چهارشنبه, 02 خرداد 1403

آریاورزش / مرضیه راد - پردیس آریافر : علیرضا بهبودی پاسور بی‌ادعا و کهنه‌کار قزوینی کشورمان که به قول معروف خاک خورده زمین این عرصه است با دعوت مجدد به تیم ملی والیبال ایران و کنار رفتن از اردوی این تیم، موجب شد که بسیاری از علاقمندان والیبال تمایل زیادی به شنیدن اصل ماجرا از زبان این بازیکن بی حاشیه داشته باشند از این رو مصمم شدیم تاریخچه بخشی از والیبال این سرزمین را با جناب بهبودی مرور کنیم گفتگوی خبرنگاران آریاورزش با علیرضا بهبودی را از نظر می گذرانیم :

آریاورزش- با توجه به این که والیبال ما الان چند سالی هست که پیشرفت خوبی داشته و این نسل والیبال ما به خوبی شناخته شده، ممکنه که مردم نسل گذشته والیبال را خیلی خوب نشناسند برای همین لطف می کنین که یک بیوگرافی از خودتون بگین در مورد اینکه چطور شد والیبال را شروع کردین؟

علیرضا بهبودی - خب من خیلی روابط خوبی با رسانه های نوشتاری نداشتم نیاز هم نمی‌دونستم که این اتفاق بیافته، به خاطر همین شاید خیلی‌ها منو نشناسند. من از ۱۰ سالگی والیبال را شروع کردم  و سال ۷۴ وقتی ۱۷ ساله بودم، عضو باشگاه آبگینه قزوین شدم، همون سال هم به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شدم و بعد اون رده های سنی مختلف رو طی کردم. اول به رده سنی جوانان و بعد تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم.

[caption id="attachment_74980" align="aligncenter" width="756"]behboudi-3 علیرضا بهبودی[/caption]

۲۱ سال هم هست که والیبال را به طور حرفه ای بازی میکنم. اولین باشگاهم آبگینه قزوین بود شهر خودم، البته از سال ۷۲ – ۷۳ با این تیم تمرین میکردم ولی سال ۷۴ با من قرداد بستند و من به طور حرفه ای والیبال رو شروع کردم. سال ۲۰۰۱ به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم از اون به بعد هم با تمام مربی های ایرانی توی اردو بودم حالا یا انتخاب شدم یا خط خوردم. فقط دوره آقای کواچ اصلا دعوت نشدم دلیلشم نمیدونم و چون گذشته دیگه در موردش صحبت نمیکنم.

آریاورزش - اولین مربی ای که دعوتتون کرد به اردوی تیم ملی بزرگسالان چه کسی بود؟

علیرضا بهبودی -  آقای کارخانه

در رده جوانان چطور؟

علیرضا بهبودی - رده جوانان هم آقای کارخانه مربی بودن و برای تیم ملی نوجوانان هم آقای فاروق فخرالدینی.

آریاورزش - بهترین بازی شما کدام بازی بوده؟

علیرضا بهبودی - راستش من سعی کردم بازی بد کم داشته باشم چون هیچ موقع با این ذهنیت که تیم مقابل ضعیفه  وارد زمین نشدم، همیشه دوست داشتم بهترین عملکردم رو داشته باشم و اگر روزی هم اینطور نشده واقعا ناخودآگاه بوده. در واقع اصلا بازیکنی وجود نداره که نخواد خوب بازی کنه یا کم کاری کنه. ممکنه یک بازیکنی شب قبل از مسابقه خوب استراحت نکرده باشه یا یک اتفاق ناخواسته دیگر براش پیش اومده باشه. ولی من یکی از بهترین بازی هایی که داشتم سال ۸۱ مقابل صنام بود. اون سال تو پیکان تیم خیلی خوبی داشتیم. من، سعید مصطفی ­وند و محمد سلیمانی اولین فصلی بود که در سوپر لیگ بازی میکردیم. اون سال همه تیم ها را بردیم و تنها بازی آخر ۳ – ۲ به صنام باختیم. البته بازی تشریفاتی بود چون از قبل قهرمان شده بودیم. بازی رفت را من خیلی خوب بازی کردم فکر میکنم توی سه ست بازی، حدود ۱۲ – ۱۳ تا پوئن سرویس گرفتم. ست اول ۸ – ۷ عقب بودیم امتیاز هشتم را گرفتیم و بعد من پشت خط سرویس قرار گرفتم ۱۶ – ۸ جلو افتادیم. دریافت کننده های صنام، ظریف، محمد ترکاشوند و رحمان محمدی راد بودند، تو اون بازی  خیلی خوب بودم.

