به گزارش آریاورزش، تیم والیبال زنیت کازان شب گذشته در بازی معوقه از هفته ششم لیگ برتر روسیه میزبان دینامو مسکو بود و این دیدار خانگی را با نتیجه سه بر یک (۲۲-۲۵، ۲۲-۲۵، ۲۵-۲۳، ۱۹-۲۵) واگذار کرد و پنجمین شکست خود را در شش بازی اخیر متحمل شد. از سال ۲۰۰۸ که ولادیمیر آلکنو هدایت این تیم را بر عهده گرفته، چنین بحرانی بی‌سابقه بوده است.

همه چیز از شکست سه بر صفر در نیژنه‌وارتوسک شروع شد. سپس این تیم در نیمه‌نهایی کاپ روسیه، نتیجه را سه بر یک برابر زنیت سن‌پترزبورگ واگذار کرد و سال ۲۰۲۰ را با شکست سه بر یک مقابل لوکوموتیو نویسیبیرسک به پایان برد. پس از وقفه‌ای کوتاه، شاگردان آلکنو سال جدید را با پیروزی در اورنبورگ آغاز کردند. اما هفته گذشته ۳-۰ مقابل کوزباس شکست خوردند و الان هم برابر دینامو مسکو، هم بازی را باختند و هم صدر جدول را تقدیم کوزباس کردند.

تحمل این شرایط برای ولادیمیر آلکنو که عادت داشت همواره تیم خود را شکست‌ناپذیر ببیند بسیار سخت بود.‌ او پس از شکست مقابل دینامو، انتقاد تندی را علیه بارتوش بدنوژ مطرح کرد و گفت: "تیم در هیچ فاکتوری خوب نیست و بازیکنان هم کمکی به میخائیلوف نمی‌کنند. بدنوژ افتضاح بازی می‌کند! نمی‌دانم چه اتفاقی برای او افتاده است، فکر می‌کنم باید بیشتر با او کار کنم. ما با چنین بازیکنی به هیچ جا نمی‌رسیم. آدم‌های ضعیف همیشه بهانه‌هایشان هم زیاد است. این مشکل را حل خواهیم کرد و دوباره به روزهای اوج خودمان برمی‌گردیم. الان در شرایط بدی گرفتار شدیم و خودمان هم دیگر باور نداریم که می‌توانیم و می‌توانیم برنده شویم. عبور از این شرایط به صبر نیاز دارد، هنوز برای رفع مشکلات زمان داریم."

به ندرت پیش می‌آید که آلکنو در ملأ عام و مقابل رسانه‌ها از بازیکنی انتقاد کند. او حتی بعد از شکست در نیمه‌نهایی جام حذفی گفت که شکایتی از بازیکنانش ندارد، و حتی درباره ماجرای انگاپت هم هیچوقت مستقیماً اظهار نظر نکرد. اما این‌بار نتوانست خودش را کنترل کند. مطمئنا سرمربی زنیت کازان می‌داند که اظهارات او بصورت گسترده در نشریات لهستانی منتشر می‌شود، و شاید از این طریق می‌خواست بازیکن‌اش را تحریک کند تا به خودش بیاید.

[caption id="attachment_177709" align="aligncenter" width="1294"]آلکنو آلکنو و بدنوژ[/caption]

لژیونر لهستانی باشگاه زنیت کازان، فصل را درخشان شروع کرد و بهترین بازیکن سوپر جام روسیه شد. اما پس از آن درخشش او به سرعت افول کرد و عملکردی در اندازه قرارداد خود نداشت. او در سال ۲۰۲۰ به زنیت کازان رفت. مسئولین باشگاه او را ستاره‌ای در حال ظهور و در حد اندرسون دیدند، اما وی تا کنون انتظارات را بر آورده نکرده است. او در بازی مقابل دینامو از ۱۲ حمله تنها ۲ امتیاز گرفت (۱۷٪)، سه‌بار به اوت زد و سه‌بار هم دفاع شد. در ست سوم، بدنوژ از شش تلاش خود هیچ امتیازی بدست نیاورد و در نهایت در امتیاز ۲۰-۱۸ با ورونکوف تعویض شد. این بازیکن روسی اندکی حملات تیم را تقویت کرد. اما در ست چهارم باز هم قوای تیم تحلیل رفت و حتی میخائیلوف نیز که تا آن زمان تیم را سر پا نگه داشته بود، به تدریج افت کرد. در این بازی، دینامو مسکو «تسوتان سوکولوف» قطر پاسور بلغاری خود را به دلیل حضور در مسابقات مقدماتی قهرمانی اروپا ۲۰۲۱ در اختیار نداشت، اما جایگزین او «روماناس شکولِویسیوس» درخشان ظاهر شد. او در ست اول حتی یکبار هم دفاع نشد و از ۱۹ حمله خود ۱۴ امتیاز بدست آورد و تنها یک خطا داشت.

[caption id="attachment_177720" align="aligncenter" width="1200"]آلکنو روماناس شکولِویسیوس[/caption]

تمام این اتفاقات پس از بازگشت زنیت از برلین آغاز شد. همانطور که آلکنو نیز در صحبت‌های خود اشاره کرد که «قبل از برلین، ما یک تیم بودیم. بعد از برلین، هیچ خبری از آن تیم نیست». همانطور که قبلاً هم اعلام شد، تیم زنیت هر سه بازی خود را در لیگ قهرمانان اروپا پیروز شد، اما پس از آن انگاپت بدون اجازه همراه تیم برنگشت. تیم، بدون مهره اصلی خود به روسیه بازگشت تا خود را برای نیمه‌نهایی جام حذفی آماده کند. مربیان و بازیکنان به خاطر شرایط انگاپت، دو هفته پر تنش‌ را گذراندند. گفته می‌شود آلکنو شخصاً به خاطر چنین تخلفی، تمایل به اخراج انگاپت داشت. اما بازیکنان علیرغم دلخوری از هم‌تیمی خود، برای او پادرمیانی کردند. انگاپت برگشت و بازی نسبتاً خوبی ارائه داد، اما عملکرد واقعی او نبود.

[caption id="attachment_177719" align="aligncenter" width="947"]آلکنو انگاپت[/caption]

با این حال، این اتفاق تنها دلیل بحران کازان نیست. همانطور که الکساندر بوتکو پس از بازی گفت: "تیم در بحران به سر می‌برد و از لحاظ روانی اعتماد به نفس خود را از داده است. مشکل ما ذهن و افکار ماست. واقعا نمی‌دانم چرا در لحظات بحرانی از هم می‌پاشیم. ما فقط ۳۰ درصد در حمله موفق بودیم، و این خیلی بد است."

او ادامه می‌دهد: "عجیب‌ترین چیز این است که در تمرینات همه چیز خوب است، اما نمی‌توانیم این اعتماد به نفس را در بازی‌ها داشته باشیم. هیچ‌کاری را نمی‌توانیم راحت انجام بدهیم و هیچ بازیکنی هم درخشان نیست. هر تیمی که با ما بازی می‌کند، از ما بهتر به نظر می‌رسد. باید کم کم از این بحران خارج شویم. ما تنها تیمی نیستیم که در چنین شرایطی قرار گرفته است. تا زمانی که فقط به همدیگر نگاه کنیم و امیدمان به دیگری باشد تا اوضاع را برطرف کند، وضعیت به همین منوال است. هر کس باید از خودش شروع کند و مسئولیت بازی و نتیجه‌ای که بدست می‌آید را قبول کند."

[caption id="attachment_177711" align="aligncenter" width="600"]آلکنو الکساندر بوتکو[/caption]