یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403
به گزارش آریاورزش طرح صحت سنجی نوجوانان والیبال به کرمان رسید.

محمد وکیلی سرمربی تیم نوجوان والیبال 1401 برای ارزیابی نوجوانان والیبالیست در کرمان به سر می برد. او روز هشتم تیر در قم، 9 تیر در اراک، 10 تیر در بوشهر و 11 تیر در تبریز خواهد بود تا بهترین های کشور را از میان نوجوانان این استان ها انتخاب کند. وکیلی تا کنون به اصفهان، چهارمحال بختیاری، لرستان و قزوین سفر کرده است.

محمد وکیلی در مورد اجرایی کردن این طرح گفت:

دوره‌های استعدادیابی و شناسایی بازیکنان را که از شهرستان‌ها شروع کردیم تقریباً رو به اتمام است. قرار بود این طرح تا ۱۵ تیر ماه تمام شود، اما متأسفانه در برخی شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد که استقبال چندانی از این طرح نمی شود.

ما تقریبا به تمامی  استان‌های اصلی کشور رفته ایم  از شمال کشور، تهران توابع و اطراف آن صحت سنجی صورت گرفته است. تقریباً، بخش‌های مرکز و غرب کشور را نیز بررسی کردیم.  استان های نزدیک بهم شامل استان مرکزی، لرستان، قم  هم اعلام آمادگی کرده اند. در جنوب کشور هم خوزستان، کرمان، بوشهر اعلام آمادگی کردند. در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشکلاتی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. میتوانم بگویم در دو سوم استان‌ها صحت سنجی انجام شده است. در یک سوم باقیمانده هم نزدیک به سی درصد اعلام امادگی کرده و تاریخ حضور هم مشخص شده است.

وکیلی  در مورد شرایط افرادی که در این دوره انتخاب شدند افزود:

برای مسابقات دهه فجر که به ارومیه رفتم، بازیکنان همان شرایطی را داشتند که بازیکنان دوره قبل داشتند. یعنی شرایط قدی و سنی مناسبی برخوردار هستند. این بازیکنان از ابتدا بزرگ نیستند باید روی آنها کار شود. آنها موقعی تبدیل به بازیکن بزرگ می‌شوند که برایشان زحمت کشیده شود. مثل یک نهالی که نیاز به مراقبت دارد و باید برایش زحمت کشیده شود. استعداد بازیکنانی که تا الان دیده ام، نه خیلی از قبلی‌ها بالاتر است و نه پایین‌تر. مهم هزینه‌ای است که باید فدراسیون روی این بازیکنان بپردازد تا بازیکنان به سطح امادگی لازم برسند.

وکیلی در مورد اهداف این دوره ادامه داد:

یکی از برنامه های اصلی من برای بازیکنان این دوره، سرویس های پرشی است. اینکه بازیکن یاد بگیرد از همان ابتدا سرویس پرشی بزنند. در حال حاضر همه میدانیم که حمله در والیبال از همان سرویس شروع میشود و تیم هایی موفق تر هستند که از سرویس هایی با قدرت و سرعت بالایی برخوردارند. البته که سرویس های هدف دار همیشه جایگاه خود را دارند ولی والیبال امروزی بر پایه سرویس پرشی است. بازیکنان باید از پایه استرس زدن توپهایی با سرعت و قدرت بالا را بیاموزند و تمرین کنند و در بازی ها استفاده کنند.

ظرفیت باختن را در بازیکنان تقویت کنم. درست است که ما تمرین میکنیم تا در مسابقات بهترین نتیجه را کسب کنیم ولی گاهی علی رغم تمام تلاش ها تیم نمیتواند پیروز شود. باختن همیشه جزئی از یک رقابت بوده و هست. ظرفیت باخت موضوعی است که تیم بعد از باختن باید  بتواند خودش را به سرعت جمع کند یاد بگیرد در بازی چه اتفاقی افتاده، نتیجه بازی را فراموش کند و ذهنش را برای بازی بعد اماه کند.

[caption id="attachment_179521" align="aligncenter" width="1999"]محمد وکیلی محمد وکیلی[/caption]