[caption id="attachment_74978" align="aligncenter" width="851"]behboudi-2 علیرضا بهبودی[/caption]

یک ست هم جلوی کره جنوبی در بوسان خیلی خوب بازی کردم ۱۹– ۱۶ هم جلو بودیم ولی کره واقعا اون سال تیم خوبی بود و اجازه نداد که حتی یک ست ازش بگیریم و ۳-۰ باختیم.

behboudi-4

آریاورزش - بازی بوده که قبلش  خیلی استرس داشته باشید؟

علیرضا بهبودی - سال  ۸۴ پگاه ارومیه بودم. ماه رمضان هم بود و بازی اولمون با سایپا بود. سالن غدیر هم تازه افتتاح شده بود، اون موقع آقای تابش نژاد کاپیتان بود و من بعد ایشون وارد سالن میشدم، از در سالن که وارد زمین شدم دیدم داخل یک سالن ۶ هزار نفری نزدیک به ۱۵ هزار نفر جمعیت نشسته. همه جای سالن تماشاچی نشسته بود. من واقعا ترسیدم، با اینکه طرفدارای خودمون بودند ولی بازم جا خوردم. یکی از بدترین بازی هام رو انجام دادم، اصلا نمیتونستم بازی کنم ۳ - ۰ هم به سایپا باختیم. توی اون بازی هم دیدم شریعتی و بازارگرد و جعفری تو گوششون پنبه گذاشته بودند. ولی الان بعضی وقت ها عکس های اون بازی رو که میبینم خیلی لذت میبرم.

behboudi-1

آریاورزش - شما بعد از سال ۲۰۰۶  هر سال برای تیم ملی انتخاب شدید ولی متاسفانه در لیست اصلی قرار نگرفتید تو این دوران و خط خوردید، چه عواملی باعث این کنار گذاشته شدن شما بوده؟

علیرضا بهبودی -  به همه عوامل بستگی داشت. شاید خود من هم یک جاهایی البته نه از لحاظ فنی از لحاظ یک سری مسائل دیگه مؤثر بودم. مثلا یک کارهایی را نباید میکردم یا یک کارهایی رو باید انجام میدادم و ندادم.  مثلا یک سری کارهایی که خودم باید انجام میدادم این بود که یک سری مسائل را باید مراعات میکردم. چون موقعی که جوان تر بودم کلا آدمی نبودم با هر شرایطی که اتفاق میفته کنار بیام یا هر چیزی که میبینم خیلی ساده ازش بگذرم یا بگم به به! سیستم اون زمان شاید این مسائل را قبول نمیکرد. البته الان یک مقدار با تجربه تر شدم و شرایط فرق کرده. میتونم بگم به نوعی مشکل از خودم بود؛ شاید نباید عکس العمل نشون میدادم. شاید باید کوتاه میومدم ولی شیوه زندگی من به همین صورت هست و نمیتونم به خاطر یک سری اتفاقات زود گذر، راه زندگیم را عوض کنم. نمیشه گفت که اشتباه کردم شاید هم اشتباه نبوده. از نظر خودم که اشتباه نبوده ولی از لحاظ این سیستم شاید اشتباه بوده. با تمام مربی هایی که آمدن حداقل ۴  یا ۶ ماه تو اردو بودم. فقط زمان آقای گاییچ بود که نمیدانم اصلا توی اون دوره چه اتفاقی برای والیبال ما افتاد، و همینطور زمان آقای کواچ بود که اصلا دعوت نشدم با اینکه توی لیگ خوب بازی می کردم و تیم ما هم توی سطح خوبی قرار داشت ولی از من دعوت نشد! دلیل این رو هم نمیدونم. گذشته ها گذشته و دیگه نمی خواهم در موردش صحبت کنم.

[caption id="attachment_9069" align="aligncenter" width="800"]علیرضا بهبودی علیرضا بهبودی[/caption]

آریاورزش - شما خودتان از اول دوست داشتید پاسور باشید یا انتخاب شدید برای این پست؟

علیرضا بهبودی -  خب من از ۱۰ سالگی والیبال را شروع کردم پدرم والیبال بازی میکرد، منو هم همیشه انتهای زمین میذاشت، حالا بعضی وقت ها توپ بهم میخورد یا نمیخورد. اون روزها خیلی توی دور بازی نبودم،  زمانی که آقای ایوان بوگانیکوف به ایران آمدند آکادمی هایی در کل کشور برگزار شد و از طریق مدارس استعدادیابی کردند. از همونجا اصول اولیه والیبال رو یاد گرفتم. روزی هم که فراخوان برای تیم ملی نوجوانان بود پست خاصی نداشتم ولی از تکنیک پنجه زدن من خوششون اومد و هیچ وقت یادم نمیره که آقای فخرالدینی مصاحبه کردند و گفتند که بهبودی در آینده یکی از بهترین پاسورهای ایران خواهد شد. از اونجا بود که با من خیلی کار کردند. در واقع والیبال پایه را از آقای مشیری و آقای احمد مهرآور در قزوین یاد گرفتم، اما اصول حرفه ای والیبال را از آقایان فخرالدینی، آقای ارگی در تیم ملی نوجوانان و جعفر هوتهم یاد گرفتم و به اینجایی رسیدم که الان هستم.

آریاورزش - زمان آقای ولاسکو خیلی عالی و در اوج آمادگی بودید، اون موقع چرا حضور پر رنگی در تیم ملی نداشتید فکر میکردید که به دلیل سن و سالتان کنار گذاشته شدید؟

علیرضا بهبودی -  خب همان سال ها هم بر اساس آمار و ارقام و هم فیلم هایی که موجود هست خوب بازی کردنم تداوم داشت. اینطور نبود که یک سال خوب باشم و یک سال خوب نباشم، ولی خب وقتی میدیدم خیلی از بازیکن های خوب ما حتی همدوره های من توی ۲۷ – ۲۸ سالگی کنار گذاشته شدند یا خودشان کنار رفتند، همچنین از آنجایی که یکی دو سال هم زمان آقای گاییچ و مرحوم معدنی نبودم، برای خودم هم این مسئله جالب بود که شاید به خاطر سن و سالم است وگرنه من داشتم بازی میکردم و خوب هم بازی میکردم شاید همان سال ها هم در حد بهترین های ایران بودم. ولی چون دعوت نمیشدم میتوانستم به سن و سالم ربط بدهم.  کلا نمیدانم چه اتفاقی برای من افتاد! از لحاظ فنی خودم را در سطحی نمیدیدم که این همه از تیم ملی دور باشم.

