پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش بعد از حمله موشکی روسیه به اوکراین و اعلام جنگ، بسیاری از فدراسیونهای ورزشی بلافاصله شروع به تحریم روسیه کردند و مسابقات ورزشی که در کشور روسیه بود را از این کشور گرفتند.

شروع جنگ روسیه با اوکراین، باعث شد در سطوح مختلف، دنیای ورزش نیز گام هایی برای حمایت از اوکراین بردارد و تحریم های ورزشی را نسبت به کشور روسیه آغاز کرد.

والاترین نکته در ورزش، اخلاق مداری و احترام متقابل است که حرف اول را میزند و تمامی فدراسیون ها و کنفدراسیون های ورزشی جهان باید به اتفاقاتی که به ناحق علیه کشور اوکراین افتاده است موضع خود را نشان دهند تا ناراحتی خود را به این حرکت روسیه ابراز کنند.

از جمله فدراسیون های ورزشی که جز اولین فدراسیونهایی بود که واکنش نشان داد کنفدراسیون فوتبال اروپا "یوفا" بود که فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در سنپترزبورگ روسیه را لغو و این میزبانی را به پاریس منتقل کرد. این کنفدراسیون از تیم های روسی و اوکراینی که با هم دیدار دارند درخواست کرد که در یک کشور بی طرف به مصاف هم بروند.

حتی تیم شالکه، اسپانسر خود که یک شرکت گاز روسی بود را از روی پیراهن خود برداشت و با این شرکت همکاری کرد.

مسابقات فرمول یک، مسابقات جیپی که بنا بود در روسیه برگزار شود را کنسل کرد.

همه این اتفاقات را ذکر کردم که بگویم در این مدتی که فدراسیون های ورزشی جهان و کنفدراسیون های اروپایی یک به یک در حال لغو یا تغییر میزبانی مسابقات از روسیه هستند، هیچ صحبتی از سوی فدراسیون جهانی والیبال FIVB و کنفدراسیون والیبال اروپا CEV شنیده نشده است. برای جامعه والیبال بسیار ناراحت کننده و غم انگیز است که حتی والیبالیست های روسیه اینکار کشور خود را تحریم کرده و شرم اور خطاب کردند اما فدراسیون جهانی هنوز هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

کشوری مانند لهستان پروازهای دو طرفه خود را به روسیه کاملا بسته است. اما در والیبال همیشه دیر به مباحث میرسیم و تصمیم گیری ها همیشه در لحظاتی اتفاق می افتد که دیگر چاره ای در آن نیست و فایده ای ندارد و تازه اعلام کرده اید که قصد ندارید میزبانی جهانی روسیه را تغییر دهید؟

آری مسابقات قهرمانی جهان والیبال سال 2022 به میزبانی کشور روسیه برگزار خواهد شد و از قبل تمام برنامه ریزی های این تورنمت انجام شده است، اما اکنون در شرایط ویژه ای هستیم که به ناگه اتفاق افتاده است و باید همه با هم در راستای این حرکت به ناحق کشور روسیه نسبت به مردمان کشور اوکراین و نه فقط پایگاه های نظامی، روا شده است واکنش جدی نشان دهیم.

لطفا، فدراسیون جهانی والیبال FIVB، حتی اگر اتفاقاتی که در این چند روز افتاده بنا باشد به زودی تمام شود، نمشیود ظلمی که در حق مردم بی گناه سرزمین اوکراین در همین مدت کوتاه شده است را فراموش کرد. پس تصمیمات جدی را هم اکنون بگیرید، شاید حتی اندکی بعد خیلی دیر باشد.