Untitled-1نام : فرنوش

 نام خانوادگی : شیخی 

 تولد: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۹ در گرگان

شماره در تیم ملی و باشگاه : ۱۶

 وضعیت تاهل : مجرد

ارتفاع آبشار :  ۲۸۵ سانتی متر

 ارتفاع دفاع :  ۲۷۵ سانتی متر  

 پست : مدافع میانی

وقتی خدا تکه ای از آسمان را به زمین هِشت، زمین سراسر شد بهشت؛ و خجسته روزهای این اتفاق فرخنده نامیده شد اردیبهشت.

و در روز ۲۳ ام همین ماه زیبا، واقع در سال ۱۳۶۹، و در گوشه ای از این بهشت مثال زدنی در شمال ایران زمین و در شهر گرگان، آقای شیخی مردی از جنس غرور و افتخار که آن روزها مشغول پاسبانی از حریم هوایی این سرزمین در نیروی هوایی ارتش بود، اینبار با حال و هوای تازه ای چشم به پهنای آسمان نیلگون دوخته بود تا خدا یکی از زیباترین مائده های آسمانی زندگیش را که روزی قرار بود یکی از بزرگترین دلایل سربلندی تاریخ حیاتش و موجب غرور ایران محبوبش باشد را به او هدیه کند.

نامش را هم وزن آرزوهایی که برایش داشت فرنوش نهاد و عزتش را پشتوانه و تکیه گاه محکمی کرد برای راه طولانی که کودکش در پیش داشت.

فرنوش همانگونه که قد میکشید و به ۴ سالگی می رسید شادیهای کودکیش با اضافه شدن یک خواهر کوچولو به جمع خانواده تکمیل شد وحالا فرنوش یک همبازی و یک همدم مهربان دیگر را هم در کنار خود داشت؛

اما پدر با وجود همه این دلخوشیهای دلنشین، فانتزیهای زیبای دیگری نیز در زندگی داشت که یکی از آنها علاقه زیادش به ورزش بود.

او از همان ابتدا والیبال را با همه جذابیتهایش دوست داشت و انصافا هم چون این رشته را با علاقه دنبال میکرد واقعا بازی تماشایی داشت. چرا که والیبال یعنی اینکه همیشه باید سرت را بالا نگه داری و نگاهت همیشه باید به سمت جلو و افق روبرو باشد، درست مثل سربازی که میداند برای رسیدن به هدف چگونه باید همیشه آماده باشد.

 از آنجا که پدر اولین قهرمان زندگی هر دختری است و فرنوش نیز از این قاعده مستثنی نبود وی نیز نظم و پشتکار و جدیت را بخوبی از پدر می آموخت. وجودش سراسر هیجان و انگیزه بود و عادت داشت دست به هر کاری که میزند بهترین باشد.

[caption id="attachment_66030" align="aligncenter" width="900"]فرنوش شیخی فرنوش شیخی[/caption]

به دوران دبیرستان که رسید با وجود اینکه عادت نداشت هیچ کاری را نصف - نیمه رها کند ولی چون هنوز نمیداست اینهمه انرژی و هیجان را در کجا باید بکار گیرد از دروازه بانی در هندبال شروع کرد ولی چندان هم به مذاقش خوش نیامد و به سمت فوتبال روی آورد و مجددا پست دروازه بانی را انتخاب کرد تا اینکه بالاخره به اصرار پدر راهی زمین والیبال شد.

گرچه همیشه از تماشای بازی پدر لذت می برد ولی  شروع او در این عرصه داستان دیگری داشت خودش می گوید:

« والیبال را با خانم زهرا قهرمانی شروع کردم و همیشه ازشون ممنونم چون همیشه منو به زور میبردن سر مسابقات (با خنده 😊) آخه من اون زمان هیچ علاقه ای به والیبال نداشتم.»

اما در همان دوران بود که  با خانم حمیرا بندگانیان آشنا شد و جدی تر والیبال را دنبال کرد. او به طور خودکار به همان مسیری هدایت میشد که شاید از همان ابتدا برایش رقم خورده بود چرا که همان سال به محض ورود به این رشته، با تیم پتروشیمی تهران و به بصورت کاملا حرفه ای وارد لیگ دسته دو کشور شد و با قهرمانی این تیم به لیگ دسته یک صعود کرد و باز هم با رسیدن به جایگاه نخست در این دسته، جواز حضور در سوپر لیگ را کسب کرد. این روال ادامه یافت و فرنوش در لیگ برتر کارش را با تیم سایپا زیر نظر خانم شعبانیان ادامه داد و پس از آن نیز وارد گاز تهران با هدایت خانم صدیقی شد و ادامه راه حرفه ای اش را نیز تاکنون با این تیم و در کنار موفقیتهای این تیم سپری می کند.

