به گزارش آریاورزش ماکسیم میخایلوف قطرپاسور قدرتمند تیم ملی روسیه اذعان داشت که اگر امکانش را داشته باشد و به تیم ملی دعوت شود حتما در المپیک پاریس بازی خواهد کرد.

ماکسیم میخایلوف 33 ساله و امتیازآورترین بازیکن تیم روسیه در المپیک توکیو شد. علاوه بر این، در حال حاضر ماکسیم صاحب مجموعه ای کامل از جوایز المپیک است: برنز پکن 2008، نقره توکیو 2020 و طلای لندن 2012.  او در مصاحبه خود با یک سایت روسی در مورد شرایط المپیک و تیم روسیه در این بازی ها گفت.

ماکسیم، الان چه احساسی داری؟ بیشتر به خاطر مدال نقره المپیک خوشحالی، یا از اینکه به طلا نرسیدی افسوس می‌خوری؟

بیشتر خوشحالم. هر چه باشد این یک مدال المپیک است. با رقابت سختی که اخیراً در والیبال برقرار است، قرار گرفتن در میان سه تیم برتر دستاورد بزرگی است. البته یک مقدار افسوس هم می‌خورم. ما از تمام توان خود استفاده نکردیم و حداکثر فشار را به حریف وارد نکردیم. شانس پیروزی داشتیم و از این شانس بهره لازم را نبردیم.

بعد از المپیک بسیاری از بازیکنان پستی در صفحه اینستاگرام خود قرار دادند و از فضای فوق‌العاده‌ای که در تیم برقرار بود نوشتند. این فضا را چه کسی ایجاد کرد؟

اول از همه این شایستگی توماس ساملوو و سایر مربیان تیم است. در چنین تورنمنت بزرگی، یاد دادن چیزی به بازیکنان کار سختی است، بنابراین ایجاد یک فضای کاری خوب خیلی مهمتر است. تیم ما افراد همفکر را کنار هم جمع کرده که حاضر هستند به خاطر موفقیت تیم از خودشان بگذرند. تمام آنها عناوین و جوایز مختلفی دارند، اما برای منفعت تیم حاضر هستند کارهای خاص انجام دهند. سرپرست ما آقای سرگی تتیوخین نقش مهمی در ایجاد این فضا ایفا کرد. او دائم با بچه‌ها در ارتباط بود و به آنها توضیح می‌داد که چطور با شرایط خاص بهتر کنار بیایند و از آنها حمایت می‌کرد. بچه‌ها خودشان برای مشاوره به او مراجعه می‌کردند. او فردی باتجربه و معتبر است که با حضور خود اعتماد به نفس بیشتری به تیم می‌بخشد.

[caption id="attachment_181038" align="aligncenter" width="1200"]توماس ساملو سرمربی تیم ملی روسیه توماس ساملو سرمربی تیم ملی روسیه[/caption]

چه موقع مطمئن شدی که حتما روی سکو می‌روید؟

فقط زمانی که بازی نیمه‌نهایی را بردیم. من به تیم‌مان ایمان داشتم. می‌دانستم ترکیب عالی داریم که فقط نیاز به اتحاد و همدلی دارد. ما این کار را انجام دادیم. اما در والیبال امروز دنیا، تیم‌ها به سختی می‌توانند از نتیجه مطمئن باشند. این المپیک شگفتی‌های زیادی داشت. "برنزِ" آرژانتین یکی از آنهاست. کمتر کسی انتظار داشت که آنها از گروه سخت ما صعود کنند. اما در پایان، آرژانتینی‌ها تیم آمریکا را پشت سر گذاشتند و شایسته مدال برنز بودند. آنها ثبات و والیبال باکیفیتی از خود ارائه دادند و اغلب تیم‌های قدرتمند را مغلوب کردند تا به این مدال رسیدند.آنها اشتباهات کمی را در طول بازیها انجام دادند. با توپگیریها و ضد حمله هایی که داشتند توانستند امتیازات خوبی را از آن خود کنند. بازی با تیمهایی که بازیکنان قدرتی زیادی دارند و سبک والیبال قدرتی را بخوبی ارائه میدهند بسیار سخت خواهد بود. فرانسه هم همینطور بود.

