به گزارش آریاورزش، با اینکه چندین هفته از رقابتهای لیگ برتر والیبال میگذرد یک سری از این دیدارهای جذاب فقط از شبکه رادیویی ورزش پخش زنده می شوند و  همچنین شبکه های استانی خاص که شاید همه قادر به مشاهده آنها نباشند و این اقدام کاملا ناموجه است که هیچ یک از شبکه های رسمی همچون شبکه ورزش وشبکه سه اقدام به پوشش زنده تصویری این دیدارها نکردند. تصاویر دیدار شهرداری ارومیه و بانک سرمایه در رقابتهای لیگ برتر ۹۴

و این در حالی است که والیبال ایران در بالاترین سطح جهان حضور دارد و البته که از بسیاری رشته های بی اهمیت دیگر برای ما غرورآفرین تر در عرصه های بین المللی ظاهر شده، پس توقع زیادی نیست که  انتظار داشته باشیم دیدارهای فوق العاده جذاب و مهیج لیگ برتر والیبال توسط صدا و سیما پوشش تصویری داده شوند.

۲۰۱۵-۱۱-۱۱_۱۵-۴۶-۳۱ ******************************** حال اینکه در ساعات برگزاری این دیدارها ، شبکه های ورزش و سه  با برنامه های کاملا سطح پایین و پیش پا افتاده سعی در پر کردن آنتن خود داشتند. یا مسابقات کم اهمیت موتو جی پی را که شاید کمتر از ۲۰۰ بیننده داشته باشد را روی آنتن میبرند یا به دنبال سود از پخش برنامه قرعه کشی چای و برنج و .... می باشند ، عجب !!!

 

********************************

اینکه اصل ماجرای عدم پخش دیدارهای لیگ برتر والیبال۹۴ و حتی پیش از آن، از شبکه های رسمی و ورزشی تلویزیون چیست نیاز به بررسی دارد اما اگر قضیه صرفا بدلیل منافع مالی و اقتصادی صدا و سیما باشد باید عنوان کرد که رقابتهای والیبال که در دوره های مختلف ثابت کرده صدا و سیما چندان هم از سود و منفعت این رشته ورزشی بی نصیب نبوده است مستحق اینهمه کم لطفی از سوی رسانه ملی نیست چرا که به غیر از افزایش مخاطبان این رسانه بدلیل همه گیر شدن والیبال در جامعه، این مسابقات برای صداوسیما فرصت لذت بردن از کسب درآمد حاصله از رقابتهای این ورزش مهیج را هم فراهم کرده است.

IMG16103975

 گسترش دعوای حق پخش البته پیشینه مشکلات حق پخش رقابتهای ورزشی بین صدا و سیما و فدراسیون های ورزشی به پیش از این و  جایی که عمده چالش‌های ورزشی صداوسیما به اصطکاک با فدراسیون فوتبال بر سر حق پخش این رشته ورزشی محدود می‌شد بر میگردد. حالا اما به نظر می‌رسد والیبال را هم باید به مشکلات سازمان اضافه کرد. اما قضیه صرفا به پخش این مسابقات مربوط نمی شود چالش وقتی حادتر میشود که باید بین تقسیم درآمد حاصله از پخش پیامهای بازرگانی در چنین مسابقاتی یک توافق دوجانبه هم بین فدراسیون ها و رسانه ملی صورت بگیرد.همیشه همین طور بوده، وقتی پای مقدار زیادی پول در میان باشد، مدعی هم زیاد می شود.

ولی نکته جالب توجه این است که حتی در جریان مجادله فدراسیون فوتبال و صدا و سیما مبنی بر سر سهم فدراسیون فوتبال از رقم نجومی درآمد پخش مسابقات این رشته از تلویزیون، صدا و سیما به پشتوانه حامیان با نفوذی که در مجلس شورای اسلامی داشت مدعی بود چون دولت بودجه ای برای خرید حق پخش در نظر نگرفته، تلویزیون نمی تواند درآمدهای حاصل از آگهی های فوتبال را به فدراسیون و باشگاه ها بدهد. به گفته آنها صدا و سیما در آن صورت برای پرداخت حقوق بیش از ۱۰ هزار کارمندش به مشکل می خورد. اما یک اصل اساسی که هم برای رسانه ملی و هم فدراسیون های ورزشی به خاطر فراموشی سپرده شده است، اصل سهم و حق تماشاچیان و  علاقه مندانی است که رکن اصلی این معامله پرسود را تشکیل می دهند.

