پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

به گزارش آریاورزش، کنفدراسیون والیبال آسیا AVC در گزارش مفصلی که بر روی سایت خود قرار داد به امیرحسین توخته مدافع بلندبالا و آینده‌دار والیبال ایران پرداخت و گفتگویی با این بازیکن جوان ارومیه‌ای داشت.

کنفدراسیون آسیا در گزارش خود نوشت: مهمترین قسمت داستان ایرانیان در میدان نبرد سال گذشته، انتقال بازیکنان جوان به تیم ملی بزرگسالان بود. در میان این بازیکنان جوان امیرحسین توخته ۱۹ ساله است که بعد از موفقیت در مسابقات رده‌های سنی، زمان آن رسیده تا از او بیشتر شنیده شود. ‌ مربیان توخته در رده‌های نوجوانان و جوانان به خاطر کار خوبی که برای این بازیکن انجام دادند، او را آماده مسابقات کردند و به این جایگاه رساندند، بسیار شایسته توجهند.

توخته در مورد مربیان خود به AVC می‌گوید: "به عقیده من یک بازیکن مثل خشت خام است و مربی مانند سفالگری است که این گِل نارس و ناپخته را به هنری زیبا تبدیل می‌کند. من به مربیانم خوب گوش دادم و تمام دستورات آنها را مو به مو عمل کردم، برای همین توانستم اولین قهرمانی خودم را در مسابقات جهانی رده‌های سنی بدست آورم."

توخته فقط ۱۶ سال داشت که کارش را در تیم ملی نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی میانمار آغاز کرد و با کسب عنوان چهارم به مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ جهان راه یافتند. نتیجه بهتر از آن چیزی بود که ایرانی‌ها انتظار داشتند. زیرا برای دومین‌بار پس از سال ۲۰۰۷، به مقام قهرمانی نوجوانان جهان دست یافتند، و برای توخته نیز با توجه به عملکرد خوبش جایزه ویژه‌ای به همراه داشت.

مدافع جوان والیبال ایران می‌گوید: "اولین بازی ملی من مسابقات نوجوانان آسیا در کشور میانمار بود که ما در این مسابقات به مقام چهارم رسیدیم. اما حضور در همان مسابقات ادامه مسیر را برای من هموار کرد و با تلاش و تمرین بیشتر، به مقام قهرمانی نوجوانان جهان در بحرین دست یافتیم و من هم به عنوان بهترین مدافع مسابقات انتخاب شدم." ‌ بعد از درخشش توخته در این مسابقات بود که ایگور کولاکویچ سرمربی وقت تیم ملی بزرگسالان ایران متوجه این بازیکن شد و او را به جمع بازیکنان بزرگ ملی‌پوش دعوت کرد. این بازیکن بااستعداد اهل ارومیه ایران، با ۱۷ سال سن به عنوان جوان‌ترین بازیکن در لیگ والیبال ملت‌ها ۲۰۱۸ شرکت کرد. ‌ او در مورد اولین تجربه خود در لیگ ملت‌ها گفت: " خاطره‌انگیزترین لحظه تورنمنت با تیم ملی بزرگسالان زمانی بود که در روسیه مقابل تیم ملی برزیل بازی کردم، و من به عنوان یک بازیکن ۱۷ ساله بهترین بازی خودم را انجام دادم. هر چند که در نهایت مغلوب تیم قدرتمند برزیل شدیم." ‌ این پسر جوان همچنین در رقابت‌های قهرمانی جهان نیز شرکت کرد و عملکرد خوبی داشت و در جوانی جایگزین محمد موسوی مصدوم شد.

سال گذشته نیز همراه با تیم ملی جوانان ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۱ سال جهان بار دیگر به بحرین برگشت. اعتماد به نفس روزافزون این بازیکن به تیمش کمک کرد تا علیرغم شروعی سخت در این تورنمنت، اما بتوانند به اولین مدال طلای این مسابقات در تاریخ والیبال ایران دست یابند. با این حساب دیگر جای چه چیز دیگری در ویترین افتخارات این پسر جوان خالی است؟

"این آرزوی هر ورزشکاری است که به تمام قله‌های موفقیت صعود کند. بعد از کسب دو قهرمانی جهان در دو رده سنی مختلف، اکنون از صمیم قلب دوست دارم در بازی‌های المپیک حضور داشته باشم."

‌توخته، معلمش را تأثیرگذارترین فرد در کارش می‌داند. از مادرش به عنوان کسی که موفقیت‌هایش را مدیون اوست، نام می‌برد. سپس مربیان و هم‌تیمی‌هایی که راهنمای او برای موفقیت بودند و در نهایت خودش را الگوی خودش می‌داند. ‌ "من واقعاً عاشق والیبالم و به همین دلیل این ورزش را برای بازی انتخاب کردم چون واقعاً به آن علاقمند بودم. وقتی در مقطع ابتدایی بودم، یکی از معلم‌هایم به نام آقای عدلی مرا تشویق کرد تا والیبال بازی کنم. وقتی از من می‌پرسیدند که چه چیزی مرا از سایر بازیکنان متمایز می‌کند، به جای اینکه بگویم چه چیزی از من یک بازیکن ویژه می‌سازد، می‌گویم چه کسی باعث شد که من متفاوت باشم. من تمام موفقیت‌هایم را مدیون مادرم هستم. همچنین از تمام مربیانی که تا به امروز تلاش کردند و به من چیزهای زیادی آموختند و تمام بازیکنانی که در کنارشان بودم سپاسگزارم. با وجود چنین افرادی در زندگی‌ام، فهمیدم که چرا آدم ویژه‌ای شدم. در نهایت جرأت این را دارم که بگویم خودم الگوی خودم هستم. چراکه امیرحسین توخته را بیشتر از بقیه می‌شناسم. " ‌ با وجودی که او جوان است، ولی عاقل‌تر از سنش است. او مانند یک فرد بزرگسال قوی و با اعتماد به نفس است. اما هرگز خودش را از لذت جوانی محروم نمی‌کند. ‌ "یکی از بزرگترین چالش‌های یک ورزشگاه این است که از خانواده‌اش دور بماند و نتواند فرصت خوبی برای درس و مطالعه داشته باشد. چیزهای زیادی هست که در این مسیر به من انگیزه می‌دهد، اما خانواده‌ام کسانی بودند که مرا در این راه به سمت موفقیت هل دادند تا همیشه با اعتماد به نفس بوده و به توانایی‌های خودم ایمان داشته باشم. به عنوان یک فرد و یک ورزشکار، بسیار جدی و منظم هستم. همیشه ورزش می‌کنم و ورزش‌هایی که در کنار والیبال دوست دارم بیلیارد، شنا و تنیس روی میز است."

[caption id="attachment_173568" align="aligncenter" width="960"]یک تمجید ویژه؛ نگاه زیبای AVC به امیرحسین توخته یک تمجید ویژه؛ نگاه زیبای AVC به امیرحسین توخته[/caption]