farnoosh sheikhi

آن روزها جو جامعه هنوز تب و تاب چندانی در ورزش والیبال نداشت و او اصلا تصورش را نمیکرد روزی وارد حوزه ورزش حرفه ای و قهرمانی شود چون در خانواده، اولویت اول ادامه تحصیل و کسب مدارج علمی بود ولی دست تقدیر مسیر زندگی اش را عوض کرد و سر تیتر اهدافش شد والیبال. البته او همچون همه اطرافیانش تحصیلات  را هم ادامه داد و تا مقطع کارشناسی تربیت بدنی پیش رفت. ولی در کل، جور فرنوش را خواهر کوچکترش که اکنون سال سوم رشته روانشناسی دانشگاه تهران است خواهد کشید و او قرار است خانم دکتر خانواده شود.

مسیر موفقیتها همچنان برای او باز بود و بعد از دو سال حضور در والیبال به تیم ملی دعوت شد ولی همان سال اول بدلیل کم بودن سنش خط خورد اما درخشش او در لیگ برتر موجب شد از سال ۸۸ به بعد دیگر عضو ثابت تیم ملی باشد. و در تیم ملی هم زیر نظر آقایان منظمی، محمودی، خمسه و برقی به تجربیات خود افزود.

و چون در پست خودش یعنی سرعتی زن تیم، عملکرد چشمگیری داشت در خیلی از تیمها برای مسابقات فرا مرزی بعنوان یار کمکی دعوت می شد از جمله برای مسابقات جام باشگاه های آسیا که با تیم هایی همچون پرسپولیس در سال ۸۹ و گیتی پسند در سال ۹۰ و متین ورامین ۹۱ در کنار بازیکنانی همچون برهانی و گیوه به مقامی ششمی این رقابتها دست یافت. و تا امسال هشت دوره عضو ثابت تیم ملی بوده است و ۱۰ سال ورزش حرفه ای را در پرونده دارد.

farnoosh sheikhi

وی در چهارمین دوره مسابقات والیبال جام کنفدراسیون آسیا  که در سال ۹۳ در شهر نانچانگ چین در تیم ملی با سرمربیگری خانم صدیقی تیم هدایت می شد حضور یافت. در آن زمان تیم ملی والیبال زنان ایران سومین حضور خود در این رقابت ها را تجربه می کرد.

والیبال زنان ایران در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تجربه حضور در این رقابت ها دارد که با کسب رتبه هشتمی به کار خود پایان داد.

خالی از لطف نیست نگاهی گذرا به سابقه لیگ برتر از همان سالی که خانم شیخی به این لیگ وارد شد داشته باشیم

رده بندی وضعیت خانم فرنوش شیخی
ششمین دوره سال ۱۳۸۶ ۱۱ تیم ۱- ذوب آهن ۲- سایپا تهران ۳- دانشگاه آزاد عضویت در باشگاه سایپا
هفتمین دوره سال ۱۳۸۷ ۱۲ تیم ۱- ذوب آهن ۲- سایپا تهران ۳- دانشگاه آزاد ابهر عضویت در باشگاه سایپا
هشتمین دوره سال ۱۳۸۸ ۱۲ تیم ۱- ذوب آهن ۲- پرسپولیس ۳- نفت عضویت در باشگاه پتروشیمی
نهمین دوره سال ۱۳۸۹ ۹ تیم ۱- پرسپولیس ۲- ذوب آهن ۳- گاز عضویت در باشگاه گاز
دهمین دوره سال ۱۳۹۰ ۷ تیم ۱- گیتی پسند اصفهان ۲- گاز ۳- ذوب آهن عضویت در باشگاه گاز
یازدهمین دوره سال ۱۳۹۱ -  شش تیم ۱- گیتی پسند ۲- ذوب آهن ۳- گاز عضویت در باشگاه گاز
دوازدهمین دوره سال ۱۳۹۲ شش تیم ۱- گاز ۲- ذوب آهن ۳- دانشگاه آزاد عضویت در باشگاه گاز
سیزدهمین دوره سال ۱۳۹۳ شش تیم ۱- دانشگاه آزاد ۲- ذوب آهن ۳- گاز عضویت در باشگاه گاز
چهاردهمن دوره سال ۱۳۹۴ هفت تیم نامشخص عضویت در باشگاه گاز

فرنوش شیخی در مورد انتخاب شماره پیراهنش می گوید: " به شماره ۱۴ علاقه زیادی داشتم ولی اون زمان این شماره مخصوص یکی از بزرگان تیم ملی بود من هم به مناسبت اینکه در ۱۶ سالگی به تیم ملی دعوت شدم شماره پیراهنم رو ۱۶ انتخاب کردم»

