یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

آریاورزش / مرضیه راد : مطمئنا این روزها تمامی فکر و ذکر والیبال‌دوستان معطوف راهیابی تیم ملی والیبال بزرگسالان به المپیک ۲۰۱۶ ریو می‌باشد ولی در کنار این هیاهوی مربوط به این تیم، تیم ملی قدرتمند دیگری هم در حال تمرین و آماده‌سازی برای مسابقات آسیایی و جهانی می‌باشد، تیمی که در آخرین مسابقاتش هم به قهرمانی آسیا نائل شد و هم موفق به کسب مدال برنز جهان گردید. تیم ملی جوانان (نوجوانان سال گذشته) که تحت سرمربی‌گری یکی از به‌روزترین و بادانش‌ترین مربیان والیبال کشورمان و جهان این روزها تمرینات سختی را پشت سر می‌گذارد . به همین خاطر مجموعه آریاورزش بر آن شد تا با این سرمربی باسابقه کشورمان مصاحبه‌ای را درباره شرایط اردو و تیم جوانان داشته باشد که شما را به خواندن این گفت و شنود خواندنی دعوت می‌نمائیم

آریاورزش : از اوضاع و احوال این روزهای تیم ملی جوانان برایمان بگوئید، تمرین‌ها چطور پیش میروند؟

بهروز عطایی : " بله، فضای خوبی هست، مرحله دوم تمرینات هم این هفته به پایان رسید، تمرکز ما در ۲ دور اول روی این مسئله بود که  بیشتر روی آمادگی جسمانی بچه ها کار کنیم، البته می‌خواستیم فشار را از کم به زیاد و بیشتر روی کارهای تکنیکی متمرکز کنیم و نقاط ضعف را ترمیم ببخشیم تا به اهداف دیگر برسیم،  تا پایان مسابقات هم ما برنامه‌مان این هست که بچه ها را از فاز قبلی که داشتند خارج کنیم، چون والیبال لایه‌های مختلف دارد و بچه‌ها وارد فاز جدیدی از والیبال شدند که آن‌ها تازه از لایه نخست عبور کرد‌ه‌اند و این تغییر ذهنیت مقداری کار را سخت می‌کند و برای اینکه از فضای قبلی خارج بشوند مقدار انرژی بیشتری مورد نیاز است. روی همین اصل هم با همکارانمان در بخش روانشناسی کار میکنیم تا این اتفاق به صورت درست انجام بشود و خود من هم از لحاظ فنی و هم ذهنی به آن‌ها کمک می‌کنم تا تمام شرایط را لحاظ کنند، چون نوجوانان از لحاظ کیفیت، تغییرات بیشتری نسبت به جوانان دارند و بازیکن باید یاد بگیرد که آموزش چندگانه به شکل مثبت داشته باشد و اینکه بتواند در فضای مختلف به شیوه های مختلف کار کند و این موضوع بخشی از وظیفه ماست که به این بچه‌ها آموزش بدهیم که در سبک های مختلف کار کنند تا وقتی به مربیان مختلف برخورد کردند دچار دوگانگی برداشت نشوند.خدا را شکر در طول مدت تمریناتمان این کار دارد خوب انجام میشود و اینکه بچه‌هایمان بسیار بازیکنان باهوشی هستند و این پتانسیل را دارند که بتوانند با این تغییرات کنار بیایند و خودشان را هماهنگ کنند.

training-u20-13-ordibehesh-95-23

آریاورزش : پس  بازیکنان الان در سطح خوبی از آمادگی هستند؟

بهروز عطایی : " بچه ها خوب دارند تغییر میکنند، هنوز به آن سطحی که مد نظر کادر هست نرسیدند، با سختی و مشکلات کار راحت‌تر از روزهای اول کنار می آیند و پیچیدگی های والیبال را می‌پذیرند و این یعنی یک قدم به جلوتر."

