پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403
[caption id="attachment_32338" align="alignleft" width="297"]علی اصغر مجرد علی اصغر مجرد[/caption] نام : علی اصغر پست : دفاع وسط قد: ۲۰۳ وزن : ۹۰ ارتفاع آبشار: ۳۴۵ ارتفاع دفاع : ۳۲۰ تاریخ تولد : ۸ آبان ۱۳۷۶ محل تولد (اصالت) : بجنورد (کُرد کرمانج) تیم فعلی : شهرداری بجنورد تیم سابق : ارتعاشات صنعتی و میزان خراسان شماره در تیم ملی و باشگاه : ۶

آریاورزش :

در یک روز پاییزی و در سرمای سوزناک هشتمین روز هشتمین ماه سال ۱۳۷۶در شهرستان بجنورد،     درست جایی همان حوالی زیر سایه پرمهر امام رئوف، علی کوچولو برای تجربه یک دنیای شگفت انگیز چشم به جهان آدمهایی می گشود که برای دیدنش  لحظه شماری می کردند. اما هیچکس نمی دانست روزی دست تقدیر این نوزاد شیرین را قرار است برای اعتلای نام سرزمین مادری اش به جایی برساند که نه تنها مورد افتخار پدر و مادر بلکه باعث سرافرازی همه هموطنانش باشد و روزگاری، لحظه لحظه های زندگیش برای همه شنیدنی شود.

اما داستان پدر علی چیز دیگری بود. او که متوجه تفاوت پسر کوچولوی دوست داشتنی خود با سایر بچه ها بود شاید همانند همه پدران برای دنیایی که فرزندش باید بسازد و ساخته شود آرزوها و برنامه های زیادی در سر می پروراند. برای همین بود که از همان ابتدا ذهن کودکش را برای ورود به دنیایی آماده می کرد که سراسر هیجان  و تکاپو بود. آن سالها پدر علی شاهد  روزهایی بود که ورزش محبوبش پس از روزگاران  پر تب و تاب جنگ، دوباره زیر نظر یزدانی خرم  رونق میگرفت. ورزشی بنام والیبال که  یکی از پرافتخارترین رشته های تیمی سرزمینش بود و در ایام نه چندان دور ایران را در جهان بلند آوازه کرده بود .

photo_2016-01-08_12-17-05 برای همین از دوران دبستان علی را همانند برادر بزرگترش به سمت والیبال سوق داد. علی اصالتا از کردهای خراسان (کرد کرمانج) است و از همین رو مانند تمامی آریایی‌ها تعصب و جنگیدن در راه هدف را دوست دارد.در اوایل دوران نوجوانی ورزش تنها چیزی بود که میتوانست علایقش را ارضا کند از همین رو بدلیل اینکه قد بلندی داشت به خواسته پدر تن داد و با وجود اینکه در کنار والیبال به شنا و بسکتبال هم علاقه داشت ، والیبال را انتخاب کرد و این رشته پای ثابت زندگی علی‌اصغر شد. از سال ۹۰ و در ۱۴ سالگی بود که والیبال را بطور جدی دنبال کرد. یک سال زیرنظر آقای عفت پناه به تمرینات خود ادامه داد و دو سالی هم زیر نظر آقای معنوی به دانش خود افزود و بالاخره در ۱۶ سالگی وارد دنیای حرفه ای ها شد و به عضویت تیم نوجوانان باشگاه میزان در آمد و همین سکوی پرتاب وی به تیم ملی نوجوانان شد. اسفندماه سال ۹۲ به اردوی تیم ملی دعوت شد. فروردین ۹۳ بود که رضا وکیلی او را به همراه ستارگانی همچون رسول آقچه‌لی و جواد کریمی فرا خواند تا برای مسابقات آسیایی سریلانکا آماده شوند. یک اردوی سنگین با روزی ۱۰ ساعت تمرین. اما بالاخره زمان آن فرا رسید که علی‌اصغر خوش‌قد و بالای ما پا را از مرزهای این سرزمین بیرون نهد و برای کسب تجربه به اردوهای تدارکاتی ترکیه، تونس و صربستان رفت . درخشش او و هم تیمی هایش در این سال خارق العاده بود چون در همه ۱۶ بازی خود پیروز میدان بودند و زنگ خطر را برای همه کشورهای ابرقدرت به صدا درآوردند.

