به گزارش آریاورزش، رقابت‌های قهرمانی مردان جهان با حضور ۲۴ تیم از روز جمعه چهارم شهریور به میزبانی لهستان و اسلوونی آغاز خواهد شد. در آستانه یک روز مانده به شروع مسابقات با هم نگاهی به شش گروه شرکت‌کننده می‌اندازیم.

دیدارهای مرحله مقدماتی دو گروه A و C به میزبانی لهستان در شهر کاتویتسه برگزار خواهد شد و چهار گروه دیگر (دوم، چهارم، پنجم و ششم) در پایتخت اسلوونی (لیوبلیانا) به میدان می‌روند.

گروه A: صربستان، پورتوریکو، تونس، اوکراین به میزبانی لهستان

  • تیم ملی صربستان نسبت به سایر رقبای همگروه خود تیم باسابقه‌تری است و مدال‌های متعددی در رقابت‌های معتبر جهانی نظیر طلای المپیک، لیگ جهانی و قهرمانی اروپا را در کارنامه خود دارند اما هرگز بر سکوی نخست قهرمانی جهان قرار نگرفته است.
  • تیم ملی پورتوریکو در سال ۲۰۲۱ اولین قهرمانی خود را در رقابت‌های منطقه نورسکا به دست آورد و توانست به مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ راه یابد.
  • تونس که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو یازدهم شده بود، با دفاع از عنوان قهرمانی در قاره آفریقا به این مسابقات راه یافت.
  • پس از محرومیت روسیه از رقابت‌های بین‌المللی، اوکراین جانشین این تیم شد. این دومین‌باری است که اوکراین در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت می‌کند. اولین حضور آنها در سال ۱۹۸۸ بود که جایگاه دهم را به دست آورده بودند.

صربستان با ترکیبی از ستارگان بین‌المللی که در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند بخت اول برای صعود از این گروه هستند. پارتیزان‌ها از سال ۲۰۱۰ که مدال برنز قهرمانی جهان را کسب کرده بودند، موفق نشدند روی سکو بروند. شاگردان کولاکویچ پس از مدال طلای قهرمانی اروپا ۲۰۱۹ به شدت تشنه سکوی قهرمانی هستند. در کنار آن، احتمالا نبرد سختی میان سه تیم دیگر برای راه‌یابی به مرحله یک شانزدهم نهایی برقرار باشد. کشور همسایه، اوکراین شانس زیادی برای صعود خواهد داشت.

گروه A  رقابت های جهانی
گروه A رقابت های جهانی

گروه B: برزیل، ژاپن، کوبا، قطر به میزبانی اسلوونی

  • برزیل قدرتمندترین تیم گروه است که در پنج فینال گذشته قهرمانی جهان و چهار فینال المپیک حضور داشته است.
  • ژاپن سال گذشته با میزبانی در المپیک توکیو مقام هفتم را به دست آورد، سپس با نایب قهرمانی در بازی‌های قاره‌ای آسیا ۲۰۲۱ بلیت قهرمانی جهان را رزرو کرد‌.
  • کوبایی‌ها چهار مرتبه (۲ نقره، ۲ برنز) بر روی سکوی قهرمانی جهان ایستاده‌اند. آخرین‌باری که کسب مدال کردند سکوی دوم مسابقات ۲۰۱۰ بود. آنها در دوره گذشته هجدهم شده بودند.
  • قطر تنها تیم تازه‌وارد در بین ۲۴ تیم شرکت‌کننده است. آنها با حضور در بازی‌های قهرمانی جهان برای اولین‌بار در تاریخ این رقابت‌ها حضور دارند.

در حالی که قطر می‌تواند شگفتی‌ساز باشد، اما به نظر می‌رسد بازی‌های برزیل، ژاپن و کوبا بسیار جذاب‌تر و سخت‌تر باشد. ژاپن و برزیل فصل را با عملکرد عالی در لیگ ملت‌ها آغاز کردند و به مرحله نهایی راه یافتند و به ترتیب پنجم و ششم شدند. در همین حال کوبا با قهرمانی در چلنجر کاپ ۲۰۲۲، مجوز بازی در لیگ ملت‌های سال آینده را به دست آورد. کوبا در حالی این مقام را به دست آورد که برخی از بهترین بازیکنان خود را در اختیار نداشت. این بدان معناست که پتانسیل بسیار خوبی برای رونمایی در زمین والیبال خواهند داشت.

