به گزارش آریاورزش تیم والیبال ایران در لیگ ملت های والیبال تاکنون 10 بازی انجام داده است که  حاصل این بازی ها 5 برد و 5 باخت بوده است. ایران اکنون با 18 امتیاز از 10 بازی در رده هشتم رده بندی لیگ ملتهای والیبال 2021 قرار دارد.

تیم والیبال ایران لیگ ملت ها را خیلی خوب آغاز نکرد. در بازی اول با تیم ژاپن که اغلب کارشناسان بازی ایران در مقابل این تیم سرسخت آسیایی را دشوار تلقی میکردند اما شانس پیروزی ایران در این بازی را بالا می دانستند، اما با بازی نه چندان منسجمی که ایران از خود نشان داد بسیاری از پیش بینی ها به هم خورد و احتمالات جابجا شد.

تیم ایران با ترکیب زیر بازی اول خود در لیگ ملتها را آغاز کرد که بغیر از حضور نداشتن سعید معروف ترکیب قابل اعتمادی به نظر می آمد. اما توپگیری های ضعیف داخل زمین عاملی بود که بازیکنان تمرکز خود را در زمین از دست داده و بخواهند به هر صورت توپ را به امتیاز تبدیل کنند که در آن سوی میدان و توپگیری های خوب تیم ژاپن مانع عملی شدن نقشه های تیم ایران شد. در دریافت ها ما عملکرد بهتری نسبت به ژاپنی ها داشتیم 68 به 50. اما عدم تمرکز و بلاتکلیفی بازیکنان در بازی عاملی بود که نتوانستیم به نتیجه دلخواه برسیم.

البته عدم ناهماهنگی تیمی در بازی اولِ بسیاری از تیم ها دیده شد که تیم ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود.

[caption id="attachment_180047" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم ایران مقابل ژاپن ترکیب تیم ایران مقابل ژاپن[/caption]

در بازی دوم که بازی سختتری برای تیم جوان ایران محسوب میشد ترکیب زیر به میدان رفت.

امیر غفور مصدوم شد و نتوانست در این بازی به میدان برود و صابر کاظمی جایگزین خوبی برای او شد تا در این پست جای نگرانی وجود نداشته باشد. در این بازی هم میزان دریافت تیم ایران بهتر از تیم روسیه بود 75 به 62 اما در حمله، دفاع فاصله زیادی با این تیم داشتیم. با اینکه تیم باخت بازی قابل قبولی از این ترکیب در میدان دیدیم.

[caption id="attachment_180048" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم ایران مقابل روسیه ترکیب تیم ایران مقابل روسیه[/caption]

بازی سوم تیم ایران با تیم هلند بود که با ترکیب ابتدایی زیر به میدان رفتیم.

در این بازی فقط بازیکنان سرعتی ما تغییر کردند و بقیه نفرات همان بازیکنان بازی با روسیه بودند که عملکرد خوبی هم در این بازی داشتند. البته که تیم هلند به سر سختی تیم روسیه نبود اما در ست سوم تیم ما را بسیار تحت فشار قرار داد. با این حال بازیکنان ما اختلاف خوبی در حمله و دفاع روی تور با این تیم داشتند. جالب اینکه تو تیم در دریافت 58 و مساوی بودند.

با این پیروزی هفته سوم را با برد تمام کردیم.

[caption id="attachment_180049" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم ایران مقابل هلند ترکیب تیم ایران مقابل هلند[/caption]

هفته دوم و بازی چهارم ما در این رقابت ها با بازی کانادا شروع شد که بار دیگر تیم ما را سورپرایز کرده و ست اول را از ما گرفتند. ترکیب اولیه تیم ایران در این بازی به این صورت بود.

با اینکه بازی را خوب شروع کرده و سعید معروف هم به ترکیب بازگشته بود اما بار دیگر ناهماهنگی میان بازیکنان باعث شد تا ست اول را واگذار کنیم. در حملات ما عملکرد بهتری نسبت به تیم کانادا داشتیم و عامل اصلی برد ما دفاع های روی تور ما بود. اما در دریافت هر دو تیم برابر و 76 امتیازی بودند.

[caption id="attachment_180050" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم ایران مقابل کانادا ترکیب تیم ایران مقابل کانادا[/caption]

با کسب دو پیروزی متوالی و بیشتر شدن انگیزه بازیکنان برای بازی با تیم ایتالیایی آماده شدیم که با ترکیب کاملا جوان به این بازی ها آمده بود. ترکیب تیم ایران در این بازی به صورت زیر بود.