البته حضور همین هواداران پر شور در کنار قدرت روزافزون تیم ملی والیبال ایران که با حضور مستمرش در رقابتهای مهمی مثل لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان، حرفهای تازه ای برای گفتن دارد سبب شده که والیبال، دایره تنش‌ها بین رسانه ملی و فدراسیون ها را افزایش دهد و مدعیان تازه ای برای جام‌جم بتراشد. شاید اصلا همین افزایش بستانکاران باعث شود نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی وارد گود شوند و با تصویب یک قانون قطعی، به وضعیت حق‌پخش در ورزش کشور سروسامان بدهند!

FIVB-TV&VOLLEYBALL-5

اما همه سخن ما این است که اگر تنها دلیل صدا و سیما برای پخش نکردن رقابتهای لیگ برتر نگرانی از عدم کسب سود بیشتر باشد  و مسئولین این رسانه با یک دید حسابگرانه چنین تصور کرده اند که چون والیبال ایران در صحنه رقابتهای جهانی۲۰۱۵ درخششی نداشته، اقبال عمومی از این رشته ورزشی در جامعه کمتر شده است باید گفت چنین تصوری کاملا غلط بوده و نسل جوان بخوبی ثابت کرده اند هنوز بشدت هوادار این رشته ورزشی مهیج بوده و هستند.

البته این نکته را هم یادآور شویم رسانه ملی باید بخاطر داشته باشد بیش از اینها به این رشته پرطرفدار ورزشی بخاطر میزبانی از بسیاری از رقابتهای جهانی مدیون است و نباید تا این حد به قشر عظیمی از نسل جوان که مشتاقانه پیگیر همه اخبار والیبال هستند بی مهری کند. از اینرو قصد داریم در ادامه از منفعت هنگفتی که زمانی تلویزیون از این رشته مهیج داشته است تا حدودی پرده برداریم و به اصحاب این رسانه یادآوری کنیم که یکی از وظایف آنها ارج نهادن و احترام به مخاطبی است که زمینه کسب این سود قابل ملاحظه را برای آنها فراهم نموده است.

اما پیش از آن، باید این نکته را یادآور شویم که صدا و سیما یک رسانه ملی است نه یک بنگاه اقتصادی و سهم همه اقشار جامعه با هر سلیقه و بینشی که باشند از این رسانه یکسان است.

[tabs type="horizontal"] [tabs_head] [tab_title] درآمد صدا و سیما از محل پخش مسابقات والیبال [/tab_title] [tab_title]نحوه محاسبه نرخ آگهی های بازرگانی [/tab_title]

[/tabs_head] [tab]

در زیر گزارش مختصری از برخی درآمدهای تلویزیون کشورمان از ناحیه پخش مسابقات والیبال در لیگ جهانی ۲۰۱۵ بین دو تیم ایران و آمریکا را مرور می‌کنیم.

بر اساس گفته های یک کارشناس تبلیغات، آگهی های تلویزیونی دو نوع است، تیزر و زیر نویس و در قالب مستقیم و مشارکتی است. تیزر را بر اساس ثانیه و زیرنویس را با تعداد دفعاتی که تکرار می شود، می سنجند و البته مشارکت داستان دیگری دارد که خیلی پیچیده تر و غیرشفاف تر از این هاست.هیچ کس نمی داند دقیقا مظنه هر کدام چند است، همه حدودی حدس می زنند؛ آن هایی هم که می دانند ترجیح می دهند سکوت کنند و مبهم حرف بزنند. با این وجود رقم خیلی بالاست.

بطور حدودی ما مقداری از این مبالغ را عنوان می کنیم : پخش زیرنویس‌ها، تنها بخشی از آگهی های بازی های لیگ جهانی والیبال بود که رقم بالایی برای این سازمان عایدی داشت. هر زیرنویس به اندازه ۱۵ ثانیه تیزر محاسبه می شود و عدد جالبی به ازای آن دریافت می شود.

این هزینه برای تولیدات داخلی به ازای هر بار پخش ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است که اگر یک شرکت یا موسسه برای هر ست بازی، پخش سه مرتبه تیزر را درخواست بدهد، رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان باید بپردازد.

بد نیست بدانید تنها در گیم اول بازی دوم ایران و آمریکا، ۱۷ آگهی زیرنویس پخش شد که صورتحساب آن، بالغ بر۵۵۰ میلیون تومان است.

صد البته که هزینه پخش زیرنویس محصولات خارجی بیشتر از عدد یاد شده است و رقم دریافتی صداوسیما برای آگهی های گوشواره ای در این مسابقات نیز عدد متفاوت و بیشتری است.

