پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش توماس ساملوو سرمربی سابق تیم ملی روسیه و زنیت سنپترزبورگ بالاخره تصمیم به صحبت گرفت و ناگفته های خود، در این مدت را بازگو کرد.

توماس ساملو در 23 فوریه در بازی دو تیم دینامو موسکو و زنیت سنپترزبورگ در لیگ برتر روسیه، روی نیمکت زنیتی ها قرار نگرفت تا زمزمه های اختلافات داخلی بین سرمربی و تیم شنیده شود. این مدت، زمان زیادی طول نکشید و ساملوو در 25 فوریه کناره گیری خود از تیم سنپترزبورگ را رسما اعلام کرد و گفت که میخواهد بیشتر روی تیم ملی روسیه تمرکز کند. در همان برهه از هرگونه صحبت و مصاحبه ای امتناع ورزید.

بعد از جدایی او از زنیت، حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاد و با توجه به اینکه همسر ساملو اصالتا اهل اوکراین است مورد هجوه های زیادی قرار گرفت که چرا به سرعت این کشور را ترک نمیکند و از طرفی، با محروم شدن روسیه از همه رقابت های بین المللی او عملا هدایت تیم روسیه را نیز از دست داد.

ساملوو اکنون در فنلاند به سر میبرد. او در مورد شرایط ویژه آن زمان اینطور بیان داشت:

آن زمان هدف آسانی بودم که همه از من متنفر باشند و هرآنچه که آن موقع بازگو میکردم به ضرر من بود پس ترجیح دادم سکوت کنم. صبر کردم تا زمان خودش فرصت صحبت کردن را برای من مهیا کند و اکنون که همه چیز مرتب است میتوانم به راحتی صحبت کنم.

به من گفتند چرا با همسرم که او هم اهل اوکراین است در روسیه ماندید و به سریع آن کشور را ترک نکردید. افراد بسیاری من را به خاطر این کار سرزنش کردند. بیایید تصور کنید که به شما بگویند فردا فنلاند را ترک کنید و همه چیزهایی که برای ان تا به الان زحمت کشیده اید را رها کرده و بروید. در سخن گفتن بسیار راحت است ولی در عمل واقعا در شرایط سختی بودیم. ما باید همه چیز را درست و به موقع انجام میدادیم تا بعدا به مشکلی برنخوریم. باید مدارک و ویزایمان صادر میشد که صدور ویزا برای همسرم زمان زیادی از ما گرفت. باید همه مدارک ما ترجمه میشد و مهر و امضای رسمی میخورد تا بتوانیم به راحتی روسیه را ترک کرده و در اروپا سفر کنیم. به همین راحتی که میگویند روسیه را ترک کن که نبود. بعد از همه این موارد هیچ پرواز و حتی قطاری برای فنلاند وجود نداشت و ما مجبور بودیم با ماشین به سمت فنلاند حرکت کنیم.

در این مدت مردم باید خشم خود را نسبت به کسی خالی میکردند و من آسانترین و راحتترین فرد ممکن برای انها شدم، چون هم سرمربی روسیه بودم و هم در آنجا زندگی میکردم. من 26 سال است که برای تیم ملی کشورم خدمت میکنم درست است که سالهاست در فنلاند فعالیت نمیکنم اما کشورم را دوست دارم.

در این مدت بزرگترین چیزی که فهمیدم این بود که برای آزادی، سلامتی و خانواده ام بیشترین ارزش را قائل باشم و در اولویت همه خود قرار دهم.

ساملوو در مورد ادامه همکاریش با تیم ملی روسیه ابراز داشت:

من قبل از اتفاقات بین روسیه و اوکراین از زنیت جدا شدم و در 8 می هم رسما از تیم روسیه جدا شدم. قرار داد من در 31 دسامبر سال گذشته به پایان رسید، اما بعد از نایب قهرمانی در المپیک توکیو، توافق 3 ساله ای بین من و فدراسیون والیبال روسیه صورت گرفت که تا المپیک پاریس تیم را هدایت کنم که هرگز به صورت رسمی منعقد نشد، زیرا بعد از این اتفاقات آنها فهمیدند که من به دلیل فشاری که از سوی کشورم و دیگر سازمانها متحمل خواهم شد دیگر نمیتوانم سرمربی تیم باشم.

توماس ساملوو سرمربی فنلاندی سابق تیم والیبال روسیه که با این تیم نایب قهرمان المپیک توکیو شد
توماس ساملوو سرمربی فنلاندی سابق تیم والیبال روسیه که با این تیم نایب قهرمان المپیک توکیو شد

ساملوو در مورد واکنش های مردم در این مدت نسبت به خود افزود:

در این مدت حرف های زیادی شنیدم و متنهای فراوانی خواندم که مرا مورد اتهامات گوناگونی قرار داده بودند. نمیدانم باید چه بگویم، اینکه مردم باید صبورانه تر برخورد میکردند چون جای من یا هیچ شخص دیگری نبوده و نیستند...؟! واقعا نمیدانم. من مسائل اخلاقی را درک می کنم. اما خیلی آسان است که روی مبل بنشینید و به دیگران توصیه کنید که با زندگی خود چه کنند. به من گفتند سریع وسایلم را جمع کنم و بروم. اما همیشه به این سادگی نیست، زیرا مسئله خانواده، کار، معیشت و غیره وجود دارد.

این مربی 46 ساله در ماه مارچ برای پست سرمربیگری تیم ملی فرانسه درخواست داد اما در نهایت آندره آ جیانی به این سمت رسید.

توماس هدایت زاکسای لهستان را بر عهده خواهد داشت که اخیرا برای دومین بار متوالی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. با این حال، خود او هنوز این موضوع را تایید نمی کند:

تا زمانی که باشگاه به صورت رسمی اعلام نکن نمی توانم در مورد آن صحبت کنم.