ایتالیا در این بازی در حمله بسیار بهتر از ما کار کرد 64 به 50. اما بار دیگر خط دفاعی ما باعث شد تا بتوانیم امتیازات خوبی گرفته و بازی را از ان خود کنیم 10 در مقابل 3. دریافت بازیکنان ایتالیا در این بازی از ما بهتر بوده 87 به 79 و در توپگیری نیز دقیق تر از ما کار کردند 71 به 60. اما بازیکنان داخل زمین ایران انقدر بر خود مسلط بودند که بتوانند ارور فردی و حتی تیمی را در راستای کسب امتیاز به سود خود تمام کنند.

[caption id="attachment_180051" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم ایران مقابل ایتالیا ترکیب تیم ایران مقابل ایتالیا[/caption]

بازی ششم تیم ایران برابر تیم بلغارستان بود که دو بازی قبلی خود را به ایتالیا و کانادا واگذار کرده بود و سوکولوف هم در میدان نبود. ترکیب تیم ایران در این بازی اینگونه بود.

در این بازی الکنو برای اولین بار بردیا سعادت را جز 6 نفر اصلی در بازی قرار داد و سعادت نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و امتیاز اورترین بازیکن زمین هم شد. در این بازی در دفاع بهتر از بلغارستان بودیم 9 به 5. اما در دریافت تفاوت فاحشی بین تیم ما و بلغارستان بود و بلغارها عملکرد بهتری نسبت به ما در زمین داشتند 68 به 55. اما در سایر بخش ها عملکرد دو تیم تقریبا نزدیک بهم بود و خوشبختانه توانستیم این بازی را هم به سود خود تمام کنیم . تا هفته دوم را با سه پیروزی، بازی دادن به بازیکنانی که کمتر بازی کرده بودند  و بالا رفتن تیم در جدول تمام کنیم و تیم در بهترین حالت ممکن قرار گیرد.

[caption id="attachment_180053" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم والیبال ایران مقابل بلغارستان ترکیب تیم والیبال ایران مقابل بلغارستان[/caption]

بازی های ایران در هفته سوم با تیم آمریکایی آغاز شد که با ترکیب اصلی خود به میدان نیامده بود. ترکیب ایران در این بازی به اینصورت بود.

مایکا پاسور اول تیم آمریکا به دلیل تولد فرزند دومش به آمریکا بازگشته بود و خبری هم از هولت ، اندرسون و اسمیت نبود. با این حال تیم امریکا بازی خوبی از خود نشان داد و بهتر از انها عملکرد تیم ما بود. در حمله و سرویس، روز ایران بود و توانست امتیازات خوبی بگیرد. در توپگیری ایران بهتر بود 53 به 48، اما در دریافت، تیم امریکا بود 63 به 58 که عملکرد بهتری نسبت به تیم ایران داشت. صابر کاظمی در این بازی مهار نشدنی بود و بهترین بازیکن زمین هم شد.

[caption id="attachment_180055" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم والیبال ایران مقابل آمریکا ترکیب تیم والیبال ایران مقابل آمریکا[/caption]

بازی دوم از هفته سوم ما برابر تیم صربستانی بود که بار دیگر به المپیک نرفته است و میخواهد قهرمانی در این رقابت ها را هرگونه که هست به دست بیاورد. ترکیب تیم ایران در این بازی اینگونه بود.

بار دیگر سعادت از ابتدا بازی کرد و با وجود خطاهایی که در چنین بازی سختی داشت اما در کل عملکرد بسیار خوبی داشت. تیم ایران با چنین ترکیب جدید و جوانی صربستان را کاملا تحت فشار قرار داد طوریکه کواچ در اخر بازی از حضور چنین بازیکنان جوان در تیم ایران شوکه شده بود. تیم با چنین ترکیب جدید در مقابل صربستان عالی ظاهر شد که به نظر بنده اگر ترکیب تقریبا اصلی ما در این بازی حضور داشت نیز نمیتوانست به اندازه این بازیکنان خوب بازی کند. انگیزه ای که این بازیکنان جوان و جدید در نشان دادن توانایی خود به الکنو داشتند، تاکنون در هیچ بازی دیگری در این رقابت ها از تیم ایران دیده نشده است.

مرتضی شریفی با اینکه اولین بازی خود را در لیگ ملت ها انجام میداد فوق العاده ظاهر شد. رضا عابدینی با سرویس ها و دفاع های خوبش و سایر بازیکنان در کل عملکردی مثبت در بازی داشتند.

