مرضیه راد/به گزارش آریاورزش، احسن الله شیرکوند بازیکن با تعصب شهرداری ورامین امروز در میدان حضور نداشت و از روی سکو شکست تیم محبوبش را مقابل بانک سرمایه نظاره میکرد. گفتگوی وی در مورد حواشی اطراف تیم شهرداری ورامین برای حضور در لیگ برتر را با خبرنگار آریاورزش می خوانید.

احسن الله شیرکوند در مورد قطعی شدن حضور تیم ورامین در لیگ برتر اینطور بیان کرد: خیلی از تیم های دیگر نیز شرایطی مانند ما داشتند. ما ششمین تیم بدهکار لیگ برتر بودیم و شش تیم قبل ما از لحاظ عددی بدهکار بودند، ما چک دادیم و دو برابر عدد بدهی خود هم چک داده بودیم اما تیم های دیگر همین چک را هم نداده بودند. امسال شهرداری، اسپانسر تیم ما شد که یک ارگان مجزاست. در مورد بدهی سال گذشته هم هیج کدام از مسئولین تیم ما اعلام نکردند که بدهی ها را پرداخت نمی کنند و یا موضوع را نادیده بگیرند. همه اذعان داشتند که این پول پرداخت خواهد شد اما شرایط مالی کشور به لحاظ نقدینگی در وضعیت خوبی قرار نداشت که نتوانستیم بدهی ها را پرداخت کنیم. من و همه دوستان تمام سعی خودمان را کردیم حتی خود من هم چک دادم تا این بدهی ها پرداخت شود حال میخواهد به تدارکات تیم باشد یا بازیکن و مربی تیم. سال گذشته رقم هایی به بچه ها پرداخت شد، امسال نیز تلاش بسیاری شد تا بتوانیم پرداخت هایی داشته باشیم اما به لحاظ مشکلات مالی از پس قضیه بر نیامدیم و خوشبختانه شهرداری تیم را قبول کرد، البته باید بگویم که بدهی های تیم را قبول نکرد.

شیرکوند در مورد وضعیت تیم های حاضر در لیگ ۹۶  نیز ابراز داشت: وضعیت تیم ما که مشخص است، تیم ملی بزرگسالان را به یک تیم میدهند، جوانان را به کاله میدهند و بتازگی هم نوجوانان برای شمس بازی میکند. از آنطرف تیم پدافند را فقط با ۳۰۰ میلیون تومان وارد لیگ می کنند که تمام محاسبات لیگ را بهم میزند و انگیزه ها را می گیرد. گنبد در عین سقوط بار دیگر در لیگ حضور دارد. اعتقادم اینست که نگاه ها باید به همه تیم ها یکسان باشد تا بتوانیم لیگ بهتر و آبرومندتری برگزار کنیم. ما وقتی اعلام میکنیم که ورامین تیم متفاوتی است منظور اینست که با همین بضاعتی که داشتیم توانستیم قهرمان ایران بشویم. تیمِ ما هوادار واقعی دارد این موضوع میزان ارزش گزاری برای یک تیم است. شما توجه کنید که در فوتبال، پرسپولیس را که به خاطر بدهی اش کنار نمیگذارند، در واقع ارزش پرسپولیس به هواداران این تیم است. ثروت اصلی ما هواداران ما هستند. چشمی که ضعیف است برایش عینک تجویز میشود نه اینکه جلویش سنگ بیندازند و او چون نمیبیند به زمین بخورد. ما در حال حاضر چشمانمان ضعیف است و به همه دوستان اعلام کردیم. بله والیبال رونق گرفته ، ۳- ۴ پیش سال اوضاع ما خوب بود الان نسبت به آن موقع ضعیف تر شدیم و به ما کمک کنید. کمک این نیست که ما را تیتر همه اخبار کنند. ما پول ثبت نام را دو ماه پیش به سرپرست تیم دادیم تا پرداخت کند امروز نزدیک ساعت یک بود که چک را از ما گرفتند حتی چک شخصی من هم در فدراسیون قرار دارد.