گروه B رقابت های جهانی
گروه B رقابت های جهانی

گروه C: لهستان، آمریکا، مکزیک، بلغارستان به میزبانی لهستان

  • لهستان قرار است از دو عنوان قهرمانی پیاپی خود در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ دفاع کند. آنها با ایستادن بر سکوی نخست مسابقات دوره گذشته (۲۰۱۸) بلیت مستقیم رقابت‌های امسال را به دست آوردند. عقاب‌ها تیم اول رنکینگ جهانی و میزبان مشترک مسابقات هستند. البته ویلفردو لئون ستاره کوبایی‌الاصل خود را نیز به دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارند.
  • ایالات متحده امریکا به عنوان تیم شماره هفت رده‌بندی جهانی به این مسابقات راه یافت. یانکی‌ها بعد از نایب قهرمانی در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ به رتبه پنجم رده‌بندی جهان صعود کردند. آمریکا ۱۵ دوره در این رقابت‌ها حضور داشت و تنها مدال آنها طلای ۱۹۸۶ بود.
  • بلغارستان مجموعا پنج مدال قهرمانی جهان دارد، اما از مدال برنز ۲۰۰۶ هیچ مدالی در این مسابقات کسب نکرده‌اند. مسابقات امسال نوزدهمین حضور آنها خواهد بود که بیشترین حضور در بین ۲۴ تیم شرکت‌کننده است. اسوتُسلاو گوتسف دفاع وسط بلغارستان با ۳۵ دفاع بهترین مدافع دور مقدماتی لیگ ملت‌ها بود.
  • در سال ۲۰۲۱، مکزیک اولین قهرمانی خود را در رقابت‌های پان آمریکا پس از سال ۲۰۰۷ به دست آورد.

تقابل بین آمریکا و لهستان در واقع یادآور بازی دو تیم در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ بود که با پیروزی آمریکا پایان یافت. مسلما دیدار این دو تیمِ مدعی، جذاب‌ترین بازی این گروه خواهد بود و نقش زیادی در تعیین صدرنشین گروه سوم خواهد داشت. علاوه‌براین باید دید بلغارستان با بازگشت ستاره‌های اصلی خود، و همچنین مکزیک که تیم ضعیف‌تری نسبت به سایر رقباست می‌توانند در کاتوویتس شگفتی خلق کنند یا خیر.

گروه C رقابت های جهانی
گروه C رقابت های جهانی

گروه D: فرانسه، اسلوونی، آلمان، کامرون به میزبانی اسلوونی

فرانسه پس از کسب بزرگترین موفقیت تاریخی خود یعنی مدال طلای المپیک توکیو، توانست امسال اولین مدال طلای خود در لیگ ملت‌ها را به دست آورند. اغوین انگاپت دریافت‌کننده قدرتی فرانسه در هر دو تورنمنت جایزه ارزشمندترین بازیکن را کسب کرد. فرانسه به عنوان تیم چهارم جهان به این مسابقات راه یافت، اما پس از قهرمانی در لیگ ملت‌ها به رتبه دوم صعود کرد.

  • اسلوونی در سه دوره اخیر قهرمانی اروپا مدال نقره به دست آورده است.
  • تنها مدال آلمان در یک تورنمنت مهم جهانی، برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۴ بود. (آلمان شرقی در سال ۱۹۷۰ به عنوان قهرمان جهان پیروز شد.)
  • کامرون با نایب قهرمانی در مسابقات قهرمانی آفریقا ۲۰۲۱ بلیت خود را در قهرمانی جهان رزرو کرد‌.

فرانسه با پیروزی متوالی در دو تورنمنت معتبر در بهترین شرایط خود قرار دارد و روی دور برد است. آبی‌پوشان با بازیکنانی عالی که در هر موقعیتی در دسترس هستند، مثل یک ماشین والیبال خیلی دقیق و منظم تنظیم شده‌اند و آماده شکست دادن هر تیمی در هر شرایطی هستند. اگر فرانسه توانست در گروه خود صدرنشین شود نباید تعجب کرد، چه بسا حتی بتوانند قهرمان مسابقات شوند.

اسلوونی پس از رسیدن به سه فینال متوالی اروپا، میزبان مشترک قهرمانی جهان شد تا بتواند از نسل طلایی بازیکنانش استفاده کند. آنها می‌توانند برای سرگروهی با فرانسه رقابت کنند و از آنجایی که دو تیم در VNL بهم نرسیدند، رقابت سختی خواهد بود. کامرون نسبت به بقیه تیم‌های گروه ضعیف‌تر است. آلمان امیدوار است که بتواند فرانسه و اسلوونی را اذیت کند. مگر آن که بخواهد برای صعود به مرحله بعدی شانس خود را به عنوان بهترین تیم سوم در میان شش گروه امتحان کند.

