به گزارش اختصاصی آریاورزش، نمی توان والیبال دوستی در دنیا پیدا کرد که تا به حال نام والیبالیست افسانه ای روس، سرگی تتیوخین را نشنیده باشد. سهم  او در پیشرفت جامعه والیبال روسیه و جهان بسیار زیاد است. در این مقاله قصد داریم تا یکبار دیگر نگاهی به مشارکت او در المپیک های پیشین داشته باشیم.

آتلانتا ۱۹۹۶

آغاز ورود تتیوخین به بازی های المپیک، ۲۰ سال پیش در آتلانتا رقم خورد. او بازیکن جوانی بود که در نقش دریافت کننده ذخیره در تیمش خدمت می کرد. سرگی از ۸ مسابقه روسیه، در ۶تای آن بازی کرد. در خاتمه روسیه دیدار رده بندی خود را به تیم یوگسلاوی واگذار کرد تا به مقام چهارم برسد.

"واقعا معجزه بود.  من ۲۰ سال پیش در المپیک بازی کردم. از اینکه ورزشکاران، بازیگران و سیاستمداران مشهور بسیاری را می دیدم واقعا هیجانزده بودم. اصلا نگران نتیجه نبودم. وقتی شما جوان و نیمکت نشین هستید، درباره نتیجه فکر نمی کنید. "

سیدنی ۲۰۰۰ 

چهار سال پس از المپیک، تتیوخین جایگاه بهتری در زمین پیدا کرد. همراه با رومن یاکولف و ایگور شولپوف، سه گانه خوبی در خط حمله تشکیل دادند. در مسابقه یک چهارم نهایی در برابر کوبا، او با ایلیا ساولیف تعویض شد، در حالیکه در نیمه نهایی در برابر آرژانتین به عنوان بازیکن ذخیره بازی را آغاز کرد. اما در بازی نهایی، او به لیست نفرات اصلی بازگشت و نقش سازنده ترین بازیکن تیم روسیه را به عهده گرفت. متاسفانه برای طرفداران روسیه، تیم یوگسلاوی در بازی نهایی روسیه را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد. تتیوخین نتوانست احساساتش را کنترل کند و در حالیکه نا‌امید شده بود، اشکهایش سرازیر شد... .

"شاید این تحقیر‌آمیزترین  شکست دوران حرفه ایم بود. ما حریف خود را دست‌کم گرفتیم و آنها با شخصیت بیشتری بازی کردند و برای هر توپ جنگیدند. ما با اعتماد به نفس بیش از حد به زمین رفتیم و هزینه اش را هم پرداخت کردیم. این شکست دردی است که در قلب ما برای همیشه می ماند. "WI-RUSSIA-SERBI-2016-10

آتن ۲۰۰۴ 

سرگی تتیوخین از دریافت کننده های اصلی تیم ملی روسیه در المپیک آتن بود. او در تمامی بازی ها جزء نفرات اصلی بود. در بسیاری از بازی ها او امتیاز آورترین بازیکن تیمش بود. روسیه توانست در سه ست متوالی آمریکا را در دیدار رده بندی شکست دهد و مدال برنز را به گردن آویزد.

"بازی ما ناگهان در نیمه نهایی به هم ریخت. ایتالیایی ها خیلی خوب بازی کردند و ما نتوانستیم کاری از پیش ببریم. برنز بالاترین چیزی بود که در آن شرایط می توانستیم به آن دست یابیم. "

پکن ۲۰۰۸ 

به عنوان یک بازیکن ۳۲ ساله، او از اعضای اصلی و کلیدی داخل زمین بود. مماکسیم میخاییلوف بازیکنی بود که نقش امتیاز آورترین بازیکن تیم را به عهده گرفت. اما تتیوخین کسی بود که مهم ترین عملیات، حمله ها و امتیاز آوری در موقعیت های بسیار سخت را به عهده می گرفت. پاسور زمانیکه روسیه در موقعیت های سخت گیر می کرد توپ را برای تتیوخین ارسال می کرد. روسیه یکبار دیگر مدال برنز را تحت رهبری ولادیمیر آلکنو بدست آورد. در نیمه نهایی تیم آمریکا با مربیگری لوی بال و کلیتون استنلی روسیه را شکست داد و در بازی رده بندی شاگردان آلکنو تیم ایتالیا را شکست دادند. پس از آن و در دیدار نهایی، آمریکا به مدال طلا دست یافت.

"تیم روسیه به طور درخشانی برای بازی های المپیک پکن آماده بود. تیم ما چند حریف سخت داشت. ما بیشتر اوقات درباره برزیلی ها فکر می کردیم، اینکه چگونه آنها را شکست دهیم و غیره. اما آمریکایی ها در نیمه نهایی به طور غیر منتظره ای ما را شکست دادند. "

لندن ۲۰۱۲ 

تتیوخین دو فصل برای تیم ملی روسیه بازی نکرد و در جام جهانی ۲۰۱۱ به تیم ملی بازگشت. او تقریبا نزدیک بود شانس حضور در المپیک را از دست بدهد زیرا سرگی با بیماری قلبی ضربان نامنظم یا آریتمی مواجه شده بود. متخصصین پزشکی او را از تمرین منع کردند و او در شرایط دشواری قرار گرفت. اما در نهایت، کادر مربیان به او شانس بازی برای روسیه در لندن را دادند. در بازی گروهی در برابر آمریکا، او سهم بزرگی در امتیازگیری داشت. روس ها بازگشت فوق العاده ای به بازی داشتند؛ آنها بازی ۲-۰ باخته را ۲-۳ به نفع خود به پایان بردند. سرگی به عنوان بازیکنی ۳۶ ساله توانست ۲۱ امتیاز را کسب کند.

بازی نهایی در برابر برزیل یکی از بهترین بازی ها در تاریخ والیبال است. برزیل ۲-۰ روسیه را شکست داده بود و در ست سوم نیز در امتیاز ۲۲-۱۹ از روسیه پیش بود اما مدال طلا به نحوی از دستشان در رفت. و این امر تقصیر کی بود؟! تتیوخین! با سرویس های خیره کننده، او توانست اختلاف خود را با حریف کم کند. باقی مسابقه، تاریخی است... .

در پنجمین مشارکت تتیوخین در المپیک، بالاخره توانست مدال طلا را بدست آورد.

"صادقانه بگویم، اگر من جای آلکنو بودم تتیوخین را به المپیک لندن نمی بردم. چون به وضوح آماده نبودم. اما چه می توانم بگویم. آلکنو ریسک کرد. در بین ما، به اینگونه مربیان معمولا می گوییم: "او یک чуйка داشت."

Чуйка یعنی او یک احساس خوبی داشت یا تصمیم شجاعانه ای گرفت.

ریو ۲۰۱۶ 

تتیوخین برای ششمین بار در رقابت های المپیک شرکت می کند. او همچنین پرچمدار کاروان روسیه خواهد بود که افتخاری بزرگ برای این بازیکن افسانه ای روس محسوب می شود.

گزارش تصویری دیدار آرزانتین و روسیه در لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۶