به گزارش آریاورزش، احسن الله شیرکوند لیبروی نام آشنای تیم متین ورامین پس از پایان رقابتهای لیگ برتر ۹۴ در خصوص لیگ اظهارات شنیدنی داشت که مثل همیشه بی پرده به همه آنان اشاره کرد. گفت و گو با یکی از قدیمی‌ترین لیبروهای والیبال ایران جذاب و لذت‌بخش بود. دلیل این جذابیت هم به پاسخ‌های رک و صریح احسن شیرکوند به سئوالات مطرح شده برمی‌گشت.

هر چند بر اساس قول اخلاقی داده شده به او، از طرح برخی مباحث صرف‌نظر کردیم، ولی با همه این اوصاف بازیکن سابق تیم ملی والیبال و یکی از بنیانگذاران تیم متین ورامین حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

[caption id="attachment_67597" align="aligncenter" width="900"]peykan-matin-3rd-match-28 احسن الله شیرکوند[/caption]

او در این گفت و گو به صراحت گفت، اگر دوستانش و یا همان حامیان مالی به موقع موفق به اجرای تعهداتشان به بازیکنان می‌شدند و پولشان را می‌دادند ، متین در لیگ امسال والیبال یا قهرمان می‌شد یا نایب قهرمان.

واقعا این طوری فکر می‌کنی؟

  • چرا که نه. من به جز سال اولی که تیم متین را به جز یکی دو بازیکن بستم و در اختیار آقای کارخانه قرار دادم و سه سالی که عضو این تیم شدم، تیم امسال ما نه از نظر بودجه، بلکه از نظر نزدیکی نفرات قوی‌تر از تیم‌های فصل پیش بود و همه از رویارویی با آن وحشت داشتند. ببینید ما تنها تیمی بودیم که هر سه مدعی اصلی قهرمانی، پیکان و بانک سرمایه را سه بر صفر بردیم و شهرداری ارومیه را هم سه بر یک در خانه‌اش شکست دادیم.

پس دلیل عدم صعودتان به مرحله پایانی چه بود؟

  • ما بعد از کناره‌گیری حامی چند ساله خود، کاراسازه متین، خودمان آستین همت بالا زدیم و با تشکیل هیات مدیره جدید متشکل از امام جمعه محترم ورامین، شهرداری و تربیت بدنی در صدد حفظ این تیم برآمدیم و نخواستیم تنها دلخوشی جوانان و نوجوانان ورامین را بر باد دهیم. با یکی دو اسپانسرمان به مشکل خوردیم و در نتیجه نتوانستیم به موقع به تیم پول تزریق کنیم وگرنه شک نکنید، تیم امسال متین صالحین در صورت نداشتن مشکل مالی به‌راحتی در زمره چهار تیم برتر بود که جایگاهش یا قهرمانی بود و یا نایب قهرمانی.
peykan-matin-3rd-match-19

با این وجود هم در عین بدشانسی در مرحله پلی‌آف به پیکان باختید؟

  • بله همین طور است. ما در بازی اول با پیکان اگر مرتکب آن اشتباهات فاحش در ست پنجم نمی‌شدیم و برتری ۱۴ بر ۱۲ را واگذار نمی‌کردیم، امروز یک پای فینال بودیم.

بالاخره با مشکلات مالی این فصل چگونه کنار آمدید؟

  • مشکلات در حال حل شدن است، اما این نکته را نباید فراموش کرد که امسال به جز چند تیم انگشت‌شمار همه به نوعی با مشکل مالی روبرو بودند. خوشبختانه با کمک دکتر نقوی، نماینده مردم ورامین در مجلس، امام جمعه و شهردار این شهر و استانداری به دنبال حل و فصل مشکلاتیم.

