دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش، تیم آچه‌ها والی اسلوونی در پایان بازی‌های دور رفت از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، با یک برد و دو شکست در جایگاه سوم گروه C قرار گرفت. برای ما ایرانی‌ها پیگیری نتایج این گروه جالب توجه است. چراکه در تیم آچه‌ها دو نماینده ایرانی به عنوان بازیکن و مربی حضور دارند و علاوه‌براین سرمربی تیم ملی ایران نیز همراه با تیم زنیت کازان در همین گروه قرار دارد.

تیم آچه‌ها در بازی آخر خود برابر زنیت کازان عملکرد قابل توجهی داشت، بطوری که این تیم پر ستاره را به درد سر انداخت تا برای پیروز شدن تا آخرین امتیاز بجنگد.

پس از پایان مرحله رفت، با آکو کریمی مربی جوان و ایرانی آچه‌ها والی در خصوص لیگ قهرمانان اروپا صحبت کردیم. او معتقد است هنوز هم تیم‌شان شانس صعود از مرحله گروهی را دارند و قطعاً در بازی‌های برگشت به میزبانی کازان روسیه عملکرد بهتری خواهند داشت.

[caption id="attachment_177003" align="aligncenter" width="1280"]حضور آکو کریمی مربی ایرانی در تیم آچه والی اسلوونی حضور آکو کریمی مربی ایرانی در تیم آچه والی اسلوونی[/caption]

عملکرد آچه‌ها والی را تا اینجای بازی‌های لیگ اسلوونی و لیگ‌ قهرمانان اروپا چطور ارزیابی می‌کنید؟

 در لیگ برتر اسلوونی و مسابقات لیگ اروپای مرکزی عملکرد بسیار خوبی داشتیم. در لیگ قهرمانان اروپا هم مقابل تیم زنیت‌ کازان روسیه که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است و ستارگان بزرگی در ترکیب تیمش دارد، بسیار عالی بازی کردیم و برای هر حرکت تیم در حمله و دفاع برنامه داشتیم. متاسفانه در چند امتیاز حساس بدشانسی آوردیم و با امتیازات بسیار نزدیک بازی را واگذار کردیم. اما در بازی اول مقابل تیم برلین، به علت اینکه بازی اول خود را در لیگ قهرمانان اروپا آن هم در خانه حریف انجام می‌دادیم و همچنین به علت اینکه میانگین سنی به نسبت پایینی داریم، نتوانستیم آن تمرکز لازم را داشته باشیم. هرچند که باید به این نکته هم اشاره کنم که بنجامین پچ پشت‌خط‌زن آمریکایی در تیم برلین هم عملکرد بسیار خوبی داشت.

تجربه حضور در لیگ قهرمانان به عنوان اولین مربی ایرانی چطور بود؟

بدون شک آرزوی هر مربی است که در ۲۹ سالگی این چنین مسابقاتی را تجربه کند. اگر اشتباه نکنم یکی از جوان‌ترین مربیان حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا هستم. سعی کردم تا چیزهای بسیاری برای آینده اندوخته کنم و یاد بگیرم. فضا و موقعیت کار در چنین میدان‌های بزرگی واقعا متفاوت است و این بازی‌ها یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی‌ام در دنیای مربیگری بود.

آکو کریمی آلکنو

شانس صعود خود به مرحله بعد را چقدر می‌دانید؟

ما شانس صعود داریم. با توجه به اینکه بازی مقابل تیم لهستانی وگیل با نتایج ۲۵-۰ در هر سه ست به سود ما تمام شد، قطعا شانس بالایی داریم. امیدوارم در روسیه بتوانیم یک یا دو برد شیرین کسب بکنیم. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم و با روحیه بالا و انرژی مثبت در روسیه حاضر خواهیم شد.

سطح بازی‌های این دور از رقابت‌ها و تیم‌های همگروه خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گروه نسبتا سختی قرار گرفتیم. تیم‌های هم‌گروه از بهترین‌های آلمان و روسیه هستند. سطح این دوره از مسابقات هم بسیار بالا بوده و تمام تیم‌ها برای صعود می‌جنگند. تنها نکته‌ای که این مسابقات را تحت‌تأثیر قرار داده، ویروس کرونا است که متأسفانه بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

[caption id="attachment_177049" align="aligncenter" width="1440"]آکو کریمی آکو کریمی و اغوین انگاپت بازیکن زنیت کازان[/caption]

امیرحسین توخته اولین تجربه اروپایی خود را پشت سر گذاشت و در این رقابت‌ها هم فیکس بازی کرد. عملکرد او را تا به اینجای بازی‌ها چگونه دیدید؟

امیر‌حسین بازیکن جوان و آینده‌داری است. از عملکردش تا به اینجای کار بسیار رضایت دارم، هر چند که با توجه به پتانسیلی که من در او می‌بینم، می‌تواند بسیار بهتر هم باشد. امیرحسین با ۱۹ سال سن در این رقابت‌ها حضور دارد و باید از این شرایط استفاده کند و نردبان ترقی را طی بکند. قطعا در سال‌های آینده در مورد او بیشتر خواهید شنید. امیرحسین در بازی‌های لیگ اسلوونی هم همیشه به عنوان یار اصلی شروع‌کننده بازی بوده است و تمام مسابقات را بازی کرده است.

ممکن است روزی در ایران مربیگری بکنید؟

بله قطعا بسیار مایل هستم که در کشور خودم هم روزی مربیگری کنم. اما در حال حاضر در حال کسب دانش و تجربه هستم و می‌خواهم انشاالله تمام میدان‌های بزرگ جهانی را تجربه کنم. متاسفانه کار کردن در ایران شرایط خاص خودش را دارد و تنها توانمندی‌های فنی و علمی کافی نیست!!

[caption id="attachment_177051" align="aligncenter" width="492"]آکو کریمی دیدار آکو کریمی و سرمربی تیم ملی والیبال[/caption]

در برلین پیش از بازی مقابل زنیت کازان، دیداری هم با آقای آلکنو داشتید. ملاقات با سرمربی تیم ملی کشورمان چطور بود؟

در ملاقاتم با آقای آلکنو به ایشان خوشامدگویی کردم و ابراز امیدواری کردم که با حضور ایشان تیم ملی ایران صاحب سکو در المپیک بشود. همچنین چندین سوغات از ایران را به رسم ادب و به نمایندگی از جامعه والیبال ایران تقدیم‌شان کردم. ایشان هم از دیدن من در این سن و حضورم در این سطح از رقابت‌ها بسیار خوشحال شد. در ادامه در مورد مسائل والیبال نظیر لیگ و مربیان ایرانی گفتگو کردیم.

فکر می‌کنید تیم ملی ایران در حال حاضر به چه چیزی بیشتر از همه نیاز دارد؟

به نظر من تیم ملی کشورمان از لحاظ مهره و بازیکن‌های بسیار باکیفیت و باتجربه جهت حضور در المپیک مشکلی ندارد، تنها باید بستر لازم و تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختیار مجموعه فنی قرار بگیرد تا به امید خدا نتایج قابل قبولی کسب کنند. حضور جوان‌ترها در کنار ستون‌های تیم ملی نظیر آقای سعید معروف می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای والیبال کشورمان باشد.

[caption id="attachment_177052" align="aligncenter" width="493"]آکو کریمی ولادیمیر آلکنو آکو کریمی و امیرحسین توخته در کنار ولادیمیر آلکنو[/caption]