به گزارش آریاورزش محمد وکیلی سرمربی تیم نوجوانان والیبال ۱۴۰۱ اظهار داشت آلکنو شجاعت بالایی در انتخاب بازیکنان و استفاده از بازیکنان جوان در بازی‌های سخت دارد.

محمد وکیلی در مورد بازی‌های ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌ها گفت:

تیم ملی تغییرات اساسی در کادر فنی و بازیکنان داشته است. بازیکنان جوان و با استعدادی اضافه شدند که در تیم ملی نبودند یا اگر هم بودند کمتر به بازی گرفته می‌شدند و این فضا برایشان جدید بود.

نبود سعید معروف یکی از عوامل اصلی باخت در دو بازی اول مقابل ژاپن و روسیه بود

 یکی از دلایل باخت تیم ایران در دو بازی اول این بود که تیم ملی بعد از مسابقات انتخابی المپیک، دیگر کنار هم بازی نکرده بودند و به دلیل شرایط کرونا هیچ بازی تدارکاتی هم نداشتیم. ضمن اینکه بعضی از بازیکنان مثل سعید معروف، محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، بردیا سعادت و ... در لیگ‌های خارجی حضور داشتند، به همین خاطر حتی در مسابقات باشگاهی هم کنار بقیه نبودند.

دلیل دوم این بود که سعید معروف را در دو بازی اول در اختیار نداشتیم. نه اینکه بودن وادی مشکلی داشته باشد، اما ما معمولاً در شروع مسابقات همیشه کاپیتان و پاسور اول تیم‌مان را در اختیار داشتیم. غیبت او در شروع مسابقات به تیم شوک وارد کرد. از طرفی ژاپنی‌ها به دلیل اینکه در المپیک حضور دارند، خیلی زودتر از ما تیم‌شان را تشکیل دادند و بازی تدارکاتی هم داشتند. مربی و مشاور فرانسوی آقای فلیپ بلین را در هم اختیار داشتند. خوب بودن ژاپن، دور بودن ایران از شرایط آرمانی و غیبت سعید معروف باعث شکست ما در مقابل ژاپن بود. در بازی با روسیه هم نتوانستیم آن ریکاوری لازم را داشته باشیم.

با پنج پیروزی پیاپی به روحیه فوق العاده‌ای رسیدیم

بعد از دو شکستی که داشتیم مقابل هلند، کانادا، ایتالیا و بلغارستان پیروز شدیم و به یک روحیه فوق‌العاده‌ای رسیدیم. هفته سوم را نیز با یک بازی خوب و پیروزی مقابل آمریکا شروع کردیم تا اینکه به صربستان رسیدیم. صربستان تیمی نبود که ما بتوانیم به سادگی از آن عبور کنیم.‌ تیم ملی صربستان به همراه اسلوونی، بلغارستان، آلمان، استرالیا و هلند در المپیک حضور ندارند، بنابراین همه توانشان را گذاشتند که در لیگ ملت‌ها نتیجه خوبی به دست آورند. صربستان در المپیک ریو هم حضور نداشت، اما در لیگ جهانی ۲۰۱۶ قهرمان شده بود. در جدول هم اسلوونی و صربستان شرایط خوبی دارند. در بازی با صربستان با تیم دوم‌مان بازی کردیم، تیم صربستان هم آتاناسیه‌ویچ و ایوویچ را از ابتدا در ترکیب نداشت اما از ست سوم به بعد کم‌کم از آنها استفاده کرد،  چون آنها به دنبال پیروزی بودند.

اگر هدف آلکنو پیروزی در مسابقه با صربستان بود بازی را می‌بردیم

اگر هدف ما هم بردن مسابقه  با صربستان بود، شاید می‌توانستیم در ست پنجم از معروف و بقیه بازیکنان باتجربه استفاده کنیم.‌ اما دیدگاه سرمربی این بود که وقتی همین بازیکنان می‌توانند مقابل صربستان ۲-۱ جلو باشند، پس می‌توانند در ست پنجم هم بازی کنند. البته آقای آلکنو هم معروف و کاظمی را به زمین آورد اما دیگر فاصله امتیازات زیاد شده بود. تجربه بازیکنان ایران از صربستان کمتر بود. مثلاً مرتضی شریفی تجربه زیادی در این سطح  از بازی‌ها نداشت اما خیلی خوب بازی کرد.