خودش هم نمی داند چه اتفاقی افتاد که رفت روی تیتر اول خبرگزاری ها و شهرت به سراغش آمد گرچه همه می گویند او جدای روحیه جنگندگی و بازی تماشاییش شخصیت بزرگواری دارد و به همین دلیل خیلی زود محبوب شد ولی خودش می گوید: " در این مورد واقعا نمیدونم چی باید بگم فقط انشالله که حداقل اسم خوبی از خودم به جا بگزارم"

فرنوش شیخی معتقد است از نظر شخصیتی میتواند هم آرام باشد هم عصبی هم شاد و .... و می گوید: " خب هر کدام به وقت خودش . ولی اصولا در کارم خیلی جدی هستم مخصوصا در حین بازی. چون واقعا از باخت متنفرم و ترجیح میدم بعد از برد همراه با هم تیمی هام شاد باشم."

farnoosh sheikhi

طبق اظهارات خودش آدم مستقلی است: "به جرأت میتونم بگم اکثر ورزشکاران آدمای مستقلی هستند دلبستگی به خانواده همیشه و همه جا هست اما دوری از خانواده به طور ناخودآگاه وابستگیا رو کمتر میکنه چون ما اکثر وقتمون را در تمرینا و اردوها هستیم."

در ادامه گفتگوی صمیمانه ای با خانم فرنوش شیخی ، این ستاره ملی پوش تیم گاز تهران داشتیم که می توانید آن را از نظر بگذرانید:

آریاورزش : "یکم از تفاوتای والیبال مردان و زنان برامون بگین ؟"

فرنوش شیخی : "واقعا والیبال خانمها با آقایون متفاوته تا جایی که میتونم بگم تقریبا از نظر اسمی یه رشته هستند ولی از لحاظ تاکتیک خیلی با هم فرق میکنند و گاهی از لحاظ تکنیک هم یه اختلافاتی دارند.

در کل والیبال زنان حتی در آسیا نیز خیلی متفاوته بطوری که در سطح خانمها این ۴ تیم اول آسیا هستند که در دنیا مقام دار هستند ولی در والیبال آقایون اینطور نیست مثلا تیمهای چین و ژاپن و کره و تایلند حتی قزاقستان که در بخش زنان در سطح برترین ها و رتبه های بالای قهرمانی قرار دارند و بسادگی تیمهایی مثل برزیل و ایتالیا و کوبا را شکست می دهند و دقیقا با همان ترکیب اصلی در بازیهای آسیایی مقابل ما قرار میگیرند،تیم های ملی مردان اکثر کشورهای آسیایی به جرئت می توان گفت نه در آسیا و نه در جهان حرف زیادی برای گفتن ندارند.

شاید به این دلیل باشه که آسیایی ها سرعتی بازی میکنن و دقت بالایی دارند ولی اروپایی ها قدرت هم چاشنی کار میکنند. و در والیبال بانوان سرعت مهمترین فاکتور محسوب میشه."

farnoosh-sheikhi-2nd--14

آریاورزش : "نظرتون در مورد کوتاهی قد و  تا حدودی عدم اعتماد بنفس بانوان ایران تو سطح جهانی چیه و چجوری این مشکل باید حل بشه. (البته آریاورزش قصد داره با پوشش همه جانبه اخبار بانوان یه گامی مؤثری در این زمینه برداره ولی مشکل اساسی از کجاست)"

فرنوش شیخی : "خب اینکه ما از نظر قامت با تیمای سطح اول دنیا خیلی فاصله داریم کاملا درسته و من فک میکنم تنها چاره ش این باشه که از الان استعدادیابی را شروع کنند. بازیکنانی با سن پایین و فیزیک خوب در اکثر شهرها خیلی زیاد هستند  باید برای گردآوری این افراد در اردوها برنامه ریزی و صد البته سرمایه گذاری انجام شود. این کاری است که کشورهای دیگر برای استعدادهای برتر خودشون انجام می دهند. مثل ژاپن و چین یا کره که مسابقات مدرسه ای، ناحیه ای، استانی و کشوری برگزار میکنن البته با برنامه ریزی اصولی."

آریاورزش :  "در حال حاضر میانگین قدی تیمی مثل ترکیه در انتخابی المپیک ۱۸۸ بوده میانگین تیم ما در چه حد هست؟"

فرنوش شیخی : "تصور میکنم تیم ما حدودا ۱۸۳ باشه"

آریاورزش : "والیبال زنان جهان رو دنبال میکنید ؟ اگه آره طرفدرا کدوم تیم هستید و به چه بازیکنی علاقه دارید؟"

فرنوش شیخی : "بله من بیشتر والیبال زنان رو نگاه میکنم تا مردان. به تیم ملی بانوان برزیل خیلی علاقه دارم و تیم باشگاهی فنرباغچه رو هم خیلی دوست دارم. برای اینکه بازیکنان مورد علاقه من در این دو تیم هستند. سرعتی زن تیم برزیل یعنی تایشا و دریافت کننده کره ای تیم فنرباغچه یعنی کیم بازیکنانی هستن که همیشه بازیاشون رو دنبال میکنم."