نظرت پیرامون مشکلات بازی‌های امسال مثل داوری و جنجال‌های دیگر به وجود آمده چیست و شما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان لیگ، کدام شیوه را از میان دو گزینه بازی‌های دوره‌ای و پلی‌آف برای والیبال باشگاهی ایران مناسب‌تر می‌بینی؟

  • بحث داوری‌ها همیشه وجود داشته و دارد و متاسفانه دودش هم همیشه به جای تیم‌های بزرگ به چشم تیم‌های با بنیه ضعیف‌تر مالی و قدرت رفته است!. همین امسال در یکی از بازی‌های حساس ما داور به تیم مقابلمان یک کارت قرمز نشان داد و بعد با نادیده گرفتن چند امتیاز به حق ما باعث باختمان شد و تازه از همه مهم‌تر این که بین بازیکنان و مربیان اسم و رسم‌دار با بقیه فرق می‌گذارند. بحث پلی‌آف و دوره‌ای بر می‌گردد به موقعیت مالی و نفری تیم‌ها. برای تیم‌هایی مثل تیم ما بازی‌های دوره‌ای بهتر است. من فکر می‌کنم در همین لیگ امسال تیم‌ها در بازی‌های دوره‌ای نمایش بهتری به نسبت پلی‌آف داشته‌اند و ترس از باخت موجب شده تا تیم‌ها با ۳۰ درصد توانشان در مرحله پایانی حاضر شوند.
تصاویر مسابقه پیکان و متین ورامین - پلی آف

از دید شما کدامیک از داوران عملکرد مطلوب‌تری در لیگ امسال داشتند؟

  • با کمال معذرت باید بگویم هیچ‌کدام.

شما سالیان سال لیبروی تیم ملی بودی، آیا امسال لیبرویی بود که نظرت را جلب کرده باشد؟

  • هر چند که برخی‌ها می‌گویند طی ۱۵ سال اخیر به جز خودشان کسی در تیم ملی بازی نکرده است، ولی من از سال ۷۸ که عضو تیم ملی شدم تا همین چند سال پیش به جز وقفه‌ای چند ساله عضو تیم ملی بودم و اگر برایم حاشیه‌سازی نمی‌کردند و خودم نیز با تجربه‌تر برخورد می‌کردم، هنوز هم می‌توانستم نامزد اصلی این پست باشم.

می‌شود بیشتر این موضوع را بازکنی؟

  • همین امروز هم دست از حاشیه‌سازی برایم برنمی‌دارند و دوست دارند در هر غائله‌ای پای من را وسط بکشند. مربیان و سرپرست یک تیم تا وسط میدان می‌آید و به داور اول و مجریان بازی دشنام می‌دهند و می‌روند و کسی کاری به کار آنان ندارد، اما من با کوچک‌ترین اعتراض یک پای همیشه حاضر در کمیته انضباطی‌ام. تازه از همه بدترش این است که بعضی‌ها فراخوانی من به کمیته انضباطی را بدون اثبات جرمی با آب و تاب شرح و بسط می‌دهند و از کنار عدم محکومیتم از سوی همین کمیته به راحتی می‌گذرند و حتی زحمت چاپ خبرش را هم به خود نمی‌دهند.

شما با مربیان خارجی زیادی کار کردی، کدام یک بیشترین تاثیر را روی تو و والیبال ایران داشتند؟

  • از همه بهتر ولاسکو را دیدم.
ITALY-ARGENTINA-FiVB-WORLD-CUP-2015-11

پس چرا همکاری شما با او کمتر از مربیان دیگر بود؟

  • من نزدیک به یک سال با ولاسکو کار کردم. برخی‌ها تمایلی به حضور من در تیم نداشتند و من را از عاقبت نتیجه نگرفتن تیم می‌ترساندند و واقعیت این که خودم نیز تصمیم به کناره‌گیری از تیم ملی داشتم.

آیا بعد از دوران بازیگری‌ات، قصد مربی شدن نداری؟

  • علاقه‌ام بیشتر به تیم‌داری و مدیریت است تا به مربیگری.

شیرکوند دوست داشت چه تیمی قهرمان لیگ شود؟

  • دوست داشتم پیکان قهرمان شود، چون بازیکنانش بهترند.

در پایان می‌خواهم نظرت را راجع به اسم‌های زیر بگویی.

- داورزنی: یک مدیر خوب و مهربان

- یزدانی خرم: مدیری با هوش و با معرفت

- ولاسکو: برخلاف آن که گفته می‌شد روانشناس خوبی است، او آدم شناس خوبی بود.

- سعید معروف: دوست خوب و قابل اعتماد

- مادر: دوست داشتنی‌ترین موجود عالم

- پدر: دوست داشتنی هم اندازه با مادر

- ورامین: سرزمینی عزیز با مردمانی عاشق

تصاویر دیدار متین ورامین و سایپا تهران -هفته نوزدهم

[box type="shadow" align="" class="" width=""]برگرفته از همشهری آنلاین[/box]