پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش، منابع خبری روسیه امروز در گزارشی اعلام کردند که الکساندر بوتکو پاسور ۳۶ ساله روسی به دوپینگ متهم شده و منتظر صدور حکم پرونده خود می‌باشد.

حالا مشخص شد که چرا این پاسور باتجربه هنوز موفق نشده با باشگاهی قرارداد امضاء کند. گویا در نمونه دوپینگ قدیمی او که مربوط به سال ۲۰۱۴ است ماده ممنوعه‌ای یافت شده که البته هنوز نوع این ماده گزارش نشده است. خود بازیکن نیز از ارائه توضیحات خودداری کرده است. پیش از این در ماه ژوئن اعلام شده بود که بوتکو قرار است به تیم سابقش برگردد تا زوج مایکا کریستن‌سن در زنیت کازان شود. اما با گذشت چند ماه از این خبر، الکساندر بوتکو همچنان بدون تیم است.

در حال حاضر همان وکیلی که سال گذشته پرونده دیمیتری موزرسکی را پیگیری می‌کرد بر روی پرونده این بازیکن کار می‌کند.

الکساندر بوتکو

ماه اکتبر ۲۰۲۱ بود که باشگاه سانتوری سان بردز ژاپن اعلام که موزرسکی ستاره روسی تیمش به دلیل بررسی مجدد تست دوپینگش در سال ۲۰۱۳ به ۹ ماه محرومیت از رویدادهای ورزشی محروم شده است. موزرسکی مدتی بعد مدعی شد ماده‌ای که در آزمایش او یافت شده مربوط به عصاره گل شمعدانی است که در قنادی‌ها برای کیک و شیرینی و کلوچه استفاده می‌شود.

در حال حاضر پرونده الکساندر بوتکو در کمیسیون ویژه فدراسیون جهانی بررسی نشده است. بنابراین دوره محرومیت او مشخص نیست. اگر دوره محرومیت او طولانی باشد، ممکن است این بازیکن از والیبال خداحافظی کند. بازیکنانی که محروم می‌شوند اجازه ندارند با باشگاه‌های حرفه‌ای تمرین کنند و مجبورند به تنهایی تناسب اندام و آمادگی خود را حفظ کنند.

برای یک بازیکنی که سابقه قهرمانی در المپیک را دارد، خداحافظی از ورزش در دوران محرومیت اتفاق بسیار غم‌انگیزی است. بوتکو که اصالت بلاروسی دارد به همراه سرگی گرانکین در دوران اوج والیبال روسیه، پاسورهای این تیم بودند و در لیگ جهانی و جام جهانی ۲۰۱۱ و المپیک ۲۰۱۲ قهرمان شدند. سپس به دلیل محدودیت fivb برای استفاده از بازیکنان دو تابعیتی، نیکولای پاولوف اوکراینی‌تبار به جای او برای روسیه بازی کرد. در سال ۲۰۱۷ بوتکو به تیم ملی برگشت و قهرمان اروپا شد.

در سطح باشگاهی نیز او به اسطوره باشگاه لوکوموتیو تبدیل شد. سپس از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ برای زنیت کازان بازی کرد و بخش مهمی از تاریخ موفقیت‌های این تیم بود. بعد از آن به کوزباس رفت، اما جایی در تفکرات سرمربی این تیم نداشت و اغلب ذخیره بود؛ و حالا اصلا مشخص نیست این بازیکن را بار دیگر در زمین والیبال خواهیم دید یا خیر.

الکساندر بوتکو و ولادیمیر آلکنو در تیم ملی والیبال روسیه