[caption id="attachment_65782" align="aligncenter" width="751"]کیم یون کونگ کیم یون کونگ[/caption]

آریاورزش : "طبق اعلام فدراسیون جهانی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در ژاپن برگزار میشه و بدین ترتیب احتمالا آسیا ۵ سهمیه خواهد داشت ، چقدر امید دارین که به عنوان تیم پنجم آسیا در مسابقات قهرمانی جهان۲۰۱۸ حضور داشته باشید؟"

فرنوش شیخی : "ما الان رتبه هفتم آسیا را داریم و واقعا رسیدن به پنجمی آسیا نمیتونه خیلی سخت باشه و فقط باید باور کنیم که میتونیم بهش برسیم البته در کنار این مورد مسئولان فدراسیون با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند باید به دنبال این هدف باشند. امیدوارم این اتفاق بیفتد چون خیلی دور از انتظار نیست."

آریاورزش : "کمی هم از پوشش صحبت کنیم. اینکه لباسایی که برای شما طراحی و تولید میشه از نظر سطح کیفی چقد به استانداردهای جهانی نزدیکه؟ شما مدت زیادی در این پوشش باید مدام در تحرک باشین مشکلی با این قضیه ندارین؟"

فرنوش شیخی : "در مورد پوشش باید بگم ما کاملا با سایر تیمها متفاوت هستیم و این پوشش برای ما حقیقتا باارزش مخصوصا اینکه در قالب تیم ملی و برای کشورمون این لباس رو تن میکنیم ارزشش چدین برابر میشه سالهای اول یکم برامون سخت بود چون اکثر مسابقات ما در کشورهای آسای شرقی مثل چین و تایلند و ویتنام برگزار میشود و آنجا فوق العاده شرجی و گرم هست. اما به راحتی با این شرایط کنار آمدیم. و با شرط اینکه لباسمون سبک باشد هیچ مشکلی با پوشش نداریم و برامون محدودیت ایجاد نمیکند."

آریاورزش : "نظرتون در مورد تبلیغات بازرگانی برای بانوان در ایران چیه همچین پیشنهادی داشتین؟"

فرنوش شیخی : "فقط چند مورد محدود. چون بازیهای ما تحت پوشش رسانه ها نیست و اخبار مسابقات ما فقط به چند عکس خوب محدود میشود. متأسفانه در چنین شرایطی مطمئنا هیچ کمپانی و شرکتی برای تبلیغاتش از طریق  لیگ  والیبال بانوان وارد سرمایه گذاری نخواهد شد. ولی درلیگهای کشورهای دیگر تبلیغات در بخش بانوان حتی خیلی بیشتر از مردان وجود داره مثلا نشلیهان دمیر یا نازگل آیکول نقش بزرگی در تبلیغات تلویزیونی این کشور داشتن."

farnoosh-sheikhi-2nd--2

آریاورزش : "امسال تیم دانشگاه  آزاد به کادرشون روانشناس اضافه کردن بنظرتون یه رواشناس میتونه چقد در عملکرد یه بازیکن اثر بزاره؟"

فرنوش شیخی : "بله این رو شنیده بودم البته تیم ما هم روانشناس داره که همیشه کنار تیم بوده و کمک مؤثری به تیم میکنن. مطمئنا در ورزش حرفه ای یک روانشناس یکی از پایه های اصلی محسوب میشود که خدا رو شکر تقریبا در ایران به این علم اعتقاد پیدا کرده اند و اکثر تیمها یک روانشناس رو جذب کرده اند."

آریاورزش : "تیم ملی ما هم روانشناس دارد یا اینکه سرمربی یا مربیان بیشتر این نقش رو برعهده دارن؟"

فرنوش شیخی : "نه متأسفانه ما هنوز در تیم ملی روانشناس نداریم ولی مطمئنم در برنامه ریزی های فدراسیون این قضیه در نظر گرفته می شود."

