به گزارش آریاورزش مرتضی شیاری از ملی پوشان سابق تیم ملی ایران است که اکنون در کادر فنی تیم ملی والیبال امریکا فعالیت میکند. شیاری به عنوان دستیار جان اسپرو صحبتهای تامل برانگیزی را بیان داشت که شما را به خواند آن دعوت میکنیم.

جان اسپرو در رقابت‌های امسال از بازیکنان باتجربه خود استفاده چندانی نکرد. هدف تیم آمریکا از این مسابقات چه بود؟

هدف همیشه قهرمانی هست و این یک چیز کاملا طبیعی است. اما در این رقابت ها بعضی از بازیکنانی که جوان و آینده‌دار هستند فرصت بازی بیشتری به دست آوردند. یا اینکه ترکیبی از بازیکنان باتجربه و آینده‌دار را استفاده کردیم تا هم تیم افت شدیدی نداشته باشد و هم اینکه بازیکنان جوان کنار باتجربه‌ها بازی کنند. برنامه‌ریزی تیم آمریکا همیشه برای قهرمانی است.

دیدار مقابل برزیل بار دیگر در این مرحله بسیار سخت تر خواهد بود؟!

همه تیم‌هایی که به این مرحله راه پیدا کردند قطعا بازی‌هایشان نسبت به مرحله قبل کاملا فرق خواهد داشت. همه از لحاظ ذهنی شرایط را برای این مرحله از مسابقات آماده می‌کنند چون هر تیمی ببازد باید برای مقام پنجم تا هشتم رقابت کند که ارزشی خاصی ندارد. برای همین تیم‌ها با یک آمادگی ذهنی بالاتری در این مرحله حاضر می‌شوند. تیم آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیست. فکر می‌کنم کار برای همه تیم‌ها بسیار دشوار است. غیر از ایتالیا که باید با هلند بازی کند، که آن هم نمی‌شود گفت بازی آسانی است، مابقی تیم‌ها رقابت دشواری دارند و سه بازی جذاب خواهیم داشت.

اعتراضاتی نسبت به میزبانی ضعیف ایتالیا وجود دارد، وضعیت تیم امریکا چگونه است؟

هتل‌های تیم‌ها با هم فرق می‌کند. فکر می‌کنم ایران و فرانسه در یک هتل هستند و تیم امریکا با ایتالیا در هتل دیگری اقامت دارد. نمی‌دانم واقعا شرایط آنها به چه صورت است اما هتلی که ما در آن هستیم شرایط معقولی دارد و چیز بدی ندیدیم. تنها مسئله آزاردهنده گرماست که واقعاً چنین گرمایی عجیب است‌. با توجه به اینکه شهر بولونیا شرجی نیست اما رطوبت دارد و به شدت گرم است. ولی در مجموع امریکا تیمی است که زیاد به این چیزها توجه نمی‌کنند و برایشان چندان مهم نیست. مثلا ما سالن تمرینی که رفته بودیم یک سالن تمرین کوچک بود اما برای دو جلسه تمرین کردن معقول بود. یک سالن بدنسازی کوچک داشت و کار ما را راه می‌انداخت. اما از طرفی یک مزیتی هم که دارد نزدیکی هتل به سالن تمرین است.

با انتخاب وبر توسط اسپرو در کادر فنی، جامعه والیبال بسیار شگفت زده شد، فکر میکنید دلیل انتخاب اسپرو چه بوده است؟

من اطلاع دقیقی در مورد این موضوع ندارم، اما حدس می‌زنم با توجه به اینکه آقای وبر مربی باتجربه‌ای است.‌ جان اسپرو دوست دارد سیستم‌های متنوع تری را هم امتحان کند. مثلا والیبال آرژانتین با آمریکا فرق می‌‌کند، یا سیستم والیبال ایران با سیستم آمریکا متفاوت است. شاید هدف آقای اسپرو این بود که سیستم متفاوت‌تری را هم به سیستم خودشان اضافه کنند که آن سیستم هم بیشتر بر پایه توپ‌گیری داخل میدان و روی تور است.تیم‌های ایران، آرژانتین، ژاپن این سیستم را خوب اجرا می‌کنند.

اکنون با حضور شما در کادر فنی آقای اسپرو پک کاملی از دنیای والیبال از سبک آرژانتینی، ایرانی، آمریکایی :))) در کنار هم قرار دارید؟

من با آقای جان اسپرو از سال ۲۰۱۸ کار می‌کنم. همیشه در تمرینات بودم ولی با توجه به اینکه من را همراه تیم دانشجویان یا تیم دومشان می‌فرستادند، در مسابقات رسمی روی نیمکت نمی‌نشستم. ولی همانطور که گفتم آقای اسپرو می‌خواهد سیستم‌های متفاوتی را در کنار سیستم کاری خود داشته باشد.

تیم‌ها به پوشش‌ fivb از مسابقات، خصوصا مصاحبه بین ست دوم و سوم و تغییرات مداوم قوانین اعتراض داشتند، نظر تیم امریکا به اینگونه موارد چیست؟

در تیم امریکا این گونه مسائل اصلا مهم نیستتند و معمولاً این چیزها را کاملا مثبت می‌بینند و فکر می‌کنند که این اتفاق دارد به والیبال کمک می‌کند. برای همین معمولاً جنبه مثبت قضیه را نگاه می‌کنند و نه تنها اعتراض نمی‌کنند، بلکه حمایت هم می‌کنند. نکته‌ای که باید در نظر بگیریم این است که رقابت‌های VNL بر پایه درآمدزایی طراحی شده است. یعنی حتما باید یک برنامه تبلیغاتی داشته باشند تا درآمدزایی کنند. هر تیمی که در این تورنمنت بازی می‌کند بعد از هر یپیروزی که به دست میآورد از فدراسیون جهانی مبلغی را دریافت میکند. خب این پول باید از یک جایی تأمین بشود که همان تبلیغات و فعالیت‌های این چنینی است. ما باید آن روی سکه را نگاه کنیم که این قضیه دارد به والیبال کمک می‌کند و از نظر من سیستم بدی نیست.

فکر میکنید تیم‌هایی که در دور مقدماتی تیم های خوب ظاهر شدند و آینده خوبی خواهند داشت کدام تیم ها هستند؟

فکر می‌کنم بلغارستان در آینده نزدیک تیم خوبی خواهد شد و به دوره پرقدرت خود برمی‌گردد. همینطور اسلوونی تیم خوبی خواهد شد. ضمن اینکه به نظر من اگر بازیکنان مصدوم ایران بتوانند از لحاظ روانی آماده شوند و به تیم برگردند و به بازیکنان فعلی اضافه شوند، ایران هم می‌تواند در صورتی که وارد مسائل حاشیه‌ای نشود تیم بسیار خوبی شود. حتی تیم امریکا هم با توجه به بازیکنان جدید و جوان با قدبلند و فیزیک بسیار خوبی که دارد می‌تواند تا المپیک بعدی و ۲۰۲۸ به تیم قدرتمندی تبدیل شود.