دفاع های پودراسچانین مدافع میانی صربها، در این بازی بیش از روزهای دیگر بود. او که تا اینجای بازی ها بهترین مدافع میانی مسابقات است نشان داد که واقعا جز بهترین هاست با این حال بازیکنان ما در مقابل او هم کم نیاورده و به بازی خوب خود ادامه دادند.

در این بازی تنها در قسمت توپگیری تفاوت فاحشی با تیم صربستان داشتیم ما 50 و صربها 71. اما در دریافتها ایران بهتر از انها بود 91 به 82.

[caption id="attachment_180056" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم والیبال ایران مقابل صربستان ترکیب تیم والیبال ایران مقابل صربستان[/caption]

باخت قدرتمندانه تیم والیبال ایران در برابر تیم صربستان تفاوت سلایق کارشناسان را برانگیخت.  بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که تیمی که میتواند بازی را ببرد باید ترکیب در پایان را طوری قرار میگرفت که تیم ایران برنده شود. با  تمام احترامی که برای این عزیزان قائل هستم باید بگویم تا باخت هایی از این قبیل ندهیم بردهای شیرین حاصل نمیشود.

بازی بعدی ایران با تیم آلمان بود که ایران با ترکیب زیر به میدان رفت.

ایران در این بازی اصلا شروع خوبی نداشت و آلکنو وقتی تایم فنی اول به سود آلمان شد آن هم با اختلاف امتیاز زیاد به بازیکنان ایران گفت اگر مشکل با ساعت بازی دارید انها هم در همین ساعت در حال بازی کردن هستند، پس خود را متمرکز کنید و به بازی خودتان برگردید. البته که همینگونه هم شد و ایران ست اول را از ان خود کرد.

مشکل از جایی شروع شد که بازیکنان ایران بازی را در ست دوم برده فرض کردند و اشتباهات فردی بازیکنان شروع شد. عدم هماهنگی پاسهای پاسور با بازیکنان، اوت زدن های مکرر، خطاهای سرویس و... .

البته از دفاع های روی تور آلمان نباید غافل شد که راه حملات ایران را بسته بود. با اینحال حملات تیم ایران 60 به 47 بود یعنی در حمله خوب بودیم. موضوعی که شیزاره تیم را از هم پاشید خطاهای فردی تمام اعضای تیم بود. از کاپیتان گرفته تا لیبرو و سایر بازیکنان. حتی در دریافت ها هم عملکرد تیم بهتر از آلمان بود 81 به 72.

 روی آوردن به بازی هیجانی تیم ایران و بخصوص  ارورهایی که در ست پنجم، برای هر چه زودتر گرفتن نتیجه داشتند اجازه نداد روند خوب ست چهارم را ادامه داده و در این بازی پیرروز شوند.

ما در همه بخش ها نسبتا بهتر کار کردیم مشکل اصلی تیم کنترل نکردن درست  توپ در زمین خودمان و البته کنترل نداشتن بازیکنان بر بازی احساسی خود بود تا سریع تر توپ ها را  به امتیاز تبدیل کنند. این عجله در کسب امتیاز مثبت دقیقا برابر شد  با گرفتن پوئن منفی برای تیم ایران.

[caption id="attachment_180057" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم والیبال ایران مقابل آلمان ترکیب تیم والیبال ایران مقابل آلمان[/caption]

 هفته سوم لیگ ملت ها با باختی که از سوی بسیار افراد بد شناخته میشود برای تیم ایران تمام شد. اما در هفته چهارم بازی با استرالیا اولین بازی ما در این هفته بود و ترکیب تیم ایران تنها با یک تغییر در در مدافعین میانی همانند ترکیب بازی مقابل آلمان بود و مجرد جایگزین غلامی در این بازی شد.

در همه قسمتها بسیار نزدیک با تیم استرالیا کار کردیم فقط  یک یا دو امتیاز از انها بالاتر یا پایین تر بودیم. اما موضوع اصلی این بازی شاید این بود که این بازی را که بردیم فردا بازی با برزیل را چه کنیم. تازه از ست سوم فهمیدیم که ما الان در بازی با استرالیایی هستیم که 2 ست از ما گرفته و الان در ست سوم 2 امتیاز از ما جلوتر است.  یعنی دقیقا زمان حال را فراموش کرده و به بازی فردا و آینده می اندیشیدیم( البته از نظر بنده). نکته دیگر این بازی باز هم دست کم گرفتن تیمی بود که به لحاظ رده بندی در انتهای جدول قرار داشت. فرض بر اینکه راحت این تیم را میبریم همیشه بلای بازی کردن بازیکنان ما میشود. از خود پیش را برنده دانستن هیچ وقت به سود تیمی نبوده است.