در بازی فینال، ما در امتیاز سرویس ۹:۱ به فرانسوی‌ها باختیم. آیا روسیه بازی را جدی نگرفت که باخت، یا تیم مقابل عالی بازی کرد؟

هر دو عامل مؤثر بود. آنها والیبال بسیار باکیفیتی از خود نشان دادند. فرانسه چند سالی است که بازیکنان خوب و شرایط عالی دارد. به علاوه، تک تک بازیکنانشان بسیار قدرتمند هستند و بارها در مسابقات مختلف در تیم منتخب قرار گرفتند. آنها در میان ۵ یا ۶ تیم مدعی المپیک بودند، اما بهترین عملکردشان را از نیمه دوم المپیک داشتند. آنها موفق شدند تیم لهستان و دوبار هم تیم ما را شکست دهند. فقط می‌توان به آنها ادای احترام کرد. آنها خیلی قدرتمند بودند.

حتما ناراحت شدید که چرا اغوین انگاپت در زنیت کازان انقدر خوب بازی نکرد؟

هیچکس شک ندارد که اغوین بازیکن بزرگی است، یکی از بهترین بازیکنان دنیاست. او سطح بالای خود را در کازان نشان داد، اما همیشه این سطح را حفظ نکرد. او در تیم ملی فرانسه خودش است. آنجا راحت است و به خودش اطمینان دارد. بنابراین در بالاترین سطح بازی می‌کند. قطعا او در کازان به اندازه تیم ملی راحت نبود.

آیا برای تیم ملی روسیه، تیمی وجود دارد که به عنوان رقیب اصلی شناخته شود؟

فکر نمی‌کنم ما الان با کسی مشکلی داشته باشیم یا تمایل دیوانه‌واری داشته باشیم تا برای چیزی انتقام بگیریم. هر حریف قدرتمندی دارای اصول و قواعدی است. بازی کردن با بازیکنان قدرتمند همیشه لذت‌بخش است، چون این تنها راهی است که می‌توانی سطح واقعی خودت را ارزیابی کنی.

آندری اگورچف گفته میخایلوف در بازی‌های المپیک حتی از زمانی که در زنیت کازان است بهتر به نظر می‌رسید.

هر کسی نظری دارد. اما من خودم همیشه سعی می‌کنم حداکثر توانایی‌ام را به نمایش بگذارم. تیم ملی شامل بهترین بازیکنان کشور است و رقبا نمی‌توانند فقط بر روی یک بازیکن تمرکز کنند. در مجموع، من اعتقاد دارم که تیم، بازیکن را می‌سازد. بهترین بازیکنان دنیا هم نمی‌توانند به تنهایی کاری انجام دهند. اما اگر هم‌تیمی‌های مناسبی داشته باشد، می‌تواند بازی خوبی ارائه دهد. یکبار دیگر تکرار می‌کنم: شرایط تیمی بسیار مهم است.

خواسته اصلی تو بعد از فینال المپیک چه بود؟

اینکه سریع‌تر به خانه برگردم و خانواده‌ام را ببینم. این تابستان تنها از طریق تماس ویدئویی با همسرم و پسرم در ارتباط بودم. واقعا دلم برای آنها تنگ شده بود. پسرم به خاطر این مدال جدید خیلی خوشحال بود. او تمام بازی‌ها را تماشا می‌کند، نگران است، شاید حتی قدم‌های مرا دنبال می‌کند. الان بزرگترین خواسته‌ام این است که یک زندگی عادی و بدون رژیم داشته باشم. قدم بزنم، از تعطیلات لذت ببرم و ریکاوری کنم.

چرا در بازی‌های قهرمانی اروپا حضور نداری؟

به دلایل پزشکی. غیبت من به خاطر استراحت کردن نیست، بلکه یک توقف اجباری است. حتی قبل از المپیک در طول اردوی تمرینی مشخص بود که بعد از بازگشت از توکیو به درمان پزشکی نیاز دارم.

یکبار گفتی برای بازی در ژاپن پیشنهادی دریافت کردی. آیا بعد از المپیک هم دوست داری زمان بیشتری در این کشور بگذرانی؟

فکر می‌کنم جالب باشد. ژاپن کشور جالبی برای زندگی است و والیبال در آنجا بسیار محبوب است. به همین خاطر حیف شد که در المپیک با سکوهای خالی بازی کردیم. مطمئنم که تمام بلیت‌ها فروخته می‌شد. در آینده اگر چنین فرصتی برای بازی در ژاپن پیدا کنم آن را رد نمی‌کنم، اما برای رسیدن به این فرصت تلاش نمی‌کنم. من هنوز هم آینده خودم با زنیت کازان مرتبط می‌دانم. باید ببینیم چه می‌شود. آیا من هنوز هم قدرت کافی برای بازی در چنین تیمی را دارم؟ و اینکه باشگاه به من نیاز دارد؟

