به گزارش آریاورزش مسابقات والیبال قهرمانی بانوان جهان از اول مهرماه با حضور 24 تیم از جمله پنج نماینده قاره کهن آسیا در دو کشور هلند و لهستان آغاز می‌شود و تیم‌های اول تا سوم این رقابت‌ها بعد از برگزاری 108 دیدار در مدت 24 روز معرفی خواهند شد.

نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی بانوان جهان با حضور 24 تیم از یکم تا بیست‌وسوم مهرماه سال 1401 به میزبانی دو کشور هلند و لهستان برگزار خواهد شد.

تیم‌های ژاپن، چین، کره‌جنوبی، تایلند و قزاقستان به نمایندگی از قاره کهن آسیا در این مسابقات حضور دارند.

گروه‌بندی مرحله مقدماتی رقابت‌های والیبال قهرمانی بانوان جهان به قرار زیر است:

گروه A: هلند، ایتالیا، بلژیک، پرتوریکو، کامرون و کنیا

گروه B: لهستان، ترکیه، جمهوری دومینیکن، کره‌جنوبی، تایلند و کرواسی

گروه C: آمریکا، صربستان، آلمان، بلغارستان، کانادا و قزاقستان

گروه D: برزیل، چین، ژاپن، کلمبیا، آرژانتین و جمهوری چک

مرحله مقدماتی مسابقات والیبال قهرمانی بانوان جهان از روز جمعه یکم مهرماه با دیدار لهستان و کرواسی آغاز می‌شود و تا یکشنبه دهم مهرماه با 68 دیدار پیگیری خواهد شد. در پایان این مرحله از هر گروه چهار تیم برتر به مرحله بعدی صعود می‌کنند.

در مرحله بعدی 16 تیم برتر در دو گروه هشت تیمی شامل گروه‌های E (تیم‌های اول تا چهام گروه‌های A و D) و F (تیم‌های اول تا چهارم گروه‌های B و C ) از 12 تا 17 مهرماه به مصاف یکدیگر می‌روند. در مجموع در این مرحله 32 دیدار برگزار می‌شود و از هر گروه چهار تیم برتر به مرحله نخست حذفی صعود خواهند کرد.

مراحل یک چهارم (19 مهر)، نیمه‌نهایی (20 و 21 مهر) و نهایی (23 مهر) این مسابقات نیز با هشت دیدار پیگیری خواهد شد تا در مجموع بعد از برگزاری 108 دیدار، تیم‌های اول تا سوم معرفی شوند.

نحوه برگزاری رقابت های قهرمانی والیبال بانوان جهان 2022 به میزبانی مشترک هلند و لهستان
نحوه برگزاری رقابت های قهرمانی والیبال بانوان جهان 2022 به میزبانی مشترک هلند و لهستان

نمایندگان آسیا که در قهرمانی بانوان جهان حضور دارند:

تیم ملی والیبال بانوان ژاپن یکی از نمایندگان قاره آسیا در جام نوزدهم جهان است که در سال 1960 و در سومین دوره این رقابت‌ها نخستین حضور خود را در مسابقات قهرمانی جهان را با کسب مدال نقره تجربه کرد.

ژاپنی‌ها از سال 1960 تا 1978 در شش دوره متوالی بر روی سکوی قهرمانی و نایب قهرمانی این رقابت‌ها رفتند. تیم ملی والیبال بانوان ژاپن سه قهرمانی سال‌های 1962، 1967 و 1974 و سه نایب قهرمانی در سال‌های 1960، 1970 و 1978 را در پرونده کاری خود دارد.

مدال برنز سال 2010، یک رتبه چهارمی، دو جایگاه ششمی، سه رتبه هفتمی، دو جایگاه هشتمی و یک رتبه سیزدهمی از دیگر دستاوردهای تیم ملی بانوان ژاپن در 16 دوره حضور در مسابقات قهرمانی جهان است.