برای مثال بازی دیشب هلند و فرانسه را اگر ندیدید حتما تماشا کنید. تونیوتی در این بازی حضور نداشت ولی بزرگان فرانسه همگی حضور داشتند، تیلی وقتی دید تیم در حال بردن است انگاپت را هم در ست سوم به بازی نفرستاد. ست سوم فرانسه به مچ پوینت رسید. اما مچ پوینت همانا و سرویس های نیمیر و بازی فوق العاده او همانا. نه تنها ست سوم را هلند توانست از فرانسه بگیرد بلکه بازی را به ست پنجم کشاند.

در ست پنجم بار دیگر انگاپت و کوین تیلی به زمین امدند. هلند 14 -10 پیش افتاد اما فرانسه تیمی نبود که بخواهد بازی برده را واگذار کند. اشتباهات فردی و بی تجربگی تیم هلند دو تیم را در امتیاز 14 برابر کرد. اما در نهایت تیم هلند 19-17 ست و بازی را برد. تیم فرانسه هم بازی آسانی را با هلند در نظر داشت اما دیدیم که اینگونه نشد.

[caption id="attachment_180058" align="aligncenter" width="1080"]ترکیب تیم والیبال ایران مقابل استرالیا ترکیب تیم والیبال ایران مقابل استرالیا[/caption]

مانند تیم ما که بازی را اسان و قابل دسترس میدانست اما به هزار  ویک دلیل این اتفاق نیفتاد. مگر همه بردها خوب هستند که همه باخت ها بد باشند. نکته اصلی در این رقابت ها این است که اول ما ظرفیت باختن خود را بالا ببریم، فرقی نمیکند در مقابل تیم اول جهان باشیم یا نه صدم جهان. تیم ها گاهی در شرایط خوبِ بازی خود قرار میگیرند و خیلی بهتر از تیم های صدر نشین بازی میکنند. اینکه ما به خودمان بگیریم که چرا به تیم قعر حدول باختیم مسئله ای کاملا اشتباه است.

باید ببنییم در روز  بازی در چه شرایط تیمی ، فردی، سالن، جو بازی و غیره و ذلک بوده ایم که چنین نتیجه ای برای تیم حاصل شده است. چه در روز بردمان و چه در روز باختمان.

همانطور که همه ما میدانیم این تیم تازه در حال بازیابی مجدد بعد از دو سال دوری از میادین بوده است. مراقبت کنیم از کلام هایی که بازگو میکنیم و قضاوت هایی که میکنیم. همیشه به دنبال بهترین نتایج بوده ایم و انتظارات بالایی از این بازیکنان داریم. آنها هم می دانند و پتانسیل این کار را هم دارند.

شاید اگر دیروز قصد دادن یک پیروزی به ملت ایران نبود اصلا تیم با این ترکیب بازی نمیکرد. و الکنو بار دیگر به بازیکنان جدید تیم اجازه بازی میداد که باز هم به نظر من انها بازی بهتری از خود نشان میدادند.

آلکنو با توجه به کارنامه درخشانی که دارد حتما برنامه های زیادی در سر دارد ولی حتما تا الان این موضوع را باید فهمیده باشد که بازیکنان ایران بسیار احساسی هستند و در ان واحد می توانند نتیجه را کاملا به سود تیم یا برعکس کاملا به ضرر تیم عوض کنند. به همین دلیل کمک ایرانی آلکنو در این مورد باید با سرمربی تیم صحبتهای دقیقی داشته و دقیقا شرایط روحی بازیکنان را برای او بازگو کند. با همه این تفاسیر در این چند بازی که از تیم ایران دیدیم آلکنو خیلی خوب حامی تیم بوده و از ان حالت خشک و سری که در روسیه و باشگاه زنیت کازان از او شاهد بودیم خبری نیست. اما زمان میبرد تا بتواند به شناخت لازم و آشنایی با تک تک بازیکنان برسد. امید آن است دربازی های باقیمانده عملکرد خوبی از تیم ایران بدون در نظر گرفتن نتیجه از تیم ایران ببینیم و بازیکنان کنترل  هیجانی و تمرکز بهتری در زمان بازی از خود نشان دهند

به امید روزهای خوب برای تیم ملی والیبال کشورمان