یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

آریاورزش / مسعود آرمات را تمام اهالی والیبال می‌شناسند. او در تیم‌های بانک کشاورزی، نوین کشاورز و سایپا و اکنون خاتم اردکان مربیگری کرده و یک سال نیز در کنار خولیو ولاسکو بود. نام او دو مرتبه در تاریخ والیبال کشور ثبت شده است. او دو سال پیش موفق شد تیم ملی دانشجویان را بعد از ۵۸ سال برای اولین‌بار قهرمان مسابقات یونیورسیاد کند. اما وقتی در این مورد صحبت کردیم متوجه شدیم به خاطر بی‌توجهی مسئولان دانشگاهی از آنها دلخور بودند. پس از آن که تیم ملی دانشجویان در یونیورسیاد ۲۰۱۹ به رتبه هفدهم در میان هجده تیم رسید، تصمیم داشتیم با آقای آرمات سرمربی تیم قهرمان در سال ۲۰۱۷ صحبتی داشته باشیم، اما از آنجایی که ایشان در اردوی تیم ملی جوانان بود صبر کردیم تا مسابقات تمام شود. مسعود آرمات ۱۱ سال در تیم ملی جوانان حضور داشته و اکنون در کنار بهروز عطایی به مقام قهرمانی جوانان جهان رسید. این قهرمانی بهانه‌ای شد تا با وی گفتگوی کاملی، در مورد تیم جوانان، دانشجویان و خاتم اردکان داشته باشیم. مربی تیم ملی جوانان به خبرنگار آریاورزش گفت:

بحرین میزبان مناسبی برای قهرمانی جوانان جهان نبود

مسابقات جوانان جهان سطح بسیار بالایی دارد. جدا از بحث سیاسی، میزبانی بحرینی‌ها زیاد خوب نبود. از نظر کیفیت غذا و پذیرایی خیلی خوب نبودند ولی از لحاظ در اختیار قرار دادن سالن تمرین و هتل همه چیز خوب بود. در کل بحرین محل مناسبی برای برگزاری چنین مسابقاتی نبود. مثلا برای مسابقات جوانان جهان، باید حداقل ویدئو چک یا یکسری امکانات مورد نیاز وجود داشته باشد. ما خودمان در ایران بازی‌های لیگ ملت‌ها را برگزار کردیم و خیلی شرایط میزبانی بهتری نسبت به آنها داشتیم. از نظر سیاسی ما را تحت فشار قرار ندادند و اینطور نبود که بخواهند ما را اذیت کنند، فقط بازی‌های ایران پخش نشد که آن هم احتمالا دستور سران کشورشان بود.

از آقایان داوری و داورزنی تشکر می‌کنم

از آقای داوری و آقای داورزنی بابت حمایتشان تشکر می‌کنم. زمانی که برای مسابقات در بحرین بودیم هر شب به ما روحیه می‌داند. چه زمان شکست و چه پیروزی، از ما حمایت می‌کردند و این به ما روحیه می‌داد. ‌ جای پوریا یلی در میان بهترین‌ها خالی بود ‌ سطح مسابقات جوانان جهان بسیار بالا بود و تمام بازیکنان جوانی که به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شدند همگی شایسته بودند و به حق انتخاب شدند. ولی به نظر من پوریا یلی هم می‌توانست انتخاب شود.

در تهران هیچ کس از ما تقدیر نکرد

پس از قهرمانی جهان و بازگشت به ایران، هیئت‌های والیبال استان‌هایی که بازیکن و کادر فنی داشتند در شهر خودشان از آنها استقبال و تقدیر کردند. ولی در تهران برای ما دو مربی و سه بازیکن تهرانی هیچ برنامه خاصی در نظر نگرفتند. حتی با ما تماس هم نگرفتند.

جوانان به حمایت بیشتری احتیاج دارند

از آقای کولاکویچ، خوشخبر و فدراسیون والیبال بابت حمایتی که از ما کردند تشکر می‌کنم. آقای کولاکویچ همکاری خوبی با ما داشتند و دو بازیکن حضرت پور و شریفی را در اختیار ما قرار دادند. شریفی زمانی که از تیم بزرگسالان به ما ملحق شد یک مقدار از لحاظ روحی بهم ریخته بود، چون نتوانست فرصت خوبی در لیگ ملت‌ها بدست بیاورد. البته تمامی دریافت‌کنندگان تیم ملی عالی بودند. ما سعی کردیم مرتضی را از لحاظ روحی - روانی ریکاوری کنیم و او را به شرایط مسابقات جوانان جهان برگردانیم. در نهایت هم به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. امیرحسین اسفندیار هم شایستگی دعوت شدن به تیم ملی را دارد. این بازیکنان آینده تیم ملی هستند و باید بیشتر به آنها توجه کرد. مثلاً علی مجرد و محمدرضا حضرت‌پور به عنوان بازیکن جوان به کار گرفته شدند و خوب هم جواب دادند. باز هم می‌توان به بازیکنان جوان اعتماد کرد. اما در نهایت نظر سرمربی مهم است.

