به گزارش اختصاصی آریاورزش، رقابتهای والیبال المپیک ۲۰۱۶ کمتر از ۲ هفته دیگر در ریودوژانیروی برزیل آغاز خواهد شد که ۲۴ تیم در ۲ قسمت مردان و زنان به مصاف یکدیگر خواهند رفت. ۱۲ تیم در بخش مردان در ۲ گروه ۶ تیمی حضور دارند و ۱۲ تیم هم در بخش زنان در ۲ گروه ۶ تیمی.

امروز در آریاورزش بر آن شدیم تا نگاهی داشته باشیم به ۱۳ دوره قبلی رقابت‌های والیبال در آوردگاه المپیک :

 سال مورد نظر را از منوی کشویی زیر انتخاب کنید یا هم بر روی دکمه‌های بعدی و قبلی کلیک کنید 

المپیک ۱۹۶۴ توکیو

والیبال که در سال ۱۹۵۷ توسط کمیته بین‌الملیی المپیک به رسمیت شناخته شد هفت سال بعد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو برای نخستین بار برگزار شد. در نخستین دوره این مسابقات ۱۰ تیم در مسابقات شرکت داشتند. در این دوره از رقابتها تیم روسیه (شوری سابق) به عنوان قهرمانی دست یافت و چک اسلواکی دوم شد. مدال برنز نیز به ژاپن رسید.

به گزارش اختصاصی آریاورزش، در بخش بانوان نیز ژاپنی‌های میزبان موفق به کسب مدال طلا شدند و روسیه دوم شد. برنز مسابقات نیز به لهستان رسید.

۱۹۶۴

المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی

رقابتهای این سال نیز با دومین قهرمانی پیاپی روس‌ها در بخش مردان به پایان رسید، تیم قدرتمند ژاپن نیز که در آن دوران با ابداع حرکات سرعتی به یکی از قدرت‌های برتر تبدیل شده بودند به مقام دوم دست یافت و چک اسلواکی نیز سوم شد.

نکته جالب این بود که روس‌ها در بخش بانوان نیز در این المپیک اول شدند و ژاپن به مدال نقره رسید و لهستان باز هم سوم شد.

۱۹۶۸

المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

بازی‌های والیبال المپیک در این سال با حضور ۱۰ تیم به سومین دوره حضورش در المپیک رسید و چشم‌بادامی‌های ژاپنی که مدال‌های برنز و نقره ۲ دوره قبلی را درو کرده بودند اینبار در بخش مردان برای نخستین و آخرین بار در تاریخشان به مدال طلا دست یافتند.به گزارش آریاورزش، سرمربی افسانه‌ای ژاپنی‌ها یاسوتاکا ماتسودایرا با این طلا نشان داد که ژاپنی‌ها برای کسب این طلا و این درخشش برنامه بلندمدتی داشته‌اند، اما به نظر می‌رسید که این درخشش سقف آرزوهای ژاپنی‌ها بود و مردان سرزمین آفتاب تابان از آن دوره به بعد افولشان آغاز شد و از سال ۱۹۷۶ به بعد دیگر جایی در بین تیم‌های مطرح المپیک نداشتند. نقره المپیک ۱۹۷۲ به آلمان رسید و روسیه نیز سوم شد.

در بخش بانوان نیز روس‌ها برای دومین دوره پیاپی ژاپن را در فینال شکست دادند و به مدال طلا رسیدند، ژاپن هم که نقره گرفت و مدال برنز نیز عاید کره‌شمالی شد !

۱۹۷۲

المپیک ۱۹۷۶ مونترئال

مسابقات والیبال در این المپیک به دلیل انصراف مصر از شرکت در رقابتها با حضور ۹ تیم برگزار شد، البته این دوره از مسابقات نقطه عطفی هم در تاریخ والیبال به حساب می‌آید چون قوانین سخت و بعضا دردسرساز جای خود را به قوانین آسان‌تری داد که شور و اشتیاق بیشتری را به سالن‌ها و زمین‌های والیبال آورد. در بخش مردان این رقابت‌ها لهستان موفق شد برای اولین بار و آخرین بار در تاریخش به مدال طلا دست یابد؛ روسیه دوم شد و کوبایی‌ها برای نخستین بار به مدال برنز دست یافتند. در بخش بانوان نیز ژاپنی‌ها برای دومین بار به مدال طلا دست یافتند، روسیه دوم شد و کره جنوبی سوم.

