به گزارش اختصاصی آریاورزش ٬ کمتر از دو هفته دیگر المپیک ۲۰۱۶ به میزبانی ریو دوژانیروی برزیل در حالی آغاز می­‌شود که تعدادی از ستارگان دنیای والیبال که هر کدام در پست خود وزنه­‌ی سنگینی محسوب می­‌شوند، شانس حضور در این رویداد مهم ورزشی را از دست دادند. بی شک المپیک ۲۰۱۶ ریو، در بخش والیبال هیجان فراوانی را مهمان خانه‌­های مخاطبان والیبال­‌دوست خواهد کرد. جایی که بهترین و قدرتمندترین تیم­‌ها همراه با بازیکنان شگفت‌­انگیزشان با هم به رقابت می‌­پردازند. اما در این میان ستارگانی هم هستند که گرچه در دوره­‌های قبل حضور داشتند و علیرغم موفقیت در کسب مدال، متأسفانه المپیک ۲۰۱۶ را از دست داده و در این دوره از غایبان بزرگ به شمار می­‌روند. در ادامه، نام تنی چند از غایبان بزرگ‌ ریو  ۲۰۱۶ ‌را مشاهده می‌نمایید:

موریلیو اندرس ( برزیل )

بازیکن افسانه‌­ای برزیل در آخرین دقایق، پیش از اعلام ترکیب نهایی ۱۲ نفره برای اعزام به المپیک، از لیست برناردو رزنده خط خورد. پس از آن مشخص شد این ستاره باتجربه برزیلی به دلیل مصدومیت از ناحیه ماهیچه­‌ی ساق پا ، حضور در المپیک را از دست داده است. این اتفاق واکنش­‌هایی را به همراه داشت و حتی هم‌­تیمی او، برونو رزنده پاسور تیم ملی برزیل بر روی صفحه‌­ی شخصی خود در اینستاگرام دلنوشته‌­ای را جهت دلداری دادن به موریلیو منتشر کرد. اندرس پس از این که متوجه شد نمی­‌تواند برای تیم ملی کشورش در المپیک به میدان برود، در حالی که قادر نبود اشک­‌هایش را کنترل کند، از رقابت­‌های ملی خداحافظی کرد. این موضوع پایان بسیار ناراحت­‌کننده‌­ای بود برای یکی از بهترین دریافت­‌کننده‌­هایی که تیم برزیل تاکنون به خود دیده بود.

[caption id="attachment_94630" align="aligncenter" width="696"]موریلو اندرس موریلو اندرس[/caption]

دیمیتری موزرسکی ( روسیه )

این غول روسی نیز مانند همکار برزیلی­‌اش به دلیل مصدومیت نمی‌­تواند هم‌­تیمی‌­هایش را در رقابت­‌های پیش‌­رو همراهی کند. اعلام این خبر از سوی فدراسیون والیبال روسیه آن هم در روز­هایی که ورزش روسیه به دلیل رسوایی دوپینگ در آستانه­‌ی حذف از المپیک قرار داشت، به هواداران روسیه شوک بزرگی وارد کرد. مدافع تیم ملی روسیه که سابقه بازی در پست پشت­‌خط­ زن را نیز دارد، در بازی­‌های انتخابی المپیک قاره اروپا نیز به دلیل مسائل شخصی به میدان نرفت. اما روس­‌ها با مدیریت بازی­‌ها توانستند با قهرمانی در این تورنمنت به المپیک ۲۰۱۶ ریو صعود کنند. با وجودی که پس از این تورنمنت نتیجه تست دوپینگ دو نفر از بازیکنان روسیه به دلیل مصرف ماده ممنوعه ملدونیوم مثبت اعلام شده بود، اما در نهایت روسیه از المپیک محروم نشد و تنها یار مؤثر خود را از دست داد.

[caption id="attachment_94633" align="aligncenter" width="696"]دیمیتری موزرسکی دیمیتری موزرسکی[/caption]

گئورگی گروزر ( آلمان )

رقابت­‌های انتخابی المپیک قاره اروپا دی ماه سال گذشته به میزبانی کشور آلمان برگزار شد و گئورگی گروزر که عنوان بهترین زننده­‌ی سرویس را با خود به یدک می­‌کشد برای آلمان به میدان رفت. پس از آن که تیم ملی آلمان در مرحله نیمه نهایی حضور در فینال را از دست داد، در بازی رده­‌بندی و کسب جایگاه سوم مقابل تیم ملی لهستان قرار گرفت. لازم به یادآوری است که در بازی­‌های انتخابی اروپا تیم قهرمان مستقیما به المپیک صعود می­کرد و تیم­‌های دوم و سوم شانس خود را در تورنمنت انتخابی جهان در ژاپن امتحان می­‌کردند. در دیدار ژرمن‌­ها با عقابهای لهستانی، یاران گروزر در حالی که با نتیجه ۲ – ۰ پیروز میدان بودند، اما در نهایت لهستان به بازی برگشت و ۳ بر ۲ آلمان را از پیش‌­رو برداشت؛ و این بدان معنی بود که دیگر هیچ شانسی برای میزبان رقابت­‌ها وجود نخواهد داشت. بلافاصله پس از این جریان چکش کوبنده آلمان­‌ها اعلام کرد که به مدت نامعلومی از رقابتهای ملی کناره­‌گیری خواهد کرد.