گروهD رقابت های جهانی

گروه E: ایتالیا، ترکیه، کانادا چین به میزبانی اسلوونی

  • ایتالیا سه دوره در این رقابت‌ها قهرمان شده اما از طلای ۱۹۹۸ به بعد موفق به کسب مدال در این رقابت ها نشده اند. موفقیت اخیر آتزوری‌ها طلای قهرمانی اروپا ۲۰۲۱ بود که منجر به صعود آنها در این تورنمنت شد‌.
  • چین در ۱۴ و کانادا ۱۱ دوره گذشته قهرمانی جهان بازی کرده‌اند اما هیچکدام از آنها بالاتر از رتبه هفتم قرار نگرفتند.
  • کانادا به عنوان نایب قهرمان نورسکا به قهرمانی جهان راه یافت. آنها سال گذشته در المپیک هشتم شدند.
  • ترکیه دو نقره در دو تورنمنت اخیر گلدن لیگ اروپا و چلنجر کاپ ۲۰۲۲ به دست آورد و تنها یک گام تا صعود به لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ فاصله داشت.

تیم ملی ایتالیا با ترکیب متفاوت در لیگ ملت‌ها حاضر شد و دیجورجی با ریسک کنار گذاشتن زایتسف به این رقابت ها خواهد رفت؛ آنها با عملکردی که در بولونیا داشت، به نظر می‌رسد رقابت چندان آسانی در این گروه نداشته باشد. با این وجود ایتالیا همیشه ایتالیاست و قطعا با قدرت بیشتری در این رقابت‌ها حاضر خواهد شد و مشتاق جبران در قهرمانی جهان است. کانادا، چین و ترکیه نیز پتانسیل کافی برای عملکرد بهتر در قهرمانی جهان را دارند و قطعا برای رسیدن به آن تلاش خواهند کرد.

گروه E رقابت های جهانی

گروه F: آرژانتین، ایران، هلند، مصر به میزبانی اسلوونی

  • تیم ملی آرژانتین دارنده مدال برنز المپیک توکیو به عنوان قهرمان آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۱ جایگاه خود را در قهرمانی جهان تثبیت کرد.
  • نیمیر عبدالعزیز قطر پاسور هلندی و سانتیاگو دانانی لیبروی آرژانتینی در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ پنج رتبه برتر از هفت مقام انفرادی را به دست آوردند. عبدالعزیز عنوان امتیازآورترین بازیکن، بهترین مهاجم، بهترین زننده سرویس و دانانی بهترین دریافت‌کننده و توپ‌گیر را به دست آوردند.
  • هلند تنها تیم گروه ‌F است که به فینال قهرمانی جهان (۱۹۹۴) رسیده است. آنها همچنین تنها تیمی هستند که در کارنامه خود مقام المپیک دارند (۱۹۹۶).
  • ایران سال گذشته با کسب چهارمین قهرمانی آسیا به رقابت‌های جهانی راه یافت. بهترین مقامی که تیم کشورمان در قهرمانی جهان به دست آورده مقام ششم ۲۰۱۴ بود.
  • مصر در دوره گذشته قهرمانی جهان در رتبه بیستم قرار گرفت، همچنین تیم بیستم رنکینگ جهانی است.

در ظاهر، مصر نسبت به سایر تیم‌های گروه شانس کمتری دارد. هر چند که شاید بتواند رقبای خود را اذیت کند و نبود احمد صالح بازیکن نام آشنای انها شاید برایشان مشکل ساز شود اما ممکن است مثل کاری که با چین در رقابت‌های جهان ۲۰۱۸ انجام داد بار دیگر باعث شگفتی شود. با این حال رقابت اصلی میان سه تیم ایران، آرژانتین و هلند، بدون مدعیِ از پیش مشخص خواهد بود و قرار است رقابت‌های گروه F را حساس‌تر کند.

این سه تیم در لیگ ملت‌های امسال به ترتیب مقام‌های هفتم، هشتم و نهم را کسب کردند که نشان می‌دهد چقدر در دیدارهای آتی رقابت فشرده‌ای خواهند داشت. ایران در لیگ ملت‌ها ۳-۰ مغلوب هلند شد، در جام واگنر که چند روز پیش برگزار شد ۳-۲ آرژانتین را شکست داد. هر سه تیم پتانسیل و جاه‌طلبی لازم را دارند که نه تنها در مرحله گروهی، بلکه در کل مسابقات عملکرد خوبی داشته باشند.

گروه F رقابت های جهانی