FIVB-TV&VOLLEYBALL-3

[/tab] [tab]

اما بد نیست برای اینکه مهر تأییدی بر گفته های خود داشته باشیم کمی موشکافانه تر به موضوع بنگریم در زیر شیوه محاسبه هر ثانیه آگهی در صداسیما به نقل از خبرگزاری دنیای اقتصاد بیان شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست. بخشنامه تعرفه آگهی‌های صداوسیما در سال ۹۴، زمستان سال ۹۳ تصویب و ابلاغ شده است. این لیست که همه ضوابط در آن مندرج شده، همین حالا هم روی سایت بازرگانی صداوسیما به چشم می‌خورد و طبیعی است که مبنای محاسبات ما نیز همین بخشنامه باشد. در این فایل، مشتریان صداوسیما به چهار گروه تقسیم شده‌اند که ما به زبان ساده، هر کدام از آنها را و مبلغی که باید برای هر ثانیه آگهی در هنگام پخش مسابقه والیبال ایران و آمریکا پرداخت می‌کردند، به شما معرفی می‌کنیم.اما پیش از ورود به اعداد و ارقام نهایی، باید دو تعریف را با هم مرور کنیم:

۱) طبقه:  براساس ضوابط جاری صداوسیما، تعرفه‌های سازمان براساس موارد زیر به ۳۵ طبقه تقسیم می‌شود: ۱- کیفیت برنامه ۲- نوع استقبال از آن ۳- ساعت پخش که در این میان هر چه از طبقه نخست به سمت طبقه ۳۵ حرکت می‌کنیم، نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کنند. شما در جدول زیر خواهید دید که همه آگهی‌های شبکه سه هنگام پخش بازی ایران و آمریکا با تعرفه طبقه ۳۵ محاسبه شده و حتی گاهی به ضریب هم رسیده است! در حال حاضر نرخ پایه آگهی‌های تلویزیونی برای طبقه ۳۵، ثانیه‌ای ۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان است.
ردیف گروه ضریب (درصد) هر ثانیه آگهی
۱ اپراتورهای تلفن همراه ۳۵+۱۰۰ ۱۹ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان
۲ بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری ۳۵+۶۰ ۱۵ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان
۳ وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات عام عمومی و غیر دولتی ۳۰+۳۵ ۱۲ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان
۴ دیگران ۳۵ ۹ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان
FIVB-TV&VOLLEYBALL-6   ۲) ضریب ماهانه

بر این اساس، نرخ آگهی‌های صداوسیما در هر ماه متفاوت است. در جدولی که روی سایت بازرگانی صداوسیما قرار گرفته، مشخص است که آگهی‌های خردادماه ۳۰ درصد افزایش نرخ دارند، بنابراین کسانی که در طبقه ۳۵ باشند و در ماه خرداد بخواهند به تلویزیون آگهی بدهند، باید هر ثانیه ۹ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان بپردازند. جالب است بدانید حتی جایگاه پخش آگهی (مثلا به‌عنوان تبلیغ اول یا دوم) می‌تواند منجر به افزایش قیمت تا ۳۰ درصد شود! نرخ‌ها را می‌بینید و البته شاهد حجم آگهی‌ها هم هستید؛ بنابراین احتمالا محاسبه تقریبی درآمد صداوسیما از ناحیه پخش مسابقات والیبال چندان دشوار نخواهد بود.

IMG_7311

درآمدهای هنگفتی که در این مطلب برشمردیم، حتی می‌توانست از این بیشتر هم باشد؛ اما چند مساله موجب کاهش سود پخش این مسابقات شد. از یکسو تقارن زمان برگزاری این بازی با مراسم اذان و افطار باعث شد از حجم آگهی‌ها کاسته شود؛ طوری که مثلا در بازی دوم ایران و آمریکا، تنها هشت دقیقه آگهی قبل از بازی، سه دقیقه بین ست اول و دوم و پنج دقیقه بین ست دوم و سوم پخش شد. این در حالی است که اگر پخش اذان و مناجات نبود، احتمالا حجم آگهی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرد. از سوی دیگر نیز فیصله پیدا کردن هر دو بازی در سه ست، دست صداوسیما را بست! از نظر بازرگانی حتما سودمندتر بود که این دو بازی پنج گیمه شود؛ اما خب بچه‌های فوق‌العاده تیم ملی جلوی سود بیشتر جام‌جم را گرفتند!

[/tab]

[/tabs]