به گزارش آریاورزش، میرسعید معروف ، در حال حاضر معروف است؛ در عین حال محبوب و به جرأت می‌توان گفت، محبوبترین و شناخته شده‌ترین بازیکن تاریخ والیبال ایران است. در محبوبیت، فقط بُعد تکنیکی، فنی و قهرمانی نیست که تأثیرگذار است، بلکه رفتار، منش، اخلاق، تعامل  با مخاطبان، هوش هیجانی، نحوه واکنش به اتفاقات پیرامون و ... هستند که محبوبیت را به شهرت اضافه و «پرسونال برند» فرد را قوی‌تر و جذاب‌تر می‌کنند. این مسائل هویت یک ورزشکار را درست شکل می‌دهند، هرچند موارد فوق بخشی از فرآیند «پرسونال برند» و شاید مهمترین قسمت آن است.

در طی سال‌های اخیر و پس از آغاز دوران شهرت معروف، شاهد شکل‌گیری بیش از پیش شخصیت و هویت وی هستیم، هویتی که برپایه میراث و گذشته برند شخصی معروف بنا می‌شود. میراثی همچون تولد و رشد و تربیت صحیح در خانواده اصیل آذربایجانی ایرانی و از طرفی حضور در کنار خانواده‌ای والیبالی و ترغیب و تشویق از سوی آنان.

سعید معروف

کمتر کسی است که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، به نبوغ والیبالی معروف و قرار گرفتن در بین پاسورهای سطح اول والیبال جهان اذعان نکند و آن را نستاید. بی‌شک اما کارشناسان ورزشی و «پرسونال برند» هم عقیده‌اند که ابعاد رفتاری و شخصیتی ورزشکار با نحوه بازی و پیشرفت فنی وی مرتبط است، چراکه هر دو اینها در کنار هم هویت ورزشکار را شکل می‌دهند.

اگر صفات و ویژگی‌های شخصیتی میرسعید معروف را از مخاطبان وی جویا شویم به صفاتی همچون باهوش، مغرور، نابغه، هدفمند، جذاب، خانواده دوست، جدی، با غیرت و باتعصب می‌توان رسید. صفاتی که اگر درست برنامه‌ریزی و کنترل نشود، می‌تواند به برند شخصی معروف خدشه وارد کند که اتفاقاً دو ویژگی مغرور و جدی‌اش که از جمله ویژگی‌های مثبت وی به شمار می‌رود به دلیل عدم کنترل و پایش به پاشنه آشیل معروف تبدیل شده است. این مسئله کاپیتان تیم ملی والیبال کشورمان را به سمت تکبر و رفتارهای هیجانی لحظه‌ای پیش می‌برد که مصداق بارز آن را در بازی‌های اخیر تیم شهرداری ارومیه (تیم باشگاهی میرسعید معروف) به ویژه در بازی سوم این تیم مقابل پیکان تهران در مرحله نیمه نهایی لیگ برتر والیبال کشور، می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

[caption id="attachment_68695" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه سوم نیمه نهایی پیکان و شهرداری ارومیه میرسعید معروف[/caption]

مطمئناً چندین عوامل در باخت و حذف تیم شهرداری ارومیه در مقابل تیم پیکان تهران نقش داشت، اما یکی از این عوامل تحریک پذیری بالا و تکبر و رفتارهای هیجانی لحظه‌ای معروف به عنوان یکی از ارکان اصلی تیم بود که از قضا ورمیلیو، بازیکن ایتالیایی پیکان به خوبی آن را فهمیده بود. ورمیلو در طول بازی سعی می‌کرد با هر بهانه‌ای با معروف جروبحث و وی را تحریک کند تا زود از کوره در رود که در این مورد موفق و باعث اخراج معروف و واکنش شدید وی به فرهاد شاهمیری داور بازی شد.

اگر میرسعید معروف ، این وضعیت را درست پایش، کنترل و رفع نکند، در بازی‌های آینده تیم ملی والیبال ایران به ویژه در رقابت‌های مهم انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو تأثیر منفی خواهد داشت و دیگر آنجا تیم باشگاهی و هوادارانش نیست که از رفتار و واکنش وی متأثر می‌شوند، بلکه تیم ملی والیبال ایران یا بهتر است بگوییم، آرزوهای یک ملت و شور و شوق علاقه‌مندان والیبال تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر یکی از سرمایه‌های انسانی ایران یعنی خود میرسعید معروف و برند شخصی وی آسیب می‌بیند، برندی که فقط معطوف به دوران بازی وی در والیبال نخواهد بود و اتفاقاً پس از پایان دوران تثبیت آن، بعدها شاهد اثرگذاری بیش از پیش در عرصه جامعه ایرانی و جهانی خواهیم بود.

marouf-in-turkey1

[box type="shadow" align="" class="" width=""]برگرفته از تسنیم[/box]