یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش فدراسیون والیبال ایران تیمی را با عنوان تیم پشتوانه تیم ملی نوجوانان ایران معرفی کرده که زیر ۱۶ سال هستند و هدایت این تیم را به محمد وکیلی، سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان گذاشته شده است. عنوانی که برای سرمربیگری این تیم انتخاب شده همان عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان است که در این صورت، دو سرمربی تیم ملی نوجوانان خواهیم داشت که بازیکنان مختلفی را تربیت می‌کنند. در همین راستا دبیر فدراسیون والیبال آقای میلاد تقوی توضیحاتی دادند.

میلاد تقوی در مورد تشکیل این تیم پایه بیان داشت: تیم ملی نوجوانان برای تیم ملی جوانان پشتوانه خوبی است، تیم ملی زیر ۲۳ سال هم پشتوانه خوبی برای تیم ملی جوانان بوده است. ولی در رده تیم ملی نوجوانان پشتوانه خوبی نداشتیم و این مشکل بوده که هر سال باید از سراسر کشور فراخوان استعدادیابی داشته باشیم و به دلیل عدم یکسان‌سازی آموزشی در مناطق کشور و عدم توانمندی اقتصادی، روحی و جسمی استان‌ها، مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آمد. از این رو برای یک‌دست کردن و ایجاد کردن یک تیم بزرگ، باید شرایط ویژه و هزینه خاصی برای این رده سنی تدارک دیده می‌شد.

وی افزود: به همین دلیل فدراسیون والیبال یک تیم ملی به نام تیم ملی زیر ۱۶ سال را به عنوان پشتوانه تیم نوجوانان برنامه‌ریزی کرد که در سال ۱۴۰۱ به رده مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا خواهند رسید. مسئولیت این تیم را با توجه به تجارب ارزنده آقای وکیلی در اختیار ایشان قرار دادیم. ولی این تیم، تیم نوجوانان ایران نیست و قرار است تیم پشتوانه تیم ملی نوجوانان ایران باشد که در سال ۱۴۰۱ به رده نوجوانان خواهد رسید.

تقوی در ادامه گفت: بنده معتقدم با توجه به هزینه‌هایی که برای فدراسیون ایجاد می‌شود انجام این کار باعث می‌شود تا یک امنیت روانی برای تیم ملی نوجوانان به وجود بیاید.

ما تیم ملی زیر ۱۶ سال نداریم و باید این طور گفته بشود افرادی که به عضویت این تیم در می‌آیند در سال ۱۴۰۱ عضو تیم ملی نوجوانان خواهند شد و در واقع این کار فدراسیون نشان از آینده‌نگری این سازمان در رده‌های پایه والیبال را نشان می‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که در تیتر خبر آمده «آقای وکیلی سرمربی تیم نوجوانان ۱۴۰۱ شد»، اگر مسعود آرمات تا آن زمان عملکرد خوبی داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد، گفت: در مورد تیم ملی نوجوانان که اکنون به آقای آرمات سپرده شده است باید بررسی شود، شاید این نتیجه حاصل شد که آقای آرمات با تیمی که سال ۱۴۰۱ وارد تیم نوجوانان می‌شود ادامه دهند و آن وقت آقای وکیلی سرمربی تیم ملی نوجوانانِ ۱۴۰۳ خواهد شد که بار دیگر این تیم پشتوانه بعدی تیم ملی نوجوانان خواهد بود که تمامی این موارد بستگی به نظر رییس فدراسیون و مشورت با کارشناسان خواهد داشت.

این ایده، کار بسیار تازه‌ای در سطح تیم‌های ملی است که دیگر نگرانی پشتوانه‌سازی در رده‌های پایه وجود نخواهد داشت و نوسان در تیم‌های پایه کمتر خواهد شد.

[caption id="attachment_177440" align="aligncenter" width="600"]مسعود آرمات / سرمربی تیم ملی نوجوانان مسعود آرمات / سرمربی تیم ملی نوجوانان[/caption]