توسط فدراسیون جهانی صحبت‌هایی کرده بود:

فدراسیون جهانی هر طور که می‌خواهد کارهایش را انجام می‌دهد و مشاورانش آدم‌های تلویزیونی هستند که اصلا کاری با والیبال ندارند. آنها نه با والیبالیست‌ها صحبت می‌کنند و نه حتی مشاوره می‌گیرند. فقط ما را با آن چیزی که خود برنامه‌ریزی کرده‌اند مواجه می‌کنند و ما هم باید بله قربان‌گوی آنها باشیم. آخر شما به من بگویید چطور می‌شود بعد از انجام یک رالی فقط در 15 ثانیه سرویس بعدی را زد...؟ زمان بهینه برای انجام سرویس 20 ثانیه است، در غیر این صورت بازیکن با عجله‌ای که برای از دست ندادن زمان خواهد کرد تمرکز لازم برای زدن سرویس را از دست می‌دهد و حتی ممکن است مصدوم شود.

گربیچ در مورد جایگزین کردن بازیکنی که به فدراسیون جهانی برای این بازی‌ها معرفی شده بود اما او دچار مصدومیت شد هم ادامه داد:

متأسفانه ما نوربرت هوبر را به خاطر مصدومیتی که برایش اتفاق افتاد از دست دادیم و با اینکه مدارک کامل پزشکی برای عدم بازی کردن او را به فدراسیون جهانی ارائه دادیم اما آنها نپذیرفتند بازیکن دیگری را جایگزین او کنیم.

گربیچ در مورد فشردگی بازی‌ها نیز بیان داشت:

من فکر می‌کنم که CEV و FIVB و فدراسیون کشورها اصلا با یکدیگر در ارتباط نیستند و صحبت نمی‌کنند. اسپانسرها همیشه می‌خواهند لیگ‌های داخلی تا جایی که ممکن است ادامه داشته باشد و بلافاصله بعد از آن لیگ ملت‌ها شروع شود. بعد رقابت‌های اروپایی، جهانی و غیره و غیره. بازیکنان مجبورند یکی پس از دیگری در تورنمنت‌ها حضور داشته باشند و زمان کافی برای ریکاوری و استراحت ندارند.

جام جهانی 2019 را به یاد دارید، دو روز بعد از مسابقات ژاپن، رقابت‌های قهرمانی اروپا آغاز شد. در جواب انتقادهایی که ما کردیم می‌گویند والیبالیست‌ها اینقدر پول می‌گیرند باید هم بازی کنند. نه اینگونه نیست... آنها بعد از پایان فصل باشگاهی با آن تعداد بازی و فشردگی و فشار در بازی‌ها حداقل به چند هفته زمان نیاز دارند تا بار دیگر باتری‌های خود را شارژ کنند و بتوانند استراحت کافی داشته باشند. انتقادهای ما از فدراسیون جهانی مثل نبرد داوود و جالوت تمام نشدنی است.

اینگونه صحبت کردن گربیچ و انتقادات تندی که از فدراسیون جهانی انجام داد از مربی آرامی چون او پیش از این دیده نشده بود حال باید دید واکنش فدراسیون جهانی به صحبت‌های او چگونه خواهد بود؟

انتقادهای ما از فدراسیون جهانی مثل نبرد داوود و جالوت تمام نشدنی است.
انتقادهای ما از فدراسیون جهانی مثل نبرد داوود و جالوت تمام نشدنی است.