نامش بهنام است و نام خانوادگی‌اش ابراهیمی، مردی از دیار کاوه آهنگر،کوهستان‌های سربه فلک کشیده زاگرس و شهرستان سرپل ذهاب که نامش اخیرا با زلزله‌ی دلخراشش دل ما ایرانی‌ها را به درد آورد. پردیس آریافر از اعضای تیم خبری آریاورزش مصاحبه‌ای را با آقای بهنام ابراهیمی ، ستاره دوست‌داشتنی و آینده‌دار تیم ملی امید کشورمان و باشگاه شمس تهران، انجام داده است که حاوی نکاتی بسیار خواندنی و در خور توجه است. توجه شما را به این مصاحبه پربار جلب می‌نمائیم:

* به دلیل شهرت و محبوبیت ستاره‌های تیم ملی بزرگسال ممکن است هواداران والیبال زیاد جوان‌ترها را نشناسند. برای همین اول از خودتان بگویید.

بهنام ابراهیمی : والیبال را از سن ۱۲ سالگی در شهرستان سرپل ذهاب شروع کردم. تا قبل از ۱۲ سالگی به رشته‌های دیگر هم توجه داشتم مثل فوتبال٬ بوکس٬ کاراته. اما از همین سن توسط برادر بزرگم به سمت والیبال آمدم و کم‌کم به این ورزش علاقمند شدم٬ از آن به بعد فقط به والیبال فکر می‌کردم.

* جالب است؛ بوکس و کاراته ورزش‌های رزمی پرتنش! در حالی که به نظر روحیه آرامی دارید و حتی موقع بازی هم این آرامش در شما وجود دارد.

بهنام ابراهیمی : نظر لطف شماست٬ ولی آن رشته‌ها را هم تحت تأثیر خانواده انجام می‌دادم وگرنه علاقه عمیق نداشتم.

[caption id="attachment_151191" align="aligncenter" width="600"]بهنام ابراهیمی بهنام ابراهیمی[/caption]

* از تیم ملی برایمان بگویید. چطور طرح استعدادیابی صورت گرفت؟

بهنام ابراهیمی: من برای تیم ملی نوجوانان بازی نکردم. متأسفانه روند استعدادیابی در مناطق دور از مرکز٬ مخصوصا شهرهای مرزی بسیار ناکارآمد و ضعیف صورت می‌گیرد. اولین‌بار توسط آقای بهروز عطایی برای تیم کاراسازه ورامین در لیگ شرکت کردم. ایشان در کار کردن با جوان‌ها سابقه فراوانی دارند. بعد از آن در دوران خدمت سربازی در رقابت‌های نظامیان جهان حضور داشتم و موفق شدیم قهرمان شویم. سال گذشته هم با لطف خداوند و با توجه به تمام این ناکارآمدی‌ها توسط آقای سیچلو به تیم ملی امید دعوت شدم و قهرمان آسیا شدیم.

* در مناظره‌های انتخاباتی گفته شد که فدراسیون هر ساله بودجه‌ای که توسط وزارت ورزش به فدراسیون‌ها داده می‌شود را برای هیأت‌ها واریز می‌کنند. ولی عملا برخی مناطق امکاناتشان صفر است.نظر شما چیست؟

بهنام ابراهیمی: بله حرف شما صحیح است. بی‌توجهی در مرکز استان من کاملا مشهود است. اما در مورد بودجه و جزئیات آن من اطلاع کاملی ندارم.

* پارسال هم برای تیم پارسه بازی کردید که یکی از تیم‌های پرحاشیه سال گذشته بود. در مورد شرایط این تیم بگویید٬ با شما تسویه شد؟

بهنام ابراهیمی: بله پارسال برای پارسه بازی کردم که واقعا سخت‌ترین سال والیبالی من تا به حال بود. ساختار تیم و نوع تیمداری آن علیه ورزش والیبال بود. هر چند زحمت‌های آقای دکتر نفرزاده را نمی‌توان نادیده گرفت٬ البته من در شرایط ایده‌آلی با ایشان مواجه نشدم ولی ایشان هم خوب می‌دانند که چطور با جوان‌ها کار کنند. متأسفانه از پارسال حتی یک ریال هم از مبلغ قرارداد ما پرداخت نشد و با برخورد بسیار غیراخلاقی و ناجوانمردانه مدیرعامل مواجه شدیم. این شرایط واقعا تأثیر مخربی بر روند رو به رشد جوان‌ها دارد.

