به گزارش اختصاصی آریاورزش، بعد از پایان مسابقات لیگ برتر والیبال مردان ۹۵، پای صحبت‌های مردی نشستیم که بیش از ۴ دهه است درباره والیبال این مملکت می‌نویسد و یکی از آگاه‌ترین افراد در زمینه این رشته ورزشی می‌باشد. این شخص کسی نیست جز استاد حمشید حمیدی، که با یکدیگر گپ و گفت خواندنی مرضیه یاوری راد با او را از نظر می‌گذرانیم:

آریاورزش: این لیگ هم با همه نوسانات و بالا و پایین شدن های بسیار بالاخره به سرانجام رسید، نظر شما در مورد حسن ختام لیگ چیست؟

جمشید حمیدی: بازی فینال دوم به آن صورتی که فکر میکردیم پیش نرفت چون پیکان بعد از مصدومیت غفور دچار بدشانسی شد و پس از آن فرهاد نظری افشار نیز مصدوم شد و پیکان نتوانست روحیه جنگندگی خود را حفظ کند و تا حدودی هم آقای معروف عصبانی بود و با تجربه حرفه ای گری خود سعی کرد بازی را کمی متوقف کند. ولی خب چون بازیکنان جوان بودند نتوانستند خوب بازی کنند. ولی از سویی دیگر تیم بانک سرمایه هم با داشتن جمعی از ملی پوشان و اهتمام بالا و همبستگی تیمی بهتر عمل کرد. ژیگادو اشتباهات بازیهای قبل را تکرار نکرد و پاس های بسیار کم اشتباهی داشت و با فرستادن پاس های بازتر بازی را محدود نکرد و فضای خوبی را بر روی دفاع روی تور پیکان بوجود آورد و در مجموع دریافتهای ظریف نیز کمک زیادی به تیم کرد. گرچه هر دو تیم هدفمند به میدان آمده بودند و حتی سرویس های تاکتیکی خوبی هم داشتند ولی واقعیت این است که بانک سرمایه از نظر فرد فرد بازیکنان بالاتر و برتر بود و به قهرمانی دست یافت و به آنها تبریک می گویم. من پیشنهاد میکنم که فدراسیون والیبال برای تیم های دوم و سوم بخاطر زحماتی که کشیدند پاداشی در نظر بگیرد و آنها را به برخی تورنمنتها اعزام کند چرا که حیف است که ۱۲ تیم تلاش کنند و تنها یک تیم به قهرمانی باشگاه های آسیا برود. درست است که این حق تیم قهرمان است ولی بنظر من باید تیمهای ارومیه و پیکان نیز مورد تشویق قرار بگیرند.

[caption id="attachment_121599" align="aligncenter" width="1000"]تصاویر مسابقه والیبال سایپا تهران و شهرداری ارومیه تصاویر مسابقه والیبال سایپا تهران و شهرداری ارومیه[/caption]

آریاورزش: بنظر شما کیفیت لیگ امسال نسبت به سالهای گذشته چگونه بود؟

جمشید حمیدی:بازیهای خوبی برگزار شد ولی برخی مسائل حاشیه ای موجب شد اصالت لیگ زیر سوال برود. وگرنه حتی تیمهای بدون ستاره نیز بازیهای خوبی را در مقابل تیم های سرشناس انجام دادند و هیچ تیمی از پیش باخته نبود علیرغم اینکه برخی از تیم ها درگیر مسائل مالی و اقتصادی بودند ولی والیبال با کیفیتی داشتند. بازیکنان حتی تا روز آخر تعهد و پایبندی خود را نشان دادند ولی متأسفانه باشگاه های ما به تعهداتی که در قبال بازیکنان داشتند پایبند نبودند. اما بنظر من لیگ ما از نظر کیفیت لیگ خوبی بود ولی از نظر حواشی و سازماندهی کمی مشکل داشت و نمی توان مدعی بود بهترین لیگ آسیا را داشتیم.شاید تا سه سال پیش چنین ادعایی را داشتیم ولی امسال بدلیل مسائل پیش آمده کیفیت لیگ افت کرده بود. مثلا بازیکنان خارجی مبالغ قرارداد خود را دریافت نکرده و لیگ را ترک کردند و یا بدتر از همه قهر کردن آقای تراویسا و رفتن ایشان،شأن و اعتبار والیبال ما را پایین آورد.