mojarad--5

مجرد در مسابقات قهرمانی آسیا حقیقتا عملکرد بینظری از خود نشان داد و بعنوان بهترین مدافع رقابتهامعرفی شد، خودش می گوید:

روزهای بیاد ماندنی بود تمرینات زیادی کرده بودیم برای همین بجز چند تیم بقیه برای ما حریفهای ساده تری بودند. ولی بازی با ژاپن خاطره انگیز شد. باید دو بار با این تیم بازی می کردیم . سری اول آنالیز خوبی از آنان داشتیم و بسادگی بازی را ۳-۰ بردیم ولی بار دوم آنها برای جبران آمده بودند. ما دو ست اول را بسادگی پیروز شده بودیم که ناگهان از ست سوم بهتر از ما بازی کردند و حتی در اواخر ست در امتیاز ۲۳-۲۲ از ما جلو افتادند بازی خیلی حساس شده بود. ولی امیر حسین اسفندیار پشت خط سرویس قرار گرفت و با ۳ سرویس عالی که زد تا امتیاز ۲۵، ۳ پوئن پشت سر هم پوئن گرفتیم و بازی ۲۵-۲۳ شد و ۳-۰ بردیم و با ۸ بازی ۳-۰ رکورد زدیم.خیلی شگفت انگیز بود.

mojarad--9

اما وکیلی که تازه سربازهای تازه نفس و جوانش را برای حماسه آفرینی در عرصه جهانی یافته بود برای کسب تجربه بیشتر از سازمان لیگ سهمیه حضور او و هم تیمی هایش را در لیگ برتر خواستار می شود و با موافقت ریاست فدراسیون، وکیلی آنها را برای مسابقه با بزرگسالان به خط می کند.این تیم با حمایت شرکت ارتعاشات صنعتی به لیگ برتر وارد شد. اما آنها در همان مرحله مقدماتی حذف شدند ولی با عملکرد خوبی که در مقابل تیم های مدعی لیگ داشتند به همه ثابت کردند بخوبی می توانند جای خالی ملی پوشان را در آینده پر کنند.خود وکیلی درباره مجرد می‌گوید : او بدون شک شایسته‌ترین جایگزین برای سید محمد موسوی در تیم ملی بزرگسالان خواهد بود.

مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان

زمان هنرنمایی شاگردان نخبه وکیلی فرا رسید. همگروهی تیم نوجوانان با تیم های پرقدرت جهان یعنی لهستان، بلغارستان، شیلی و چین تایپه انگیزه مضاعفی در او و دوستانش ایجاد  میکرد که خود را اثبات کنند اما از همان ابتدا با حریفی روبرو می شوند که علی از آنان به عنوان دشمن خود یاد می کند.

FIVB-U19-2015-iran-poland6

تیم نوجوانان لهستان حریفی بود که از همان ابتدا عرصه را بر او و دوستانش تنگ کرد. باخت آنها در اولین مسابقه در مقابل لهستان باعث شد آنها دقت بیشتری در عملکرد خود ایجاد کنند و با شکست ۳-۰ شیلی و چین تایپه و پیروزی ۳-۱ در مقابل بلغارستان به مرحله پلی آف راه یابند و برای اولین تجربه حضور در چنین سطحی از مسابقات آنها مورد تحسین بسیاری از اهالی والیبال قرار می گیرند. در این مرحله هم از سد تیم آلمان می گذرند تا در یک چهارم نهایی به مصاف یکی از ابرقدرتهای والیبال جهان یعنی ایتالیا بروند این دیدار بازی بسیار سنگینی برای نوجوانان ایرانی بود پیروزی ایتالیا در دو ست آغازین کار را برای آنها سخت می کند ولی شاگردان وکیلی که بخوبی آموخته اند باید در راه رسیدن به پیروزی پوئن پوئن مبارزه کنند با همت آقچه لی، جواد کریمی، علی رمضانی و علی اصغر مجرد و سایر ستارگان نوظهور آسمان ایران زمین این دیدار را با نتیجه ۳-۲ به سود خود به پایان می رسانند و این پیروزی دوباره ایران را در مقابل عقابهای قرمز و سفید لهستان قرار می‌دهد.

