پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش قرعه‌کشی مسابقات سری A لیگ دسته یک مردان روز شنبه پنجم شهریورماه برگزار خواهد شد.

سازمان لیگ فدراسیون والیبال مقررات اجرایی و فنی سی‌ویكمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های دسته یک مردان را که از شهریورماه آغاز می‌شود، اعلام کرد.

این مسابقات در سال ۱۴۰۱ مطابق با قوانین و مقررات فدراسیون جهانی والیبال و آیین‌نامه برگزاری رویدادها و انضباطی فدراسیون والیبال برگزار خواهد شد و قرعه‌کشی رقابت‌ها نیز روز شنبه پنجم شهریورماه برگزار می‌شود.

دیدارهای لیگ دسته یک مردان ساعت 15 روزهای جمعه برگزار می‌شود و تغییر تاریخ و ساعت برگزاری بازی منوط به اتفاقات پیش بینی نشده با توافق کتبی دو تیم و تأیید سازمان لیگ حداقل ۴۸ ساعت قبل از مسابقه و یک بار در طول فصل امکان پذیر است.

جلسه هماهنگی هر مسابقه عصر روز قبل با حضور ناظرین فنی و داوری، سرپرست مسابقه، نایب رئیس هیئت میزبان، سرپرست دو تیم و نماینده حراست اداره کل ورزش و جوانان برگزار می‌شود.

برنامه تمرین تیم‌ها یک روز قبل از مسابقه و با توافق تیم میهمان حد فاصل ساعت 13 تا 18 به مدت ۹۰ دقیقه است.

مسابقات در دور مقدماتی در دو گروه به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود پس از پایان مرحله گروهی تیم‌های اول تا چهارم هر گروه به صورت پلی‌آف (دو برد از سه بازی) مسابقه خواهند داد تا تعیین کننده چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه‌ نهایی باشند.

زمان آغاز فصل نقل و انتقالات از یک روز پس از پایان نیم فصل اول تا یک روز قبل از شروع نیم فصل دوم است که باشگاه‌ها مجاز هستند حداکثر پنج نفر را از لیست حذف و نسبت به جایگزینی آن‌ها اقدام کنند.

باشگاه‌ها حداکثر یک ماه قبل از شروع مسابقات باید دو سالن ورزشی مطابق با چک لیست ارسالی فدراسیون برای بازدید و تأیید ناظر سازمان لیگ معرفی کنند.

استفاده از 20 بازیکن (۱5 بازیکن بزرگسال، 2 بازیكن زیر 23 سال (امید)،2 بازیكن جوان و یک بازیكن نوجوان از جمله مقررات فنی لیگ دسته یک مردان در سال 1401 است. همچنین باشگاه‌ها می‌توانند حداکثر از هفت بازیکن بزرگسال لیگ برتر سال قبل استفاده کنند که این موضوع شامل بازیکنان آزاد نمی‌شود.

در هر مسابقه ترکیب تیم شامل 12 بازیكن بزرگسال، یک بازیكن زیر 23 سال (امید)، یک بازیكن جوان یا نوجوان است و چنانچه تیمی بازیکن زیر 23سال (امید) نداشته باشد می‌تواند از بازیکن جوان یا نوجوان استفاده کند.

کادر فنی هر تیم شامل یک مربی، دو کمک مربی، فیزیوتراپ، پزشک (جمعاً 5 نفر) است که روی نیمکت حضور یابند. مربی تیم‌‌ها باید حداقل دارای کارت مربیگری سطح یک بین‌المللی و کمک مربی‌ها کارت مربیگری درجه یک باشند. فیزیوتراپ و پزشک نیز بایستی مورد تأیید کمیته پزشکی فدراسیون باشند.

سازمان لیگ به منظور حمایت از ترویج ورزش پاک در طول برگزاری مسابقات برای هر مسابقه که لازم باشد با هماهنگی فدراسیون پزشكی ورزشی از بازیکنان تست دوپینگ خواهد گرفت.

شرایط سنی رده‌های سنی سری A لیگ دسته یک مردان سال جاری به قرار زیر است:

نوجوانان شامل متولدین 11 دیماه 1383 تا دهم دیماه 1385

جوانان شامل متولدین 11 دیماه 1381 تا دهم دیماه 1383

امید شامل متولدین 11 دیماه 1379 تا دهم دیماه 1381

بزرگسالان متولدین دهم دیماه 1379 به قبل