آریاورزش - معراج شیخی ، دیدار فینال سوم پیکان تهران و بانک سرمایه در حالی تا کمتر از ۵ ساعت دیگر آغاز خواهد شد که تمام بازیکنان ، کادر فنی و هواداران ۲ تیم و جامعه والیبال ایران هنوز در شوک فوت رضا ابراهیمی عزیز هستند ولی خب چرخ روزگار اینگونه چرخیده که بازی امروز برگزار شود ، با هم نگاهی به وضعیت این ۲ تیم می اندازیم و سپس نتیجه گیری خود را خدمتتان بیان خواهیم کرد ، با ما همراه باشید :

نگاهی به وضعیت تیم پیکان تهران 

[caption id="attachment_69310" align="aligncenter" width="873"]تیم والیبال پیکان تهران تیم والیبال پیکان تهران[/caption]

• شاید تجربه کادر فنی پیکان به اندازه تجربه کادر فنی بانک سرمایه نباشد اما پیمان اکبری و کادر فنی جوان خود در دو سالی که هدایت تیم والیبال پیکان را بر عهده گرفته اند دو فینال را تجربه کرده اند.پیمان اکبری به خوبی توانسته است که خواسته های خود را به بازیکنان خود دیکته کند!!!!!!برای اثبات این ادعا می توان گفت که ملی پوشان پیکان یعنی (مجتبی میرزاجانپور ،فرهاد قائمی،امیرغفور،و جواد معنوی نژاد) همواره در تیم ملی از سرویس های پرشی استفاده میکنند .اما در تیم پیکان در اکثر اوقات از سرویس های جهشی موجی استفاده میکنند ؛شاید دلیلش این باشد که پیمان اکبری بازیکن سالهای نه چندان دور تیم ملی که خود از سرویس های جهشی موجی استفاده میکرد به بازیکنان خود گوشزد کرده که از این نوع سرویس استفاده کنند تاعلاوه بر خطای کمتر در زدن سرویس تمرکز تیم حول محور دفاع روی تور باشد و بتوانند که از دفاع روی تور به بهترین صورت استفاده کنند .درست است که در بازی والیبال معمولا سه دریافت کننده وظیفه دریافت را دارند اما در تیم پیکان چهار دریافت کننده وجود دارد که هرکدام در بسیاری از بازی های لیگ در ترکیب اصلی این تیم بوده اند. بجز مرندی بقیه دریافت کنندگان در یک سری فاکتور ها از هم تیمی ها و هم پستی های خود بهتر هستند و در یک سری فاکتور دیگر ضعیف تر.به طور مثال فرهاد قائمی که در بازی اول فینال در حمله آمار خوبی نداشت و به ندرت توانست امتیاز بگیرد در دریافت با ثبت یک آمار بسیار عالی ضعف خود را در حمله پوشاند. او توانست با ۷۰ درصد دریافت موفق کمک شایانی به تیم پیکان بکند. در نقطه مقابل فرهاد قائمی میرزا جانپور و معنوی نژاد قرار دارند بازیکنانی که در دریافت ضعیفتر از حمله هستند اما هرکدام توانسته اند با درخشش در حمله به تیم پیکان کمک کنند. بازی زیبای معنوی نژاد در بازی نخست با ارومیه در نیمه نهایی و عملکرد بی نقص میرزا جانپور در سه ست انتهایی بازی سوم با ارومیه (میرزا جانپور فقط در سه ست انتهایی در ترکیب بود)و بازی نخست فینال اثبات این ادعاست.