[caption id="attachment_7966" align="aligncenter" width="720"]علیرضا بهبودی علیرضا بهبودی[/caption]

آریاورزش - شما از  جمله بازیکنانی هستید در لیگ برتر، که تقریبا در بیشتر شهرهایی که تیم دادند بازی کردید، ارومیه، کاشان، تبریز، پتروشیمی ماهشهر و... بازی کردن تو هر ناحیه از کشورمون چطور بوده؟

علیرضا بهبودی -  من یک بازیکن حرفه ای هستم فرقی نمیکنه که کجا بازی میکنم. البته این که خیلی دور باشد یکم مؤثر هست. طبیعتا مسافتی که به خانواده ام نزدیکتر باشم برایم خیلی راحت تر است. در هر صورت هر پیشنهادی که میاد اگر مناسب باشه انتخابش میکنم اگر نه که رد میکنم. خدا رو شکر تا به اینجا به غیر از پتروشیمی تمامی انتخاب هایم درست بوده البته نمیشه گفت پتروشیمی انتخاب اشتباهی بوده، چون آمار و ارقام نشون میده که از لحاظ آمادگی جسمانی یکی از بهترین سال های زندگیم بوده ولی متأسفانه یک سری مسائل باعث شد که این آمار و ارقام از بین بره و اتفاقات دیگه ای تو پتروشیمی بیفته. اگر یکسری مسائل  آخر فصل اتفاق می افتاد آدم خیلی راحت تر کنار میومد. متأسفانه میانه های فصل موضاعاتی مطرح شد که من با توجه به خصوصیت اخلاقی که دارم کلا بهم ریختم، و از لحاظ روحی و روانی سال خیلی بدی رو داشتم. همه این مسائل به ضرر تیم ما شد، تیمی که حداقل باید جزء ۴ تا تیم میشد ولی برای مقام هفتم – هشتمی بازی کرد که خیلی جالب نبود. ولی خدا رو شکر بقیه انتخابهایم انتخابای خوبی بودند، خدا به من کمک کرد و تونستم خوب نتیجه بگیرم.

[caption id="attachment_6759" align="aligncenter" width="800"]www.ariavarzesh.ir علیرضا بهبودی[/caption]

آریاورزش - کسی فک نمیکرد که اردکان توی لیگ  سال گذشته بتونه خوب کار کنه ولی فراتر از انتظار ظاهر شدید؟

علیرضا بهبودی - اردکان سال اولی بود که در لیگ برتر حضور داشت. عده ای بودند در تیم که هنوز طرز فکرشان دسته یکی بود  ولی یک عده هم طرز فکر سوپر لیگی رو داشتند. خب این دو دسته هنوز با هم هماهنگ نشده بودند اما اواخر لیگ کار خیلی بهتر شد و اردکان تونست توی لیگ موندگار شه. شاید خود مردم اردکان و مسئولین باشگاه هم فکرش رو نمی­کردند که این اتفاق بیفته ولی خدا رو شکر روز آخر خدا کمک کرد و ما همین که  مردم اردکان رو  اینقدر خوشحال دیدیم،  احساس خوبی داشتیم.

[caption id="attachment_64759" align="aligncenter" width="900"]تصاویر دیدار آرمان اردکان و سایپای تهران در لیگ برتر والیبال ۹۴ تصاویر دیدار آرمان اردکان و سایپای تهران در لیگ برتر والیبال ۹۴[/caption]

آریاورزش - مردم اردکان خیلی با فرهنگ برخورد میکردند، و به نظر میرسه تنها شهری بودند که هیچکدام از بازی ها را به حاشیه نبردند؟

علیرضا بهبودی - درسته، سالن کاملا پر میشد. فقط بازی  اول بود که سالن کاملا پر نبود که البته اواخر بازی جمعیت بیشتری اومدند. فقط تیم خودشونو تشویق میکردند حتی بعضی وقتها تیم های حریف رو مثل بانک سرمایه و شهرداری ارومیه رو هم تشویق میکردند. بازیکنهای ملی پوش را بیشتر از خود ما تشویق میکردند. و این مسئله خیلی جالب بود چون ملی پوش ها معمولا توی شهرهای دیگر بیشتر فحش میشنوند. اما اردکان اینجوری نبود. واقعا مردم خونگرم و دوست داشتنی دارن و تنها دلخوشی مردم ورزشه شهرشونه.

