پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش با همه تلاش‌هایی که در راستای به بهترین شکل برگزار شدن رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا انجام شد، اما موضوعاتی پیش آمد که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم، این موضوعات تنها بخش کوچکی از کل است. پیشاپیش از شکیبایی شما در خواندن متن زیر تشکر کرده و قدردان هستیم.

همانطور که مشاهده می‌فرمایید مدیر روابط عمومی باید وظایف خود را اینگونه اجرایی کند. روابط عمومي براي وصول به موفقيت سازماني، نبايد بدون برنامه حركت كند، بلکه بايد خيلي هدفمند، منظم و قاعده‌مند باشد تا بتواند در راستاي انجام وظايف، موفقيت حاصل نمايد. در اينجا برخی از وظايف مدیران روابط عمومي با رويكرد نوين و متمايل به «قرن ۲۱ » به صورت مختصر ذکر شده است:

۱-ارائه مشاوره‌های مؤثر به مدیران ارشد
۲-حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی‌ها، خلاف‌گویی‌ها، دروغ‌پردازی‌ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می‌شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.
۳-همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه‌ها.
۴-برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی
۵-ارتباط تنگاتنگ با اینترنت، خبرگزاری‌ها، وب سايت‌ها و وبلاگ‌ها
۶-توجه به اطلاع‌رساني آنلاين و داشتن حداقل يك سايت و يا وبلاگ تخصصي براي سازمان و اداره
۷-ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.

۸- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
۹-روابط عمومي موفق، نه ، «توجيه گر» است، نه «تبيين گر»، بلكه «تحليل گر» است.
۱۰-صداقت در كار روابط عمومي، نقش بسيار مهم و سازنده‌اي دارد و سبب جلب اعتماد می‌شود. پس نباید «صداقت کاری» را حتی برای یک لحظه از نظر دور نگه داشت.
۱۱-روابط عمومی، مهندسی ارتباط رضایت‌مندانه و پایدار است. پس مسئول روابط عمومی بايد در برقراري «ارتباط رضایت مندانه »بین دستگاه متبوع و مخاطبان بکوشد.
۱۲-روابط عمومی آیینه تمام نمای یک مؤسسه می‌باشد. بنابراین نباید «بزرگ‌نمایی» و یا «کوچک‌نمایی» پیشه كرد. بلکه بایستی، مسائل و تنگناها را «همان‌گونه كه هست» منعكس نمود.
۱۳-چاپ بروشور پیام‌های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده‌های سازمانی.
۱۴-خروج روابط عمومی از موضع «انفعالی» به موضع «فعال»
۱۵-برای شرکت در مراسم و مناسبت‌های مختلف دعوت از خبرنگاران فراموش نشود.
۱۶- موضع‌گیری شخصی و سیاسی در تنظیم خبر دخالت داده نشود
۱۷-اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی ( روابط عمومی الکترونیک ) جدی گرفته شود
۱۸-باید به تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران آنها احترام گذاشت، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی خبرنگاران نسبت به روابط عمومی و عدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد
۱۹-این هنر روابط عمومی است که به اندازه قابلیت و توان رسانه‌ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.
۲0-خوش برخورد بودن، لازمه‌ی كار روابط عمومی است.
۲1-سرعت عمل و ایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحرانی، عامل بسيار مهمي در موفقيت و كارآمدی يك روابط عمومی است.
22-مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن
۲3-برقراری تعامل مطلوب و سازنده بين اداره یا سازمان مربوطه با سازمان‌ها، ادارات، نهادها و اشخاص حقيقی و حقوقی
۲4-تهيه گزارش فعاليت واحدها وجمع بندی آن به صورت گزارش ماهانه، فصلی و سالانه
۲5-پاسخگو كردن دستگاه اداری وخصوصی در برابر مخاطبان و قائل شدن احترام براي ارباب رجوع و افكارعمومی

خدا را شاکریم که رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا با آبرومندی و خوشی به میزبانی کشورمان برگزار شد و طبق شنیده‌ها از مهمانان این رقابت، همه از میزبانی راضی بودند، اما داخلی‌ها چطور…؟!

از روز اول رقابت‌ها سردرگمی و ناآگاهی در دریافت آیدی کارت برای ورود به سالن و ساعت‌ها منتظر ماندن برای گرفتن کارت، راه ندادن به سالن به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست فدراسیون و … همه و همه در مسیر کاری ما قرار گرفت که نتوانیم آنطور که باید، و شایسته شما عزیزان است شما را در جریان امور بازی‌ها قرار دهیم و در واقع بار دیگر درگیر مسائل حاشیه‌ای شدیم که ما را از اصل موضوع بسیار دور کرد.