آریاورزش : سطح بازیکنان جوان این نسل نسبت به بازیکنان نسل گذشته جوانان تیم ملی چطور هست؟

بهروز عطایی : " ببینید توقع ما این هست که بهتر باشد و فدراسیون هم روی دو بُعد تمرکز بیشتری گذاشته و اهمیت بیشتری براش قائل است، که یک بُعدش مسیر کوتاه مدت و دوره کوتاه هست که مسابقات قهرمانی جوانان آسیا و بعد از آن موفقیت در قهرمانی جوانان جهان هست که اولا باید بتوانیم برای مسابقات جهانی انتخاب بشویم که این خواسته کوتاه مدت فدراسیون هست. و به نظرم خواسته مهمتر فدراسیون و نگاه خود من هم همین است که در واقع تعداد بیشتری از این بازیکنان نسبت به تیم های دیگر به سطح بزرگسالان برسند و به نظرم این مهمترین موضوعی هست که باید تعقیبش کنیم و بسیار هم سخت هست و ما این نگاه را داریم. به هر حال معمولا از هر دوره بازیکنان تیم ملی جوانان شاید دو نفر به تیم ملی بزرگسالان ملحق شوند و توقع ما این است که تعداد بیشتری از این بازیکنان در آینده در جمع بچه های بزرگسالان‌مان حضور داشته باشند که کار خیلی سختی است."

training-u20-13-ordibehesh-95-1

 آریاورزش : تیم جوانان و نوجوانان در لیگ سال گذشته خیلی حمایت نشدند و تیم نداشتند و به نوعی بلاتکلیف بودند، در حال حاضر مشکلی رو در سطح بازی و عملکرد تیمیشون ایجاد نکرده؟

بهروز عطایی : " خب این طبیعی‌ست که هرچقدر بازی کمتر باشد و بازیکنان کمتر بازی کنند، کار سخت‌تر می‌شود ولی به طور کل تعدادی از بازیکنان در لیگ برتر بازی کردند، تعدادی از آن‌ها به صورت بازیکن جایگزین در لیگ حضور داشتند و کمتربه آن‌ها بازی رسیده است. تعدادی از آن‌ها، هم در تیم‌های دسته یک بازی کردند، ولی به هر حال همون حد هم به آنها کمک کرد که با بازیکنان بزرگسال هم بازی و رقیب باشند و فشار کار رو لمس کنند که خیلی به آنها کمک کرده است. توجه ما هم این هست که تا قبل از شروع بازی های آسیایی بچه ها ۱۰- ۱۵ تا بازی تدارکاتی خوب داشته باشند که با فضای مسابقات آشنا بشوند، به هر حال سخت است که یک بازیکن نوجوان که وارد یک فضای جدید می‌شود و با یک سد و صخره سخت برخورد میکند بتواند خود را بازسازی کند. توقع ما این هست که بازیکنان بتوانند در شرایط سخت خودشان را خوب بازسازی کنند و به شرایط نرمال و پایدار مد نظر ما برسند. من فکر میکنم که این تیم این ویژگی و پتانسیل را دارد. به هر حال بازی کردن این  بازیکنان در سطح باشگاهی در طول سال مهم است. انشاالله تدابیری اندیشیده بشود که این اتفاق بیافتد. "

training-u20-13-ordibehesh-95-13

آریاورزش : بازی های تدارکاتی که برای بچه ها در نظر گرفته شده به چه صورت هست؟      

بهروز عطایی : "برای بازی های تدارکاتی ما تقاضای چند بازی را از فدراسیون داشتیم که فدراسیون کاملا در حال پیگیری این بازی هاست هنوز زمان برگزاری این مسابقات مشخص نیست که چه زمانی است، ولی قطع به یقین اتفاق می‌افتد و اینکه فدراسیون برایش مهم است، چون این تیم به نحوی تامین کننده نیازهای آینده والیبال کشورمان است پس مجموعه فدراسیون طبیعتا دارد سرمایه گذاری های لازم را انجام می‌دهد."