[caption id="attachment_64762" align="aligncenter" width="900"]علیرضا بهبودی علیرضا بهبودی[/caption]

آریاورزش - فکر میکنم برای شما ریسک بالایی بود که توی تیمی بازی کنید که تازه اولین حضورش را در لیگ برتر تجربه میکنه و تنها ملی پوشی بودید که توی اردکان حضور داشت، البته شما تجربه بازی در تیم هایی که تازه لیگ برتری شده بودند رو هم داشتید مثل باریج اسانس کاشان؟

علیرضا بهبودی - درسته اردکان ملی پوش نداشتند،  ببینید من زمانی هم که سال اول با باشگاه باریج اسانس قرارداد بستم، این تیم هم از لیگ دسته یک آمده بود. تجربه این کار را داشتم یک اتفاقی که پارسال برای من افتاد این بود که اگر اسمش را بی معرفتی بگذاریم، تیم شهرداری تبریز بی معرفتی کرد ولی خب اتفاق خوبی که افتاد این بود که خیلی زود تصمیم گرفتند با من قطع همکاری کنند. از طرف دیگر تیم های خوب دیگه هم مثل سرمایه، ارومیه و پیکان سراغ نفرات اول – دوم تیم ملی رفتند یا پاسور خارجی آوردند. من بین ۲ – ۳ تا پیشنهادی که نمیشد بگیم عالی هستند انتخاب کردم و سعی هم کردم که انتخاب اشتباهی نکنم. با آقای سالک که ابتدا قرار بود سرمربی تیم اردکان باشند صحبت کردم و ایشون هم دید خیلی مثبتی داشتند، نماینده شهر هم با من تماس گرفتند و صحبت کردیم، احساس کردم جو اردکان میتونه خیلی بهتر از دو پیشنهاد دیگرم باشه.

آریاورزش -  چرا برخی تیم ها در لیگ امسال به سمت پاسورهای خارجی رفتند و حتی به عنوان پاسور فیکس هم از اونها استفاده کردند. به نظرتون این باعث نمیشه که یک سری از سرمایه های کشورمون  نیمکت نشین بشن، و اینکه آیا این مسئله ضعف والیبال ما در این پست هست؟

علیرضا بهبودی - دو دلیل عمده دارد. یک دلیلش همین است که ما در این پست ضعف داریم. حداقل تا ۳ – ۴ سال آینده در این پست واقعا تهی میشیم. شاید یکی دو نفر باشند که بیایند ولی اینکه بخواهند جای سعید یا امیر حسینی را بگیرند کسی را در این شرایط نداریم. دلیل دیگر این است که یک سری مربی ها انواع و اقسام پاسورهای ایرانی را تست کردند. این که پاسور خارجی میآورند من هم موافقش هستم هم نیستم. من دوست دارم پاسور خارجی به ایران بیاید مثلا  پاسور تیم ملی برزیل، هر جای ایران هم که بازی داشته باشه من خودم با هزینه شخصی میرم و بازیش رو تماشا میکنم ولی من الان در حال حاضر از آقای ورمیلیو چی یاد بگیرم؟ حالا غیر از کارهای خاصی که انجام میده چیز دیگه ای نمیتونم یاد بگیرم چون در سن و سالی است که واقعا چیزی نداره که بخواد به جوون ها یاد بده.

final-sarmaye-peykan-16esfand-94-15

و اینکه قیمت پاسورهای ما الان قیمت بالایی است. خود سعید هست، امیر حسینی هست این بازیکن ها اگر بخواهند برای قهرمانی وارد تیمی شوند قیمتشان الان نسبت به پاسورهایی که وارد تیم پیکان یا سرمایه شدند تقریبا میشه گفت یا یک سوم یا نصف بیشتر است. و اگر بخواهند این پاسورها را جذب کنند تقریبا دو یا سه برابر باید هزینه کنند. شاید خیلی از کارشناس ها بگویند دو تیمی که وارد فینال شدند پاسورهای خارجی داشتند ولی اصلا بازیکن ها را مقایسه نمیکنند پیکان ۷ - ۸ تا ملی پوش داشت، سرمایه  ۴ - ۵ تا ملی پوش داشت و تیم سومی که با هیچی سوم شد ( حالا سومی مشترک‌ ) امیر حسینی پاسورش بود،  باید این افراد رو  هم در نظر بگیرن در تیم ها نه فقط پاسورها رو. ولی خب متأسفانه ما فعلا عقلمون به چشممونه. مثلا در تیم پیکان هر پاسوری بود  فقط کافی بود توپ را سالم بهش برسونن اینقد مهره داشت که بتونه توپ رو به امتیاز تبدیل کنه. ولی بازی کردن در تیم اردکان یا تیم ثامن مشهد بسیار سخت تر بود. فکر نمیکنم بازیکنان تیم ثامن با ارومیه یا پیکان قابل مقایسه باشن. من فکر میکنم ثامن هم اگر یکی دو بازیکن ذخیره مطمئن تر داشت میتوانست برای سرمایه مشکل ایجاد کند ولی از لحاظ جسمی کم آوردن.

