یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

به گزارش خبرنگار آریاورزش، تمرین تیم ملی نوجوانان عصر امروز با حضور خبرنگاران در سالن فدراسیون والیبال برگزار شد. محمد وکیلی پس از پایان تمرین در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. سرمربی تیم ملی نوجوانان در ابتدای صحبت‌های خود گفت: هشتمین دوره اردوی آماده‌سازی خود را پشت سر می‌گذاریم. تمرینات ما ادامه دارد تا ۳۱ مرداد که به تونس اعزام می‌شویم. هفت مرحله از اردوی ما در سال ۹۸، و یک مرحله هم در اسفندماه ۹۷ برگزار شد. ۱۹ بازیکن در این اردو حضور دارد و در شرایط خوبی هستند. ۴-۵ بازیکن هم به تازگی از تیم جوانان به ما اضافه شدند. احتمال آسیب‌دیدگی مدتی زمان نیاز دارد تا بیشتر هماهنگ شوند.

در سال ۹۷ این بازیکنان در تیم دورنا کنار همدیگر بازی‌کردند، اما یکسری بازیکن هم جدید اضافه شدند. کاری که باید را انجام دادیم. یک هفته زودتر به تونس می‌رویم. با تیم‌های جمهوری چک، ایتالیا، کلمبیا و بلغارستان همگروه هستیم. در قرعه اول مسابقات استراحت داریم و بازی اول ما با جمهوری چک است. تیم‌های اروپایی با توجه به سرمایه‌گذاری خوبی که در تیم‌های پایه انجام می‌دهند، فکر می‌کنم حریف‌های سرسختی باشند. مهمترین آنها ایتالیاست که همگروه ما است و در تورنمنت آذربایجان هم قهرمان شده است. در کل هشت تیم شانس رسیدن به سکو هستند که یکی از آنها تیم ایران است. او در خصوص میانگین قدی تیم نوجوانان گفت: تیم امسال بلندترین میانگین قدی را دارد. ما هم سعی می‌کنیم همین روند را دنبال کنیم و بلندتر شویم تا به استاندارد جهانی برسیم. در سال ۲۰۱۵ میانگین قدی ما ۱۹۶ بود، در سال ۲۰۱۷ ۱۹۸.۵ و الان هم حدود ۲ متر است.

‌ محمد وکیلی در خصوص خصوص امیرحسین توخته در اردوی بزرگسالان گفت: اولویت‌ با تیم بزرگسالان است و آقای کولاکویچ تصمیم می‌گیرد که از اون استفاده کند یا نه؟ اگر بخواهند او را به اردو می‌برند و اگر نخواهند به تیم ما ملحق می‌شود. ما هم تابع سیاست‌های فدراسیون هستیم. سرمربی تیم ملی نوجوانان در مورد سطح انتظارات از این تیم گفت: همیشه انتظارات می‌تواند بالا باشد. این حق طبیعی مردم است. اما من این تیم را یک تیم جدید می‌دانم. هر سال یک تیم جدید وارد می‌شود. مثلاً سال ۲۰۱۵ که ما سوم جهان شدیم، تیم لهستان قهرمان شد. اما در سال ۲۰۱۷ که ما قهرمان شدیم لهستان هفدهم شد. یعنی تا این حد می‌تواند اتفاق غیرمنتظره بیفتد. به هر حال همانطور که گفتید انتظارات بالاست و ما هم مدافع عنوان قهرمانی هستیم. همه تیم‌ها جلوی ما محکم بازی خواهند کرد. خوشبختانه روند آماده‌سازی تیم‌های پایه در ایران خوب انجام شده و ما هم شانس قهرمانی هستیم. ‌

وی در پاسخ به این سوال که برخی بازیکنان تیم نوجوانان به تازگی قهرمان مسابقات جوانان جهان شدند. کادر فنی چه برنامه‌ای برای حفظ انگیزش این بازیکنان دارد؟ گفت: این موضوع را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. اول اینکه تجربه و قهرمانی این بازیکنان به واسطه اینکه یک سطح بالاتر را دیدند، می‌تواند خیلی به ما کمک کند. اما از طرفی ممکن است این مسابقات را ساده ببینند. ممکن است یک بازیکنی دو سال پیش بهترین بازیکن شود، اما در این دوره فرد دیگری انتخاب شود. نگاه ما این است که به بچه‌ها بگوییم هیچ مسابقه‌ای ساده نیست و باید برای هر بازی تلاش کنند. اگر بخواهیم ساده بگیریم ممکن است غافلگیر شویم. البته بعد از هر تورنمنت یک مقدار خستگی هم به همراه دارد. ما فعلا سعی داریم کمتر روی این ۴-۵ بازیکن فشار وارد کنیم تا بیشتر ریکاوری شوند.

وکیلی در مورد این سوال که جوانان ایتالیا در فینال با ما بازی کردند، آیا از آن تیم هم بازیکنی در تیم نوجوانان هست؟ پاسخ داد: اطلاعاتی که ما داریم این است که سن هیچکدام از بازیکنان آنها به رده نوجوانان نمی‌خورد. آنها متولد ۲۰۰۰ بودند، اما رده سنی این مسابقات متولدین ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ است. اما تیم‌های کوبا و ژاپن از تیم جوانان بازیکن دارند. باید ببینیم تا چه اندازه باانگیزه وارد می‌شوند تا به تیم‌شان کمک کنند.