سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش؛ فدراسیون جهانی والیبال برای بالابردن سطح کیفی داوری در این رشته چند سالی است دست به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته زده است. استفاده از سیستم ویدئوچک اولین راهکار FIVB برای کمتر شدن اشتباهات داوری بود که این تکنولوژی از حدود پنج سال پیش در مسابقات معتبر بین‌المللی و برخی لیگ‌های داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند در بسیاری از موارد، بازبینی صحنه‌ها توسط ویدئوچک، تصمیمات داوران را نقض می‌کرد و به‌نوعی حق را به حق‌دار می‌داد، اما شیطنت برخی سرمربیان در استفاده از این سیستم برای از جریان انداختن مسابقه و همچنین عدم شناخت کافی اپراتور‌های سیستم ویدئوچک و به وقفه افتادن جریان بازی، باعث شد فدراسیون جهانی به فکر استفاده از تکتولوژی پیشرفته‌تری یعنی چشم عقاب بیفتد؛ سیستمی که در مسابقات معتبر تنیس هم اشتباهات داوری را به حداقل رسانده بود. در حالی که پیش‌بینی می‌شد چشم شاهین در هفته سوم مسابقات لیگ جهانی در سالن ۱۲ هزار نفری هم مورد استفاده قرار گیرد،

timthumb

سایت فدراسیون والیبال ایران گزارش داد مسئولان شرکت «هاوک‌ای» نماینده انحصاری سیستم چشم شاهین در دنیا به بهانه تحریم‌ها از حضور در تهران سرباز زده‌اند و این تکنولوژی در سالن ۱۲ هزاری نفری مورد استفاده نخواهد گرفت؛ اما آیا واقعا تحریم‌ها دلیل غیبت این سیستم در تهران است؟ پس از جایگزینی سیستم چشم عقاب به جای ویدئو چک در مسابقات والیبال که از سوی فدراسیون جهانی والیبال در مسابقات جام جهانی برای نخستین بار انجام شد، مسئولان FIVB تصمیم گرفتند با توجه به عملکرد موفقیت آمیز این سیستم، در مسابقات لیگ جهانی و المپیک نیز از این فناوری استفاده کنند. این سیستم از روزهای نخست لیگ جهانی۲۰۱۶ و در تمام کشورهای میزبان مورد استفاده قرار گرفت، اما در فاصله چند روز مانده به نخستین میزبانی ایران در این مسابقات اعلام شد که در ایران به کار گرفته نمی شود.

۶۳۵۹۲۸۲۰۴۴۶۸۰۵۴۷۱۲
بر اساس توافقات حاصل شده و مقررات برگزاری لیگ جهانی، قرار بود این شرکت تجهیزات و تکنیسین‌های خود را برای برگزاری مسابقات لیگ جهانی در تهران نیز همانند دیگر کشور به ایران بفرستد تا در مدت این رقابت‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. تا اینکه مسئولین این شرکت که مالک اصلی آن شرکت سونی است از طریق FIVB رسما اعلام کردند که به علت تحریم‌های موجود علیه ایران برای راه‌اندازی و بهره‌برداری سیستم چشم عقاب به ایران نخواهند آمد و فدراسیون جهانی والیبال هم طی نامه‌ای اعلام کرد با توجه به عدم حضور شرکت «هاک ای» از سیستم ویدیو چک (ویدیو چلنج) که در دو سال پیش هم مورد استفاده قرار گرفته است در مسابقات لیگ جهانی در تهران استفاده شود. با توجه به اینکه بر اساس مقررات این شرکت موظف به ارائه‌ی این سرویس به کشور میزبان در ازای دریافت هزینه‌ی مربوطه است، این نوع رفتار شرکت «هاک ای» و FIVB، از سوی مسئولین فدراسیون والیبال ایران مورد اعتراض شدید قرار گرفت و با ارسال نامه ای به کمیته مسابقات FIVB خواهان پیگیری و رفع این موضوع شدند. اما این اعتراضات بی فایده بود و میزبانی ایران در شرایطی رخ داد که خبری از سیستم چشم عقاب در ایران نشد.
فدراسیون والیبال ایران عنوان کرد که به دلیل برخی تحریم ها و در واقع به دلیل یک بند تحریمی برجام امکان ارسال ا تجهیزات به ایران وجود ندارد و در سه مسابقه ای که ایران میزبانی آن را بر عهده دارد به جای چشم عقاب از همان سیستم ویدئو چک پیشین استفاده خواهد شد. این صحبت ها در حالی از سوی مسئولان فدراسیون والیبال مطرح شد که گفته می‌شد بندهای تحریمی برجام پیش از این لغو شده است. در واقع مسئولان و مقامات دولتی عنوان کرده بودند که به دلیل اجرای برجام تمامی تحریم های هسته ای هم لغو شده است و حالا سوال اینجا بود که چرا تجهیزاتی که حتی ربطی به مسائل هسته ای هم ندارد به چ دلیل باید از ورودش به ایران جلوگیری شود؟

سوالی که هنوز پاسخی برای آن عنوان نشده است و شاید بتوان با بررسی دقیق بندهای برجام درباره آن توضیحات جامع تری عنوان کرد.

[su_animate]برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان[/su_animate]

photo_2016-04-25_13-36-44