فاطمه زهرا سهیلی پور / لیگ ملت‌های والیبال هیجان‌انگیزترین رقابت جهانی والیبال است اما المپیک توکیو برای والیبال ایران بهانه‌ای شده است تا این رقابت‌ها را تدارکاتی برای المپیک خطاب کنند.

در ورزش ایران دیگر نباید انتظار داشت حتی برای تیم های ملی والیبال در بخش مردان، که امروزه جزء قدرت های جهانی محسوب می‌شود، کارها به روالی طبیعی در جریان باشد. در حالی که ولادیمیر آلکنو، سرمربی جدید و روسی تبار والیبال ایران، دیرهنگام انتخاب شد و شیوع ویروس کرونا فرصتی ناچیز برای شناسایی والیبال ایران به او داد، تا تیم ملی بدون حتی یک بازی تدارکاتی به مسابقات والیبال ملت‌های جهان در شهر ریمینی ایتالیا برود و روز جمعه هفتم خرداد، اولین دیدار خود مقابل ژاپن را انجام دهد، مسابقه‌ای که میزان حساسیت آن بسیار زیاد بود و ناهماهنگی‌ در کار سازماندهی تیم‌ملی والیبال ایران در هفته‌های گذشته آشکار بود.

دیدار ایران مقابل تیم ها در لیگ ملتها رونمایی از ترکیب تیم با سلیقه ولادیمیر آلکنو و تفکرات این مربی روس است. آلکنو که انگیزه‌ خود برای قبول سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران را حضور در چهارمین المپیک در کارنامه خود عنوان کرده بود، این را می‌دانست که والیبال ایران به دنبال شکستن طلسم و رفتن روی یکی از سکوهای مسابقات لیگ ملت‌های جهان است. با این همه، آلکنو این بازی‌ها را تدارکاتی برای حضور قوی‌تر در المپیک خطاب کرد. به عبارت دیگر، پروژه جوان‌گرایی در والیبال به بعد از این مسابقات موکول شد. به نظر می‌رسد بازیکنانی نظیر سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و میلاد عبادی‌پور همچنان اسکلت اصلی تیم را تشکیل می‌دهند.

اما در ادامه دیدیم که الکنو در هر بازی از یک ترکیب متفاوت استفاده کرد و در کنار تجربه بازیکنان قدیمی، انگیزه، شور و حرارت جوانی را هم به ترکیب اضافه کرد تا رسما پروژه جوانگرایی تیم ملی را کلید بزند.

[caption id="attachment_179998" align="alignnone" width="2560"]صابر کاظکی، آرمان صالحی، میثم صالحی صابر کاظکی، آرمان صالحی، میثم صالحی[/caption]

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال نیز در سخنانش بارها نتیجه نگرفتن احتمالی در لیگ ملت‌های والیبال را پیشاپیش توجیه کند: «ما گفتیم در لیگ ملت‌‌ها نتیجه نمی‌خواهیم. برخی کشورها که المپیکی نیستند، مثل صربستان، دنبال نتیجه گرفتن در لیگ ملت‌ها هستند اما ما دنبال این هستیم که از فرصت 15 بازی رسمی برای آماده شدن برای حضور در المپیک استفاده کنیم‌.»

فشرد‌گی بازی‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که هر ۱۶ تیم حاضر در مسابقات با آن درگیرند. تیم‌ها در سه روز پیاپی سه دیدار انجام می دهند و بعد از آن سه روز فرصت بازیابی دارند.

آلکنو پیش از سفر به ایتالیا، بر افزایش توان روحی و فکری بازیکنان خود تاکید داشت و اگرچه گفت که فقط یک مربی شارلاتان قول قهرمانی می‌دهد. او به توان فنی تیم والیبال ایران آگاه است و حتی در همین مسابقات هم حین آماده‌سازی تیم، به کسب جایگاه ویژه نظر خواهد داشت.

پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل کانادا، وقتی آسان‌تر شد که سعید معروف به ترکیب ایران برگشت. آلکنو اما به فکر جوان‌گرایی برای المپیک است. والیبال ایران دنبال راه میانه‌ای می‌گردد که هم با حضور باتجربه‌ها موفق باشد و هم جوان‌ترها به ترکیب اصلی نزدیک‌تر شوند.

