به گزارش آریاورزش، دیده بان حقوق بشر از فدراسیون بین المللی والیبال خواست به ایران فشار آورد تا ممنوعیت حضور زنان این کشور را در استادیوم های ورزشی برای تماشای مسابقات، لغو کند. به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی دیده بان حقوق بشر نوشت: فدراسیون بین المللی والیبال(FIVB) می تواند و باید از نفوذش بر ایران استفاده کند تا به ممنوعیت تبعیض آمیز حضور زنان و دختران ایران در مسابقات والیبال این کشور پایان دهد.

در ماه اکتبر، فدراسیون بین المللی والیبال میزبانی مسابقات جهانی والیبال ساحلی را در سال ۲۰۱۶به ایران داد که نخستین میزبانی این کشور در این رشته محسوب می شود. ایران همچنین در ژوئن ۲۰۱۶ میزبانی لیگ جهانی والیبال را هم برعهده دارد. این دو مسابقات بین المللی فرصت مناسبی برای صدور مجوز حضور زنان در مسابقات محسوب میشود. فدراسیون بین المللی والیبال در بیانیه ای به دیده بان حقوق بشر نگرانی اش را درباره ممنوع حضور زنان در استادیوم ها تایید کرد و نوشت، برای رفع این مشکل تلاش ها ادامه دارد. دیده بان حقوق بشر اضافه کرد، با این حال FIVB باید تلاش های خود را در این زمینه افزایش دهد تا زنان ایران بتوانند به استادیوم های ورزشی بازگردند.

iran-women-94-2 از میان دیگر انواع تبعیض های جنسیتی که زنان در ایران با آنها مواجه هستند، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم های ورزشی - از جمله تماشای مسابقات والیبال مردان- است. در اکتبر، دیده بان حقوق بشر یک کمپین حمایت دیجیتال تحت عنوان #Watch4Women را آغاز کرده که هدف آن پایان دادن به این ممنوعیت(ممنوعیت حضور زنان در استادیوم های ورزشی) و حتی بیشتر تقویت احترام به حقوق زنان در اندازه های استانداردهای بین المللی حقوق بشر و منشور المپیک است. تا سال ۲۰۱۲ زنان ایران می توانستند برای تماشای مسابقات والیبال به استادیوم های وزرشی بروند. دیده بان حقوق بشر ادامه داد : ممنوعیت حضور زنان در استادیوم های ورزشی « اصل چهارم اساسی» قانون اساسی فدراسیون بین المللی والیبال را نقض می کند. دیده بان حقوق بشر از این فدراسیون خواسته است گام های ذیل را درباره ایران بردارد: به طور علنی حمایت خود را برای پایان دادن به ممنوعیت حضور زنان در مسابقات والیبال و دیگر مسابقات ورزشی که در سال ۲۰۱۲ تصویب شده است را اعلام کند. از مقامات ایرانی درخواست شود این ممنوعیت را تا قبل از زمان برگزاری مسابقات والیبال ساحلی در ماه فوریه و مسابقات لیگ جهانی در ژوئن ۲۰۱۶ لغو کنند. از مقامات ایرانی خواسته شود اعلام کنند زنان چگونه می توانند به صورت آنلاین بلیط تهیه کنند و در این مسابقات شرکت کنند. از پلیس ایران خواسته شود به جای بازداشت یا جلوگیری از حضور زنان در استادیوم ها،ا از زنانی که در مسابقات والیبال شرکت می کنند، محافظت کنند.

۶n43mzz5awmp4cqbe6vf1

[su_animate type="bounceInUp" duration="2" delay="1" inline="yes"][tooltip text="گروه رسانه‌های خبری آریاورزش" gravity="nw"] برگرفته از واحد مرگزی خبر صداو سیما[/tooltip][/su_animate]