[caption id="attachment_113271" align="aligncenter" width="898"] تصاویر مسابقه شهرداری ارومیه و بانک سرمایه ۹۵[/caption]

آریاورزش: از آنجا که ما در سال جدید وارد پروسه بازیهای ملی خواهیم شد و بطور معمول در همه کشورها پس از رقابتهای لیگ، تیم های ملی در حداکثر آمادگی خود هستند.آیا لیگ ما موجبات این آمادگی را برای تیم ملی فراهم کرد؟

جمشید حمیدی: در نیم فصل اول بازیکنان ملی ما کاملا در سایه قرار گرفتند و چندان بازی نکردند اما در نیم فصل دوم رشد بهتری داشتند و بویژه در مرحله پلی آف عملکرد بسبار خوبی داشتند ولی مشکل اصلی ما فاصله زمانی است که بین رقابتهای لیگ ما و مسابقات باشگاه های آسیا و لیگ جهانی فاصله دو الی سه ماهه ای وجود دارد که موجب افت بازیکنان شده و ناچارند با تمرینات بیشتر به اوج برسند در حالیکه در دنیا بندرت اتفاق می افتد که بازیکنان حرفه ای در یک دوره دو - مرتبه ناچار شوند به اوج آمادگی برسند. و این معضل بازیکنان ما در برنامه ریزی است که برای لیگ صورت گرفته است چرا که ما تلاش داریم لیگ برتر را تا پایان سال بپایان برسانیم و همین موجب می شود بازیکنان ملی ما ضربه بخورند. چه ایرادی دارد که ما با کنفدراسیون آسیا هماهنگی هایی در برنامه مسابقات داشته باشیم و یا خودمان زمانبندی ها را تغییر دهیم و بجای برگزاری فشرده مسابقات، رقابتهای لیگ را تا اواخر فروردین ماه ادامه دهیم تا بتوانیم بازیکنان آماده تری داشته باشیم.

[caption id="attachment_121651" align="aligncenter" width="1000"]گزارش تصویری فینال لیگ برتر والیبال 95 / پیکان تهران - بانک سرمایه گزارش تصویری فینال لیگ برتر والیبال ۹۵ / پیکان تهران - بانک سرمایه[/caption]

آریاورزش: به نظر شما سازمان لیگ سال آینده تغییراتی خواهد داشت یا باز هم به همین منوال پیش خواهد رفت؟

جمشید حمیدی: از زمانی که ورزش ما و به دنبالش والیبال ما با دخالت نمایندگان مجلس و فرمانداران سیاسی شد و همین موجب می شود دست فدراسیون بسته تر شود و قادر نباشد در مقابل نمایندگان مجلس مقاومت کند. من خواهش میکنم نمایندگان محترم مجلس که همیشه حامی ورزش کشور بوده اند در امور تیمداری دخالت نکنند آنها در عوض می توانند از وجود اسپانسر استفاده کنند ولی متأسفانه در جاهایی دخالت می کنند که کمکی به حل مشکلات تیم نمی کند. بعنوان مثال در حل مشکلات تیم صالحین ورامین، که چندین سال با این مشکلات درگیر است، وقتی نماینده محترم مجلس وارد عرصه می شود و حمایت می کند. بهتر است در همین حد تیم را از حمایت خود بهره مند سازد بجای اینکه یک لیگ را خراب کند بدلیل اینکه یک شخصیت سیاسی از موقعیت سیاسی خود بهره برداری کند.

[caption id="attachment_119580" align="aligncenter" width="878"] صالحین ورامین - سایپا تهران ( پلی آف ۹۵ )[/caption]