۱۹۷۶

المپیک ۱۹۸۰ مسکو

روس‌ها که قبل از آغاز این دوره از مسابقات، در ۳ فینال از ۴ فینال دوره‌های قبلی حضور یافته بودند، برای چهارمین بار هم راهی فینال شدند و موفق شدند که با شکست بلغارستان به عنوان قهرمانی دست یابند. البته از این نکته هم نباید غافل شد که به دلیل تحریم‌های سیاسی تعدادی از تیم‌ها مانند ژاپن چین، تونس و آمریکا در مسابقات حضور نداشتند و ایتالیا نیز تحت پرچم IOC شرکت کرده بود. در پایان این مسابقات در بخش مردان روسیه اول شد، بلغارستان دوم شد و رومانی نیز به مدال برنز دست یافت. در بحش بانوان نیز روس‌ها اول، ژرمن‌ها دوم و بلغارها نیز به مدال برنز دست یافتند.

۱۹۸۰

المپیک ۱۹۸۴ لُس آنجلس

این دوره از مسابقات به دلیل انصراف تیم‌های روسیه،کوبا،لهستان و بلغارستان و جایگزینی تیم‌های چین،تونس،کره جنوبی و ایتالیا در شرایطی کاملا متفاوت برگزار شد و آمریکایی‌های میزبان موفق شدند به اولین مدال طلای خود در المپیک دست یابند.به گزارش آریاورزش، برزیلی‌ها هم برای اولین بار در جمع ۴ تیم نهایی قرار گرفتند و به مدال نقره مردان دست یافتند، مدال برنز نیز به ایتالیا رسید. در بخش بانوان هم چین برای اولین بار در تاریخش به جمع چهار تیم نهایی رسید و به مدال طلا هم دست یافت. آمریکا نقره گرفت و ژاپنی‌ها هم به اولین برنز تاریخشان دست یافتند.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: استیو تیمونز از آمریکا ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: لانگ پینگ از چین

۱۹۸۴

المپیک ۱۹۸۸ سئول

بازی‌های این دوره از زقابت‌ها هم متاسفانه همچنان درگیر تحریم‌های سیاسی بود و کوبایی‌ها به دلیل تحریمی که بر علیه متحدش یعنی کره شمالی صورت گرفته بود در این دوره از مسابقات شرکت نکرد و ایتالیا جایگزین آن شد. در بخش مردان این دوره از رقابت‌ها آمریکایی‌ها برای دومین دوره پیاپی به مدال طلا دست یافتند، روسیه دوم شد و آرژانتین هم به مدال برنز دست یافت. در بخش زنان نیز روسیه مدال طلا را بر گردن آویخت، پرو نقره گرفت و مدال برنز هم به چین رسید.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: کارچ کرایل از آمریکا ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: سیسیلیا تایت از پرو

۱۹۸۸

 المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا

این دوره از مسابقات را می‌توان آغاز عصری جدید در والیبال جهان دانست از طرفی برای نخستین بار تیم‌ها تحت فرمول فعلی المپیک به مصاف هم رفتند و از طرفی هم تیم‌های قاره آمریکا توانستند به خوبی قدرت‌نمایی کنند. برزیلی‌ها در این دوره از مسابقات در بخش مردان به مدال طلا دست یافتند و هلند هم دوم شد. تیم آمریکا هم در بخش مردان به مدال برنز دست یافت. در بخش بانوان هم کوبا اول شد، روسیه که زیر پرچم IOC در مسابقات شرکت کرده بود دوم شد و آمریکا نیز سوم.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: مارسلو نگرائو از برزیل ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: موتوکو اوبایاشی از ژاپن

۱۹۹۲

 المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا

در سال ۱۹۹۹ در یک نظرسنجی در کشور هلند، از مردم این کشور پرسیده شد که مهمترین و بهترین لحظه عمر ورزشی این کشور در قرن اخیر چه لحظه‌ای بوده است و در کشوری که ورزش اول آن فوتبال است مردم رأیی عجیب دادند، بله مردم سرزمین لاله‌ها قهرمانی تیم والیبال مردان کشورشان در المپیک ۱۹۹۶ آنتلانتا را به عنوان بهترین لحظه ورزشی قرن کشورشان برگزیدند. ایتالیا که در فینال با نتیجه ۳-۲ مغلوب هلند شده بود به مدال نقره دست یافت و یوگسلاوی (صربستان) به مدال برنز بسنده کرد.

