یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

training-u20-13-ordibehesh-95-15به گزارش آریاورزش، دور دوم از تمرینات تیم والیبال جوانان هم به پایان رسید. تیمی که در دوره گذشته‌اش یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخش را گرفت و زیر نظر فرهاد نفرزاده به یک ناکامی محض رسید. نبود جواد معنوی نژاد شاید یکی از عوامل تاثیر گذار روی این نتیجه بود اما واضح و مشخص بود که تیم جوانان دوره گذشته به خوبی آماده نشده بود. از طرف دیگر تیمی که در قالب نوجوانان ایران به رقابت‌های جهانی رفت، عملکرد بسیار خوبی داشت و روی سکوی سوم دنیا ایستاد. این تیم حالا به دست بهروز عطایی افتاده و قرار است تحت مربیگری او ابتدا به رقابت‌های قهرمانی آسیا و در صورت صعود به رقابت‌های قهرمانی جهان برود. اظهارات بهروز عطایی را در خصوص شرایط شاگردانش در تیم ملی جوانان و کار کردن در رده‌های پایه از نظر می گذرانیم:

از کار با جوان‌ها چه خبر؟ در چه مرحله‌ای از تمرینات قرار دارید؟ مرحله دوم اردوها تازه تمام شده. تا امروز بیشتر سعی کردیم روی بحث آمادگی جسمانی و تکنیکی بازیکنان کار کنیم. تعدادی از آنها مدتی را از فضای تمرین و مسابقه دور بودند و نیاز داشتند تا قدری بدنسازی کنند.

[caption id="attachment_74551" align="aligncenter" width="900"]training-u20-13-ordibehesh-95-17 تمرینات تیم ملی والیبال جوانان [/caption]

در این رده یکی از بخش‌های مهم هم بحث‌های روحی روانی و ذهنی آنهاست. برای این مساله چه کارهایی انجام شده و خواهد شد؟ یکی از موارد حساس و مهم کار در رده جوانان این است که باید آنها را از لحاظ ذهنی آماده این تغییر رده بکنیم. فلسفه و وضعیت دو رده نوجوانان و جوانان تفاوت زیادی با هم دارد و باید طوری با بازیکنان رفتار کرد که به خوبی از مرحله اول گذر کنند و وارد جوانان شوند. اگر این اتفاق نیفتد دچار دوگانگی می‌شوند که عامل مخرب این رده است. با توجه به زمان کمی که در اختیار داشتید انتخاب نفرات چطور انجام شد؟ وقتی که من این سمت را پذیرفتم زمانی تا اتمام مهلت اعلام اسامی بازیکنان به AVC نمانده بود. فدراسیون چند روزی زمان گرفت اما بازهم زمان چندانی نبود و ما تقریبا تمام اسامی تیم نوجوانان گذشته را برای تیم جوانان ارسال کردیم. تیم خوبی را هم تحویل گرفتید و خیلی به نظر نمی‌رسد که به خاطر این کمبود زمان ضرر کرده باشید. من هم همینطور فکر می‌کنم و اگر زمان هم داشتیم حداکثر دو یا سه بازیکن دیگر می‌توانستند به اردو اضافه شوند.

training-u20-13-ordibehesh-95-1 با توجه به‌عنوان سومی این تیم در نوجوانان جهان انتظارات هم از این تیم قدری بالا است. این طور فکر نمی‌کنید؟ در اینکه این تیم، تیم خوبی است شکی وجود ندارد اما همانطور که گفتم فضای کار و اختلافی که در کشورهای صاحب سبک و قدرتمند بین این دو رده ایجاد می‌شود خیلی زیاد است. در همین دوره‌های گذشته دیدیم که روسیه و برزیل در نوجوانان در بین ده تیم هم قرار نگرفتند اما در دوره بعد فینال جوانان را برگزار کردند. این روند رشد و پیشرفت در ایران را چطور می‌بینید؟ سرعت رشد ورزشکاران ما در والیبال بین این دو رده به هیچ وجه با کشورهای صاحب سبک دنیای والیبال قابل مقایسه نیست. سرعت ما در بهترین حالت شاید چیزی حدود ۲۰ یا ۳۰ درصد آنها باشد که به هیچ وجه مناسب نیست. کاری که برای این تیم در لیگ ۹۳ انجام شد و در قالب ارتعاشات در لیگ بازی کردند تصمیم خوبی بود و تاثیر خوبی روی پیشرفت آنها داشت. با اجرای دوباره آن موافق هستید؟ بله من هم موافق آن بودم و هستم. البته با اجرای جزییات بیشتر. مثلا اینکه بازیکنانی که توانایی بازی در سوپر لیگ و دسته یک را دارند به تیم‌های دیگر بروند و سایر بازیکنان را که فکر می‌کنیم به آنها بازی نمی‌رسد در قالب تیم وارد لیگ برتر یا لیگ دسته اول کنیم.

sarmaye-matin--56 بحث اینجاست که خیلی از این بازیکنان که در تیم‌های لیگ برتری بودند به جز گنبد درترکیب قرار نمی‌گرفتند! فرض را بر بازی کردن گذاشتم اما در هر صورت برای بازیکنی که به طور مثال در رده نوجوانان قرار دارد، تمرین هر روزه برابر بازیکنان خوب و بزرگسال خودش آموزش خوبی است و پیشرفت قابل قبولی را در بر خواهد داشت. راستی اصلا چه شد که سرمربی تیم جوانان شدید؟ پیشنهادی بود که به من شد و من هم پذیرفتم. ما دیگر همیشه درگیر والیبال هستیم حالا هم پیش آمده که در این بخش کار کنم. پیشنهاد فقط در این بخش بود؟ بله و اگر نوجوانان بود نمی‌پذیرفتم! چرا؟ کار کردن در این بخش را دیگر دوست ندارم. به نوعی خیلی پایه‌ای است و مربی را تا حدودی از فضای حرفه‌ای و مربیگری در لیگ دور می‌کند. برای کار در کادر فنی تیم بزرگسالان هم پیشنهادی نشد؟ در این بخش پیشنهادی نداشتم. هنوز هم کسی برای این پست معرفی نشده! بله و شاید هم دیگر اعلام نشود! سوال آخر اینکه هدف گذاری نهایی شما و فدراسیون برای این تیم چیست؟ واضح است که ما همواره برای بهترین نتیجه تلاش می‌کنیم اما موضوع مهم در رده‌های پایه این است که از میان این بازیکنان برای تیم ملی پشتوانه سازی کنیم. همواره تعداد بسیار محدودی از نفرات تیم‌های پایه پس از اتمام دوران بازی شان در این رده به تیم ملی می‌رسند. من امیدوارم که سوای هر نتیجه‌ای که کسب شود، تعداد بیشتری را به تیم ملی تحویل دهیم و معتقدم این تیم و بازیکنانش، ظرفیت این کار را دارند.

[su_animate type="fadeIn" duration="2.5" delay="0.5" inline="yes"][su_tooltip style="bootstrap" position="north" rounded="yes" size="4" content=": منبع مطلب  " close="no"] برگرفته از روزنامه ایران ورزشی [/su_tooltip][/su_animate]

training-u20-13-ordibehesh-95-42