یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش ، فینال لیگ قهرمانان والیبال اروپا امشب در حالی در سالن مملو از تماشاگر شهر کراکوف برگزار شد که تیم‌های قدرتمند زنیت کازان روسیه و ترنتینو ایتالیا در ۲ سمت میدان حضور داشتند. بازی با قضاوت آتی هوتانیسکا از فنلاند آغاز شد و در حالی که ترنتینو ۲ ست نخست را از آن خود کرده بود، زنیت کازان موفق شد در ۳ ست بعدی فوق‌العاده ظاهر شود و این بازی زیبا در نهایت با برتری ۳-۲ یاران ولادمیر آلکنو خاتمه یافت و کهکشانی‌های کازان برای دومین سال بار و چهارمین بار در تاریخشان به مدال طلای این رقابتها دست یافتند.

zenit-trentino-27

 به این ترتیب برای چهارمین بار بعد از سال های ۲۰۰۸،۲۰۱۲،۲۰۱۵ توانست اجازه ورود به مسابقات قهرمانی باشگاه های جهان را کسب کند. که از ۱۶ سال گذشته هیچ تیمی نتوانسته بود چنین افتخاری را به دست آورد.  با اینکه تیم تورنیتو توانست مدال نقره این مسابقات رو به دست آورد ولی نباید فراموش کنیم که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ سه عنوان را از آن خود کنند و در سال ۲۰۱۲ توانستند مدال برنز را بگیرند. اسپکر کوبایی تیم قدرتمند زنیت کازان ویلفرد  لئون ونرو،  برای دومین سال پیاپی توانست عنوان ارزشمندترین بازیکن را کسب کند. او امشب واقعا همچون الماسی  میدرخشید.

[event_results 72965]

[gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="66862,72983"]

القاب تیم‌ها و ستارگان آن‌ها : 

زنیت کازان ( لقب >> کهکشانی‌ها ) 

[gallery link="file" size="medium" ids="51994,51998,51995,51989,51987,52008,51988,52009,52010"]

ترنتینوی ایتالیا ( لقب >> سفید و سرخ های ترنتو ) 

[gallery link="file" size="medium" ids="51269,51268,51267,51260,62052,51264"]

دو تیم فینالیست میدانستند که از ۱۶ سال پیش تا به امروز که رسما  لیگ قهرمانان اروپا آغاز شد، تیمی نتوانسته ۴ عنوان قهرمانی لیگ اروپا را در این سال ها از آن خود کند. ترنیتنو در بازی نیمه نهایی در مقابل دیگر تیم ایتالیایی، لوبه پر ستاره قرار گرفت ولی تیم لوبه آن تیم همیشگی ظاهر نشد و بازی را به ترنیتنو واگذار کرد تا یک پای فینال ترنیتنو باشد. در حالی که در طرف دیگر زنیت کازان در بازی نیمه نهایی بازی را  در مقابل تیم آسیکو رسوویای لهستانی بسیار سخت شروع کرد و ست اول را واگذار کرد، ولی در ادامه با تفکر  بی نظیر آلکنو توانست در مقابل ۱۵۰۰۰ هزار طرفدار لهستانی این تیم را ۳-۱ شکست دهد.

zenit-trentino-21

بازی فینال به شرح زیر انجام شد ، با آریاورزش همراه باشید :

ست اول

ترنتینو ست اول بازی رو انفجاری آغاز کرد و  طرفداران خود را که از شمال ایتالیا به سرزمین لهستان رسانده بودند حسابی به وجد آورد و توانست ۸-۴ وقت استراحت اول  را نصیب خود کند. در طرف دیگر میدان تیم زنیت کازان همچون شب گذشته مقابل رسوویا، طول کشید تا خودش را در زمین پیدا کند ولی در ادامه توانست اختلاف امتیاز را به ۱۵-۱۳ به کاهش دهد که سرمربی ترنتینو (استویچف) را مجبور کرد تا درخواست زمان استراحت کند. با قرار گرفتن لئون ستاره بی چون و چرای بازی امشب در خط سرویس فاصله امتیازی زنیت با ترنیتنو جبران شد و هر دو تیم در امتیاز ۱۹ با هم برابر شدند. اما ترنیتنو هم تیمی نبود که به همین راحتی از جریان مسابقه خارج شود و با در دست گرفتن بازی و اسپک های قدرتی زن  اسلوونیای خود تینه اورنو امتیاز را ۲۱-۲۰ به سود خود کردند. کاپیتان تیم ملی اسلوونی در مقابل دیدگان پدر و مادر خودش بازی خیره کننده‌ای از خود نشان داد و در نهایت ست اول با نتیجه ۲۵-۲۳ به سود ترنیتنو به پایان رسید.