* خب٬ با این حساب مالیات هم دادید؟

بهنام ابراهیمی: نه فعلا از مالیات خبری نیست٬ چون می‌دانند اوضاع از چه قرار است.

* در مورد شرایط سربازهای ورزشکار برایمان بگویید. دو سال است که اسپانسری تیمداری می‌کند و سربازها هم ملزم به بازی برای آن تیم هستند. امسال هم اتفاق عجیبی برای طیب عینی افتاد!

بهنام ابراهیمی: شرح مشکلات دوران سربازی با کارشکنی‌های عجیبی که برای بازیکنان سرباز صورت می‌گیرد٬ خودش یک جلسه کامل مصاحبه نیاز دارد. اما به صورت اختصار می‌شود گفت که هیچگونه همکاری برای خدمت بازیکنان صورت نمی‌گیرد. مثلا امسال چون تیم رعد نظامی بوده مبلغ قراردادشان تقریبا صفر بود. برای من هم مشکلاتی صورت گرفت و زمانی که در تیم ملی امید برای افتخارآفرینی کشورم حضور داشتم غیبت زده شد! امیدوارم که مسئولین مربوطه این مسائل را بیشتر ببینند و مشکلات ما را بیشتر درک کنند تا شاهد بهبود کیفیت در لیگ والیبال کشور باشیم.

[caption id="attachment_151189" align="aligncenter" width="900"]بهنام ابراهیمی بهنام ابراهیمی[/caption]

* شرایط امسالتان در تیم شمس چطور بود؟

بهنام ابراهیمی: خوشبختانه شرایط در تیم شمس خوب بود و کاملا طبق برنامه و وعده‌های مالی عمل شد. تنها قسط پایانی قرارداد باقی مانده که جا دارد همین جا از مدیریت شمس تقدیر و تشکر کنم.

* هفته آخر دور برگشت لیگ صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه تیم‌ها به عمد بازی را باختند و حتی صحبت‌هایی در مورد شرط‌بندی بازیکن‌ها مطرح شد. آقای وکیلی هم دلخور بودند از اینکه باخت ۳-۰ خاتم به هاوش عادی نیست. نظرتان در این مورد چیست؟

بهنام ابراهیمی: خب برای صعود به پلی‌آف دو بازی آخر لیگ برای ما اهمیت زیادی داشت. اما با روشی که خاتم در پیش گرفت و کسر ۳ امتیاز از ما٬ این امر میسر نشد. متأسفانه با این روند غیرورزشی٬ البته به گفته خودشان «حرفه‌ای‌گری» و کسر همان ۳ امتیاز، شرایط کاملا به سود هاوش شد و آنها به پلی‌آف راه پیدا کردند.

* چرا با اینکه آقای دریابیگی در فدراسیون هستند٬ اما باز هم به درخواست ایشان برای بازگشت آن ۳ امتیاز ترتیب اثر داده نشد؟ حتی آقای داورزنی دستور داده بودند ۳ امتیاز برگردد.

بهنام ابراهیمی: خب تیم شمس متشکل از تیم ملی نوجوانان بود و نیازی به حضور در مقطع نوجوانان نداشت٬ و این مسئله تناقض عجیبی در مسابقات بود. به هر حال کاری است که شده٬ این مسئله تمام شد و دیگر نمی‌شود کاری کرد. انشالله برای دورهای بعد این اتفاق نیفتد.