تیم ملی والیبال بانوان ژاپن از نظر حضور در بازی‌های المپیک با 13 دوره رکورد دار آسیاست، این تیم در سال 1964 نخستین حضور خود را المپیک تجربه کرد. بانوان سامورایی دو مدال طلا و قهرمانی بازی‌های المپیک (1964 و 1976) را در گنجینه افتخارات خود دارند.

تیم ملی والیبال بانوان چین که در سال 1956 نخستین حضور خود در رقابت‌های قهرمان جهان را تجربه کرد، در سال 2022 چهاردهمین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه خواهد کرد.

دو مقام قهرمانی در سال‌های 1982 و 1986، سه مدال نقره (1990، 1998 و 2014) و مقام سومی دوره قبل (2018) از جمله افتخارات این تیم در جهان محسوب می‌شود.

تیم ملی والیبال بانوان چین در سال 1984 برای نخستین بار در بازی‌های المپیک حضور یافت و از آن زمان تا کنون 9 بار تجربه حضور در این رویداد مهم ورزش جهان را دارد.

سه عنوان قهرمانی بازی‌های المپیک (1984 لس‌آنجلس، 2004 آتن و 2016 ریو) از مهمترین افتخارات این تیم در المپیک است.

تیم ملی والیبال بانوان کره‌جنوبی از سال 1967 تا کنون در 12 دوره مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده است که دو مدال برنز 1967 و 1974 بهترین عملکرد این تیم در این مسابقات است. کره‌ای‌ها در دوره قبلی این مسابقات در جایگاه هفدهم قرار گرفتند.

تایلند دیگر نماینده قاره آسیا در مسابقات قهرمانی بانوان جهان است که در سال 2022 ششمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه می‌کند.

بهترین عنوان کسب شده تیم ملی والیبال بانوان تایلند در پنج دوره قبلی این مسابقات جایگاه سیزدهمی در سال‌های 1998، 2010 و 2018 این مسابقات است.

قزاقستان پنجمین و آخرین نماینده قاره کهن آسیا در مسابقات قهرمانی بانوان جهان است که در سال 2022 پنجمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه می‌کند.

بهترین عنوان کسب شده تیم ملی والیبال بانوان قزاقستان در چهار دوره قبلی این مسابقات جایگاه پانزدهمی سال 2014 است و در دوره قبل قزاق‌ها در رتبه آخر مسابقات (24) قرار گرفتند.

ژاپن پرافتخارترین تیم حاضر در مسابقات

اتحاد جماهیر شوروی با پنج مدال طلا، دو نایب قهرمانی و یک مقام سومی پرافتخارترین کشور این رقابت‌ها است که در حال حاضر کشوری با این نام نداریم.

روسیه با دو طلا و سه برنز در جایگاه پنجم افتخارآفرینان مسابقات والیبال قهرمانی بانوان جهان قرار دارد و این کشور هم که در سال‌های 2006 و 2010 قهرمان جهان شد به دلیل تحولات و آغاز جنگ با اوکراین از حضور در این رقابت‌ها منع شد.

تیم‌های ژاپن (سه طلا، سه نقره و یک برنز)، کوبا (سه طلا و یک نقره) و چین (دو طلا، سه نقره و یک برنز) در رتبه‌های دوم تا چهارم این رده‌بندی قرار دارند و نماینده نخست قاره آسیا برای چهارمین مدال طلای خود به میدان می‌رود اما کسب این عنوان کار آسانی برای این تیم نخواهد بود.

صربستان، ایتالیا و آمریکا دیگر قهرمانان این مسابقات در ادوار گذشته هستند که حداقل یک مدال طلا در گنجینه افتخارات خود دارند.

صربستان، ایتالیا، چین و هلند در رتبه‌های اول تا چهارم دوره قبل قرار گرفتند و هلندی‌ها در سال 2022 با امتیازی میزبانی به دنبال نخستین مدال خود در این رقابت‌ها هستند.