[caption id="attachment_94635" align="aligncenter" width="799"]گئورگی گروزر گئورگی گروزر[/caption]

الکساندر آتاناسیه‌­ویچ ( صربستان )

شاید بتوان گفت جای خالی تنها تیمی که به شدت در بازی­‌های المپیک احساس می­‌شود، همین تیم ملی صربستان است و در کنارش یکی از شگفت‌­انگیزترین بازیکنانی که در این رویداد مهم غایب است الکساندر آتاناسیه‌­ویچ پشت­‌خط­ زن صربستانی است. تیم ملی صربستان که به دوران اوج خود بازگشته در رقابت­‌های لیگ جهانی ۲۰۱۵ پس از شکست مقابل فرانسه به مقام نایب قهرمانی نائل شد؛ اما پس از آن که سال گذشته در رقابت‌­های انتخابی اروپا بلیت ریو را از دست داد، تابستان امسال بهترین والیبال­‌ خود را به نمایش گذاشت. هر چند که آتاناسیه­‌ویچ در روز­های آخر مرحله مقدماتی به دلیل مصدومیت از ادامه بازی­‌ها باز ماند، اما در نهایت صرب­‌ها با شایستگی تمام جام قهرمانی لیگ جهانی ۲۰۱۶ را بالای سر بردند.

[caption id="attachment_94638" align="aligncenter" width="752"]الکساندر آتاناسیه‌ویچ الکساندر آتاناسیه‌ویچ[/caption]

اسوِتان سوکولوف ( بلغارستان )

سوکولوف مدت طولانی را با مصدومیت مقابله می­‌کرد، اما در نهایت به سلامتی کامل رسید و این قطر پاسور بلغارستانی بازی­‌های نسبتا خوبی از خودش ارائه داد. اما در هر صورت او مجبور است برای بازگشت به صحنه­‌های بزرگ در فصل آینده صبر کند. گفتنی است تیم ملی بلغارستان نیز در رقابت­‌های المپیک اروپا شکست خورد و برای­ بازی‌های ریو انتخاب نشد.

[caption id="attachment_94642" align="aligncenter" width="797"]اسوتان سوکولوف اسوتان سوکولوف[/caption]

ویلفردو لئون ( کوبا )

ویلفردو لئون ستاره باشگاه زنیت کازان روسیه و شاید بهترین بازیکنی که امروز در المپیک ریو حضور نخواهد داشت، یکی از غایبان بزرگ است. با وجودی که کشور کوبا قانون محرومیت بازیکنی که در لیگ­‌های خارج از کشور بازی کند را لغو کرد، اما ستارگانی نظیر لئون و اوسمانی خوآن‌توره­‌نا به کشورشان بازنگشتند. خوآن‌توره‌­نا که پاسپورت ایتالیایی دارد از سال ۲۰۱۵ برای ایتالیا به میدان رفت و در المپیک نیز به عنوان یکی از دریافت­‌کننده‌­های اصلی در ترکیب ایتالیا قرار خواهد گرفت. شیرشاه والیبال دنیا که چندی پیش مراسم عروسی خود را با نامزد لهستانی‌اش برگزار کرد، علیرغم حضور تیم ملی کشورش در رقابت­‌های المپیک قید حضور در المپیک را زد و همچنان در انتظار پاسپورت لهستانی خود و اجازه فدراسیون جهانی والیبال برای بازی در کشور لهستان است. شاید در المپیک بعدی او را با پیراهن لهستان دیدیم ...

[caption id="attachment_57914" align="aligncenter" width="800"]ویلفردو لئون ویلفردو لئون[/caption]

به غیر از اسامی که نام برده شد ٬ ستارگان دیگری هم هستند که از غایبان این دوره از المپیک به شمار می­روند . نظیر : سایمون ٬ الکسی اسپیریدنوف ٬ ماریوش ولازوی ٬ تامس ادگار و ...

ماریوش ولازوی

المپیک رویایی است که هر ورزشکاری آرزوی یک بار تجربه حضور در آن  را در ذهن دارد. در این میان برای ملی‌پوشان کشور ما که برای نخستین بار پا در این عرصه نهاده‌اند هم میدانی برای مبارزه و عرض اندامی در برابر حریفان جهانی است و هم تجربه شگرفی از بودن در میان ستارگانی است که یک‌جا گرد هم آمده‌اند که نه تنها برای پیروزی بلکه برای غرور ملی  خود بجنگند. و در این تجربه تازه برای تیم ایران، جای خالی مردانی همچون ظریف که سالیان سال برای عزت و سرافرازی نام ایران در میادین جهانی جنگیدند، کاملا مشهود است.

[caption id="attachment_40548" align="aligncenter" width="584"]فرهاد ظریف فرهاد ظریف[/caption]

او بارها به عنوان بهترین لیبرو، دریافت‌کننده و توپ‌گیر انتخاب شد که از جمله آن می‌توان به عنوان بهترین لیبروی قهرمانی آسیا در سال ٢٠١١ و ٢٠١٣ و بهترین لیبروی جام بین قاره‌ای در سال ٢٠١٣ اشاره کرد.

ظریف پس از کسب عنوان بهترین لیبرو در سال ۲۰۱۳ و در اوج، از تیم ملی خداحافظی کرد اما دوباره به تیم ملی دعوت شد و برای خدمت به وطنش مجددا در لیگ جهانی ۲۰۱۴ به عرصه ملی بازگشت. از جمله مدال‌هایی که ظریف در کسب آن برای ایران مشارکت داشت می‌توان به نقره بازی‌های آسیایی ٢٠١٠ و طلای بازی های آسیایی٢٠١۴ و طلای قهرمانی آسیا در سال های ٢٠١١ و ٢٠١٣ اشاره کرد.

فرهاد ظریف