در مجموع تیم ملی ایران در این مسابقات اهداف دیگری را دنبال می‌کند و شاید اصلا آقای آلکنو دوست داشته باشد بازی‌ها زودتر تمام شود تا بتواند برگردد و بر روی نقاط ضعف تیم و آسیب‌دیدگی بازیکنان کار کند. ما الان دو بازیکن مصدوم داریم. امیر غفور که فقط مقابل ژاپن بازی کرد از ناحیه شانه و علی‌اصغر مجرد از ناحیه ساق پا آسیب‌دیده هستند و برای همین کادر فنی نمی‌خواهد در آستانه المپیک ریسک کند. رضا عابدینی هم با وجودی که اولین تجربه خود را در VNL داشت اما خوب کار کرد و ما در پست سرعتی جای نگرانی نداریم.

آلمان مقابل ما بازی دیگری از خود نشان داد

در بازی با آلمان باز هم با ترکیب کاملا متفاوتی بازی کردیم. آلمان در آن بازی فوق‌العاده ظاهر شد. ما اگر قبلاً به آلمان می‌باختیم به خاطر گروزر بود. اما تیم آلمان هم دیگر تیم گذشته خود نیست که براساس فرد بازی کند و توپ‌ها کاملا در همه قسمت‌ها تقسیم می‌شد و با دفاع‌های یارمیانی خود کار را برای تیم ما سخت کردند.

برخلاف بازی با صربستان که ۲-۱ پیش بودیم در بازی با آلمان دو بر یک عقب افتادیم و با تشویق بی‌امان بازیکنان خارج زمین توانستیم ست چهارم را بگیریم. اما در ست پنجم با اشتباهات بیش از حد و غیر استاندارد بچه‌ها ست را واگذار کردیم.

باخت‌هایی که دادیم هزینه جوان‌گرایی تیم است

 ما با حضور بازیکنانی چون میثم صالحی صابرکاظمی، بردیا سعادت و امیرحسین اسفندیار و سایر بازیکنان جوان تا به اینجا پنج بازی را بردیم و چهار بازی را واگذار کردیم. این چهار باخت در واقع هزینه همان جوان‌گرایی و بازیکنانی هستند که قبلاً بازی نمی‌کردند. طوری که در بازی با صربستان کواچ از حضور چنین بازیکنانی واقعا شوکه شده بود. متاسفانه این کار را در سال‌های گذشته نکردیم و به بازیکنان جوان فرصت بازی کردن ندادیم.

[caption id="attachment_179946" align="aligncenter" width="2560"]ایران - صربستان / لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱ ایران - صربستان / لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱[/caption] ما به مسابقه در ساعات صبح خیلی عادت نداریم

با اینکه آلکنو ساعات صبح را در تمرینات تیم ایران گنجانده بود اما بازیکنان ایران خیلی عادت به مسابقه در صبح ندارند. متأسفانه در این مسابقات تعدادی از بازی‌های ایران ساعت ۱۰ صبح به وقت ایتالیا برگزار می‌شود. مسئله دوم از نظر رنکینگ، جایگاه ما از آلمان بالاتر است. آنها می‌خواستند عملکردی از خودشان به نمایش بگذارند که جامعه والیبال و fivb را تحت‌تأثیر قرار بدهند. بنابراین حتی اگر به آنها بگویند هفت صبح با ایران بازی کنید، مشکلی ندارند و به بهترین شکل بازی می‌کنند.

در هفته چهارم منتظر سورپرایز از تیم ایران هستیم

بازی اول این هفته با استرالیا خواهد بود که می‌توانیم استرالیا را شکست دهیم. البته اگر اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ ندهد و انگیزه بچه‌ها کم نشود. اما برزیل و اسلوونی خطرناکند، باید یکی از آنها را سورپرایز کنیم. اگر از سه بازی آینده دو بازی را ببریم بسیار کار فوق‌العاده‌ای انجام دادیم. البته ورزش غیرقابل پیش‌بینی است و همه چیز به شرایط روز مسابقه هم بستگی دارد. حتی شاید دیدید ما برزیل را بردیم اما به اسلوونی باختیم.

آلکنو مربی بسیار شجاعی است

آلکنو در این بازی‌ها نشان داده که قدرت ریسک بالایی دارد. اینکه در چنین رقابت‌های سطح بالایی در مسابقات سخت به بازیکنان کم تجربه‌تر اعتماد کرده و از آنها فیکس استفاده می‌کند شجاعت این مربی را نشان می‌دهد. آلکنو نظم و انضباط و دیسیپلین مخصوص به خودش را دارد و قدرت تصمیم‌گیری برای به کار گرفتن بازیکنان را در بازی‌ها به خوبی نشان داده است.