بعد از پیروزی ۳ بر صفر تیم ملی والیبال ایران مقابل هلند در روز سوم از هفته اول لیگ والیبال ملت‌ها، والیبالیست‌های ایران پس از سه روز استراحت، هفته دوم را با پیروزی ۳ بر یک مقابل کانادا آغاز کردند. هر چهار ست این دیدار با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به پایان رسید. ایران با پیروزی در سه ست و کانادا با پیروزی در ست اول، دیداری تماشایی، نزدیک و پرهیجان را به نمایش گذاشتند. ایران با این پیروزی در رتبه دهم جدول قرار گرفت و جانشین کانادا شد که حریفی سخت‌کوش برای ایران بود.

معروف، بازیکن باتجربه ایران به آینده امیدوار است و می‌گوید: «ما هر روز بهتر می‌شویم. بازیکنان‌ ما جدید و جوان و بسیار مستعد هستند، ما اکنون در شرایط خوبی قرار داریم.»

معروف مثل بسیاری از اهالی والیبال ایران، لیگ ملت‌ها را فرصتی برای آمادگی در المپیک می‌داند و گفته است که: «بعد از ۲ سال که والیبال در سطح ملی برگزار می‌شود تلاش می‌کنیم که برای المپیک آماده شویم. این دومین المپیک ما است، سرمربی جدید به تیم امده است و تنها ۲ ماه وقت داریم. ما صبر می‌کنیم تا یکدیگر را بشناسیم و می‌دانیم کار سختی پیش رویمان است. بعد از لیگ ملتها ۳ هفته وقت داریم تا برای المپیک آماده شویم. بسیار خوشحالیم که آلکنو با ما است. راهی که او انتخاب کرده، بازی دادن به جوانان است.»

سعید معروف از همان راه میانبری حرف می‌زند که والیبال ایران باید طی کند. درخشیدن با معروف و باتجربه‌ها و فرصت‌ دادن به بازیکنان جوان. همان راهی که هدف آلکنو به نظر می‌رسد.

[caption id="attachment_179857" align="alignnone" width="2560"]مدافع تیم ملی بلغارستان: معروف یک اسطوره است سعید معروف / ایران - بلغارستان / لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱[/caption]

جنگیدن تا آخرین نفس. این عبارت اگر بسیار تکراری هم باشد، باز هم برای بازی ایران - برزیل در لیگ ملت ها کاربرد دارد. والیبال ایران در ایتالیا تیم برزیل را به تنگ آورد، بازی را عوض کرد، امید پیروزی را تا دم آخر زنده نگه داشت، اما شاید پایان راهش در لیگ ملت ها همین بازی بود اما امیدها همچنان با بازی های هفته پنجم زنده است.

پنج سال پیش والیبال ایران با مربیگری کواچ به مرحله نهایی لیگ ملت ها رسید. داستان این بود که پس از شکست مقابل روسیه در گام اول، در بازی دوم مقابل برزیل ۳-۱ پیروز شدیم و به عنوان صدرنشین به نیمه نهایی راه یافتیم. تاریخ اما در ورزش تکرار نمی شود و هر بازی قصه خودش را می سازد. بازی ایران - برزیل در ایتالیا با نتیجه ۳-۱ به نفع برزیل تمام شد. ایران 1 ست باخته را جبران کرد، حتی در ست چهارم دقایقی جلو افتاد اما نتوانست کار را تمام کند.

ایران در ست پنجم بازی مقابل استرالیا به جریان داوری بازی اعتراض داشت و این اعتراض ها شاید تمرکز را از تیم ایران گرفت و ایران در ست پنجم ذهن خود را درگیر تصمیم های داور کرد.

اما آنچه که در بازی مقابل اسلوونی توجه بسیاری را جلب کرد روند پایدار و صعودی بازیکنان اسلوونی در هر ست بود. ایران بازی را خوب شروع کرد و با ثبات بود اما برعکس اسلوونی بازی را خوب شروع نکرد ولی در ادامه، رفته رفته به بازی خوب خود برگشت. این گفته تندروان مربی تیم ملی والیبال است. مربی که صابر کاظمی در لیگ ایران شاگرد او بود و حالا در سطح ملی نیز در کنار هم هستند.

