به گزارش آریاورزش، با اینکه قوانین بین‌المللی ورزش هرگونه رفتار، صحبت یا عملی که نشانه‌ی گرایش سیاسی، مذهبی یا قومی - نژادی داشته باشد را ممنوع اعلام کرده و با خاطیانی که رفتار نژاد‌پرستانه داشته باشند برخورد می‌کند؛ اما این روزها رفتار نژادپرستانه به یک ویروس مسری در دنیای والیبال تبدیل شده است.

‌اولین جرقه آن از مصاحبه توهین‌آمیز کوبیاک علیه مردم ایران آغاز شد و سپس به توهین الکسی اسپریدونوف روسی علیه لهستانی‌ها رسید. نکته جالب‌تر اینکه فدراسیون جهانی والیبال نسبت به هیچکدام از این دو اتفاق، واکنش جدی از خود نشان نداد! ‌ حالا خبر می‌رسد که فدراسیون والیبال کره‌جنوبی بابت عمل نژادپرستانه، شکایتی علیه یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی زنان روسیه تنظیم کرده است.

[caption id="attachment_164335" align="aligncenter" width="960"]رفتار نژادپرستانه در والیبال والیبال انتخابی المپیک زنان ۲۰۲۰[/caption]

چند روز پیش در رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک زنان، تیم ملی روسیه توانست با کامبک باورنکردنی کره جنوبی را شکست دهد و به المپیک توکیو صعود کند. پس از بازی اعضای کادرفنی و بازیکنان تصمیم داشتند شادی خود را با هواداران قسمت کنند، اما برخی از آنها زیاده‌روی کردند.

سِرجو بوساتو، یکی از مربیان تیم ملی زنان روسیه در حالی که با دستان خود گوشه چشمانش را کشیده بود، ژستی را از خود نشان داد که معمولا برای مسخره کردن مردم کشورهای آسیایی استفاده می‌شود. رسانه‌های کره‌ای تأکید کردند که عقب کشیدن چشمان، توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ممنوع اعلام شده و جزو اعمال نژادپرستانه است.

[caption id="attachment_164336" align="aligncenter" width="630"]رفتار نژادپرستانه در والیبال والیبال انتخابی المپیک زنان ۲۰۲۰[/caption]

با این اتفاق فدراسیون والیبال کره‌جنوبی شکایت خود را بصورت رسمی به فدراسیون والیبال روسیه و ‌FIVB ارسال کرد و خواستار برخورد جدی با این مربی شد. ‌ این اولین‌بار نبود که چنین اتفاقی در دنیای والیبال رخ می‌دهد. پیش از این نیز اعضای تیم ملی بانوان صربستان با انتشار یک عکس گروهی که همان عمل بوساتو را انجام داده بودند؛ شادی خود را جشن گرفتند. ‌ البته آنها بعداً توضیح دادند که قصد مسخره کردن آسیایی‌ها را نداشتند، بلکه فقط قصد داشتند نشان بدهند آنها بخشی از مسابقات جهانی در ژاپن خواهند بود. احتمالا مربی روسیه نیز چنین دلیلی برای رفتار خود دارد.

[caption id="attachment_164337" align="alignleft" width="960"]رفتار نژادپرستانه در والیبال والیبال انتخابی المپیک زنان ۲۰۲۰[/caption]