[caption id="attachment_68367" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال ثامن الحجج و بانک سرمایه تصاویر مسابقه والیبال ثامن الحجج و بانک سرمایه[/caption]

آریاورزش - متأسفانه لیگ امسال خیلی پرتنش بود ولی شما حتی در بازی های حساس هم واقعا آرامش کامل داشتید و هم اینکه به خوبی تیم رو مدیریت میکردید علاوه بر اینکه اصلا وارد حاشیه نشدید و از ایجاد حاشیه هم جلوگیری میکردید. چطور  به این کنترل نفس و هیجانات خودتون رسیدید؟

علیرضا بهبودی - خب من الان توی سن و سالی هستم که همه شرایط را تجربه کردم. با بازیکن های دهه ۳۰ بازی کردم، دهه ۴۰ و دهه ۵۰٫ از هر کدام هم یک چیزی یاد گرفته باشم خیلی به من توی این راه کمک میکنه و کرده. متأسفانه ۲ – ۳ تا تیم هستند که امسال یا حتی سال قبل تمام هدفشون قهرمانی بوده و میخوان تحت هر شرایطی قهرمان بشن و متأسفانه قانون بازدارنده خیلی محکمی هم نداریم؛ به صرف اینکه بازیکن ملی پوش هستند ساده از کنارشون میگذرن. البته این حرف را نه به خاطر اینکه ملی پوش نیستم بزنم. من خودم تا ۵ روز قبل بازیکن ملی پوش به حساب می آمدم و سالیان قبل هم بازیکن ملی پوش بودم ولی متأسفانه خیلی برخورد خوب و جالبی با بازیکن های بزرگ نمیشه.

ardakan-saipa-65

کاری به ملی پوش ها ندارم یک سری بازیکن ها هم هستند که ملی پوش نیستند ولی هر کاری که دوست دارند انجام میدن و برخورد محکمی باهاشون نمیشه. من فکر میکنم صرفا قهرمانی با هر قیمتی یکی از عوامل این مسئله باشه. مورد دوم هم که عرض کردم قانون بازدارنده ی محکمی وجود نداره و هر کسی هر کاری که دوست داره میکنه، یک مسئله دیگری هم که وجود داره داوری هست. شاید یکسری از داوری ها در حد سوپر لیگ نباشد. و علاوه بر آن کادر فنی و مدیریت یک باشگاه هم مؤثر هستند. امسال هم همه چیز بین ۲-۳ تا تیم خلاصه میشد که فقط به قهرمانی فکر میکردند و حتی توی یک بازی کتک کاری هم شد خب این اتفاق خیلی جالب و زیبنده نیست مخصوصا اگر این حرکات از  بازیکنان ملی پوش سر بزند. الان به قول شما شاید کسی ماها را خیلی نشناسه و بیشتر توجه ها سمت همین ۱۴ – ۱۵ بازیکن باشه. وقتی بازیکن ملی پوش بعضی مسائل را رعایت نکنه طبعا بقیه بازیکن ها به خودشان اجازه میدهند که هر کاری بکنن.

[caption id="attachment_61849" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال سایپا  و پیکان تصاویر مسابقه والیبال سایپا  و پیکان[/caption]

آریاورزش - آقای لوزانو در مورد مسائلی که در لیگ اتفاق افتاده با بچه ها صحبت کردند؟

علیرضا بهبودی - بله، اتفاقا هم آقای لوزانو و هم آقای سیچلو به این مسائل خیلی تأکید داشتند. اینکه شما این بحث ها و پرخاش هایی که با داور در زمین دارید، توی میادین بین المللی به هیچ عنوان داوران کوتاه نمی آیند. شما به محض اینکه همچین رفتاری با داور بکنید کارت قرمز میگیرید، باید خودتونو کنترل کنید. مخصوصا این بازی ها که خیلی حساس هستن با کوچکترین خطا و اشتباهی رؤیای ۵۲ ساله را از بین می برید. درست است که بازیکن های ما خیلی وقت است که کنار همدیگه بازی میکنند و از لحاظ فنی و بازی ملی میدان دیده هستن ولی هنوز هیچکدوم از بازیکنان بازی های المپیک رو تجربه نکردن. شاید بازی هایی که ۴ سال قبل بودن و به المپیک صعود نکردن انقدر شرایط سنگین نبود، که بازی های انتخابی امسال  داره و این بازی ها به مراتب  سختتره. ببینید فرانسه و لهستان که مطمئنا برای برد توی همه بازی ها وارد تورنمنت میشوند تا صعود کنند این تیمها بحثشون جداست.  از طرفی ممکنه حتی یک لغزش باعث بشه کانادا جای ما را بگیرد. کانادا همیشه توی دوره های قبلی المپیک با تمام قوا ظاهر میشده. تیم ما هم باید خیلی حواسش را جمع کنه حتی جام جهانی پارسال هم ما به کانادا و استرالیا باختیم و ژاپن هم که میزبانه. ولی با شرایطی که بچه ها دارن با یکم همت و تلاش بیشتر واقعا میتونن به المیپیک صعود کنن.

training-14-ordibehesh-95-39

آریاورزش - شما با بازی های  تدارکاتی  که ایران با تیم های حریفش قبل از مسابقات اصلی انجام میده موافق هستید مثلا امسال فرانسه و یا ۴ سال پیش استرالیا و ...؟