باید حرمت سعید معروف حفظ شود، هر کسی می‌تواند هر جایی که دوست دارد استراحت کند

جا دارد به سعید معروف، و همه بازیکنان خسته نباشید بگویم، واقعاً زحمت کشیدند. به نظر من باید حرمت سعید معروف حفظ شود. سعید یکی از بهترین بازیکنان تیم ماست و واقعا برای تیم ملی زحمت می‌کشد. درست نیست او را به حاشیه می‌برند و از اینکه آمریکا مانده انتقاد می‌کنند. باید از سعید معروف حمایت کنیم، نباید دلش را بشکنیم و او را ناراحت کنیم. سعید خیلی به والیبال ما اعتبار داده و بهتر است که احترام او را نگه داریم. صحبت‌هایی که برخی عزیزان در مورد سعید معروف دارند درست نیست. با شناختی که من از او دارم، می‌دانم که با جان و دل بازی ‌کند و واقعا برای تیم ما یک مدیر است. من به عنوان یک مربی حمایت خودم را از او اعلام می‌کنم. باید همه جوره سعید معروف و سعید معروف‌ها را حمایت کنیم. هر کسی می‌تواند هر جایی که دوست دارد برای استراحت انتخاب کند و نیازی نیست به کسی پاسخ بدهد. در تمام دنیا بازیکنان بزرگ نسبت به موقعیتی که دارند جایی را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند. چه فرقی دارد ارومیه باشد یا آمریکا یا آلمان؟

[caption id="attachment_164136" align="aligncenter" width="960"] سعید معروف[/caption]

اعزام تیم جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا ایده بسیار خوبی است ‌ وقتی آقای داورزنی برای استقبال به فرودگاه آمده بودند با آقای عطایی در مورد اعزام تیم جوانان به قهرمانی آسیا صحبت کردند، ولی هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. به نظر من ایده بسیار خوبی است. چون تیم بزرگسال ما مسابقات مهم جهانی و انتخابی المپیک را در پیش دارند، اگر بخواهند به مسابقات قهرمانی آسیا هم بروند خسته می‌شوند و برایشان فرسایشی خواهد بود. به هر حال ما هم میزبان هستیم و جوانان می‌توانند خودشان را نشان بدهند تا بتوانند پشتوانه‌ای برای تیم ملی بزرگسالان باشند. فکر می‌کنم به صلاح است همین تیم جوانان با اندکی تغییرات عازم شوند. تصمیم نهایی را باید فدراسیون والیبال و وزارت ورزش اتخاذ کنند ولی فکر می‌کنم به احتمال زیاد این اتفاق بیفتد. ‌هیچکس برای تیم ملی دانشجویان با من تماس نگرفت ‌ دو سال پیش با تیم ملی دانشجویان در بازی‌های یونیورسیاد بعد از ۵۸ سال قهرمان شدیم. قبل از این همیشه تیم والیبال در المپیک دانشجویان شرکت می‌کرد. اما در جمع هشت تیم نهایی حذف می‌شد. مربی تیم روسیه که در فینال با ما بازی کرد، از من پرسید شما چه کار کردید که تیم‌تان با چهار ست باخته قهرمان شد؟ در جواب ایشان گفتم: من فقط سعی کردم با توجه به وقت کمی که داشتم یک تیمی را روانه مسابقات کنم که از بازیکنان جوان و باانگیزه تشکیل شده باشد و توانستم آنها را هماهنگ و یک‌دل کنم. مسابقات دانشجویان سطح خیلی بالایی دارد. بعد از المپیک، بالاترین درجه از نظر مدال، همین المپیک دانشجویان است. ما همیشه در ورزش‌های انفرادی مقام داشتیم اما برای اولین‌بار بود که یک ورزش تیمی مثل والیبال مدال می‌گرفت. بنابراین این مدال ارزش زیادی داشت. اما متأسفانه حمایت خوبی از ما صورت نگرفت. در این دو سال حتی یک تماس با من گرفته نشد. برای مسابقات امسال هم ابتدا کسی به من زنگ نزد. با ۳-۴ مربی برای هدایت تیم دانشجویان صحبت کرده بودند وقتی به توافق نرسیدند آن وقت به من پیشنهاد دادند. وقتی تیمی قهرمان جهان می‌شود، اول با همان مربی که تیم را قهرمان کرده مذاکره می‌کنند اگر به توافق نهایی نرسیدند، سراغ گزینه‌های دیگر می‌روند. احساس کردم شأن من حفظ نشده است و ترجیح دادم در کنار تیم جوانان و آقای عطایی برای مسابقات قهرمانی جوانان جهان آماده شویم. به پیشنهاد من و اقای عطایی، آقای پورعروجی انتخاب شدند چون فردی دانشگاهی هستند و تیم دانشگاهی دارند. سال‌های قبل چون ما رتبه‌ای نداشتیم در گروهی قرار می‌گرفتیم که تا روز فینال با تیم‌های بزرگ روبه‌رو می‌شدیم. اما امسال به خاطر مقامی که داشتیم گروه‌بندی ما راحت‌تر می‌شد. اگر دانشجویان می‌توانستند دو بازی را ببرند و صعود کنند تا فینال کار راحت‌تری داشتند. واقعا خیلی حیف شد نتیجه نگرفتیم و از میان ۱۸ تیم هفدهم شدیم. امیدوارم باز هم دانشجویان ما بتوانند مدال‌آوری کنند. باز هم لازم می‌دانم اشاره کنم که مقصود من از این صحبت‌ها و ناراحتی‌ام فقط ارج نهادن و ارزش قائل شدن است. ‌‌