مدیر روابط عمومی فدراسیون مگر نباید واسط اطلاعاتی بین فدراسیون، خبرگزاری‌ها و خبرنگاران باشد. ایشان نه تنها اینطور رفتار نکردند بلکه از موانع بزرگ ارتباط با فدراسیون نیز بودند.
در طول رقابت‌ها اجازه صحبت با هیچ بازیکنی به ما داده نشد مگر افرادی که خود فدراسیون به آنها اعلام کرده بود و در حوزه آنها مشغول به فعالیت بودند.

بعد از یکی از نشست‌های خبری یکی از خبرنگاران آریاورزش برای صحبت "نه مصاحبه" با سعید معروف به سمت ایشان رفت و در حال صحبت کردن با ایشان بود که مدیر روابط عمومی با چنان سرعت و حرکتی به سمت خبرنگار آریاورزش رفت و اجازه صحبت کردن به خبرنگار آریاورزش را نداد و حتی نگذاشت از اتاق کنفرانس خارج شود که همه افراد حاضر در نشست در شُک ماندند که این چه حرکتی است که یک مدیر روابط عمومی باید انجام دهد و اصلا چرا...؟ اما هیچ‌کدام از افراد آنجا حتی به روی خودشان هم نیاوردند که چه اتفاقی افتاده است چون بالاخره …


در مورد مصاحبه با بازیکنان خارجی که به ایران آمده بودند که به طور کامل انحصارگرایی کرده و با سوالات فاخری که از این بازیکنان پرسیدند فرصت مصاحبه دیگر رسانه‌ها را به کل از آنها سلب کردند، چون بازیکنان خارجی دیگر تمایل به مصاحبه نداشتند و ابراز داشتند که قبلاً مصاحبه کرده‌اند آن هم با چه سوالاتی…


موضوع دیگری که در اینجا باید گفته شود این است که در کنفرانس‌های خبری مترجم گذاشته می‌شود تا سوالات خبرنگاران را به مربی و بازیکنان ارجاع دهد که کار بسیار ارزشمندی است، اما گاهی اتفاق می‌افتاد که سوال خبرنگار یک چیز است و مترجم بنا به شرایط، سوال را به گونه‌ای دیگر منتقل می‌کند و باعث تغییر در اصل سوال می‌شود. چنین اتفاقی برای ما افتاد و این بار در حالی که خبرنگار آریاورزش در حال صحبت با مترجم بودند بار دیگر مدیر روابط عمومی فدراسیون مداخله کرد و باز هم اجازه صحبت خبرنگار آریاورزش با مترجم را نداد و وقتی با اعتراض خبرنگار آریاورزش مواجه شد با رفتار نامناسبی که از خود نشان داد اعلام کرد که از فردا حق ورود به سالن را ندارید و به حراست اطلاع می‌دهم که اجازه ورود شما به سالن را ندهند…


چرا؟ واقعا چرا باید چنین اتفاقی بیفتد… به عنوان خبرنگار اجازه صحبت با هیچ کس به ما داده نشد و حتی نمی‌توانستیم داخل زمین مسابقه بشویم جایی که پشت آیدی کارت‌هایی که خودشان فراهم کرده بودند اجازه ورود داده شده بود ولی انگار فقط برای رسانه ما اجازه ورود ممنوع بود و بس...


این موضوع را با دبیر فدراسیون هم در میان گذاشتیم و ایشان قرار بود پیگیری کنند و اعلام کردند که ما یکطرفه صحبت می‌کنیم. از ایشان خواستیم که در صورت امکان جلسه‌ای بگذارند که خبرنگار آریاورزش و مدیر روابط عمومی و خود ایشان حضور داشته باشند تا مسائل رفع و رجوع شود ولی تا الان که نزدیک به یک هفته است منتظر ایشان هستیم اما دبیر فدراسیون هم دیگر پاسخگوی ما نبودند…


به نظر می‌رسد فدراسیون برای خود خبرگزاری‌ها و خبرنگارانی را جداگانه انتخاب کرده و اخبار و اطلاعاتی که لازم است از طریق فدراسیون به اطلاع عموم برساند در اختیار آنها می‌گذارد تا آن خبرگزاری‌ها به صورت اختصاصی آن مطالب را کار کنند و در این مدت هر چقدر پیگیر شدیم که چطور این اخبار قبل از اعلام فدراسیون به بیرون درز می‌کند، اعلام شد که ما هم نمی‌دانیم در حالیکه خودشان…

بنا بود و هست که در کنار هم باعث رشد جامعه والیبال شویم ولی متاسفانه وقتی این موارد از فدراسیون والیبال دیده می‌شود چه انتظاری داریم که در کنار هم رشد خواهیم کرد...