دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

آریاورزش / تیم ملی والیبال پس از دو هفته حضور در لیگ ملت‌های والیبال به میزبانی چین و ژاپن به کشور بازگشت تا خود را مهیای هفته سوم مسابقات به میزبانی ارومیه کند. تیم ملی کشورمان در حال حاضر با پنج پیروزی (مقابل ایتالیا٬ چین٬ آلمان٬ آرژانتین٬ ژاپن) و یک شکست ۳ بر ۲ مقابل برزیل در جایگاه دوم جدول رده‌بندی قرار دارد. از این‌رو با آقای جواد محتشمیان پیشکسوت و کارشناس والیبال کشورمان گفتگویی ترتیب دادیم و در خصوص عملکرد تیم در این دو هفته صحبت کردیم. مشروح صحبت‌های ما را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما عملکرد تیم ملی تا پایان هفته دوم لیگ چطور بود؟

با توجه به آماری که در اختیار ما هست٬ در این دو هفته عملکرد خوبی داشتیم. اما خب از تمام داشته‌هایمان استفاده نکردیم و در این مورد نظر من با کادر فنی متفاوت است. با توجه به سوابق قبلی آقای کولاکویچ در تیم ملی و حتی قبل از ایشان در زمان آقای کواچ٬ دیدیم که زیاد دست به تغییر نمی‌زنند. در واقع با همان نفراتی که تورنمنت را شروع می‌کند٬ سعی می‌کند با همان نفرات هم مسابقات را تمام کند. حالا ممکن است یک تورنمنتی ۶٬۵ یا ۱۰ بازی هم طول بکشد. من هیچ‌وقت نظر شخصی خودم را اعمال نمی‌کنم. با توجه به آمار و ارقامی که در اختیار ما هست صحبت می‌کنم و نباید کسی ناراحت شود. به هر حال این آمار و ارقام مستند است.

فدراسیون جهانی به همه کشورها اجازه می‌دهد که برای مسابقات جام ملت‌ها یا لیگ جهانی از ۲۵ بازیکن استفاده شود. مسلما فکر و ایده پشت این قضیه است. مثلا ما امسال مسابقات مهم و مختلفی در پیش خواهیم داشت. اکثر تیم‌ها به جام جهانی و انتخابی المپیک فکر می‌کنند تا لیگ ملت‌ها. برای اینکه این مسابقات با کیفیت برگزار شود فدراسیون جهانی علاوه پرداخت هزینه‌ها و جوایز مختلف به بازیکنان و تیم‌های برتر٬ اجازه داده هر تیم از ۲۵ بازیکن استفاده کند. اکثر تیم‌ها به این مسابقات به چشم بازی تدارکاتی نگاه می‌کنند تا برای بازی‌های جهانی و المپیک آماده شوند.

متأسفانه دیدگاه ما نسبت به دیدگاه کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا روسیه و فرانسه سال قبل قهرمان و نایب قهرمان لیگ ملت‌ها شدند٬ ببینید امسال با چه نفراتی وارد مسابقات شدند. انگاپت٬ لوغو٬ بویه و همچنین تونیوتی فعلا در فرانسه حضور نداشتند. این تغییرات برای این است که آینده والیبال‌شان را تضمین کنند. از سال ۱۹۶۴ که والیبال وارد المپیک شده تا سال ۲۰۱۶ ٬ تیم ملی برزیل همواره در تمامی ادوار حضور داشته؛ این نشان می‌دهد که افراد ورزشی و با برنامه‌ریزی دقیق بر مسند ورزشی برزیل حضور داشتند.

منظور کلی شما این است که برای این تورنمنت باید به بازیکنان بزرگتر استراحت داد؟ یا اینکه برای بازی‌هایی مثل برزیل و آرژانتین زمانی که کار گره می‌خورد٬ ما از نیمکت خود استفاده نکردیم؟

هر دو مسئله دخیل است. برخی بازیکنان ما امسال عملکرد خیلی خوبی داشتند. حالا سؤال من این است که اگر به هر دلیلی این بازیکنان بزرگ از میدان خارج شوند٬ باز هم ما نتیجه مطلوب خواهیم گرفت؟ 

شاید یک علت این باشد که ما امسال بازی‌های انتخابی المپیک را در پیش داریم و همواره ورزش ما برای برگزاری بازی‌های دوستانه دچار مشکل بوده مثلا ایتالیا٬ برزیل٬ کانادا٬ ژاپن تیم‌هایی هستند که قبل از لیگ ملت‌ها بازی دوستانه داشتند. اما ما با همین بازیکنان باید عازم انتخابی المپیک شویم.