اگر هدف او پیروزی در این بازی‌ها بود قطعا آرایش تیم را تغییر می داد

در مجموع اگر بخواهم بگویم به غیر از دو بازی آخر مقابل صربستان و آلمان، اگر هدف او پیروزی بود می‌توانست با یک آرایش بهتری بازی را به سود ایران تمام کند، اما باز هم به نظر او احترام می‌گذاریم چون مشخص شد که هدف اول او پیروزی در این مسابقات نبوده است.

شاید اگر من بودم به خاطر بالا بردن روحیه تیمی ترکیب را عوض می‌کردم تا موفق به کسب پیروزی شود اما عقیده آلکنو این است که بازیکن در بدترین شرایط بماند و بازی کند، اشتباه کند و از آن اشتباهش برای آینده تجربه کسب کرده و آن را اصلاح کند. در این بازی‌هاست که می‌خواهد بازیکنان را تست کند اشتباهات آنها را دیده و به آنها گوشزد کند تا در المپیک بهترین استفاده  را از آنها کرده تا این اشتباهات را تکرار نکنند.

[caption id="attachment_179521" align="aligncenter" width="1999"]محمد وکیلی محمد وکیلی[/caption]

وکیلی در مورد بازی جذاب دو تیم برزیل و لهستان هم گفت: برزیل می‌خواست در این بازی لهستان را تحقیر کند 

دست هینن از نظر بازیکن بسیار پر است اما مقابل برزیل حرفی برای گفتن نداشت و بیشتر به بازی هیجانی و عصبی روی آورد. برزیل بعد از باخت به فرانسه به والاس دسوزا استراحت داد و اجازه داد ریکاوری خوبی داشته باشد. اما مقابل لهستان تمام ستاره‌های خود را در اختیار داشت و تمام تلاش خود را کرد که لهستان را شکست داده و روحیه لهستان را پایین بیاورد، چون در المپیک این دو تیم از رقبای اصلی هم هستند و برزیل باید در این بازی‌ها لهستان را به بهترین نحو ممکن شکست می‌داد. لئال با سرویس‌هایش تیم لهستان را تحت‌تأثیر قرار داد. برونو رزنده یکی از پاسورهای خوب دنیای والیبال است که توانست مدیریت فوق‌العاده‌ای در بازی داشته باشد و بهترین پاس‌ها را برای مهاجمین برزیل بسازد.

نباید مقصر باخت را به گردن یک بازیکن انداخت

والیبال یک ورزش تیمی است و نباید باخت را به گردن یک نفر انداخت. در بازی مقابل آلمان همه بازیکنان اشتباهاتی داشتند اما متأسفانه میلاد عبادی‌پور بیش از بقیه سرزنش شد. در بازی برزیل و لهستان هم اگر دقت کرده باشید لئال سرویس‌های خیلی خوبی زد و لهستانی‌ها را تحت فشار قرار داد، اما اشتباهاتی داشت. کسی از اشتباهات او صحبتی نمی‌کند، مهم این است که او با سرویس‌هایش لهستان را آزار داد. میلاد بازیکن خوبی است و برای رسیدن به این جایگاه زحمت کشیده است. الان هم بار زیادی از دریافت‌های تیم به دوش اوست. باید جنبه شکست‌مان را بالا ببریم و مثل بقیه تیم‌ها از هر باختی درس جدیدی بگیریم. نباید فقط زمان موفقیت و قهرمانی کنار تیم باشیم. در زمان شکست و ناکامی است که باید نشان بدهیم که آنها را باور داریم.

در توپ‌گیری و حمله‌های برگشتی پیشرفت کرده‌ایم

در بعضی از فاکتورها توانستیم رشد کنیم. ما در حمله‌های اول خیلی پیشرفت نداشتیم، اما در حمله‌های برگشتی پیشرفت کرده‌ایم. در ارسال سرویس پرشی هم پیشرفت داشتیم، اما هنوز هم خطاهای سرویس‌مان بالاست. در مورد توپ‌گیری هم تغییر مثبتی داشتیم، هم آرمان صالحی و هم محمدرضا حضرت‌پور خیلی خوب کار کردند. اما تا به اینجا در دفاع روی تور خیلی خوب نبودیم. باید از لیگ ملت‌ها برگردیم و روی این موارد کار کنیم تا انشالله در المپیک نتیجه خوبی بگیریم، اگر منجر به مدال‌آوری شود که فوق‌العاده است. اما همین که بتوانیم نسبت به گذشته بهتر کار کنیم، مقابل تیم‌های بزرگ بیشتر ایستادگی کرده و تعداد ست‌ و امتیازهای بیشتری بگیریم، پیشرفت محسوب می‌شود.