مسعود آرمات

به صلاح است فعلا برای انتخابات صبر کنیم، با آمدن داورزنی مشکلی ندارم

بهتر است انتخابات فدراسیون زودتر برگزار شود، اما آقای داوری هم از روزی که آمدند تمام امکاناتی که ما نیاز داشتیم را در اختیار ما گذاشتند. اینطور نبود که بخواهیم اردویی برویم ولی چون فدراسیون رئیس نداشت اردوی ما برگزار نشود. فکر می‌کنم به صلاح است فعلا به خاطر تیم نوجوانان و انتخابی المپیک دست نگه داریم تا فضای والیبال بهم نریزد. از همه کارشناسان، مربیان، منتقدان تقاضا دارم فعلا صبر کنند. ما که این چند ماه صبر کردیم، یکی دو ماه دیگر هم صبر می‌کنیم. فکر می‌کنم دیدگاه وزارت ورزش هم همین باشد. ‌آقای داورزنی زمانی که رئیس فدراسیون بودند واقعا برای پیشرفت والیبال تلاش کردند. اگر واقعاً بخواهند برگردند من موافق حضورشان هستم. امیدوارم انتخابات سالمی برگزار شود و در نهایت فرد انتخاب شده بتواند همه جوره به والیبال کمک کند.

[caption id="attachment_164206" align="aligncenter" width="900"] Iran head coach Behrouz Ataei[/caption]

دنیا به والیبال ایران احترام می‌گذارد

امیدوارم تیم ملی ما به المپیک صعود کرده و دست پر برگردد. برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. والیبال ایران به یک شخصیتی رسیده که دنیا به والیبال ما احترام می‌گذارد و روی آن حساب باز می‌کند. خوشبختانه بازیکنان آنقدر باتعصب بازی می‌کنند که هیچ تیمی نمی‌تواند برای ما نقشه بکشد. امیدوارم سهیمه المپیک را بگیرند. برای تیم نوجوانان هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

مسعود آرمات

شاکله اصلی تیم خاتم بسته شده است، هدفمان جلب رضایت مدیران باشگاه و مردم خونگرم اردکان است ‌ حدود ۲۵ روز پیش هدایت تیم خاتم اردکان را بر عهده گرفتم. تیم‌هایی که زودتر از خاتم اردکان اعلام آمادگی کردند، اکثر بازیکنان را جذب کردند. ما هم سعی کردیم نسبت به بودجه و امکاناتی که داریم بازیکن جذب کنیم. تقریباً شاکله تیم بسته شده ولی به چند بازیکن در پست‌های مختلف احتیاج داریم. تعدادی بازیکن اعلام آمادگی کردند که پس از تست از آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد تا بازیکنانی که می‌توانند به تیم کمک کنند را انتخاب کنیم. انشاءالله بتوانیم نتایج خوبی کسب کرده و رضایت مسئولین باشگاه را جلب کنیم تا سرمایه‌گذاری خوبی برای سال آینده خاتم اردکان انجام شود. ‌تمرینات خاتم از ۲۶ مرداد شروع می‌شود.

[caption id="attachment_152164" align="aligncenter" width="947"] تصاویر دیدار خاتم اردکان و بانک سرمایه / فینال لیگ برتر ۹۶[/caption]