آریاورزش : "ما در والیبال مردان بارها این رو از بازیکنان شنیدیم که تشویق تماشاچیان و هوادارن خیلی تو روحیه شون تأثیر گذاره. در والیبال بانوان این چند  ساله تغییری رخ داده؟"

فرنوش شیخی : "الان سه سالی هست که ما هم در مسابقاتمون تماشاچیان زیادی داریم مخصوصا در بازیهای حساس که تقریبا سالن پر میشه این هم بازی رو جذابتر می کنه و هم اینکه انرژی و انگیزه میشه برای بهبود عملکرد بازیکنان. چون ورزش اول بانوان کشور ما والیباله به همین خاطر علاقه مندای زیادی در این رشته هستند. امیدوارم  روزی در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی شاهد مسابقات بانوان باشیم."

farnoosh sheikhi

آریاورزش : "شاید یه عامل اساسی که اکثریت قشر جامعه به سمت ورزش های حرفه ای کشیده میشن بغیر از جذابیت عاملی به نام پول باشه ! منظورم اینه که پول چقد میتونه یه ورزشکار رو ترغیب به پیشرفت کنه البته با توجه به اینکه  عمر ورزش والیبال خیلی زیاد نیست و یه بازیکن خیلی نمیتونه به آتیه ش با این رشته تکیه کنه ؟ چون اونطور که میدونم قراردادهای بانوان شاید دیگه نهایتا ۱۰ الی ۲۰ میلیون باشه."

فرنوش شیخی : "با اینکه قراردادهای ما نسبت به آقایون خیلی کمتره درش شکی نیست اما پول و درآمد برای هر ورزشکاری مطمئنا جزو اولویتهای اصلی به حساب میاد ورزشکار وقتی حرفه ای میشه که بتونه از ورزشش کسب درآمد کنه وگرنه این اسم رو نمیتونه با خودش یدک بکشه."

آریاورزش : "اخیرا لیستی از قراردادهای بازیکنان برتر زن و مرد را در آریاورزش منتشر کردیم که در آن کاملا مشهوده در خارج کشور والیبال بانوان و آقایون اصلا تفاوتی نداره و هر دو به شدت توسط همه دنبال میشه نظرتون راجع به این مبالغ چیه؟ مثلا لوکاس ساتکمپ ستاره مردان برزیل ۸۰۰ هزار یورو قراردادشه و شیلا کاسترو ستاره بانوانشون هم در همین حد قرارداد داره."

فرنوش شیخی : "خب میشه گفت اینجاست که انگیزه ورزشکار چندین برابر میشه و اصلا دوس نخواهی داشت در این شرایط ورزش رو کنار بزاری ولی در ایران اکثرا در سنین پایین از ورزش و دنیای قهرمانی خداحافظی میکنند."

آریاورزش : "بانوان ایران مطمئنا آتیه خوبی خواهند داشت دوس دارین روزی که والیبال بانوان ایران در جهان شناخته میشود شما در اون لحظه در چه نقشی باشید. بازیکن یا مربی؟"

فرنوش شیخی : "مسلما دلم میخواد که در اون تیم بازی کنم ولی اگه واقع بینانه نگاه کنیم این اتفاق تقریبا دور از ذهن اما همیشه برای تیم ملی کشورم آرزوی موفقیت میکنم و بی صبرانه منتظر این هستم که تیم ملی بانوان را با همین پوشش روی سکوهای جهانی ببینم چون لیاقتش را داره."

farnoosh sheikhi

آریاورزش : "تحصیلات در ورزش  بانوان در چه جایگاهی هست؟ چقدر با این موافق هستید که ورزشی مثل والیبال باید به صورت آکادمیک باشه؟ منظورم اینه که مثلا توی کشور آمریکا مثلا در رشته بکستبال برای اینکه کسی بخواد ورزشکار حرفه ای بشه حتما باید یا دانشجو باشه یا اینکه فارغ التحصیل دانشجویی باشه ، به نظرتون اگه برای والیبالمون این اتفاق بیافته چقدر میتونه تاثیرگذار باشه؟"

فرنوش شیخی : "بله کاملا موافقم الان در بیشتر کشورهای که در والیبال حرف اول رو می زنند این کار انجام میشه. امیدوارم که بزودی در  ایران هم این اتفاق خوب با سرعت و کاملا حرفه ای بیفتد نه اینکه فقط اسما آکادمی داشته باشیم."

آریاورزش : "کمی هم از خانم صدیقی و خانم سلیمانی بگین شما مدت زیادی هست با ایشون کار میکنین."

فرنوش شیخی : "من همینجا ازشون تشکر ویژه میکنم هم خانم صدیقی و هم خانم سلیمانی که مثل مادر برای همه بچه ها از صمیم قلب وقت میزارن ، در کل از همه کادر تیممون متشکرم چون واقعا زحمت میکشند و برخلاف پول کمی که دریافت می کنن دلسوزانه در کنار تیم هستن. در مورد خانم صدیقی به جرأت میتونم بگم که من و اکثر هم تیمی هام فقط بخاطر حضور ایشونه که در این تیم چند سال پیاپی بازی میکنیم. ایشون کاملا به علم روز والیبال مسلط هستن و خیلی خوب از لحاظ روانی بچه ها رو ساپورت میکنن. که ثمره ش آرامشی هست که در این باشگاه حکم فرماست و بخاطر همین آرامش خیلی از بازیکنان به عضویت و بازی در این باشگاه علاقه مند هستن."