علیرضا بهبودی - فرانسه تیم قدرتمندیه.  ببینید استرالیا، کانادا، آمریکا تیم هایی هستند که آنالیز را مو به مو مثل ماشین توی زمین اجرا میکنند.  ۴ سال پیش ما یک هفته قبل از مسابقه اصلی با استرالیا بازی کردیم، گیم چهارم هم ذخیره ها را گذاشتیم و بردیم. اما تو بازی اصلی بازیکن ۲ متر و ۰۷ سانتی متری استرالیا (آیدان زینگل) ایستاده بود و هر چه امیر غفور میزد او دفاع میکرد، دقیقا ما را آنالیز کرده بودند. بچه های ما ست اول را که بردند بازی را تمام شده فرض کردند اما وقتی ست دوم را باختند کنترل بازی از دستشان خارج شد و ۳ – ۱ نتیجه را واگذار کردند. اما ما بزرگترین اشتباه را در پکن کردیم. سالی که چین میزبان بود و آقای گاییچ غیر از آقای پیمان اکبری تمام بازیکن ها را عوض کردند شاید تنها سالی بود که برای صعود به المپیک شانس ۹۹ درصدی داشتیم. تا به اینجا دو بار اشتباه داشتیم و امیدوارم که امسال این اتفاق نیفته و با حضور آقای لوزانو که با تجربه است ما بتوانیم به المپیک صعود کنیم.

behboudi-6

آریاورزش - شما با هم با آقای لوزانو و هم با آقای ولاسکو تمرین کردید، چقدر این دو مربی به هم شباهت کاری دارند؟ 

علیرضا بهبودی - فکر میکنم نظم و انضباط و دیسیپلین این دو مربی خیلی بهم شبیه هست. آقای لوزانو خیلی دقیق و نکته سنج هستند. همینطور خیلی آمارگرا هستند هنوز آمار ایران در مسابقات جام جهانی ملاک کارشون هست، اینکه در چه فاکتورهایی ضعیف هستیم یا چه فاکتورهایی نقطه قوت ما است. البته حضور آقای سیچلو هم خیلی موثر هست. آقای سیچلو چند سال با آقای ولاسکو اینجا بودن و خیلی خوب بازیکن ها را میشناسن، امیدوارم که هر طور شده به المپیک برویم.

آریاورزش - نحوه تمریناتشان چطور هست؟ و اینکه چطور روی ذهنیت بچه ها کار میکنند؟ به دلیل اینکه ما نیاز به یک مربی داشتیم که بتونه روانشناس خوبی هم باشه، چون کلا ما ایرانی ها بسیار حساس هستیم. یکسری از مشکلات تیم ما همان بحث ذهنی است وگرنه از لحاظ فنی بچه های ما در سطح خیلی خوبی قرار دارند؟

علیرضا بهبودی - درسته، ببینید ایشون مربی خیلی خشکی نیستن، با بازیکن ها خیلی خوب برخورد میکنن اما به وقتش خیلی محکم هستن. بازیکن های ایران الان در ذهنشون به درجه ای رسیدن که اگر یک مربی تند و خشک برخورد کنه نمی پذیرند و عکس العمل نشان میدهند برای همین من فکر میکنم این سیستمی که آقای لوزانو پیاده کردند خیلی خوب داره جواب میده. یک جاهایی سخت گیری های خودشون را دارن و یک جاهایی هم رفتار دوستانه ای دارن، میخندن و به بازیکن ها خیلی کمک میکنن. فکر میکنم در حال حاضر این سیستم و این مربی خیلی میتواند به ما کمک کنه. از نقش آقای سیچلو هم نباید غافل باشیم چون آقای لوزانو خیلی از بچه ها شناخت ندارن و تازه دو هفته ای هست که به ایران آمدند ولی شناخت آقای سیچلو از بازیکن ها خیلی میتونه به ایشون کمک کنه. خیلی دوست دارم تیم به المپیک بره چون اگر خدایی نکرده این اتفاق نیفته والیبال ما خیلی ضرر میکنه.

training-14-ordibehesh-95-87

آریاورزش - یکی از بازی های فوق العاده ای که از شما دیدیم بازی اردکان و شهرداری ارومیه بود تو اون بازی فوق العاده بودید؟

علیرضا بهبودی - جالبه همه ایران اون بازی را دیدن. این بازی برای ما خیلی مهم بود مهمترین دلیلی هم که باعث شد ما جزء هشت تیم اومدیم بالا همین بازی بود. ما تبریز را برده بودیم و در گنبد هم بازی خیلی خوبی انجام داده بودیم. اگر به ارومیه میباختیم شرایط برد و باختمان با کاله مساوی میشد کاله هم اگر روز آخر سایپا را می برد ما صعود نمیکردیم. فقط بازی ارومیه مونده بود که گفتیم هر چه در توان داریم بذاریم وسط و برای بازی آخر با سایپا داریم و میزبان هستیم اتفاقی نیفته. البته ما توی مشهد هم باید بازی را می بردیم اشتباهات داوری یک مقدار اذیتمون کرد، ما ۱۱ – ۱۰ جلو بودیم و توپ برگشتی را هم خوابوندیم اتفاقا کلیپش را هم دوستان در اینستاگرام گذاشتند. آقای شاهمیری هم بعد از بازی تماس گرفتند و عذرخواهی کردند. ما اگر مشهد را برده بودیم اگر به سایپا هم میباختیم خیلی مهم نبود، ولی خب جذابیت ورزش به همین چیزهاست. در واقع صعودمان به جمع هشت تیم را مدیون همان بازی با ارومیه هستیم. بازی آخر با سایپا هم یک مقدار ترسمان باعث شد بازی ۵ گیمه بشه نهایتا باید ۴ گیمه میشد ولی خب بازی پر استرسی  بود و یک مقدار ترس هم داشتیم.

