به گزارش آریاورزش، کمتر از ۱۰ روز به آغاز بازی‌های المپیک باقی مانده است و همه مردم در تب‌و‌تاب این مسابقات به سر می‌برند. از آخرین اطلاعات در رابطه با سلامتی و مصدومیت بازیکنان، اخبار مربوط به دوپینگ و حذف یا ابقای تیم، لیست بازیکنان اعزامی، آخرین تمرینات انجام شده، شرایط اردوها، بازی‌های تدارکاتی، مراسم بدرقه و قدردانی و اهدای پاداش و در تازه‌ترین مورد لباس کاروان المپیک در روز افتتاحیه. همه ایران برای پیروزی‌های تک‌تک ورزشکارانش به شادی و سرور می‌پردازد و برای موفقیت و سربلندی نمایندگان کشورش در المپیک دست به دعا بر‌ می‌دارد.

اما نمایندگان ایران در المپیک تنها "ورزشکاران" و "بازیکنان" نیستند که با نمایش توانمندی خود و کسب سهمیه، به دنبال افتخارآفرینی و اعتلای نام ایران هستند. داوران دعوت شده به المپیک نیز از دیگر افتخارآفرینان ایرانی می‌باشند که هر ساله با داوری‌های خوب و عادلانه خود در طول رقابت‌های گوناگون توانسته‌اند نمره قبولی را از فدراسیون جهانی مربوطه کسب کنند و صلاحیت قضاوت در بازی‌های المپیک را بدست آورند. افرادی که متاسفانه کمتر از آنها یاد شده و می‌شود.Rio-de-Janeiro

داورانی که با قضاوت درست و بجای خود در مسابقات، سعی در برقراری عدالت و اجرای حق میان دو حریف، و هرچه زیباتر دیده شدن بازی ورزشکاران را دارند. شاید به دور از واقعیت نباشد که بتوان گفت کار داوران سخت‌تر از بازیکنان است. در صورتی که اشتباهی از بازیکنان در طول بازی سر‌ بزند، شاید زودتر بتوان آنرا به دست فراموشی سپرد و به تماشای ادامه مسابقه مشغول شد اما در صورت سر زدن خطایی از جانب داوران، تا روزها بلکه حتی سال ها تصویر اشتباه و "بی عدالتی" داور در اذهان عموم باقی بماند و گذشت و بخشش مردم از این واقعه، شاید به این راحتی‌ها اتفاق نیافتد. پس مسئولیت و استرس داوران بی شک از بازیکنان بیشتر است.

اما آیا در راستای کمک به کمتر شدن استرس کاری داوران المپیکی، حمایت مناسبی از آنها انجام شده است؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم آریاورزش، ابراهیم النعمه، داور قطری دعوت شده به المپیک از سوی کشورش پاداشی ۳۰ هزار دلاری دریافت کرده است و بلیط سفر وی به ریو، بلیط بیزینس کلاس می‌باشد.

اما داوران ایرانی چه؟

با اینکه داوران همیشه ابراز داشته‌اند که منظور آنان از حمایت، کمک‌های مالی نیست؛ آنها نه تنها پاداشی دریافت نکرده‌اند و بلیط سفرشان، اکونومیک کلاس یا اقتصادی می‌باشد، بلکه حتی در مراسم بدرقه کاروان المپیکی ایران به ریو نیز از سوی مسئولین دعوت نشده بودند.

مراسم بدرقه کاروان المپیک با حضور دکتر روحانی

آیا دعوت از ۱۳ داور و ۱ ناظر المپیکی در مراسمی که به مناسبت تقدیر از اعزام شدگان به المپیک است و آرزوی موفقیت برای آنان، انتظاری نابجاست؟

البته از کار زیبای کمیته ملی المپیک در برگزاری جلسه‌ای با حضور داوران المپیکی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه نمی‌توان گذشت. در این جلسه داوران المپیکی گلایه کردند که چرا به داوران، به دید عضوی از جامعه ورزشی نگاه نمی‌شود و از آنها حمایتی نمی‌گردد. ضمن اینکه برگزاری چنین نشستی که بی‌سابقه بوده، قابل تقدیر و تشکر است، اما سوال اینجاست که پس از این نشست چه اقدام دیگری انجام گرفت؟

در این روزهای پایانی، آیا شایسته نیست که با دیداری از این عزیزان و یا حتی برقراری تماسی تلفنی، از آنها یادی کرد و به آنان قوت قلب داد تا با روحیه ای بالا و اطمینان خاطر، به بزرگترین آوردگاه ورزشی رهسپار شوند؟

تیم خبرگزاری آریاورزش فرصت را مغتنم شمرده تا از تمامی داوران المپیکی یادی کرده و برای آنان آرزوی موفقیت و قضاوتی عادلانه در میادین جاودانه المپیک داشته باشد:

والیبال:

[caption id="attachment_73336" align="aligncenter" width="900"]shahmiri-4 محمد شاهمیری[/caption]

فوتبال:

[caption id="attachment_94830" align="aligncenter" width="470"]alireza-faghani-mohamadreza-mansori محمدرضا منصوری (راست)، علیرضا فغانی (چپ)[/caption] [caption id="attachment_94838" align="aligncenter" width="900"]reza-sokhandan رضا سخندان[/caption]

تنیس:

[caption id="attachment_94839" align="aligncenter" width="700"]سید عادل برقعی سید عادل برقعی[/caption] [caption id="attachment_94829" align="aligncenter" width="900"]علی نیلی علی نیلی[/caption]

تیر و کمان:

[caption id="attachment_94832" align="aligncenter" width="604"]davood-nematinia داود نعمتی نیا[/caption]

کشتی آزاد:

[caption id="attachment_94837" align="aligncenter" width="500"]mohammad-ebrahim-emami-rast محمد ابراهیم امامی (راست)[/caption]

هندبال:

[caption id="attachment_94843" align="aligncenter" width="608"]majid-kolahdoozan-alireza-mousavian مجید کلاهدوزان (راست)، علیرضا موسویان (چپ)[/caption]

داور واترپلو:

[caption id="attachment_94835" align="aligncenter" width="900"]masood-rezvani مسعود رضوانی[/caption]

ناظر واترپلو:

[caption id="attachment_94834" align="aligncenter" width="626"]khosro-amini خسرو امینی[/caption]

تکواندو:

[caption id="attachment_94833" align="aligncenter" width="600"]hafez-mahdavi حافظ مهدوی (راست)[/caption]

بدمینتون:

[caption id="attachment_94836" align="aligncenter" width="412"]mehdi-mirmoghadam مهدی میر مقدم[/caption]