ببینید٬ ما برای لیگ ملت‌ها باید ۱۵ بازی انجام دهیم. بنابراین اگر بپذیریم که ۱۵ بازی برای هماهنگی ما وجود دارد٬ مشکل حل می‌شود. ما نباید منتظر بمانیم بازیکنی مصدوم شود وقتی از زمین خارج شد٬ آن وقت دست به تعویض بزنیم. این بازیکنان سرمایه‌های این مملکت هستند. برایشان خیلی هزینه شده تا به این جایگاه رسیدند. حیف است صدمه ببینند بعد بروند. کواچ همین کار را کرد٬ و هنوز که هنوز است شهرام محمودی یا امیر غفور دارند تاوان می‌دهند. یک بازیکن والیبال در هر بازی سنگین حداکثر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار جهش دارد. از لحاظ علمی وقتی شما ۶۰ کیلو وزن دارید و از ارتفاع یک متری بپرید٬ فشاری که روی زانو و مفاصل پا وارد می‌شود ۱۸۰ کیلو است یعنی سه برابر. حالا بازیکنی که سه روز متوالی بازی می‌کند و بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ مرتبه هم برای سرویس پرشی٬ دفاع و اسپک بالا و پایین می‌پرد٬ چه فشاری را تحمل می‌کند؟ اول از همه بازیکن فرسوده می‌شود و دوم اینکه انگیزه از بازیکنان جوان گرفته می‌شود. باید حس رقابت و انگیزه بین همه بازیکنان ایجاد شود. وقتی حس رقابت برقرار شود بازیکن بزرگتر با انگیزه‌ی بالاتر ظاهر می‌شود و بازیکن جوان به دنبال اثبات توانایی خود است. واقعا حیف است سرمایه‌هایمان از دست برود.

نیمکت ذخیره ما را از نظر آمادگی چطور می‌بینید؟

در همین تیم فرهاد قائمی سرویس و دریافت‌های خوبی دارد. مشکلی ندارد اگر بیشتر به او بازی برسد. حداقل یک یا دو چرخش بعد٬ می‌توان او را وارد زمین کرد. اما اینکه فرهاد فقط برای ارسال سرویس به جای موسوی وارد زمین می‌شود٬ این اشتباه است. در حالی که موسوی امسال شرایط خیلی خوبی دارد و بسیار خوب سرویس می‌زند. پوریا فیاضی که فیکس بازی می‌کند عالی کار کرده و باید انرژی‌اش برای بازی‌های آینده ذخیره شود. میلاد عبادی‌پور هم دریافت‌های خوبی دارد و می‌تواند در کنار قائمی مکمل هم باشند. ضمن اینکه جوانان خوبی هم روی نیمکت هست.

به نظر می‌رسد که در پست لیبرو تیم ما در نهایت به یک ثبات لازم رسیده است. نظر شما در این مورد چیست؟

اتفاقا این یکی از نکات مثبت ما بود. محمدرضا حضرت‌پور لیبرویی است که بسیار خوب جایگیری می‌کند. او هم دریافت اول خوبی دارد و هم عالی توپگیری می‌کند. ما این فرصت را به حضرت‌پور جوان دادیم و الان هم داریم مزد اعتمادمان را می‌گیریم. باید این فرصت را به حضرت‌پورها داد.

در بازی با ژاپن از دو بازیکن جوان بصورت فیکس استفاده کردیم. عملکرد آنها را چطور دید؟

به نظر من در کشور ژاپن با آن جمعیت حاضر در سالن٬ عملکرد خوبی داشتند و نتیجه هم این را ثابت می‌کند. حتی اگر هم جواب نمی‌گرفتیم٬ باز هم مربی چیزی را از دست نمی‌داد چون دستش باز است و یک لیست ۲۵ نفره اعلام کرده است.

فکر می‌کنید تیم ملی ما در چه فاکتورهایی نسبت به دوره‌های گذشته تغییرات مثبتی داشته و پیشرفت کرده است؟

برخی بازیکنان با حضور در لیگ‌های اروپایی بسیار تأثیر مثبتی گرفتند. یکی از آنها امیر غفور است. همچنین ما دو پیشرفت اساسی داشتیم که خیلی نمود پیدا کرد. اولین مورد "سرویس" است. در این مسابقات سرویس‌های ما کمتر با خطا همراه بوده مخصوصا سرویس‌های موسوی پیشرفت چشمگیری داشته است. مورد دوم دریافت و توپگیری است. صحبت‌های سرمربی ژاپن در مورد پیشرفت ایران در دریافت سرویس کاملا درست است. به نظر من هماهنگی دفاع عقب زمین و دفاع روی تور خیلی بهتر از گذشته عمل می‌کند. اگر دقت کرده باشید ما در توپ‌های برگشتی احساسی عمل نمی‌کنیم و در رفت و برگشت‌های توپ کاملا دقت می‌کنیم. در این مورد خیلی موفق بودیم.

به عنوان صحبت پایانی اگر نکته‌ای هست که فکر می‌کنید باید گفته شود بفرمایید.

تیم ملی کشورمان در دو هفته آینده لیگ ملت‌ها میزبان است. ارومیه یکی از شهرهایی است که قرار است هفته سوم را میزبانی کند. این شهر والیبال‌خیز بزرگان زیادی را در خود پرورانده است. ایکاش مسئولین برگزاری از حضور این بزرگان در سه بازی آینده استفاده کرده و از آنها تقدیر کنند.