آریاورزش : با توجه به اینکه  در حال حاضر هم تیم بزرگسالان و هم تیم  جوانان در اردوهای تیم ملی حضور دارند و اردوها به صورت فشرده در حال برگزاری هست، آیا مایل به انجام بازی دوستانه بین تیم بزرگسالان و جوانان هستید؟

بهروز عطایی : "در حال حاضر خیر، ببینید الان تیم بزرگسالان در آمادگی کامل به سر می‌برد ولی ما هنوز به آمادگی کامل نرسیده‌ایم، و با توجه به اینکه فاصله فنی بازیکنان بزرگسال و جوان بسیار زیاد می‌باشد در حال حاضر مناسب نمیبینم که بازی تدارکاتی صورت بگیرد، ولی ممکن است که در ادامه راه و بعد از بازی های تدارکاتی‌مان، با تیم ملی ب چند بازی دوستانه انجام بدیم."

training-u20-13-ordibehesh-95-22

 آریاورزش : تب و تاب این روز های والیبال کشورمان برای مسابقات انتخابی المپیک و راهیابی تیم ملی بزرگسالان به ریو بسیار بالا می‌باشد، در بین بازیکنان جوانان هم این هیجانات المپیکی شدن تیم ملی بزرگسالان هست یا خیر؟

بهروز عطایی : "سعی کردیم از این فضا دور نگه‌شان داریم، به هر حال بازیکنان تیم ملی بزرگسالان الگوهای این بچه ها هستند و این بازیکنان دوست دارند که از آن‌ها الگوبرداری کنند، ولی واقعیت این هست که سعی کردیم بچه ها در فضای آرامتری کار رادنبال کنند و آن چیزی که هستند و میتوانند بشوند را تمرین کنند و ارائه بدهند. به شخصه فکر میکنم که بازیکنان جوان ما جزء آن دسته بازیکنانی هستند که در آینده می‌توان به عنوان الگو روی آن‌ها حساب کرد."

آریاورزش : چطور روی هیجانات و پایداری شرایط بچه ها کار می‌کنید؟

بهروز عطایی : "در حال حاضر دکتر واعظ موسوی و خانم کرُد روانشناسان تیم هستند و در بخش های مختلف همکاری می‌کنند. حتی دکتر واعظ در مسافرت ها هم ما را همراهی می‌کنند و این موضوع خیلی میتواند به بچه ها کمک کند."

training-u20-13-ordibehesh-95-44

آریاورزش : برنامه های تیم ملی جوانان در ادامه به چه صورتی خواهد بود؟

بهروز عطایی : "ما بازی‌های تدارکاتی را پیش رو داریم، در این بازی‌ها نقاط ضعف و قدرت تیم را شناسایی می‌کنیم و و روی این نقاط کار میکنیم و بر اساس آن‌ها، هم تمرین می‌کنیم و هم بازی می‌گذاریم و فکر می‌کنم آخرین بازی تدارکاتی ما با اولین بازی رسمی‌مان تقریبا ۲۰ روز فاصله داشته باشد. باید اضافه کنم که نحوه تمرینات ما به صورتی است که بچه‌ها تا بازی‌های تدارکاتی به مرز آمادگی بالای ۷۰% برسند. برای رسیدن به مرز آمادگی بالاتر، برای بازی های تدارکاتی هم فشار تمرینات را کم نمی‌کنیم. در واقع بدن بچه‌ها را در حین مسابقات رسمی به اوج آمادگی می‌رسانیم که ۱۰-۱۲ روز در اوج کامل باشند.

آریاورزش : آیا با همین ترکیب برای مسابقات اعزام میشید؟

بهروز عطایی : " ۱۹ بازیکن به اردو دعوت کرده‌ایم که هنوز کسی را خط نزد‌ه‌ایم، و احتمالا  با ۱۵ یا ۱۶ بازیکن وارد بازی های تدارکاتی می‌شویم و تا چند روز قبل از مسابقات با همین تعداد انتخاب‌شده بازی ها را ادامه می‌دهیم."

آریاورزش : صحبت پایانی شما

بهروز عطایی : "من واقعا برای تیم و بازیکنان آرزوی موفقیت میکنم، به هر حال این بچه‌ها سرمایه‌های والیبال این کشور هستند، و فدراسیون والیبال هم واقعا سنگ تمام گذاشته است و کاملا از این موضوع حمایت می‌کند. توقع داریم که رسانه‌ها بیشتر این بچه ها را حمایت کنند. بعد از المپیک ما قطعا در تیم ملی بزرگسالان ریزش‌هایی خواهیم داشت و بازیکنانی که میتوانند جایگزین آنان باشند از نسل این بچه‌های جوان خواهند بود."

training-u20-13-ordibehesh-95-35