GAZ-FARS-WOMEN-25

آریاورزش : "اکثریت عکسایی که در صفحه اینستا منتشر میکنید مربوط به دور همی هایی که توی رستوران ها یا کافی شاپها دارین. چه غذایی رو بیشتر دوس دارین و اینکه وقت آشپزی هم دارین؟ به رژیم غذایی خاصی هم آیا پایبند هستید ؟ اگه بله این برنامه رو خودتون تعیین میکنید یا با متخصصین مشورت دارین ؟"

فرنوش شیخی : "برای یک ورزشکار خیلی مهمه که عضلاتش رو بشناسه یا اینکه راجع به تغذیه ش اطلاعات داشته باشه و علم و آشنایی با این مسئله از طریق تحصیلات مرتبط با این رشته بدست میاد. میتونم بگم داشتن همچین دانشی برای هر ورزشکاری الزامی و مهمه.

(با خنده) بعد از ورزش، غذا خوردن یکی از علاقه های منه ... همه غذاها رو دوست دارم البته رژیم غذایی رو همه زیر نظر بدنساز تیم مون یعنی خانم قلعه نویی رعایت میکنیم."

farnoosh-sheikhi-2nd--6

آریاورزش : "بخش بزرگی از زندگی شما با دوستانتون میگذره. دوست صمیمی فرنوش شیخی؟"

فرنوش شیخی : "درسته من از وقت گذروندن کنار دوستانم لذت میبرم چون دیگه هم تیمی هام مثل خواهرام میمونن و واقعا یک خانواده ایم.طوری شده که حتی وقتی تمرین هم نداریم دوست داریم وقت استراحتمون رو هم با هم بگذرونیم. دوست صمیمی در تیم مون زیاد دارم به همین خاطر نیازی نیست اسم ببرم چون با همشون این حس صمیمیت رو دارم."

آریاورزش : "کار فدراسیون برای انتخاب یه سرمربی خارجی کمی گره خورده چون از این مربیان خواسته میشه اول باید برای یک دوره ارزیابی به ایران بیان بعد با اونها قرارداد بسته بشه بنظرتون این پروسه منطقی است؟"

فرنوش شیخی : "این شرط فدراسیون برای من هم جالب بود اما خیلی در این مسائل دخالت نمیکنم چون من یک بازیکن هستم و فقط باید تمریناتم را زیر نظر سرمربی تیم انجام خواهم داد. ما به فدراسیون اعتماد میکنیم و مطمئنا این دوره آقای داورزنی در این انتخاب مجدد جواب اعتماد ما را خواهند داد."

آریاورزش : "سطح والیبال بانوان ترکیه هم در جهان بالاست بنظرتون اگه یه مربی ترک برای سرمربیگری دعوت میشد که هم هزینه کمتر و هم مسافت کوتاه تری برای آمدن به ایران طی میکرد و میتونست بیشتر در ایران باشه ، بهتر نبود ؟"

فرنوش شیخی : "حرفتون درسته که والیبال ترکیه کاملا حرفه ای و یکی از معتبرترین لیگها رو داره اما سبک بازی ما با تیم ترکیه خیلی متفاوته در واقع بخوایم کلی نگاه کنیم سبک بازی آسیا با اروپا فرق میکنه. ما والیبال را سرعتی بازی میکنیم ولی آنها قدرتی. حتی ما در اردوی تدارکاتی که در ترکیه داشتیم به سادگی تیم چهارم لیگ ترکیه را با نتیجه ۳-۰ بردیم. من فک میکنم که این مربی اگر از آسیای شرقی باشد خیلی بیشتر می تواند به تیم ملی کمک کند."

آریاورزش : "یکی از چیزایی که بازی رو جذابتر میکنه واکنش بازیکنان بعد از هر امتیاز، چقد به این موضوع توجه کردین (چون معمولا عکس العملها ناخواسته است ولی واقعا هم به هواداران و هم بقیه بازیکنان انگیزه میده) ، تا حالا شده با هم تیمیاتون هماهنگ کنید بگید بعد از اینکه بردیم اینطوری شادی کنیم ( مثل تیم مردان فرانسه که شادیاشون با برنامه و نقشه قبلیه )"

فرنوش شیخی : "بله مسلمه این واکنشها بازی رو جذابتر میکنه هم برای خود بازیکنان هم برای تماشاچیان. و همین الان هم در مسابقات ما پیش میاد مخصوصا بازیای حساس. محرک خوبیه برا تیم ولی بشرطی که به بی احترامی تبدیل نشه چون ورزشکاران با اخلاق خوبشون در اجتماع معروف میشن و اگه این اخلاق و رفتار ناشایست باشه میشه خار چشم مردم عادی. چون یه جورایی ما نماینده حفظ این ارزشها در جامعه هستیم."