u19-iran-italy92

در ادامه بازیهای سنگین و تلاش بی وقفه علی مجرد موجب می شود تا مصدومیت کهنه  وی عود کرده و دیدارهای بعدی کمی برایش آزار دهنده شود ولی او به رغم همه دردها باز هم  پا پس نمیکشد و در مقابل لهستان با وجود درد شدیدی که در پاهایش حس میکرد همه تلاش خود را بکار میگیرد تا اینبار از سد تیم لهستان بگذرد اما آنها دوباره موفق به شکستن طلسم شکست ناپذیری لهستان نمی شوند  و ناچار می شوند در رده بندی با روسیه دیدار داشته باشند. و در نهایت با بازی تماشایی او و دوستانش ایران به مقام سومی جهان دست می یابد و علی اصغر مجرد با دفاع های منحصر بفردی که در این دیدارها از خود نشان می دهد عنوان بهترین مدافع نوجوانان جهان را به خود اختصاص می دهد

u19-Iran-ehda-javayez-1-shahrivar-94- (4)

گرچه این عنوان برای او و هم تیمی هایش غرور انگیز بود ولی شکست در مقابل لهستان و کسب مقام سومی در حالیکه آنها خود را شایسته قهرمانی می دانستند کمی برای آنها سنگین بود. خود علی‌ااصغر می گوید : "سطح مسابقات بسیار بالا بود تصور یک چنین چیزی نداشتیم. برای من لحظه گرفتن جایزه خیلی سخت بود اعتراف میکنم کمی ناراحت بودم چون دوست داشتم به فینال میرفتیم و در کنار من رسول آقچه لی و جواد کریمی هم میتوانستند عناوین بهترینها را کسب کنند."

u19-Iran-ehda-javayez-1-shahrivar-94- (5)

شاید همین عامل باعث شده لهستان را دشمن شماره ۱ خود قلمداد کند. و قصد دارد در رقابتهای جهانی جوانان این شکستها را تلافی کند.

اما او و دوستانش علیرغم درخشش فوق العاده ای که در سطح آسیا و جهانی داشتند در رقابتهای امسال ناگهان با تغییر موضع سازمان لیگ مواجه شده و متوجه می شوند سهمیه آنها به تیم گوهر کویر داده شده است و او به همراه تنی چند از دوستانش به تیم دسته یکی شهرداری بجنورد که زیر نظر مربی سابق خود یعنی وکیلی کار می کند می پیوندد.

mojarad--13

علایق

علی‌اصغر مجرد در کنار عشقی که به والیبال می ورزد، ورزش هایی همچون فوتسال، بسکتبال و شنا را نیز دوست دارد.ضمن اینکه او عضو افتخاری انجمن‌های حمایت از بیماری‌های خاص و جمعیت  هلال احمر نیز هست.

youth-team-against-AIDS13

الگوها

الگوی اخلاقی‌ش را پدرش می‌داند اما در والیبال علی همیشه دوست داشته است شبیه بهترین مدافع حال حاضر جهان یعنی محمد موسوی شود شاید همین علاقه باعث شده سعی کند از نظر سطح بازی مثل سید والیبال ایران رفتار کند. او این علاقه را دلیل خیلی از موفقیتهای ورزشی اش میداند. برای اینکه قصد دارد بهتر از سید باشد برای همین همواره در حال تلاش است.

شاید یک نکته اشتراک او و سید هم مصدومیت کهنه ای باشد که هر دو از آن رنج می برند.

او از بین بازیکنان خارجی، سیمون را به سایرین ترجیح می دهد.

fivb-u19-2015-iran-taipe-14

اهداف

علی برای خودش دو هدف را در نظر گرفته است یک هدف مقطعی و یک هدف اصلی:

هدف اصلی او این است که روزی در تیم ملی بزرگسالان بازی کند و بتواند در پست خود  از سید بهتر باشد.