تصاویر مسابقه والیبال بانک سرمایه و پیکان تهران-فینال

• پیکان از پاسوری بهره مند است که بسیار پر تجربه است و در کنار ستارگان والیبال دنیا سالها و سالها بازی کرده است.والریو ورمیلیویی که کیفیت فنی بالایش در سایه حاشیه های زیادش کمرنگ به نظر می رسد . هرچند همیشه او به عنوان مقصر شناخته شده است اما .... • نیکولوف بلغاری دیگر بازیکن خارجی و فیکس پیکان است .بازیکنی که در چهار سال حضور در لیگ برتر ایران چهار فینال را تجربه کرده و علاوه برکیفیت فنی بالا از اخلاق بسیار خوبی هم بر خوردار میباشد .زوج نیکولوف از میان مسعود غلامی و سامان فائزی انتخاب می شود؛ دو بازیکنی که سینوسی ترین روند را از خود نشان می دهند ؛در یک بازی بسیار عالی و در بازی دیگر بسیار ضعیف.باید منتظر ماند و دید که کدام یک میتوانند خود را به پیمان اکبری تحمیل کنند. • در قطر ورمیلیو امیرغفور حضور دارد .جوان بی حاشیه و خوش اخلاق والیبال ایران که هرچه از لیگ گذشت او بهتر و بهتر شد .او در بازی های پایانی لیگ برتر خاطرات لیگ جهانی ۲۰۱۴را به یاد ما می انداخت ؛درخشش او در بازی های لیگ به مانند درخشش او در مسابقات بزرگ جهانی بود همان مسابقاتی که ما هنوز هم به آنان افتخار میکنیم. • نیمکت تیم پیکان بسیار جوان و در عین حال پرتجربه است.سال افزون ،صفایی از با تجربه های نیمکت پیکان هستند. در این نیمکت بازیکنان جوان و آینده داری همچون شیبانی مهر، چپرلی، طیب عینی، اصلانی و حسینی پویا هم حضور دارند.

[caption id="attachment_69250" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه والیبال بانک سرمایه و پیکان تهران-فینال تصاویر مسابقه والیبال بانک سرمایه و پیکان تهران-فینال[/caption]

نگاهی به وضعیت تیم بانک سرمایه:

[caption id="attachment_69311" align="aligncenter" width="869"]تیم والیبال بانک سرمایه تیم والیبال بانک سرمایه[/caption]

• از کادر فنی این تیم شروع کنیم ؛مصطفی کارخانه مرد پر افتخار والیبال ایران که هدایت تیم متمول بانک سرمایه را بر عهده گرفته است و به خوبی با بالا و پایین والیبال آشناست.او تجربه مسابقات حساس تر از فینال لیگ برتر را هم داشته است و به خوبی می تواند تیم خود را در فینال لیگ هدایت کند.زمانی که نگاهی به لیست بازیکنان بانک سرمایه می اندازیم ؛بجز چند بازیکن جوان بقیه بازیکنان، بازیکنانی معروف و با تجربه هستند.بازیکنانی که علاوه بر تجربه، از سطح فنی بالایی هم برخوردار هستند و هرکدام می توانند در مواقع حساس سرنوشت بازی را به نحو احسن عوض کنند.

• سه دریافت کننده تیم سرمایه که در اغلب بازی های لیگ امسال در کنار هم بوده اند یعنی (علیرضا مباشری-فرهاد نظری افشار-فرهاد ظریف)از لحاظ دریافت آمار بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته اند؛ اگر آنها بتوانند به مانند اکثر بازی های لیگ دریافت های خوبی در برابر سرویس های تیم رقیب (اینبار پیکان) داشته باشند می توانند ووکاش ژیگادو پاسور لهستانی خود را راه بیاندازند.

• پاسوری که بارها و بار ها نشان داده در صورتی که توپ اول به خوبی به او برسد از پاس های سرعتی به وفور استفاده خواهد کرد.این کار او با توجه به دو سرعتی زنی (دفاع وسط) که در اختیار دارد (عادل غلامی و سید محمد موسوی) در اکثر اوقات با نتیجه همراه بوده چون این دو بازیکن که سال گذشته همیشه و در تمام بازی های تیم ملی زوج یکدیگر بوده اند به خوبی می توانند توپ اول را به امتیاز تبدیل کنند. ژیگادوو در قطر خود شهرام محمودی را میبیند.بازیکنی که با سرعت دست بی نظیر خود میتواند به کمک تیم سرمایه بیاید این بازیکن علاوه بر توانایی اسپک زدن در ارتفاع کوتاه از هوش خود به خوبی استفاده میکند و به بهترین صورت از فرصت های خود استفاده میکند چون به خوبی زمین حریف را می بیند.