[caption id="attachment_59715" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال دانشگاه آزاد و گاز تهران، لیگ برتر بانوان۹۴ تصاویر مسابقه والیبال دانشگاه آزاد و گاز تهران، لیگ برتر بانوان۹۴[/caption]

آریاورزش : "تا حالا شده وقتی برای خرید جایی میرین و فروشنده شما رو بشناسه جنسی رو بهتون گرونتر بده"

فرنوش شیخی : "بله خیلی زیاد، تصور عموم مردم از وزشکارا یک آدم فوق العاده پولداره البته ناگفته نماند راجع به خیلی ها تصور درستی هم هست. اما قراردادهای ما اصلا با خیلی از آقایون برابری نمیکنه"

آریاورزش : "عمده ترین چیزی که همیشه همراه فرنوش شیخی هست چیه(چیزی که همیشه با خودتون و تو کیفتون هست) ، یه چیزی که معتقدین بهتون شانس میده یا اینکه براتون مقدس هستش."

فرنوش شیخی : "خیلی به همچین چیزی اعتقاد ندارم اما شاید بامزه باشه که بگم خانم علیخانی یک عروسک دارن که اتفاقا خیلی هم زشته اما کاملا عروسک شانسشه و همیشه در سفرها همراهمون هست".

آریاورزش : "به عنوان کاپیتان  چقدر در  تیم گاز حرف شما مؤثره - معمولا در هر تیمی یه برگ برنده ای وجود داره کسی که اکثریت بازی حول مدیریت اون میچرخه ، مثلا در تیم مردان لهستان بارتوش کوورک یا در تیم بانوان روسیه ، ناتالیا اوبماچوئوا یا اکاترینا گاموا ، در تیم باشگاهی شما آیا همچین بازیکنی هست ؟"

فرنوش شیخی : "به نظر من در همه تیم ها کاپیتان ها یکی از مهم ترین نقش ها رو دارن که در تیم ما هم همینطوره با اینکه اختلاف سنی من با هم تیمی هام زیاد نیست اما همگی به من احترام میزارن و برای حرفام ارزش قائل هستن البته ناگفته نماند بازیکنان تیم ما همگی حرفه ای هستن و هر کدوم بتنهایی می توانند در زمین کاپیتان باشند. من به بازی کردن کنارشون افتخار میکنم چون خیلی چیزا از تک تکشون یاد گرفتم."

[caption id="attachment_58039" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه گاز تهران و سایپا در هفته پنجم لیگ برتر والیبال بانوان تصاویر مسابقه گاز تهران و سایپا در هفته پنجم لیگ برتر والیبال بانوان[/caption]

آریاورزش : "بنظرتون اگه با یک ورزشکار حرفه ای ازدواج کنید بهتر پیشرفت می کنید یا نه ؟  آیا همین عامل ممکنه باعث افت شما بشه ؟"

فرنوش شیخی : "خیلی از ورزشکاران هستن که به خانمشون اجازه ورزششون رو ندادند. فک میکنم کسی برای ازدواج با یک ورزشکار مناسبه که با این مسئله مشکلی نداشته باشه و شونه به شونه کنار همسرش باشه چون واقعا زندگی کردن با یک ورزشکار حرفه ای چه مرد چه زن سخته. خودم تا وقتی که آسیب جدی نبینم و بازیکن مفیدی باشم و بهم نیاز باشه دوست دارم والیبالم رو ادامه بدم."

آریاورزش :  "با کی بیشتر کُری دارین؟" فرنوش شیخی : "با بچه های تیم خودمون، در تمریناتمون خیلی برا هم کری میخونیم چون همه بچه هامون ظرفیت بالایی دارن چون این کری خونی ها هیچ وقت به بی احترامی در روابط تیمی تبدیل نشده."

آریاورزش : "به نظرتون مردان مربیای بهتری هستند یا زنان"

فرنوش شیخی : "اصلا جنسیت مهم نیست ، مهم به روز بودن علم یک مربیه که اونو نسبت به بقیه برجسته میکنه"

آریاورزش : "بدترین مصدومیتی که تا حالا باهاش مواجه شدید؟"

فرنوش شیخی : "خدا رو شکر من در دوران بازیم نسبت به دیگر دوستان یا بقیه بازیکنان تا به امروز آسیب بدی نداشتم و اگر هم آسیبی ببینم خیلی زود برمیگردم به روال عادی. اما خب بدترین آسیبی که دیدم برمیگرده به ۴ سال پیش که مربوط به مچ پام میشد که خدا رو شکر خیلی زود خوب شدم و به بازیهام رسیدم."