* باختتان به تیم رعد هم عجیب بود. در حالی که دور رفت این تیم را برده بودید و سقوط این تیم هم قطعی بود. علتش استرس بود؟ چون فقط در صورت پیروزی می‌توانستید به عنوان اولین تیم نوجوانان به پلی‌آف لیگ برتر بزرگسال راه پیدا کنید.

بهنام ابراهیمی: علتش دست کم گرفتن تیم رعد بود که اکثر بازی‌های خود را باخته بودند. البته این تیم مربی خود را هم تغییر داده بود و در آن بازی فوق‌العاده بودند. تأثیر استرس بیشتر بر روی بازیکنانی است که سنشان کمتر است. اما برای بازیکنانی که بیشتر در لیگ بازی کرده بودند این مسئله کمتر بود. مثلا برای خود من استرسی که روی بازی‌ام تأثیر منفی بگذارد وجود نداشت. اما بطور کلی صحبت شما تاحدودی درست است.

* بازی‌های پلی‌آف را تماشا کردید؟

بهنام ابراهیمی: بله. بعضی از بازی‌ها نتایجشان تقریبا قابل پیش‌بینی بود. اما یکی دو بازی واقعا جالب بود و جذابیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن والیبال را نشان داد.

* از بین چهار تیم صعود کرده هوادار کدامشان هستید؟

بهنام ابراهیمی: هوادار تیم‌های تهرانی، از این جهت که خودم هم تهران بودم و با بازیکنانشان آشنا هستم و صحبت کردم؛ برای همین این مسئله بیشتر در ذهنم شکل گرفته وگرنه هر چهار تیم خوب بازی می‌کنند.

* لیگ امسال خیلی خوب بازی کردید و برای تیم‌تان تأثیرگذار بودید. چقدر امید دارید یا احتمال می‌دهید که سال آینده برای یک تیم مطرح‌تر بازی کنید؟

بهنام ابراهیمی: احتمال از سمت خودم بالاست٬ ولی این احتمال از روحیه شخصی خودم نشأت میگیرد. ولی فعلا زود است که در مورد سال آینده صحبت کنیم، چون هنوز لیگ ادامه دارد و تا زمان یارگیری فرصت زیاد است.

* الگوی ورزشی شما کیست؟

بهنام ابراهیمی: مت اندرسون

* تیم رؤیایی شما کدام است؟

بهنام ابراهیمیپاسور: سعید معروف ، پشت خط زن: شهرام محمودی ، مدافع: سید محمد موسوی ، دریافت کننده: جواد معنوی‌نژاد و میلاد عبادی‌پور ، لیبرو: سیامک مرندی البته من از بین ایرانی‌ها انتخاب کردم.

* تصورتان از آینده چیست؟

بهنام ابراهیمیحضور در تیم ملی بزرگسال هدف اولم است.

* لیگ ایران یا لژیونر؟

بهنام ابراهیمیدوست دارم روزی لژیونر شوم ولی فعلا شرایطش کاملا مهیا نیست. انشالله که روزی این اتفاق بیفتد.

* لیگ امسال را از لحاظ کیفی چطور دیدید؟

بهنام ابراهیمیاز لحاظ کیفی به دلیل حضور تیم‌های جوان‌گرا باکیفیت‌تر شد. اما به خاطر مشکلات مالی برخی تیم‌های شهرستانی کمی افت کرده بود. ولی در مجموع روند یکسانی با سال قبل داشت.

[caption id="attachment_146662" align="aligncenter" width="900"]بهنام ابراهیمی - محمد رضا حضرت پور - مرتضی شریفی و بازیکنان تیم شمس تهران بهنام ابراهیمی - محمد رضا حضرت پور - مرتضی شریفی و بازیکنان تیم شمس تهران[/caption]

* چرا مثل سابق هیأت‌های استانی از والیبال حمایت نمی‌کنند! مثلا بازیکنان بزرگی از خطه کرمانشاه داشتیم ولی الان حمایتی صورت نمی‌گیرد. انتظارتان از مسئولین استان چیست؟

بهنام ابراهیمیانتظارم این است که به این روند بی‌تفاوتی و بی‌برنامگی خاتمه بدهند و استعدادهای جوان شهر و استان را بیشتر تحت حمایت خود قرار دهند. خود من زمانی که در تیم ملی بودم و حتی با تیم نظامیان و امید مقام کسب کرده بودیم، ولی باز هم به من بی‌توجه بودند. چه برسد به بقیه که اوایل دوران حرفه‌ای خود هستند.