zenit-trentino-31

ست دوم

از قبل پیش بینی شده بود که این  مسابقه بسیار سخت و طاقت فرسا و در عین حال جذاب خواهد بود و آمار و احتمالات جالبی از آن خارج خواهد شد. نبرد در ست دوم بسیار تنگاتنگ پیش میرفت و دو تیم پا به پای هم به امتیاز ۱۲ رسیدند که در پی اشتباهی که مدافع میانی تیم زنیت کازان آلکساندر گوتسالیوک انجام داد ترنیتنو ۱۴-۱۲ پیش افتاد. در ادامه نیز با دو امتیاز سرویسی که پاسور جوان و آینده دار ترنیتنو (جانه‌لی) به دست آورد زنیتی ها، در وقت استراحت دوم ۴ امتیاز از ترنیتنو عقب افتادند.  ترنیتنو همچنان با بازی روان خود در حالی که نبض بازی را به دست داشته و اختلاف ۴ امتیازی را حفظ کرده بود به امتیاز ۱۸-۱۴ رسید. طرفداران تیم ترنیتنو در سالن با تمام توان به تشویق تیم خود ادامه دادند  و بازیکنانشان را به پیروزی در این ست فرا میخواندند و در نهایت تیم ترنیتنو این ست را هم با نتیجه ۲۵-۲۲ به سود خود به پایان رساند.

zenit-trentino-24

ست سوم

ولی زنیت کازان تیمی نبود که به همین راحتی منصرف شود و میدان را خالی کند و جای تعجب نداشت که تاتارها در ست سوم کاملا مجهز وارد زمین شده و با تمام توان خود ست سوم را شروع کردند. استویچف هر نقشه ای پیاده کرد تا این روند رو به جلوی زنیتی ها را متوقف کند نتوانست و امتیازها در همان ابتدای ست سوم به ۱۰-۶ به سود تیم کازان شد. ویلفرد لئون در تلاطم جبران دو ست ازدست داده، خود را به آب و آتش میزد و امتیازات را برای تیم روسی جمع میکرد. آلکنو برای اینکه این روند ادامه داشته باشد و تیمش از جریان بازی خارج نشود دیماکوف مدافع میانی جوان خود را جانشین گوتسالیوک کرد، آلکنو همچنین سالپاروف و پاسور اصلی‌ش آلکساندر بوتکو را نیز بار دیگر وارد زمین بازی کرد، در این زمان بود که موتور تیم زنیت کازان جان تازه ای گرفت و اثر تغییرات این گرگ پیر، آلکنو در زمین هویدا گشت و زنیتی ها توانستند اختلاف امتیاز را به ۶ برسانند،۱۸-۱۲٫ بازی دیدنی لئون همچنان ادامه داشت تا این ست را زنیتی های دوباره جان گرفته با نتیجه ۲۵-۱۷ به سود خود کنند.