[caption id="attachment_20066" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال بانوان ایران و ویتنام تصاویر مسابقه والیبال بانوان ایران و ویتنام[/caption]

آریاورزش : "عمولا خیلیا دوس ندارن در خصوص کارای عام المنفعه ای که انجام میدن دیگران خبردار بشن تا حمل بر خودستایی نشه ولی میشه خانم شیخی بعنوان الگوی خیلی از بانوان والیبال دوست کمی از این نوع کاراشون بگن."

فرنوش شیخی : "بزارید اینجوری بگم هر کاری که از دستم بربیاد به جرأت میتونم بگم که دریغ نمی کنم و کمک کردن رو وظیفه خودم میدونم."

آریاورزش : "حساس ترین بازی که انجام دادین و بیشتر از همه برد در اون بهتون انرژی داد."

فرنوش شیخی : "هم بازی ذوب آهن و هم بازی دانشگاه آزاد بازیای سخت و در عین حال قشنگی بودن اما چون بازی با دانشگاه آزاد ۳-۲ شد یکم حساسیت بالاتر بود. البته برد دلچسب ما در دور برگشت خواهد بود و تا الان اتفاق خاصی نیفتاده و هدف ما برد دو بازی سختیه که پیش رو داریم."

آریاورزش : "موسیقی و کتاب مورد علاقه خانم شیخی"

فرنوش شیخی : "اصلا در گوش کردن به موسیقی برای خودم محدودیتی ندارم و اکثر موسیقی ها رو گوش میکنم البته در تنهایی و قبل از تمرینات و مسابقات یه جورایی برام عادت شده. حقیقتش در مورد کتاب باید بگم خیلی به کتابهای رمان و روانشناسی و ادبیات و از این دست کتابها علاقه ای ندارم اکثر کتابهایی که میخونم در مورد تغذیه یا آشنایی و تقویت عضلات بدن و آسیبهای بدنی."

farnoosh-sheikhi-2nd--9

آریاورزش : "نظرتون درباره قوانین جدیدی که بزودی قراره اعمال بشه چیه ؟ مثلا کاهش زمان مسابقات ( اخیرا در لیگ ایتالیا دیگه تکنیکال تایم وجود نداره)، به نظرتون اینا باعث جذابیت بیشتر والیبال میشه یا نه ؟"

فرنوش شیخی : "بله منم فک میکنم همون دو تایمی که مربی میتونه برای استراحت تیمش بگیره کافیه و هر چه که وقفه کمتری در مسابقات ایجاد بشه جذابیت بازی بیشتر میشه"

نظرتون راجع به کلمات زیر:

دکتر داورزنی: مدیری توانا

مادر: عشق

چین: شرجی

نیمکت ذخیره ها: جسورترین بازیکنای یک تیم

حواشی: مانع پیشرفت

اسپک یا دفاع: دفاع

شبنم علیخانی: خواهر

[caption id="attachment_66076" align="aligncenter" width="670"]farnoosh-sheikhi-2nd--8 فرنوش شیخی و شبنم علیخانی[/caption]

مائده برهانی: یکی از بهترینهای ایران

زینب گیوه: کاپیتان ایران

آینده بانوان: روشن

تیم ملی مردان: افتخار ایران

ایران: غرور

farnoosh-sheikhi-2nd--4

آریاورزش : "با تشکر از وقتی که گذاشتین و آرزوی موفقیت لطفا حرف پایانی، در مورد هرچیزی یا هر صحبتی که با طرفدارانتون دارید"

فرنوش شیخی : "ممنون از شما و از مجموعه عوامل وبسایت خوب آریاورزش که در راستای حمایت از ورزش بانوان تلاش میکنید و مطمئن باشید ادامه و جدیت در اینکار باعث دلگرمی همه خانمهای ورزشکار و همه طرفدارای والیبال که جذابیت این رشته رو چندین برابر میکنند خواهد شد و در نهایت آرزوی المپیکی شدن برای والیبال مردان و کسب جایگاهی بهتر از قبل برای بانوان والیبال ایران دارم."

و با تشکر فراوان و آرزوی موفقیت برای جناب آقای رئوف که در این مصاحبه زحمت اصلی به دوش ایشون بود.

farnoosh-sheikhi-2nd--7

[gallery link="file" columns="4" ids="66078,66073,66079,66069,66071,66035,66034,66033,66032,66030,66029,66028,66027,66026,66025,66024,66023,66022,66021,66020,66019,66018,66017,66016,66031,66036,66041,66040,66039,66038,66037,66070,66074,66072,66076,66082,66080,66077,65619,59772,59740,58041,58039,8541,7685,6817,63840,64228"] [caption id="attachment_64221" align="aligncenter" width="800"]تصاویر یادواره ۲۰۰ شهید والیبالیست تصاویر یادواره ۲۰۰ شهید والیبالیست[/caption]