به گزارش آریاورزش تیم ملی والیبال ایران در روز سوم رقابتهای لیگ ملتهای والیبال در هفته دوم به مصاف تیم برزیل رفت و بازی را ۳-۰ واگذار کرد.

بعد از پیروزی ایران مقابل آمریکا و بازی خوبی که نشان داد بسیاری بر این باورند که ما نیز باید همچون چین که توانست برزیل را شکست دهد این تیم را شکست میدادیم. در ابتدا باید گفته شود نه با یک برد عیار تیمی شناخته میشود و نه با یک باخت، آن تیم بی ارزش و مهمتر از ان هر بازی ویژگی خاص خود را دارد.

تیم والیبال ایران در بازی دیشب خود مقابل برزیل به خصوص در دو ست اول بسیار خوب کار کرد و حتی میتوان گفت بهتر از بازی با امریکا ظاهر شد. این تیم آمریکا توانسته بود برزیل را شکست دهد و تیم ایران توانست این تیم آمریکا را ببرد، نمیتوان بر اساس این موارد همه چیز را تعمیم داد.

دریافت‌های خوبی که بازیکنان ایران از سرویس‌های با سرعت بالای برزیل انجام دادند امید بخش روزهای بهتر است. دفاع روی تور هم عملکرد قابل قبولی داشت، درست است که گاهی جا می‌ماندند یا توپها را می پراندند اما همینکه بازیکن از رویارویی با چنین توپهایی نترسد میتواند امتیاز مثبتی باشد که امیدواریم این روند مستدام باشد و تنها به یک بازی ختم نشود.

برزیل در هفته اول تنها دو پیروزی مقابل تیم‌های استرالیا و اسلوونی به دست آورد که آنها نیز دچار عدم آمادگی لازم و تغییر در ترکیب خود بودند. در بازی با امریکا که در هر صورت تیم نظام یافته ای است هم حرفی برای گفتن نداشت، اما ضعف تیم برزیل در بازی با چین کاملا مشخص شد.

در مورد تیم چین و پیروزی که توانست در برزیلیا برابر تیم برزیل داشته باشد میتوان گفت به دلیل عدم هماهنگی بازیکنان برزیل در آن بازی و همچنین نداشتن بازیکنان دریافت کننده ای باشد که بتوانند اجرا کننده نقشه های مختلف روی تور باشند از این رو هدف پاسهای رزنده ابتدا سوزا قطرپاسور تیم برزیل بود که متاسفانه در بازی دیشب با ایران دچار مصدومیت شد و بعد یاران سرعتی خود لوکاس و فلاویو بودند چون از بازیکنان دریافت کننده خود به دلیل بازی نکردن کافی با آنها و همچنین تجربه کم آنها استفاده کمتری شد و به این دلیل رزنده ترتیب نتوانست از نقشه های مختلف بهره ببرد.

امتیاز بازیکنان تیم برزیل در بازی با چین
امتیاز بازیکنان تیم برزیل در بازی با چین

تیم چین به راحتی این برنامه را شناسایی کرد و راه‌های نفوذ را که زیاد هم نبودند بست و ژانگ بازیکن قدرتی زن چینی ها از توپهای برگشتی نهایت استفاده را کرد و در آن بازی توانست 25 امتیاز به دست آورد. به این ترتیب بار روانی وارده بر تیم برزیل بیشتر هم شد و تعداد خطاهای فردی آنها نیز افزایش یافت و نتوانستند تمرکز لازم در بازی را داشته و بازی را به سود خود تمام کنند.

دقیقا مثل بازی ما با تیم هلند که اکثر پاسها به نیمیر داده میشد و حتی نیمیر برای چند توپ خود یک مسیر انتخاب کرد اما نه دفاعی بر سر راه او ایجاد شد و نه حتی توپگیری صورت گرفت.

در هفته دوم لوکارلی و لئال به ترکیب اضافه شدند و خیال برونو از تنوع پاسهای ارسالی بیشتر شد با این حال برزیل مانند سالهای درخشان در اوج خود نیست و این تیم هم به یک تغییر اساسی نیازمند است.

ایران در بازی مقابل برزیل عملکرد خوبی در مقابل حملات این تیم نشان داد و در دو ست اول نه تنها پایاپای پیش رفت که در برخی امتیازات نیز فاصله ایجاد کرد. در ست سوم هم اگر آن خطای ارنج تیمی رخ نداده بود شاکله تیم از بین نمی‌رفت و بچه ها انگیزه لازم برای بازی را از دست نمی‌دادند.

وقتی شریفی به جای اسفندیار وارد زمین شد، تیم ایران در چرخش داخل زمین اشتباه کرد که نه تنها داوران بازی نفهمیدند خود بازیکنان و سرمربی ایران هم متوجه نشدند.

در جریان بازی هر تیم براساس آنالیزی که از تیم رقیب خود میکند به جایگاه بازیکنان مقابل نیز آگاه است دال زوتو در امتیاز ۵-۴ این موضوع را به داور گوشزد کرد اما داور توجه نکرد. وقتی سرویس فلاویو به تور خورد و بازی ۵-۵ شد دال زوتو به طور جدی از داور اول خواست این موضوع را بررسی کند اما نه داور اول و نه دوم متوجه نشدند و منشی بازی ارنج بازیکنان ایران را دید و متوجه شدند که بله چرخش تیم اشتباه بوده است و امتیاز ۵ که برای ایران ثبت شده بود را از ایران گرفته به برزیل دادند ۶-۴, برونو در خط سرویس قرار گرفت و ذهن بازیکنان ما که هنوز در شک چنین اشتباه پیش پا افتاده ای که خودشان هم متوجه نشدند و تیم حریف به تیم ملی و حتی داوران گوشزد کرد بودند که امتیاز سرویس هم دادند و بعد از آن کلا از جریان بازی خارج شدند و تا به بازی برگردند اختلاف امتیاز زیاد شد و دیگر فرصت جبران در مقابل تیمی چون برزیل کوتاه بود.

البته اگر بازیکنان ایران به لحاظ ذهنی به آن آمادگی لازم برسند دیگر چنین خطا یا خطاهای نباید بر روی عملکرد آنها تاثیر بگذارد، مانند تیم ژاپن که در بازی با ایتالیا ست سومِ ۲۴-۲۱ برده را ۲۶-۲۴ واگذار کرد، اما در ست بعد اثری از آثار باخت سنگین در ست قبل در چهره و عملکرد انها دیده نشد.

در این لینک صحنه خطای ارنج تیمی را مشاهده فرمایید.