اما هدف مقطعی اش این بوده که روزی مصدومیت پاهایش بهبود یابد او می گوید درد پاهایش دامنه دار شده وبا اینکه تحت نظر پزشک است ولی بهبودی حاصل نشده است و بعضی اوقات با درد بازی میکند. او دوست دارد  بتواند تیمش را از دسته یک به سوپر لیگ بیاورد تا به همه ثابت کند که جای آنها از اول هم لیگ برتر بوده است. علی که مبارزه کردن را بسیار دوست دارد مایل است روزی در مقابل بانک سرمایه و شهرداری ارومیه با حضور همه ستارگانشان بازی کند.

مجرد دوست دارد روزی فرا برسد که با تیم لهستان در سالن ۱۲  هزار نفری آزادی مسابقه دهد و صدالبته بیشتر مایل است لهستان را در زمین خودشان مغلوب سازد و انتقام دیرینه اش را از آنها بگیرد. بیشترین دغدغه اش بازی در برابر کوورک گرگ لهستانی است  و در تصوراتش روزی را می بیند که با شکست او لهستان را به زانو درمی آورد. اما هنوز فورنال بازیکن تیم ملی نوجوانان لهستان را بخاطر می آورد بازیکنی که شاید بیشترین عامل شکست ایران بود علی بی شک روزی را خواهد دید که با قهرمانی در سطح جوانان جهان انتقام خود را از فورنال بگیرد.

fivb-u19-2015-iran-germany26

آریاورزش گفتگویی هم با این قهرمان ملی انجام داده است، که با هم این گپ و گفت صمیمی با علی‌اصغر دوست داشتنی و شیرین زبان را می‌خوانیم :

خانواده شما چند نفر هستن و نظر مادرتون راجع به راهی که رفتید چیه؟  " ۵ نفریم. یه خواهر کوچکتر از خودم دارم و یه برادر بزرگتر از خودم. مادرم اوایلش مخالف بود ولی بعد از اینکه دید استعدادم در والیبال خوبه دیگه خودشم مشوقم شد." اسپک زدن رو بیشتر دوست دارید یا دفاع کردن رو؟ " ۱۰۰% من دفاع کردن بیشتر دوس دارم چون من معتقدم زمانی که طرف مقابل رو دفاع میکنی واقعا براش بده و روحیه‌ش رو از دست میده. "

fivb-u19-iran-chile-201577 نظرتون راجع به تحصیل چیه؟ (توی کشورهای دیگه والیبالیستها میتونن تحصیلات دانشگاهی داشته باشن فکر می کنید شما بتونید ادامه بدید؟)

" بله ۱۰۰% به تحصیلمون ادامه میدیم. ورزشکار بی سواد مگه داریم ؟ مگه میشه ؟ (با خنده) "

امسال متاسفانه نتونستید توی لیگ برتر باشید و باشگاه ارتعاشات هم حمایت نکرد دیگه و بچه‌هاتون توی تیمای مختلف به نوعی پخش شدن. به قولی شما یکم زودتر از بقیه ملی پوشان متوجه شدید که ورزش ثبات نداره یعنی بعد از اینکه قهرمان شدید دیدین که خیلی راحت قهرمانان ممکنه فراموش و کنار گذاشته بشن، چه حسی داشتی ؟ در مورد راهی که میرفتی تردید نکردی یا از آینده کاری که شروع کردی نگران نشدی؟

" راستش وقتی چنین رفتاری با ما شد واقعا برامون خیلی سخت بود چون کلی زحمت کشیده بودیم و حقمون نبود که از هم جدا شیم. اولش یکم نا امید شدیم، از والیبال و از آینده‌مون، ولی با گفته ی آقای وکیلی که گفتن حقمونو میگیریم ما هم محکم اومدیم جلو تا حقمونو بگیریم. " سید خودش معتقده یکم عصبی شاید بخاطر سنگینی پستی باشه که درش بازی میکنه شما چی خیلی عصبی میشی؟

