دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش، رقابت‌های المپیک بزرگترین و مهم‌ترین تورنمنت ورزشی در دنیاست که با هدف نزدیک شدن ملل مختلف به همدیگر، هر سال یکبار برگزار می‌شود. بنابراین حضور نمادها و عروسک‌های متنوع و بامزه برای جذاب شدن مسابقات بسیار جدی گرفته می‌شود. مثل همین عروسک که «داروما» نام دارد.

داروما، عروسک‌های گرد و بامزه‌ای هستند که به عنوان نماد شانس در بازی‌های انتخابی المپیک والیبال به تیم‌های منتخب تحویل داده می‌شود تا در بازی‌های المپیک با خود همراه داشته باشند. افسون عروسک‌های مخصوص خوش‌شانسی این است که حافظ و نگهدار تیم‌هایی باشد که هفته آینده در رقابت‌های انتخابی المپیک حاضر می‌شوند و آنها را در مسیر المپیک ۲۰۲۰ همراهی خواهد کرد.  هر تیمی که در بازی‌های انتخابی بلیت توکیو را کسب کند، یکی از این عروسک‌های سنتی شگون به او اهدا می‌شود تا سال آینده با خود به توکیو ببرد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو داروما یک عروسک توخالی، گرد و سنتی ژاپنی است که بعد از قرن پنجم توسط راهبان بودائی فرقه ذن طراحی شد و سرشار از نمادهای سمبلیک است و به عنوان نماد خوش شانسی ژاپن در نظر گرفته شده است. داروما، نمادی از استقامت، خوش شانسی و ایستادگی است؛ که در حقیقت به عنوان یک مشوق به صاحبانشان کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسند. عروسک داروما اولین‌بار صد سال پیش ساخته شد و به دلیل شکل گردش هر زمان به زمین بیفتد، می‌تواند خودش را به حالت اول برگرداند. این حالت در اصلاح ژاپنی «ناناکوروبی یائوکی» گفته می‌شود که به معنی: « هفت‌بار زمین خوری، هشت‌بار بلند شو» است.

 

داروما فقط مخصوص خوش شانسی نیست، بلکه ارزش‌های ورزشی رایج را با والیبال شریک می‌شود، مثل استقامت و شجاعت.