دوستان و همراهان گرامی از اینکه بار دیگر با آریاورزش هستید از شما بی نهایت سپاسگزاریم، مفتخریم که امروز یکی دیگر از نوابغ والیبال بانوان جهان به نام ناز آکیول را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید:

نازگل آیدمیر آکیول ملقب به ناز آکیول متولد ۱۴ آگوست ۱۹۹۰ در شهر استانبول ترکیه است. وی با بلندای قامت ۱۸۶ سانتیمتر پاسور اول تیم ملی بانوان ترکیه و باشگاه واقف بانک میباشد. شهرت عمده این ستاره ترک به دلیل تنوع بالای پاس ها در کنار نبوغ بالای تهاجمی و تدافعی بوده که بارها عناوین مختلفی را برای وی به ارمغان آورده است، عناوینی چون قهرمانی باشگاه های اروپا در ۲ سال متوالی ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و ده ها عنوان دیگر که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

ناز که از پدر و مادری والیبالیست به دنیا آمده است از سن ۹ سالگی پا به میادین والیبال گذاشت، استعداد بالای او در این رشته باعث شد که استعدادیاب های باشگاه اجزاجیباشی قبل از اینکه او وارد دبیرستان شود با او تا پایان دوران دبیرستانش قراردادی رسمی ببندند و ناز در حالی که فقط ۱۳ سال داشت برای نخستین بار در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ برای تیم نوجوانان و جوانان اجزاجیباشی در لیگ ترکیه به میدان رفت.

درخشش این نابغه پاسوری باعث شد که یک سال بعد توسط سرمربی وقت تیم بزرگسالان ترکیه به تیم ملی دعوت شود و برای نخستین بار پیراهن قرمز آی اولدوزها ( لقب تیم ترکیه : ماه و ستاره) را در مسابقات ناحیه بالکان به تن کرد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۴ عنوان بهترین پاسوری اروپا در مسابقات جام قهرمانان این قاره در رده بزرگسالان به ناز داستان ما رسید و همین باعث شد تا وی به شهرتی مثال زدنی در ترکیه دست یابد. در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ ناز رسما در تمامی مسابقات برای باشگاه اجزاجیباشی چه در اروپا و چه در ترکیه به عنوان پاسور اول به  میدان رفت و با این تیم ۳ سال پیاپی به قهرمانی ترکیه دست یافت.

در سال ۲۰۰۹ ناز از دبیرستان فارغ التحصیل شد و قراردادش نیز به همین خاطر با اجزاجیباشی به اتمام رسید و مشتری پروپاقرصی به نام فنرباغچه این جواهر ناب را به خدمت گرفت و در سال ۲۰۱۰ بود که باشگاه فنرباغچه در حالی که ناز آکیول را در ترکیب به عنوان پاسور در اختیار داشت به قهرمانی باشگاه های جهان دست یافت، قهرمانی لیگ ترکیه، جام حذفی این کشور و قهرمانی قاره اروپا سایر عناوینی بودند که ناز با این باشگاه بدست آورد.

در سال ۲۰۱۱ ناز از دانشگاه استانبول با دریافت مدرک لیسانس رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد و در سال ۲۰۱۲ هم به باشگاه واقف بانک پیوست.

آکیول در تیم ملی هم افتخارات بسیاری بدست آورده که از این بین میتوان به سومی لیگ جهانی بانوان، راهیابی به المپیک ۲۰۱۲ لندن و مدال طلای بازیهای اروپایی و نقره قهرمانی قاره سبز اشاره کرد.

نازگل در زندگی شخصی ش با ستاره تیم بسکتبال گالاتاسارای و تیم ملی ترکیه ( جنک آکیول ) ازدواج کرده و این دو بیش از ۴ سال است که زندگی مشترک بسیار شیرینی با یکدیگر دارند. از دیگر نکاتی که می توان درباره زندگی ناز به آن اشاره کرد کتابی است که او اخیرا درباره زندگی ش و اینکه چگونه یک ستاره والیبال شده نوشته است، این کتاب در کشور ترکیه فروش بسیار خوبی داشته است و به چاپ دوم نیز رسیده است. او همچنین دخترخاله ستاره معروف تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه منچستر سیتی انگلستان ( ایلکای گوندوغان) می باشد. به گزارش آریاورزش این ستاره دوست داشتنی والیبال بانوان اخیرا در یکی از شبکه های اجتماعی به سؤالات هوادارنش پاسخ داد. سؤالات بسیار جالبی که به خوبی به آنها پاسخ گفته که در ادامه با هم بخشی از این گپ و گفت جالب را از نظر میگذرانیم.
تیم ملی ترکیه باید چکار کند تا بتواند یک تورنمنت بزرگ بین المللی را پیروز شود؟
ناز: با نسل جدید، ما به تجربه بیشتری احتیاج داریم.
وقتی در یک بازی خوب نیستید و در آن لحظه از شما انتقاد میشود، آن مدت به چی فکر میکنید؟
ناز: سعی میکنم آرام بمانم و درست تصمیم بگیرم.
در یک لغت کیم هیل را توصیف کنید.
ناز: بامزه
 
چرا شماره ۱۱ میپوشی؟
ناز: چون پدر و مادرم شماره ۱ و ۱۰ می پوشیدند. دلیلش همین است.
به نظرت بامزه ترین هم تیمی ات کیست؟
ناز: کبری واقعا با نمک است.
   
تا حالا به بازی در خارج از ترکیه یا شاید آنور آب ها فکر کردی؟
ناز: شاید در آینده...
بهترین کسی که با او در یک تیم بازی کردی، و بهترین بازیکنی که مقابلش قرار گرفتی چه کسانی هستند؟
ناز: نمیتوانم فقط یک نفر را نام ببرم، چون من با بازیکنان خوب زیادی بازی کردم. اما به عنوان رقیب- جردن لارسون بهترین حریفی بود که مقابلش قرار گرفتم.
   
برای موفقیت در یک بازی چکار میکنید؟
ناز: قبل از بازی با مادرم و همسرم تماس میگیرم.
بهترین چیزی که در باشگاه واقف بانک وجود دارد چیست؟
ناز: ما یک خانوده ایم...
گالری تصاویر
[gallery link="file" columns="4" ids="116993,116991,116989,116984,116985,116986,116987,116988,116981,116980,116979,116978,116977,116976,116975,116974,116973,116972,116971,116970,116969,116967,116966,116965"]