پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

به گزارش اختصاصی آریاورزش٬ حتما تا به حال شنیده‌اید که بازیکنی علاوه بر بازی در پست تخصصی‌اش٬ قابلیت بازی کردن در پست دیگری را هم داشته باشد. مثلا ایوان زایتسف و متیو اندرسون از بازیکنان بزرگی هستند که می‌توانند هم به عنوان دریافت‌کننده بلندزن و هم به عنوان بازیکن پشت خط‌ زن به کار گرفته شوند٬ و در هر دوره بسته به نیاز سرمربی تیم پست خود را تغییر می‌دهند. اما تا به حال چندبار شنیده‌اید که بازیکنی آنهم یک پاسور پست خود را عوض کند؟ در نگاه اول این قضیه بسیار دشوار و بعید به نظر می‌آید.

اما نمر عبدالعزیز پاسور تیم ملی هلند که اصالتی مصری دارد٬ یک نمونه بارز این موضوع است که تصمیم گرفت پست خود را از پاسور به قطر پاسور تغییر دهد٬ و جالب اینکه در حال حاضر یکی از امتیازآورترین بازیکنان لیگ والیبال فرانسه است. او در مصاحبه اخیر خود از شرایط کنونی‌اش و همینطور دلیل انتخابش برای بازی به عنوان یک پشت خط زن صحبت کرده است.

چطور شد به این ایده رسیدی که پستت را عوض کنی؟ 

خب٬ من همیشه به اینکه یک مهاجم باشم فکر کرده بودم. اما وقتی جوان بودم قد بلندی نداشتم٬ برای همین به عنوان پاسور کارم را شروع کردم و همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و سریع وارد تیم ملی نوجوانان شدم و بعد از آن موفق شدم با یک تیم ایتالیایی قرارداد ببندم. بنابراین تا آن لحظه اصلا به اینکه بخواهم پستم را تغییر بدهم و پشت خط زن شوم فکر نمی‌کردم. ما سال گذشته ما در تیممان چند مصدوم داشتیم ٬ به همین خاطر من چهار بازی به عنوان پشت خط زن به میدان رفتم و خوب هم بازی می‌‌کردم. همین عاملی شد که دوباره به این قضیه فکر کنم. بعد از اتمام فصل٬ در کمال تعجب ۲-۳ پیشنهاد دریافت کردم که من را به عنوان پشت خط زن می‌خواستند! آن لحظه به خودم گفتم یا الان یا هیچ وقت! پس تصمیم گرفتم این تغییر را ایجاد کنم.

۱۲

به عنوان یک پشت خط زن کار خود را فوق‌العاده انجام می‌دهی٬ از آن جایی که یکی از بهترین امتیازآوران لیگ هستی.

 تا الان که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. البته هنوز هم فراز و نشیب‌های زیادی دارم٬ چون اولین فصلی است که به عنوان پشت خط زن بازی می‌کنم. اما احساس می‌کنم هر هفته بهتر و بهتر می‌شوم و هنوز هم جای برای پیشرفت دارم. اما از این انتخاب خوشحال هستم.

چقدر زمان برد تا از قالب یک پاسور دربیایی و تبدیل به یک پشت خط زن شوی؟ 

خب٬ من تابستان امسال خیلی روی خودم کار کردم تا از لحاظ فیزیکی بدنم آماده باشد. چون باید نسبت به زمانی که پاسور هستی ٬ شرایط بدنی‌ات خیلی قوی‌تر باشد. پس این اولین کاری بود که انجام دادم. البته بازی کردن در این پست شرایط متفاوتی دارد و تو نمی‌توانی تنها در عرض ۲ ماه تمرین از پاسور به پشت خط زن تبدیل شوی.! برای همین من هنوز هم در حال تغییر کردن هستم تا به شرایط عادت کنم. اما دیگر احساس نمی‌کنم که پاسور هستم.

باز هم تو را به عنوان پاسور خواهیم دید؟

نه فکر نمی‌کنم. من واقعا با پست جدیدم خوشحالم. بنابراین از الان به بعد من یک مهاجم هستم.

ویدئوی زیر به خوبی توانایی تهاجمی عبدالعزیز را نشان میدهد:

هدف تیم پویته برای این فصل چیست؟  

اولین هدفمان این است که به پلی آف راه پیدا کنیم. بعد از آن هر چیزی ممکن است٬ به خصوص در فرانسه! هیچکس نمی‌تواند کسی را شکست بدهد.

فکر می‌کنی بتوانی به عنوان پشت خط زن در بهترین لیگ‌های دنیا و تیم‌های بزرگ بازی کنی؟ 

صحبت کردن در موردش سخت است٬ اما صد در صد هدفم همین است. باید سخت کار کنم و به پیشرفت کردن ادامه بدهم. بعد از آن هر چیزی ممکن است.

در مورد تیم ملی هلند چطور؟ فکر می‌کنی بتوانی به عنوان یک پشت خط زن جایی در میان لاله های نارنجی داشته باشی؟ و با پیراهن تیم کشورت به عنوان اسپکر به میدان بروی؟

برای من شرایط متفاوتی است. اولاً من پاسور بودم و ۵ سال در این پست بازی کردم. قبل از تابستان پارسال به مربی‌مان گفتم که قرار است این فصل به عنوان اسپکر بازی کنم. او از تصمیم من خوشحال نبود ٬ اما ما در موردش صحبت کردیم٬ ولی تصمیم الان نهایی شده و او نیز موافقت کرده است. من سعی می‌کنم بهترینم را در لیگ فرانسه ارائه بدهم و بعد از پایان فصل خواهیم دید که من در تیم ملی هستم یا خیر.

۳۱