آنچه برای ایران از لیگ ملت ها باقی می ماند، تحقق نیافتن رویای رفتن روی سکو نبود، بلکه تجربه های تازه ای بود برای تیم ایران و یک زندگی یک ماهه جذاب با این تیم برای هواداران ایرانی و امیدهای تازه برای المپیک.

با این حال ما منتظر بازی های جذاب هفته پنجم خواهیم بود. در زیر نگاهی به بازی های رو در روی تیم ملی کشورمان با سه تیم فرانسه، لهستان و آرژانتین می اندازیم:

ایران و فرانسه 8 بار مقابل هم بازی کرده اند که سهم ایران 1 برد و فرانسه 7 برد بوده است

لیگ جهانی 1970: ایران صفر - فرانسه 3 انتخابی المپیك 2004 :ایران صفر - فرانسه 3 لیگ ملتها 2014: ایران 1 - فرانسه 3 لیگ ملتها 2014: ایران 2 - فرانسه 3 انتخابی المپیك 2016: ایران صفر - فرانسه 3 * جام قهرمانان بزرگ جهان 2017: ایران 3 - فرانسه 2 لیگ ملت‌ها 2018: ایران1 - فرانسه 3 لیگ ملت‌ها 2019: ایران 0 - فرانسه 3

[caption id="" align="alignnone" width="960"]لیگ ملت‌ها 2019: ایران 0 - فرانسه 3 لیگ ملت‌ها 2019: ایران 0 - فرانسه 3[/caption]

ایران و لهستان 20 بار مقابل هم بازی کرده اند که سهم ایران 7 برد و لهستان 13 برد بوده است

قهرمانی جهان 2009: ایران 1 - لهستان 3 * جام جهانی 2011: ایران 3 - لهستان 2 قهرمانی جهان 2014: ایران 2 - لهستان 3 لیگ جهانی 2014: ایران صفر - لهستان 3 * لیگ جهانی 2014: ایران 3 - لهستان صفر * لیگ جهانی 2014: ایران 3 - لهستان 1 جام جهانی 2015: ایران 2 - لهستان 3 جام واگنر 2015: ایران 1 - لهستان 3 لیگ جهانی 2015: ایران 1 - لهستان 3 * لیگ جهانی 2015: ایران 3 - لهستان 2 لیگ جهانی 2015: ایران 2 - لهستان 3 لیگ جهانی 2015: ایران 1 - لهستان 3 المپیک 2016: ایران 2 - لهستان 3 لیگ جهانی 2017: ایران صفر - لهستان 3 * لیگ جهانی 2017: ایران 3 - لهستان 1 قهرمانی جهان 2018: ایران صفر - لهستان 3 * لیگ ملتها 2018: ایران 3 - لهستان صفر جام جهان 2019: ایران صفر - لهستان 3 لیگ ملتها 2019: ایران 1 - لهستان 3 * لیگ ملتها 2019: ایران 3 - لهستان 2

[caption id="" align="alignnone" width="960"]* لیگ ملتها 2019: ایران 3 - لهستان 2 * لیگ ملتها 2019: ایران 3 - لهستان 2[/caption]

ایران و آرژانتین 9 بار مقابل هم بازی کرده اند که سهم ایران 7 برد و آرژآنتین 2 برد بوده است

* جام جهانی 2011: ایران 3 - آرژانتین 2 * قهرمانی جهان 2014: ایران 3 - آرژانتین صفر جام جهانی 2015: ایران 1 -  آرژانتین 3 لیگ جهانی 2016: ایران صفر -  آرژانتین 3 * لیگ جهانی 2016: ایران 3 -  آرژانتین 2 * لیگ جهانی 2016: ایران 3 -  آرژانتین 2 * لیگ جهانی 2017: ایران 3 -  آرژانتین 2 * جام جهانی 2019: ایران 3 -  آرژانتین 2 * لیگ ملتها 2019: ایران 3 -  آرژانتین 1

[caption id="" align="alignnone" width="960"]* لیگ ملتها 2019: ایران 3 -  آرژانتین 1 * لیگ ملتها 2019: ایران 3 -  آرژانتین 1[/caption]