"عصبی بودن سید به نظرم طبیعی هستش، چون درجریان بازی آدم نمیتونه خودشو کنترل کنه منم گاهی اوقات عصبی میشم ولی بیشتر تلاش میکنم خودم رو کنترل کنم و عصبی نشم." بازیای کدوم تیمها رو بیشتر تماشا میکنی چه داخلی چه خارجی؟

" لیگ ایران تا جایی که بتونیم دنبال میکنیم ولی لیگای خارجیو چون وقت نداریم و تمرینامون زیاده اگه بتونم دنبال میکنم." fivb-u19-2015-iran-germany79 یه جایی خوندم بعضی وقتا بخاطر نبود امکانات و یه سری مسائل خسته شدی کجا این اتفاق افتاده؟

"آره قبلا که در استان خودم بودم و  امکانات کم بود فقط سخت تمرین می کردم که بتونم از شهر خودم برم تا یه جای دیگه پیشرفت کنم به تیم ملی برسم."

دوپینگ روحی علی‌اصغر مجرد چیه ؟ یعنی وقتی خسته میشی یا حس میکنی کم آوردی چکار میکنی ؟

" دوپینگ روحیم اینه که اول به گذشتم فکر میکنم که خیلی زحمت زیادی کشیدم چه اوایل والیبالم چه داخل اردوها. اینم باعث میشه خیلی محکم نسبت به قبل کار کنم و دومم اینه که به آینده و تیم ملی بزرگسالان فک میکنم دوس دارم هر چه زودتر نظر مربی بزرگسالان رو جلب کنم که به تیم ملی برسم و بازی کنم."

fivb-u19-2015-iran-germany11 بنظر خودت نسبت به اون اوایل که والیبال رو شروع کردی الان چند درصد از توپها رو میتونی دفاع کنی و فکر میکنی نقطه ضعفت کجاست؟

" حالا تعریف از خود نباشه ولی از اول چون قدم بلند بود یکم دفاع خوب رو بلد بودم. یعنی قلقش رو یاد گرفته بودم. نمیدونم به چند درصد رسیدم ولی دوس دارم خیلی بهتر و بالاتر باشم.

نقطه ضعفم هم سرویس، یعنیعاشق سرویسم وقتی میرم سر خط میگم ۱۰۰ میزنم خراب شد که شد دیگه !!!

شما و دوستانت در تیم نوجوانان همه از یک نسل هستید برخلاف سایر ملی پوسان مثل ملی پوشان بزرگسال. فکر میکنی این هم سن بودن چقدر شما رو در بازی به هم نزدیکتر و هماهنگتر میکنه؟

" الانم همسن بودن ما با هم خیلی رابطمون رو خوب کرده و اگه بخوام کلی بگم خیلی خوب همدیگه رو درک میکنیم.ما بچه ها از اول نوجوانان با هم شروع کردیم."

u19-return-to-tehran-4shahrivar94-20 نظرت درباره اشخاص و کلمات زیر :  محمد وکیلی :  " پدر دومم یعنی پدر دوم تمام بچه ها " دریابیگی :  " همیشه به آقای دریابیگی می‌گیم  >> best manager in the world " تماشاچی :   " عشق " گزارشگر : " استاد محتشمیان " رسول آقچه لی : "با انگیزه و جنگنده و قابل اطمینان در همه ی لحظات بازی " [caption id="attachment_34194" align="aligncenter" width="800"]تصاویر مسابقه نوجوانان ایران و نوجوانان ایتالیا در مسابقات قهرمانی والیبال نوجوانان جهان تصاویر مسابقه نوجوانان ایران و نوجوانان ایتالیا در مسابقات قهرمانی والیبال نوجوانان جهان[/caption] مومنی مقدم :  بهترین و دلسوزترین مربی. مهربون و خوشتیپ طلوع کیان : "فقط میتونم بگم علی آقابهترینه درکار خودش وقتی بگه میبرم یعنی میبره " حمید جعفرزاده: " پر تلاش و با انرژی. مرد زحمتکش والیبال " ایران :  "پاره‌ی تنم " mojarad--1