[caption id="attachment_62151" align="aligncenter" width="900"]تصاویر مسابقه آرمان اردکان و شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال ۹۴ تصاویر مسابقه آرمان اردکان و شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال ۹۴[/caption]

آریاورزش - دلیل اینکه پاسورها  دوباره به بازیکنی که پاس قبلیش رو خراب میکنه پاس میدهند چیه؟

علیرضا بهبودی - خب بیشترش برای این است که بازیکن به بازی برگردد. ولی بعضی از پاسورها هم هستند که کلا شیوه پاس دادنشون همینه. پاس اول خراب شد دومی را هم حتما به همان بازیکن میفرستند، این پاسورها سریع آنالیز میشن و کار خودشون سختتر میشه. ولی خود من هم سعی میکنم بازیکن را به بازی برگردانم چون بازیکنی که به خاطر اسپک تعویض بشه در شرایط سختی قرار میگیره.

آریاورزش - چطور به شما خبر دادند که از تیم ملی خط خوردید؟

علیرضا بهبودی - خود آقای لوزانو مستقیما به من خبر دادند و با من صحبت کردند. و چون گفتند که برای لیگ جهانی هم شانسی ندارم ترجیح دادم پیش خانوادم باشم. خودم بیشتر ترجیح میدادم فرانسه نباشم ولی لیگ جهانی باشم. چون واقعا این مدت با جون و دل تمرین کردم جالبه براتون بگم  تفاوت سنی من با بچه ها نسبتا زیاده ولی وزنه های سنگین رو منو حمزه و شریفات میزدیم واقعا با تمام وجودم تمرین میکردم.

[caption id="attachment_72475" align="aligncenter" width="1000"]تمرینات تیم ملی -۲۳ فروردین ۹۵ تمرینات تیم ملی -۲۳ فروردین ۹۵[/caption]

آریاورزش - خب الان که دیگر اردوی ملی نیستید برای فصل آینده باشگاهی برنامه ریزی کردید؟

علیرضا بهبودی - پیشنهاد در حد حرف بوده ولی خب چون در حد حرف بوده نمیشه خیلی روی آن استناد کرد. الان زود هست فکر نمیکنم هنوز باشگاهی برای نقل و انتقالات شروع کرده باشه.

آریاورزش - خودتون کدام تیم را ترجیح میدهید؟

علیرضا بهبودی - خب مسلما اگر تهران باشم دوست دارم پیکان باشم. اردکان باید شرایط خاص تری داشته باشه تا بمونم مثلا کادر فنیشون رو تقویت کنن، بازیکنای خوبی جذب کنن. هیچ شرط خاصی برای باشگاه ندارم اگر خواستند فقط شرایطم را میگم.

training-24-farvardin-95-22-1

آریاورزش - تا چه زمان قصد دارید بازی کنید؟

علیرضا بهبودی - تا جایی که شرایط بدنی و آمادگی جسمانی ام اجازه بده بازی میکنم. من از این به بعد با امیر حسینی رقابت دارم (با شوخی).  در کل تا جایی که احساس کنم شخصیتم زیر سؤال نمیره بازی میکنم. چون دوست ندارم دسته یک برم دلم میخواهد توی همین سوپر لیگ دوران بازیگریم تموم بشه و به خوبی تمام شود. چون اگر این کار را نکنم، اگر روزی مربی بشم بازیکنم میدونه که من چکار کردم. واقعا عاشق مربیگری هستم.

آریاورزش - پس دوست دارید بعد از دوران بازیتون مربیگری رو دنبال کنید؟

علیرضا بهبودی - خب اولا که فعلا کاری غیر از والیبال بلد نیستم چون به دلیل مشغله کاری در ورزش و والیبال وقتش را هم نداشتم. بعد از پایان ورزش حرفه ای باید یا یک پشتوانه خیلی قوی داشته باشید که سرمایه گذاری کنید یا اینکه باید یک شغلی بلد باشید. خودم شخصا اگر سرمایه دار هم بودم باز هم والیبال را رها نمی کردم چون والیبال را واقعا عاشقانه دوست دارم. در حال حاضر مدرک درجه یک بین المللی را دارم ولی چون فعلا بازی میکنم خیلی روی آن تمرکز نکردم. از یک طرف خیلی دوست دارم آموزش بدهم، کار آموزشی هم باید حتما سالن و هنرجو در اختیارت باشه تا بتونی کارت رو پیش ببری.

[caption id="attachment_58421" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال آرمان اردکان و پیکان تهران تصاویر مسابقه والیبال آرمان اردکان و پیکان تهران[/caption]

آریاورزش - به نظرتان بهترین مربی دنیا در حال حاضر کیست؟

علیرضا بهبودی - نمیدونم چون با خیلی ها کار نکردم ولی من کاراکتر آقای آناستازی را خیلی دوست دارم. حالا از لحاظ فنی را نمیدانم. البته مدیریت آقای آلکنو سرمربی تیم ملی روسیه را هم خیلی دوست دارم. ولی خب خودم آناستازی را از همه بیشتر ترجیح میدهم. چون از همه نظر حرفه ای است همه دنیا این را میگویند.