* چرا برای مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان حضور نداشتید؟

بهنام ابراهیمیبه دلیل مشکلات خدمت سربازی و یک مقدار مصدومیت قدیمی

* تجربه کار با سیچلو چطور بود؟

بهنام ابراهیمیکار با ایشان تجربه‌ای نو و بسیار مفید بود. در مورد مدت قراردادشان اطلاعی ندارم، انشاءالله که برای ایران مفید باشند.

* یک مقدار در مورد کرمانشاه و شرایط سرپل ذهاب صحبت کنیم. می‌دانیم که شرایط بسیار سخت است و کرمانشاه هم خیلی سرد است. الان به نوعی سفیرشان باشید و حرف دلشان را بزنید.

بهنام ابراهیمیخب شرایط در اینجا بسیار سخت است و چهره‌ای که از شهر باقی مانده کاملا آشفتگی زلزله را نشان می‌دهد. اکثریت مردم خارج از منازلشان هستند که یا تخریب شده یا صدمه جدی دیده است. تعداد نسبتا زیادی هنوز در چادر هستند. در حالی که طبق صحبت مسئولین، چادر اسکان اضطراری و شرایط سخت زندگی را شکل داده است. مشکلات آبرسانی، سرویس‌های بهداشتی و روند بازسازی و درمانی مسائل بزرگی هستند که روند سریعی در بهبودی آنها مشاهده نمی‌شود.

* می‌دانید مدیریت مناطق زلزله زده دست چه کسی است؟ چه بخش‌هایی تا الان بازسازی شده؟

بهنام ابراهیمیتا حدودی بازسازی مناطق روستایی بهتر شده اما هنوز در مورد شهرها اقدام جدی نشده است. من چون تازه برگشتم در جریان جزئیات نیستم.

* وقتی به کرمانشاه برمی‌گشتید پستی را در صفحه اینستاگرامت منتشر کردی، این حس مقاومت و روحیه قوی از کجا می‌آید؟ آیا ورزش‌های رزمی تأثیرگذار بود (مثل خواهران منصوریان)؟

بهنام ابراهیمیاین حس مقاومت به خاطر بوکس یا کاراته نیست، در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم این حس در جای جای زندگی مردم وجود دارد.

* این مدت فدراسیون پیگیر احوال شما بود؟ چون در حقیقت شما تحت پوشش آن سازمان هستید، حمایتی صورت نگرفت؟

بهنام ابراهیمیخیر!

* وقتی فردی تحت پوشش سازمانی است، آن سازمان موظف است حین مشکلات یا بلای طبیعی کمک حال باشد. شاید برای سازمانی مثل تأمین اجتماعی این روند کند باشد. اما شما یک نفر بودی و افتخار ملی کسب کردی.

بهنام ابراهیمیصحبت‌های شما درست است. ولی همانطور که گفتم از طرف فدراسیون هیچ کاری برای من و خانواده‌ام صورت نگرفت.

* فدراسیون همیشه تأکید داشته مشکل مالی ندارد و از لحاظ درآمدزایی خودکفا هستند. کمترین کار رهن یک آپارتمان کوچک بود که بعید است هزینه زیادی برایشان داشته باشد. اما همان یک کانکس هم با کمک رضا صفایی و بقیه دوستان تهیه شد. گله‌ای ندارید؟

بهنام ابراهیمیفقط می‌توانم بگویم که امیدوارم با توکل به خدا وضعیت بهتر شود.