به گزارش آریاورزش، چند روزی است مصاحبه‌ها و بیانیه‌های فراوانی از سوی سرپرست تیم ملی و روابط عمومی فدراسیون والیبال، مبنی بر کارشکنی رسانه‌ها و لو رفتن اسامی نهایی تیم ملی در رقابتهای آسیایی در همه جا در حال پخش است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فدراسیون بعد از درخواست محمدرضا داورزنی و وزارت ورزش، رسما اعلام کرد برای مسابقات آسیایی قصد دارد از "ترکیب اصلی" تیم ملی در مسابقات آسایی استفاده نماید. پس کاملا مشخص بود منظور از ترکیب اصلی، همان ترکیبی است که در مسابقات لیگ ملتهای والیبال استفاده شد.

[caption id="attachment_153659" align="aligncenter" width="900"]نخستین تمرین تیم والیبال ایران/هفته اول لیگ ملتها نخستین تمرین تیم والیبال ایران/هفته اول لیگ ملتها[/caption]

امیر خوشخبر: نمی دانم لیست ۱۴ نفره کولاکوویچ از چه طریقی به دست برخی رسانه ها رسید و منتشر شد! یا کمیته ملی المپیک چنین اقدامی انجام داده یا از سیستم خود فدراسیون این لیست بیرون رفته است. چند نفر در این مدت با من تماس گرفتند و اسامی بازیکنان را می خواستند که من گفتم لیست هنوز نهایی نیست.

نکته اول: پس از اعلام تصمیم وزارت ورزش، رسانه‌های رسمی (همچون ایسنا و ... و کانال تلگرامی که معرف حضور جناب سرپرست تیم ملی نیز هستند) لیستی را منتشر کردند که گفته می‌شد قرار است در رقابتهای آسیایی تیم ملی را همراهی کنند و بدون شک این رسانه‌ها، همان‌هایی هستند که در پوشش اخبار والیبال، با فدراسیون همراه و هم نظر می‌باشند.

نکته دوم: بلا استثناء، کلیۀ خبرهای مربوط به تیم ملی، نخست از زیر دست جناب خوشخبر سرپرست تیم ملی، عبور کرده و سپس رسانه‌ها از آن مطلع می‌گردند.

نخستین تمرین تیم والیبال ایران/هفته اول لیگ ملتها

نکته سوم: فدراسیون پس از اعتراض به انتشار زودهنگام اسامی تیم ملی، رسما خود، لیست اسامی را منتشر نمود و جابجایی‌های بسیار اندکی نسبت به "لیست مثلا لو رفته توسط رسانه ها"، در آن دیده شد. بعد هم سناریوی مصاحبه‌های سریالی جناب خوشخبر بود که رسانه‌ها را متهم به کارشکنی در کار فدراسیون می‌کرد.

نکته چهارم: قضیه بزرگنمایی در مورد لو رفتن لیست اسامی تیم ملی است؛ گویی بزرگترین اسناد رسمی کشوری لو رفته باشد. بعد از تصمیم جناب داورزنی، کاملا مشخص و مشهود بود چه کسانی در ترکیب نهایی تیم ملی در رقابتهای آسیایی حضور خواهند داشت و با اعلام زودهنگام این اسامی توسط برخی از رسانه‌ها، اتفاق خاصی رخ نداده است. در هیچ جای دنیای والیبال، اعلام ترکیب نهایی تیم ملی اینقد جنجال و حاشیه بدنبال ندارد. بازیکنان، توسط سرمربی تیم ملی انتخاب و اعلام می‌شوند.

نخستین تمرین تیم والیبال ایران/هفته اول لیگ ملتها

متأسفانه فدراسیون والیبال ایران، همیشه بدنبال توجیه انتخاب‌های خود می‌باشد چرا که گاهی هیچ دلیل منطقی برای انتخابهای عجیب فدراسیون نشینان وجود ندارد. و جالبتر از همه اینکه فدراسیون تاکنون پاسخگوی هیچ کدام از ناکامی‌های تیم ملی در رقابتهای جهانی نبوده است. ظاهرا تیم ملی در موفقیتها کاملا مدیون و متعلق به فدراسیون بوده و در شکستها تنها خود مقصر است و ربطی به فدراسیون پیدا نمی‌کند.

