به گزارش آریاورزش، تور جهانی والیبال ساحلی ۲۰۱۶ با قهرمانی قطر و نایب قهرمانی روسیه در جزیره زیبای کیش به پایان رسید. ۵۶ تیم از ۲۴ کشور در این رقابت‌ها حضور داشتند و صحبت‌های مسئولان فدراسیون جهانی والیبال هم حاکی از رضایت نسبی آنها برای میزبانی ایران بود. فدراسیون والیبال ایران بعد از تبدیل کمیته والیبال ساحلی به سازمان والیبال ساحلی، به دنبال راهی است تا رشدی که در والیبال سالنی داشته در والیبال ساحلی هم داشته باشد و به همین خاطر با میزبانی تور جهانی به مدت سه‌سال به دنبال رسیدن به این هدف است. در همین‌باره و در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها محمدرضا داورزنی در گفت و گویی اظهار داشت:

پیش‌بینی می‌کنید فدراسیون جهانی والیبال از برگزاری تور جهانی والیبال ساحلی به میزبانی ایران راضی باشد؟ فکر می‌کنم هر آنچه دو طرف یعنی FIVB و فدراسیون والیبال ایران دنبال می‌کردند در این مسابقات چه به لحاظ حفظ استانداردها و چه به لحاظ فراهم کردن تجهیزات لازم برای برگزاری این مسابقات، محقق شد و دو طرف به خواسته‌هایمان رسیدیم. [caption id="attachment_66748" align="aligncenter" width="800"]iran-mexico-beach-3 محمدرضا داورزنی [/caption] اولین تجربه میزبانی شما در این سطح هم به شمار می‌آمد...

این شروع یک کار جدید در والیبال ساحلی ایران بود تا بتوانیم همانند والیبال سالنی رشد پرشتابی را به وجود بیاوریم.برگزاری این مسابقات گام اول بود که به اعتقاد من خوب برداشته شد. اینکه ۲۴ کشور در جزیره کیش حضور پیدا کنند و همه استانداردها چه از لحاظ برگزاری مسابقات، چه از لحاظ تجهیز کورت اصلی رقابت‌ها و چه هتلینگ رعایت شد که با کمک منطقه آزاد کیش و «میکامال» به‌عنوان اسپانسر اصلی مسابقات، این مهم حاصل شد تا میزبانی مسابقات برای سه‌سال به ایران واگذار شود.

فکر می‌کنید بتوانیم میزبانی را برای مدت طولانی‌تر در ایران داشته باشیم؟

ما به دنبال این هستیم که استانداردهای خود را به درجات بالاتری برسانیم تا حتی بتوانیم گرنداسلم را هم در ایران میزبانی کنیم که البته آن‌هم شرایط خاص خودش را دارد. ما به دنبال این هستیم که با شروع برگزاری این نوع مسابقات تحولی در برگزاری مسابقات منطقه‌ای و داخلی به وجود آوریم.

از چه لحاظ؟

می‌خواهیم لیگ‌ها و مسابقات داخلی را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که تور منطقه‌ای داشته باشیم، تور داخلی داشته باشیم که بازیکنان ما مرتب در مسابقات مختلف حضور داشته باشند و کار به نحوی پیش برود که دیگر بازیکنان‌مان همزمان در مسابقات ساحلی و سالنی حضور نداشته باشند که این نقطه‌ضعف به حساب می‌آید.

در تیم‌های خارجی حاضر در این مسابقات، تقریبا تمام بازیکنان فقط ساحلی‌باز بودند...

ما به دنبال این هستیم که در تمام رده‌های سنی پایه، بازیکنان ساحلی از سالنی جدا شوند. ما می‌خواهیم با ایجاد مراکزی برای توسعه در نقاطی مانند جزیره کیش، سایر سواحلی جنوب ایران و همچنین استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و... شرایطی را فراهم کنیم که تعداد بازیکنان حرفه‌ای ساحلی بالاتر برود تا کار برای انتخاب ملی‌پوشان والیبال ساحلی راحت‌تر شود. مدت‌هاست یک‌سری اسامی تکراری در این رشته به گوش‌مان می‌خورد که اتفاقا همه آنها هم در والیبال ساحلی حضور دارند و هم در سالنی. تلاش فدراسیون والیبال ایران این است که بتوانیم در والیبال ساحلی یک رشد شکوفنده داشته باشیم، مربی تربیت کنیم، داور تربیت کنیم، بازیکن خاص ساحلی تربیت کنیم که در رده‌های پایه به همین منظور تلاش می‌کنیم. اقبال عمومی در حال حاضر بسیار بالاست. ما ملی‌پوشان پایه سالنی را از بین چندهزار بازیکن انتخاب می‌کنیم و حالا به دنبال این هستیم تا این شرایط را در والیبال ساحلی هم فراهم کنیم.

[caption id="attachment_67355" align="aligncenter" width="800"]اهدای جوایز تیم های برتر تور جهانی والیبال ساحلی کیش اهدای جوایز تیم های برتر تور جهانی والیبال ساحلی کیش[/caption] نباید انگیزه ایجاد شود؟

ایجاد ‌انگیزه در برگزاری مسابقات است. اساسا موتور محرک تمام ورزشکاران در سطوح قهرمانی، برگزاری مسابقات در سطوح بالاست. اگر این مسابقات نباشد که‌انگیزه‌ای برای ورزشکاران به وجود نمی‌آید. مسابقات تور جهانی کیش موتور محرکی بود که در نسل جوان ما این‌انگیزه را ایجاد کند که وقت بگذارند و تمرین کنند تا به درجات بالا برسند و به فکر سکوهای آسیایی، جهانی و المپیک باشند. ما گام اول را در این زمینه برداشتیم تا مسیر رشد فراهم شود و ان‌شاءالله تورهای دیگری را هم در ایران میزبانی خواهیم کرد.

مشکل بزرگی که اکثر ملی‌پوشان ما از آن یاد می‌کنند عدم حضور در رقابت‌های بین‌المللی است. دلیل این کمبود چیست؟ شرایط در والیبال ساحلی برای میزبانی تا حالا خیلی فراهم نبوده است. بحث بر سر این است که در مسابقات خارج از ایران هم خیلی شرکت نکرده‌اند...

به هر حال از یک‌جایی می‌خواهیم شروع کنیم و با این میزبانی استارت زده‌ایم. ما اول ساختارمان را اصلاح کردیم و یک مدرس هم برای بالا بردن سطح فنی بازیکنان استخدام کردیم. بله، این موضوع کمبود تجربه بین‌المللی بازیکنان را قبول دارم و به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

بازیکنان ملی‌پوش ایرانی در این رقابت‌ها انتظار شما را برآورده کردند؟

ما خیلی انتظار کسب نتیجه را در اولین حضور نداشتیم و همین که دو تیم ایرانی در جدول اصلی حضور داشتند و نمایش خوبی ارائه کردند، برای ما کافی بود. فکر می‌کنم با توجه به شروع‌مان در این رقابت‌ها، عملکردمان بد نبود.                                                                                                                                beach-iran-942                                                                                                                                                                                                         [box type="shadow" align="" class="" width=""]برگرفته از «نود»[/box]