[caption id="attachment_181036" align="aligncenter" width="1200"]ماکسیم میخایلوف ماکسیم میخایلوف[/caption]

جشن استقبال در میدان سرخ چطور بود؟

وقتی از فرودگاه سوار اتوبوس شدیم، مردم کنار جاده ایستاده بودند و ما را تشویق می‌کردند. خیلی خوشایند و غیرمنتظره بود. ما در کشورمان عاشق ورزش هستیم و امیدوارم به پیشرفت‌مان ادامه دهیم. توجه و علاقه مردم احساس می‌شد. در همین اینستاگرام، دنبال‌کننده‌های بیشتری در جریان المپیک نسبت به یک سال عادی اضافه شدند. فکر می‌کنم زمانی که کمی از والیبال فاصله بگیرم، بیشتر بصورت پخش زنده با آنها صحبت کنم.

در المپیک ۲۰۱۲ قول دادی اگر برنده شوید در دریاچه شما کنی و به قولت هم عمل کردی. قبل از توکیو هم چنین حرفی زده شد؟

ایگور کلیوکا قول داد اگر بردیم ریش خود را بتراشد. ظاهراً دفعه بعد این کار را می‌کند.

تو الان مجموعه کاملی از مدال‌های المپیک داری (برنز ۲۰۰۸ پکن، طلای ۲۰۱۲ لندن، نقره ۲۰۲۰ توکیو ) کدامش سخت‌تر بود؟

المپیک لندن از همه سخت‌تر بود. چون در ابتدای تورنمنت من مجبور بودم با مصدومیت بازی کنم. در کل تیم ما پر از بازیکنان مصدوم‌ بود. همه چیز علیه ما بود، اما ما بردیم. همین قضیه پیروزی ما را برجسته کرد.

آیا وجه اشتراکی بین آن تیم و تیم فعلی وجود دارد؟

این دو تیم کاملا فرق می‌کنند و نسل متفاوتی از بازیکنان را شامل می‌شوند. همانطور که بسیاری از قهرمانان لندن می‌گویند، ۹ سال پیش والیبال هم متفاوت‌تر از الان بود. بازی‌ها تهاجمی‌تر شده و سرعت افزایش یافته است.

در پکن تو جوان‌ترین بازیکن تیم بودی و الان باتجربه‌ترین هستی، در این سیزده سال بازیکن متفاوتی شده‌ای؟

قطعاً. فکر می‌کنم آن موقع بر روی قدرت فیزیکی تأکید داشتم. با تجربه‌ای که به دست آوردم، الان چند بعدی‌تر شده‌ام. بازی‌های خودم را بهتر آنالیز می‌کنم و ظرافت‌های فنی و تکنیکی را درک می‌کنم. از لحاظ روانشناسی هم نکات بیشتری یاد گرفتم، البته هنوز هم از حد ایده‌آل فاصله دارم. مثلاً ریتم درست در بازی‌ها چگونه است، بهترین روش زنده ماندن در لحظات بد چیست. تمام اینها خیلی مهم است و من دائما روی این موارد کار می‌کنم. خب از نظر حرفه‌ای، من کاملا تغییر کرده‌ام. در جوانی رژیم غذایی درستی را رعایت نمی‌کردم.

در المپیک ۲۰۲۴ تو ۳۶ ساله خواهی بود. آیا به پاریس می‌روی؟

اگر حالم خوب باشد، اگر از لحاظ انگیزه و سلامتی در شرایط مطلوبی باشم، اگر از من دعوت شود و به حضورم نیاز باشد، بله چرا که نه. المپیک هیچ‌وقت خسته‌کننده نمی‌شود. اما من هنوز نمی‌خواهم به آینده دور فکر کنم. ترجیح می‌دهم فعلا به فکر فصل آینده باشم.

برای فصل جدید چه انتظاری از زنیت داری؟ مایکا کریستن‌سن و دیمیتری وُلکوف هم‌تیمی‌های جدید تو خواهند بود.

روی کاغذ بازیکنان خیلی قدرتمندی در پست‌ خود هستند. اگر بتوانند سطح واقعی خودشان را نشان دهند، آن موقع ما تیم خوبی برای مبارزه خواهیم داشت. همه چیز به خودمان بستگی دارد. اگر بتوانیم جو خوبی در تیم برقرار کنیم، در آن صورت همه چیز خوب خواهد بود.