final-sarmaye-peykan-16esfand-94-33

• اگر به سراغ بازیکنان ذخیره این تیم برویم بازیکنانی را میبینیم که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید.البته قبل از آنکه به سراغ بازیکنان جوان برویم باید این نکته را متذکر شویم که از کنار نام مهدی مهدوی به سادگی نمیتوان گذشت؛ بازیکن بسیار باتجربه تیم سرمایه که همیشه در مواقع حساس به کار گرفته شده و بهترین عملکرد را هم از خود به جای گذاشته است .به طور مثال در بازی دوم نیمه نهایی با ورود خود به بازی روند بازی را تغییر داد و علاوه بر جبران اختلافات ایجاد شده تیم سرمایه توانست به بازی برگردد و حتی پیروز شود. الحق و الانصاف مهمترین عامل موفقیت سرمایه درآن بازی مهدی مهدوی بود.

• محمد فلاح بازیکنی که در زدن سرویس های جهشی موجی مهارت بالایی دارد و اکثر بازی ها در امتیازات پایانی و حساس به میدان آمده و تیم خود را کمک کرده است.به طور مثال بازی برگشت تیم های ثامن و سرمایه در مرحله ی مقدماتی لیگ برتر در حالی که تیم میزبان اختلافی ۴ امتیاز در امتیازات پایانی ایجاد کرده بود ؛فلاح با سرویس های خود بانک سرمایه را به بازی برگرداند و این تیم توانست در نهایت آن مسابقه را پیروز شود.قاسم کارخانه، میربابک موسوی ( ستاره تیم نوجوانان) جراردو کالا و حسن پور دیگر بازیکنانی هستند که می توانند در این بازی به کار گرفته شوند.

[caption id="attachment_69387" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه دوم فینال بانک سرمایه و پیکان تهران تصاویر مسابقه دوم فینال بانک سرمایه و پیکان تهران[/caption]

🔻 نتیجه گیری 🔻 دو تیم از لحاظ فنی و کیفی هیچ چیزی برای ارائه یک مسابقه فنی و زیبا و تاکتیکی کم ندارند. اما در تمرین روز سه شنبه هفته گذشته تیم پیکان اتفاقی افتاد که کل جامعه والیبال رادر شوک فرو برد .رضا ابراهیمی بازیکن و مربی سابق تیم ملی و مربی تیم پیکان در تمرین این تیم دچار عارضه قلبی شد .این خبر آنقدر تکان دهنده و درد آور بود که کل بازیکنان و کادرفنی دو تیم را به بیمارستان آتیه کشاند تا جویای حال رضا ابراهیمی شوند .همین خبر تکان دهنده سبب شد تا فینال لیگ برتر برنامه اش تغییر کند و به صورت ۲برد از۳بازی شود .جامعه والیبال اکنون در شوک به سر می برد چون رضا ابراهیمی هم دیشب از میان ما رفت و این جامعه هنوز که هنوز است نتوانسته است رفتن حسین معدنی را فراموش و هضم کند و از رفتن او بسیار متضرر شده است حال رضا نیز از میان رفت .بازی امروز به مانند شمشیر دو لبه است !!!بازی بسیار احساسی خواهد بود برای هر دو تیم . تشبیه این بازی به شمشیر دو لبه بسیار درست است چون هم می تواند عامل موفقیت و هم عامل شکست هر دو تیم باشد چون رضا ابراهیمی فقط متعلق به پیکان نبود ؛او دوست و مربی و همکار بازیکنان و کادر فنی بانک سرمایه هم بود … بهتر است بگویم رضا ابراهیمی متعلق به کل والیبال ایران بود و نه فقط یک تیم یا یک عده ی خاص …

ebrahimi--1