من واقعا امیدوارم که سایر تیم ها نیز پرداختهای ورودی را انجام داده باشند. فیش های تمام تیم ها را نشان دهند تا مشخص شود که همه تیم ها تمام و کمال و بدون حرف و حدیث وارد لیگ برتر شده اند و مشخص کنند تیم ها با چه شرایطی در لیگ حضور قرار دارند، با این اتفاقی که برای تیم ما افتاد حیثیت تیم ما را از بین بردند. مشکل اساسی ما اینست که نگاه ها به همه تیم ها یکسان نیست، باید همه تیم ها به یک دید، دیده شوند از پیکان و سرمایه گرفته تا ارومیه و پدافند و تیم ما. چرا هر سال ورود شما به لیگ با صحبتهای زیادی همراه است؟ به ما اعلام کردند که شما شاکی خصوصی دارید، بله داریم ولی حتما سایر تیم ها نیز این شرایط را دارند، ما بدهکاریم و این را کتمان نمکینیم ولی بدهی خودمان را با چک پرداخت کردیم و آقایان چک ها را به اجرا گذاشتند و توقیف ما را هم گرفتند. باز مثال پرسپولیس را میزنم که وقتی بازیکن پرسپولیس چک دارد تیم پرسپولیس را از لیگ بیرون نمیگذارند و این راهکار درستی نیست. من سه بازیکن تیم ملی نوجوانان و جوانان در شهر ورامین پرورش دادم. محمد رسولی لیبروی کاله است. هر کار تبلیغاتی که بخواهم انجام دهم میگویند که ۳۰% آن مال شما نیست. از این لحاظ که کمک نمیکنند بازیکنان تیم را هم که از تیم میگیرند و تیم را بدون بازیکن میگذارند پس تکلیف ما چیست. اینکه فقط پول ورودی را به سازمان بدهیم و گوش به فرمان آنها باشیم و هیچ کمکی از طرف آنها به ما نشود اینکه برگزاری لیگ نمی شود. این مسائل است که باعث به وجود آمدن تفاوتها میشود. ما نه نفوذ مالی و نه شخصی در فدراسیون داریم و شاید به همین دلیل نمیتوانیم خیلی کارها را پیش ببریم.

در مورد وضعیت لیگ نظر شما چیست؟ به نظر من با این وضعیت بهتر است سازمان لیگ بیاید یک لیگ بین دو تیم واقعی پیکان و سرمایه برگزار کند و یک لیگ دیگر نیز بین سایر تیم ها بگذارد. چون از همین الان مشخص است که قهرمان لیگ کدام یک از تیم ها خواهند بود که یک قهرمان بالانشین داشته باشیم و یک قهرمان پایین نشین.

سازمان لیگ قانونی تصویب کرد که در هر تیم ۴ ملی‌پوش می‌تواند حضور داشته باشد ولی اجرایی نشد٬ من نمیدانم مگر اساسنامه‌ای که مصوب شده مرجع رسیدگی به سازمان لیگ ایران نیست؟ اساس نامه میگوید که وقتی من شاکی دارم، در صورت شکایت به کمیته انضباطی، باید در این کمیته رای صادر بشود که باشگاه شهرداری ورامین بدهکار است و باید مانع این تیم شد، الان کدام یک از شکایت شاکیان ما در کمیته انضباطی پذیرفته شده است! هیچ کدام، چون همه آنها چک داشتند و کمیته به آنها اعلام کرده شما باید به مراجع قضایی شکایت کنید. من هم بابت این بدهی ها خیلی از دارایی هایم را واگذار کردم. پس ببینید تا اینجا نگاه به تیم ها که یکسان نبود هیچ، قانون خودشان را هم اجرا نکردند٬ بحث ما نیز بر سر همین مسائل است.

شیرکوند در مورد بازیکنان سرباز که به تیم پدافند پیوستند نیز گفت: من با تیمم سه ماه است که در حال تمرین هستیم و بازی دوستانه انجام دادیم سفر خارجی رفتیم. با آنها قرارداد بسته و مبلغی نیز به آنها پرداخت شده است. بعد تیم پدافند اصفهان از اسپانسر کاشانی کمک مالی میگرد و به لیگ می‌آید! و میگویند که بازیکنان سرباز باید در این تیم بازی کنند. پس این همه هزینه مالی و معنوی که این مدت برای این بازیکنان شده چه میشود؟ چرا رضایت ما را نگرفتند که امروز بازیکنان سرباز در تیم پدافند بازی کنند؟ مگر بازیکنان سرباز نباید اجازه خروج داشته باشند؟ الان من از چه کسی باید پولم را بگیرم. افرادی که در سازمان لیگ هستند اگر به حال والیبال و بازیکنان دلشان می‌سوخت الان والیبال ما باید جزء سه لیگ برتر کشور قرار داشت.

در مورد بازی که امروز با تیم سرمایه واگذار کردید نظرتان چیست؟ از ساعت ۸ شب گذشته تا امروز بالغ بر صدها پیام مبنی بر حضور یا عدم حضور تیم ما در لیگ بوده است٬ خب به لحاظ روحی تیم در شرایط خوبی قرار نداشت. بازیکنان سرباز هم که حضور نداشتند من هم که نبودم و فقط آقای تشکری و رحمان داوودی در بازی حضور داشتند و بازی های لیگ را شروع کردیم و در نهایت بازی را ۳-۰ واگذار کردیم. وی در مورد بازگشت آقای محمدکاظم نیز به تیم اعلام کرد: در حال تلاش هستیم تا ایشان را به تیم اضافه کنیم.

سخن پایانی من از جناب داورزنی بسیار سپاسگزار هستم که در طول این مدت ایشان کمک شایانی به تیم ما کردند.