در بخش بانوان هم کوبا برای برای دومین بار پیاپی قهرمان المپیک شد و چین هم دوم شد. تیم برزیل نیز به مدال برنز دست یافت.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: باس فن دِ گور از هلند

ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: سینتا بورسما از هلند

۱۹۹۶

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

المپیک این سال را می‌توان اوج درخشش صربستانی‌ها در والیبال نامید، نسل طلایی والیبال صربستان (یوگسلاوی سابق) با درخشش ستارگانی همچون نیکولا گربیچ، اسلوبودان کواچ، ایوان میلیکوویچ و ایگور ووشوریچ و ... در فینال ۳-۰ روسیه را شکست داد و به مدال طلا دست یافت. روسیه دوم شد و ایتالیا هم سوم.

در بخش بانوان نیز کوبایی‌ها با سومین قهرمانی المپیک، هت‌تریک کردند.روسیه دوم شد و برزیل هم برای دومین دوره پیاپی به مقام سوم دست یافت.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: باس فن دِ گور از هلند

ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: باربارا یِلیچ از صربستان

۲۰۰۰

 المپیک ۲۰۰۴ آتن

این مسابقات را می‌توان آغاز حکمرانی بزرگ‌مردی به نام برونو رزنده بر والیبال جهان است، شاگردان برونو رزنده در تیم برزیل در مسابقات این دوره موفق شدند مقتدرانه به مقام قهرمانی دست یابند. ایتالیا دوم شد و روسیه هم سوم.

در بخش بانوان هم چینی‌های میزبان به سلطه کوبا بر والیبال بانوان خاتمه دادند و با ارائه نمایشی محشر، ۲۸ سال بعد از قهرمانی ژاپنی‌ها باز هم آسیا را به قدرت بلامنازع والیبال تبدیل کنند. روسیه دوم شد و مدال برنز هم به کوبا رسید.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: ژیبا از برزیل

ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: فِنگ کان از چین

۲۰۰۴

المپیک ۲۰۰۸ پکن

بازی‌های المپیک این سال را می‌توان نقطه عطفی برای والیبال آمریکا دانست. درخشش ستارگانی همچون کلیتون استنلی و ظهور پدیده‌ای به نام متیو اندرسون باعث شد تا یانکی‌ها در فینال ۳-۱ برزیل را با تمام ستارگانش شکست دهند و به مقام قهرمانی دست یابند. مقام سوم نیز به همانند دوره گذشته به روسیه رسید.

در بخش بانوان اتفاقی دقیقا برعکس بخش مردان رخ داد و این بانوان برزیل بودند که با درخشش ستارگانی همچون تایشا منزس، شیلا کاسترو و ژاکلن کاروالیو آمریکایی‌ها را در فینال شکست دادند و به مدال طلا دست یافتند.مدال برنز نیز به تیم چین رسید.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: کلایتون استنلی از آمریکا

ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: پائولا پکوئِنو از برزیل

۲۰۰۸

 المپیک ۲۰۱۲ لندن

مطمئنا هیچ والیبال‌دوستی فینال حماسی این دوره از مسابقات را هیچ‌گاه از یاد نخواهد برد. برزیلی‌ها در فینال ۲-۰ از روسیه پیش بودند تا اینکه در لحظات آخر ست سوم سرگی تتیوخین در پشت خط سرویس برای روس‌ها قرار گرفت و با چند سرویس تماشایی باعث شد روسیه ست سوم را از آن خود کند. ولادمیر آلکنو (سرمربی روسیه) با تغییر پست موزرسکی از مدافع میانی به پشت خط زن باعث شد تا روس‌ها در ۲ ست بعدی نیز برنده از زمین بیرون بیایند و در نهایت بعد از ۳۲ سال بار دیگر قهرمان المپیک شوند.مقام سوم مسابقات این سال هم به ایتالیا رسید.

در بخش بانوان نیز برای دومین بار پیاپی با درخشش ستارگان نامدارش آمریکا را در فینال شکست داد و به مقام نخست دست یافت.ژاپنی‌ها هم بعد از ۱۸ سال غیبت در جمع ۴ تیم مرحله نهایی ، با شکست کره جنوبی سوم شدند.

ارزشمندترین بازیکن بخش مردان: موریلیو اندرس از برزیل

ارزشمندترین بازیکن بخش زنان: کیم یون کونگ از کره جنوبی

۲۰۱۲