zenit-trentino-25

ست چهارم

بازی در ست چهارم به اوج  هیجان خود رسیده بود و تیم ترنیتنو که خیلی شکیل والیبال را بازی میکنند ست چهارم رو بسیار عالی شروع کردند و توانستند به بازی برگردند و سه امتیاز متوالی را کسب کنند. تیم روسی توانست امتیاز های از دست رفته را جبران کند. اما تین اورنات توانست با یک بازی جذاب و دیدنی وقت استراحت اول ست چهارم را ۸-۶ به سود ترنیتنو کند. نمایش دیدنی این پشت خط زن اسلونیای همراه با پاسور تیمشان جیانه لی،  بازی را به اوج حسایست و زیبایی رسانده بود و امتیازات ۱۲-۸ به سود ترنیتنو شد. تماشاگران والیبال اوج زیبایی و هیجان را در این بازی مشاهده میکردند. این بار تیم زنیت کازان بود که در وقت استراحت دوم امتیازات از دست رفته را جبران کند و توانست ۳ امتیاز هم از رقیب پیشی بگیرد. در این زمان بحرانی و اینکه تیم ترنیتنو تنها ۲ امتیاز تا قهرمانی فاصله داشت، با چند اشتباه کوچکی که مرتکب شدند، کمک کردند تا تیم زنیت کازان این ست را همچون ست گذشته از آن خود کند۲۶-۲۴٫ و اکنون زمانی بود که دوباره همه چیز برابر شد و ست پنجم تعیین کننده تیم برنده بود.

zenit-trentino-17

ست پنجم

 ست پنجم نفس های همه را در سینه حبس کرده بود. جیانه لی همچون یک سرباز در خدمت تیمش بود و از هیچ کمکی دریغ نمیکرد. تیم تورنتیو با وجود شکست در دو ست گذشته، هیچ آثاری از یاس و ناامیدی را از خود بروز نداده و همچون ست های اول بازی برای قهرمانی تیم خود میجنگیدند. دو تیم تا آخرین توان خود برای پیروزی تیمشان تلاش کردند و الحق و الانصاف که بازی بسیار زیبایی را به نمایش گذاشتند که هر ببیننده ای را در جای خودش میخکوب میکرد. این بازی واقعا فراتر از یک فینال اروپایی بود که انتظارش را داشتیم. در نقطه عطف ست پنجم، لئون در یک کشمکش روی تور در مقابل جانه‌لی نتوانست موفق باشد و زمین ها در امتیاز ۸-۷ به سود ترنیتنو عوض شد. در یک اوت مشکوک که به نفع تیم زنیت شد، استویچف درخواست ویدیو چک کرده ولی رای داور به نفع زنیتی ها شد ۱۰-۹، این موضوع باعث عصبانیت سرمربی تیم ایتالیایی شدو داور را مجبور کرد تا به او کارت زرد بدهد. در ادامه لئون و میخایلوف امتیازات تیم روسی را ۱۲- ۱۰ رساندند. و در نهایت ست پنجم با نتیجه ۱۵-۱۲ به سود زنیت به پایان رسید و زنیت کازان توانست در یک بازی بسیار جذاب و پر فراز و نشیب با نتیجه ۳-۲ ترنیتنوی ایتالیا را شکست دهد. و برای چهارمین بار جام قهرمانی باشگاه های اروپا را بالای سر ببرنند.

zenit-trentino-4

بهترین بازیکنان میدان

ارزشمندترین بازیکن : ویلفردو لئون از زنیت کازان روسیه با ۲۷ امتیاز ، ۶۷ درصد موفقیت در حمله  ، ۴ امتیاز سرویس و ۱ دفاع مستقیم

[caption id="attachment_51998" align="aligncenter" width="386"]ویلفردو لئون - دریافت‌کننده - کوبا ویلفردو لئون - دریافت‌کننده - کوبا[/caption]

بهترین دریافت‌کننده بازی : تینه اورنو از ترنتینو ایتالیا با ۳۹ درصد موفقیت در دریافت

[caption id="attachment_51269" align="aligncenter" width="422"]تینه اورنو - دریافت کننده - اسلوونی تینه اورنو - دریافت کننده - اسلوونی[/caption]

بهترین مدافع  : سیمون فن دِ وورد از ترنتینو ایتالیا با ۴ دفاع منجر به امتیاز

[caption id="attachment_54250" align="aligncenter" width="386"]سیمون فَن دِ وورد - مدافع میانی - بلژیک سیمون فَن دِ وورد - مدافع میانی - بلژیک[/caption]