FIVB-VOLLEYBAL-anastasi2

آریاورزش - جدی ترین حریف ایران؟

علیرضا بهبودی - خب ما نباید هیچ تیمی را دست کم بگیریم تمام تیم ها مشکل هستند فرقی ندارد ژاپن، استرالیا، لهستان. ژاپن  جو سنگینی دارد، آدم های ماشینی ای هستند و خوبیش این است که ۱۵۰۰۰ نفر یک دست تشویق میکنند. اگر این ۱۵ هزار نفر مثل ما نامنظم تشویق میکردند اصلا نمیشد اونجا دوام آورد و خوبیش هم همینه وقتی توپ در جریانه سر و صدا نمیکنن. توپ اگر به نفعشان امتیاز بشه هماهنگ تشویق میکنند ولی اگر به ضررشون باشه یک دست آه میکشند. لهستانی ها هم خیلی یک دست هستند. اگر در آن سالن نامنظم تشویق شود که بازیکن نمیتواند در آن سالن راه برود. یادمه آمریکایی‌ها وقتی به ایران اومدن تا به حال همچین جوی  رو ندیده بودند نمیتونستن تکون بخورن، فکر کنم یک ربع نشد ۳ – ۰ باختند. J فکر کنید ۱۲۰۰۰ نفر هر کدام یک صدایی از خودشان دربیارن ببینید چی میشه. (با خنده😀)

iran-usa-world-league-2015-4th-match160

آریاورزش - شما چطوری تمرکز میکنید؟

علیرضا بهبودی - خب اولا اینکه عادت کردیم، دوما اینکه به نفعمونه. وقتی این سر و صدا و این جو به نفعت باشد اصلا اذیت نمیشی.

آریاورزش - برداشت شما از این اسامی....

زنیت کازان: باشگاه بزرگ

تیم ملی فرانسه: شیر خفته ای که بیدار شده

استاد شاهمیری: بهترین داور ایران

photo_2016-05-06_17-52-53

 پارک کی وون: روانشناس بزرگ

لالیگا:  اعتبار فوتبال باشگاهی

بارسا یا رئال: بارسا

استقلال یا پرسپولیس: پرسپولیس

حسین معدنی: خدا رحمتش کنه. واقعا نمیدونم چی بگم. دوست، همراه. من  خیلی چیزهایم رو  از حسین آقا دارم واقعا خیلی به من کمک کردن. جاش واقعا خالیه. آدمی بود که نه فقط در والیبال بلکه همه جوره یک آدم تمام و کمال بود. از لحاظ شخصیتی، از لحاظ هوش، از لحاظ والیبال از هر نظر کامل بود.  حسین آقا و آقا رضا جاشون بین ما والیبالی ها واقعا خالیه. ناراحت کننده تر این است که خوب ها دارند می روند و والیبال ما  با نبودشان خیلی ضرر میکنه. این دو نفر افرادی بودند که میتونستی تیم ملی رو بهشون بسپاری. رفتن آقا رضا خیلی غیرمنتظره تر بود چون چند شب قبل از آن با هم صحبت کرده بودیم و خیلی با هم رفیق بودیم. واقعا حیف شد. سر مراسم حسین آقا اصلا باور نمیکردم. توی سالن خانه والیبال هر لحظه احساس میکردم که یک فیلمه و الان کارگردان میگه: کات! "حسین بلند شو برو به تمرین تیم ملیت برس." تا لحظه آخر اصلا باور نمیکردم.

[gallery link="file" size="medium" columns="2" ids="3259,69600"]

یادمه بازی های ارتش های جهان بود و ما ساعت ۴:۳۰ صبح از برزیل رسیدیم ساعت ۶ صبح رسیده بودم خانه یک لحظه گوشی را روشن کردم و دیدم معین رحیمی پیام فرستاده و به من اطلاع داد که حسین آقا فوت شده واقعا من اذیت شدم. فقط میتوانم بگویم حیف شد.

آریاورزش - اگر بخواهید تیم ملی ایران رو از نظر خودتون بچینید از چه ترکیبی استفاده میکنید  بهترین ها را از نظر شما چه کسانی هستند؟

علیرضا بهبودی

🔴 پاسور: سعید معروف 🔴 پشت خط: امیر غفور 🔴 سرعتی زن: محمد موسوی و عادل غلامی 🔴 دریافت کننده: میلاد عبادی پور و فرهاد قائمی 🔴 لیبرو: مرندی [caption id="attachment_62158" align="aligncenter" width="900"]تصاویر مسابقه آرمان اردکان و شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال ۹۴ تصاویر مسابقه آرمان اردکان و شهرداری ارومیه در لیگ برتر والیبال ۹۴[/caption]

تیم منتخب جهانی

🔴 پاسور: لوسیانو دچکو و رزنده

🔴 دریافت کننده: ویلفردو لئون و کوبیاک 🔴 سرعتی زن:  دیوید لی و خیلی‌های دیگه 🔴 پشت خط زن: آتاناسیه ویچ 🔴 لیبرو : زاتورسکی

آریاورزش - و در آخر ...

علیرضا بهبودی - صحبت خاصی نیست، امیدوارم که تیم نتیجه بگیره و به المپیک راه پیدا کنه.

[caption id="attachment_58419" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال آرمان اردکان و پیکان تهران تصاویر مسابقه والیبال آرمان اردکان و پیکان تهران[/caption]