امیر خوشخبر، سرپرست تیم ملی والیبال امروز اعلام کرد: ۱۵ بازیکن ۲۶ تیرماه در اردو حاضر می‌شوند و ۳ بازیکن دیگر هم که همراه با تیم جوانان به بحرین می‌روند، بعد از بازگشت از مسابقات جوانان آسیا به اردوی تیم بزرگسالان ملحق می شوند. در مجموع ۱۸ نفر تا روز آخر در اردو هستند و در نهایت ۱۴ نفر از بین آنها به بازی های آسیایی اعزام می شوند. برای اینکه کمیته ملی المپیک بتواند تیم ملی والیبال را در قرعه‌کشی بازی های آسیایی شرکت دهد، طبق قوانین باید لیست ۱۴ نفره را اعلام می کرد. ما از کولاکوویچ این لیست را خواستیم؛ اما او هم گفت هنوز اردویی تشکیل نشده که بخواهد نفرات نهایی را معرفی کند. به هر حال کمیته ملی المپیک یک چراغ سبز نشان داد تا بعد از ارسال لیست ۱۴ نفره بتوانیم چند بازیکن را جابجا کنیم. فرم هایی وجود دارد که به دلایل مصدومیت، پزشکی و سایر موارد می توانند بازیکنان تا قبل از شروع مسابقات جابجا شوند. متاسفانه انتشار لیست ۱۴ نفره در برخی از رسانه ها کار ما را خراب کرد. این موضوع باعث شد تا برخی از بازیکنان با من تماس بگیرند و بگویند که اگر لیست بسته شده، چرا باید به اردو بیاییم. من همین توضیحات را به آنها دادم و البته گفتم که دید ما به مسابقات جهانی هم هست و این بازیکنان می توانند برای آن رقابت ها نیز آماده شوند.

نکته پنجم: اینکه جناب سرپرست تیم ملی، مدعی هستند بازیکنان با وی تماس گرفته و اظهار داشته‌اند که چرا با وجود این لیست، باز هم باید تمرین کنند؛ بهانۀ بسیار مضحکی است. جناب سرپرست بی‌شک خاطرشان هست که ۳۰ نفر از جوانانی که جناب سیدعباسی برای ترکیب تیم ملی در مسابقات آسیایی معرفی کردند هم در حال تمرین بودند که وزارت ورزش آنها را جواب کرد. آیا آنها با جناب سرپرست و جناب داورزنی تماس نگرفتند که چرا اینگونه حذف شدند؟ آنهم فقط بخاطر یک تصمیم احساسی و عجولانه.

نکته ششم: طبق گفته جناب خوشخبر، "در حالیکه اردوی تیم ملی ۲۶ تیر آغاز می‌شود و زمانی که سرمربی تیم ملی، بدلیل اینکه اردویی تشکیل نشده، هنوز ترکیبی را اعلام نکرده است." فدراسیون بر چه اساسی لیست نهایی را اعلام کرد؟یا بهتر است بگوییم چه کسی ترکیب تیم ملی را اینبار توسط روابط عمومی فدراسیون والیبال، اعلام کرد؟!!

نکته هفتم: باز هم طبق گفته جناب سرپرست تیم ملی، "فرم هایی وجود دارد که به دلایل مصدومیت پزشکی و سایر موارد، بازیکنان می‌توانند  تا قبل از شروع مسابقات جابجا شوند". ما به این قبیل مصدومیت‌های مصلحتی و میانبرهای ظاهرا قانونی عادت داریم. شاید زمان نه چندان دوری برخی از این میانبرهای قانونی، قضیه صغر سنی را برای بازیکنان حل می‌کرد.

در هر صورت دنیای والیبال، در آماده شدن برای حضور در رقابتهای قهرمانی جهان است و ایران اگر اینبار هم در رقابتهای جهانی حرفی برای گفتن نداشته باشد هیچ کس نباید تیم ملی را سرزنش کند؛ چرا که مسئول اصلی این اتفاق مثل همیشه فقط و فقط فدراسیون و وزارت ورزش خواهند بود. تنها ارگان‌هایی که هیچگاه پاسخگوی اشتباهات خود نبوده و نیستند.

تنها به نکته‌ای نغز از غزلیات حافظ می‌توان این دوران آشفتگی را بسر برد:
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی**باشد که از خزانۀ غیبم دوا کنند